Bestyrelsens ret
Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-05 15:59

Heksa.

Vi er en lille ejerforening, som er havnet i følgende situation.

Sidste år, opsagde vi samarbejdet med vores eksterne administrator, og
valgte på vores ordinære generalforsamling en intern.

Nu er bestyrelsen så kommet i mistillid, da man har valgt at honorere ham,
med et lille beløb.

Har bestyrelsen ret til at honorere ham? .Han har skrevet en regning på kr.
7000 til foreningen.

Skulle bestyrelsen ha underrettet foreningen om deres beslutning ?

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Holst

Dato : 13-05-05 16:16

Jan Andersen wrote:

> [...]
> med et lille beløb.
>
> Har bestyrelsen ret til at honorere ham? .Han har skrevet en regning på kr.

Ja, det vil jo være bestyrelsen, som normalt sørger for at ansætte og
aflønne de ansatte, ejerforeningen har. Så medmindre den interne
administrator helt tydeligt på generalforsamlingen er valgt med den
forudsætningen, at arbejdet er ulønnet, ser jeg ikke noget galt ved, at
bestyrelsen honorere ham med et sådant beløb.

> Skulle bestyrelsen ha underrettet foreningen om deres beslutning ?

Hvis du mener, om der skulle rundsendes en skrivelse omkring dette, så
nej. Men foreningen vil jo under alle omstændigheder blive bekendt med
det, når regnskabet for foreningen fremlægges.

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-05 18:37

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forudsætningen, at arbejdet er ulønnet, ser jeg ikke noget galt ved, at
> bestyrelsen honorere ham med et sådant beløb.

Påden ordinære generalforsamling hvor han blev valgt, begik man den fejl at
ikke snakke om honorar. Spørgsmålet går jo også på om bestyrrelsen har gjort
noget ulovligt ?

> Hvis du mener, om der skulle rundsendes en skrivelse omkring dette, så
> nej. Men foreningen vil jo under alle omstændigheder blive bekendt med
> det, når regnskabet for foreningen fremlægges.

I dag er vi i den situation at der ikke er nogen siddende bestyrrelse, da
alle har nedlagt deres mandater, og der var ikke andre der ville stille op,
så vi skal ud og hverve en komplet ekstern administration.

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Holst

Dato : 13-05-05 19:06

Jan Andersen wrote:

> Påden ordinære generalforsamling hvor han blev valgt, begik man den fejl at
> ikke snakke om honorar. Spørgsmålet går jo også på om bestyrrelsen har gjort
> noget ulovligt ?

Og her mener jeg så ikke, at der er sket noget ulovligt.

> I dag er vi i den situation at der ikke er nogen siddende bestyrrelse, da
> alle har nedlagt deres mandater, og der var ikke andre der ville stille op,
> så vi skal ud og hverve en komplet ekstern administration.

Øh ... bestyrelsen vælges vel normalt blandt medlemmerne ... Det lyder
som om I trænger til at sætte jer ned omkring en kasse kolde øl i solen
og snakke om problemerne.

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-05 19:11

> Og her mener jeg så ikke, at der er sket noget ulovligt.
Kan du evt henvise til en paragraf? På vores ekstraordinære
generalforsamling, omtalte bestyrrelsen normalvedtægterne fra 1976, den er
tinglyst på vores skøder, der var så nogen der havde fundet nogle nye
vedtægter, hvor det stod at administrator skulle være ekstern, men jeg mener
at for at den nye normal vedtægt skal være gældende, skal den være tinglyst
??

> Øh ... bestyrelsen vælges vel normalt blandt medlemmerne ... Det lyder som
> om I trænger til at sætte jer ned omkring en kasse kolde øl i solen og
> snakke om problemerne.

Ja du har helt ret, det burde kunne ordnes over en kasse øl men der er
nogen der mener at vi skal opfører os som om at vi var 400 medlemmer men
pt er der ingen der vil være i bestyrrelsen, inclusive mig selv.

Mvh Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-05 19:41

"Jan Andersen" <jea@XFJERNXvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vedtægter, hvor det stod at administrator skulle være ekstern, men jeg
> mener at for at den nye normal vedtægt skal være gældende, skal den være

Som et absolut minimum skal da da være vedtaget på en generalforsamling -
med mindre der i jeres vedtægter står, at den til enhver gældende
normalvedtægt gælder hos jer.

En ting er administration - men der skal vel under alle omstændigheder være
en ansvarlig bestyrelse?

> Ja du har helt ret, det burde kunne ordnes over en kasse øl men der er
> nogen der mener at vi skal opfører os som om at vi var 400 medlemmer
> men pt er der ingen der vil være i bestyrrelsen, inclusive mig selv.

Der skal vist mere end en kasse øl til - hvor mange er I?

Hilsen Inger

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-05 21:05

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Som et absolut minimum skal da da være vedtaget på en generalforsamling -
> med mindre der i jeres vedtægter står, at den til enhver gældende
> normalvedtægt gælder hos jer.

Der står intet om at det er den til enhver tid gældende nrmalvedtægt. De
ændringer der er lavet er i forhold til normalvedtægten af 1976.

> En ting er administration - men der skal vel under alle omstændigheder
> være en ansvarlig bestyrelse?

Ja, det skal det da være, men da vi ikke kan få nogen til at stille op, så
må man jo finde en ude i byen, ellers kan jeg ikke se at vi kan komme
videre.

> Der skal vist mere end en kasse øl til - hvor mange er I?

En kasse skulle kunne klare det, vi er kin 8, det sætter jo tingene mere i
perspektiv at 8 ikke kan finde ud af det

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-05 21:26

"Jan Andersen" <jea@XFJERNXvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Der står intet om at det er den til enhver tid gældende nrmalvedtægt. De
> ændringer der er lavet er i forhold til normalvedtægten af 1976.

Jamen så er det sådan, at så længe den ikke er vedtaget efter de
retningslinjer, der er i jeres vedtægter, gælder den ikke.

> Ja, det skal det da være, men da vi ikke kan få nogen til at stille op, så
> må man jo finde en ude i byen, ellers kan jeg ikke se at vi kan komme
> videre.

Det er lissom konsekvensen i en forening (bor selv i en andelsboligforening
på ca. samme størrelse).

> En kasse skulle kunne klare det, vi er kin 8, det sætter jo tingene mere i
> perspektiv at 8 ikke kan finde ud af det

Jeg tænkte nu osse på lidt respekt for gyldigheden af jeres vedtægter
Det er ikke altid en fordel at være en lille forening, når der er penge
indblandet.
Men hvis der blandt medlemmeren er krakilere, der kører frem med det skyts,
du beskriver, er det klart, bestyrelsen står af.
Kunne de pågældende ikke selv overtage slæbet - gratis??

Hilsen Inger

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-05 22:03

> [...]
> skyts, du beskriver, er det klart, bestyrelsen står af.
> Kunne de pågældende ikke selv overtage slæbet - gratis??

Hej Inger.

Nææ...de valgte at ikke ville foretage sig noget som helst, ej heller at
ville stille op til bestyrrelsen.

Med venlig hilsen
Jan

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-05 21:11

> [...]
>
> Som et absolut minimum skal da da være vedtaget på en generalforsamling -
> med mindre der i jeres vedtægter står, at den til enhver gældende

Glemte lige, har du evt en lovparagraf hvor det står ??
> Hilsen Inger
Med venlig hilsen

Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-05 21:32

"Jan Andersen" <jea@XFJERNXvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Glemte lige, har du evt en lovparagraf hvor det står ??

Prøv at se i jeres vedtægter.
Så længe foreninger holder sig inden for lovens (som regel ret vide) rammer,
er det vedtægterne, der bestemmer.

Hilsen Inger

Fra : per christoffersen

Dato : 13-05-05 20:01

> [...]
> forudsætningen, at arbejdet er ulønnet, ser jeg ikke noget galt ved, at
> bestyrelsen honorere ham med et sådant beløb.

Strengt taget kan bestyrelsen jo ikke disponere udenfor det vedtagne budget,
og hvis der ikke er afsat penge til lønning af intern administrator, så kan
bestyrelsen ikke udbetale løn til ham.
Men beløbet er jo forholdsvis beskedent, så der er efter min mening ikke den
store grund til at pukke på de finere detaljer.
En reprimande til bestyrelsen (i det omfang der altså er en, hvilket det
tilsyneladende kniber med...) om ikke at handle udenfor budgettet en anden
gang må klart være nok.

/Per

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-05 21:09

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsyneladende kniber med...) om ikke at handle udenfor budgettet en anden

Vi er helt enige der, en reprimande skulle kunne ha klaret det, men der var
nogen der var af den mening at det var mandatsvig, og mange andre fine ord,
defor valgte bestyrelsen at gå af. Der er ikke nogen af de andre der vil
taget hvervet, vi er kun 8 i alt. Så indtil videre mlarer vi os uden, men
det er aftalt at vi inden 4 uger skal ha valgt en ekstern administrator,
extern bestyrelse og meget mere, med dertil hørende kraftige udgifter for
ejerforeningen.

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-05 21:18

> [...]
> extern bestyrelse og meget mere, med dertil hørende kraftige udgifter for

Står der ikke i jeres vedtægter, at bestyrelsen vælges af og blandt
medlemmerne?

Hilsen Inger

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-05 22:05

> Står der ikke i jeres vedtægter, at bestyrelsen vælges af og blandt
> medlemmerne?
>
> Hilsen Inger

Hej Inger.

Jo det gør der faktisk...den har jeg ikke lige tænkt på...

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Holst

Dato : 13-05-05 22:21

Jan Andersen wrote:

> Jo det gør der faktisk...den har jeg ikke lige tænkt på...

Så må I jo lave vedtægterne om

Men i en sådan ejerforening vil det da være noget rod at have en ekstern
bestyrelse, som skal passe ejendommen. Bestyrelsen vil jo ikke ane en
skid om ejendommen og om, hvad der sker der.

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvad kravet er med hensyn til, om der
skal være en ejerforening. Det skal der nok ikke. Men vejen frem vil
måske være at køre med en helt minimal bestyrelse, som ikke må lavet
noget som helst, men som reelt blot indkalder til en månedlig
generalforsamling, hvor der kan snakkes om tingene i ejerforeningen.

Fra : Holst

Dato : 13-05-05 21:27

per christoffersen wrote:

> Strengt taget kan bestyrelsen jo ikke disponere udenfor det vedtagne budget,
> og hvis der ikke er afsat penge til lønning af intern administrator, så kan
> bestyrelsen ikke udbetale løn til ham.

Enig, men beløbet er forholdsvis lille. Nu ved vi ikke, hvor stor
foreningen er, men 7000 kr. er jo ofte med rimelighed til at finde et
eller andet sted i budgettet.

Jeg kunne også nemt forestille mig et scenario i stil med: "BUDGET:
Administration 25.000", som på generalforsamlingen medfører fyring af
den eksterne administrator, så der kan spares nogle penge. Men budgettet
ændres ikke til af spejle dette, så bestyrelsen har stadig på budgettet
25.000 at gøre godt med til administration. Det vil ikke være første
gang, jeg oplever noget i den stil.

Problemet er så, når medlemmerne har troet, at den interne administrator
var helt gratis, og bestyrelsen vælger at aflønne ham med 7000 kr. Det
er sikkert blot godt gammeldags brødnid. Det er ikke altid godt at
ansætte folk internt.

> [...]
> tilsyneladende kniber med...) om ikke at handle udenfor budgettet en anden

Som så tit mangler vi lige nogle referater fra generalforsamlingen,
budget og lignende for at kunne udtale os ordentligt