Hvem, hvad, hvor og hvornår må man fotogra~
Fra : MooreHojer

Dato : 13-05-05 13:32

Hej Kloge Hoveder

Jeg skal til at lave noget informationsmateriale for en forening og i
det vil de gerne have nogle billeder og evt. videoklip med byens
pulserende liv og smukke seværdigheder.
Men så kom jeg i tvivl om det overhovedet er tilladt ifølge den danske
lovgivning? Må jeg have lov at tage billeder/filme tilfældige
forbipasserende på en gågade og poplisere det når jeg ikke må have lov
til at videoovervåge mit hjem for at fange en indbrudstyv?
Hvad gør f.eks. tv-stationer og turister? Skal man have en tilladelse
eller hvordan hænger det sammen?

På Forhånd Tak!

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Søren G.

Dato : 13-05-05 14:50

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote in message
> [...]
> forbipasserende på en gågade og poplisere det når jeg ikke må have lov
> til at videoovervåge mit hjem for at fange en indbrudstyv?

Hvem har fortalt dig at du ikke må videoovervåge dit eget hjem (så længe man
ikke får nogle offentlige arealer med) ?

> Hvad gør f.eks. tv-stationer og turister? Skal man have en tilladelse
> eller hvordan hænger det sammen?

Turister publicerer sjældent deres feriebilleder.
Det handler om at enkeltpersoner ikke må være motivet. Lidt kort fortalt :
Du må godt tage et billede af menneskemylderet på strøget, men du må ikke
publicerer et billede af en person på vej igennem menneskemylderet på
strøget uden personens tilladelse. Gav det nogen mening ?

--
Søren

Fra : Holst

Dato : 13-05-05 14:57

Søren G. wrote:

> Turister publicerer sjældent deres feriebilleder.

Med digitalkameraets og de personlige hjemmesiders indtog er det faktisk
ikke så sandt længere.

> [...]
> publicerer et billede af en person på vej igennem menneskemylderet på
> strøget uden personens tilladelse. Gav det nogen mening ?

Situationsbilleder er okay, men portrætbilleder er ikke.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-05-05 18:04

In article <4284b22b$0$50656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> Med digitalkameraets og de personlige hjemmesiders indtog er det faktisk
> ikke så sandt længere.

> Situationsbilleder er okay, men portrætbilleder er ikke.

Men hvis det er en tilfældig ukendt person, så er det ikke et
portrætbillede, men et situationsbillede.

Fra : Holst

Dato : 13-05-05 19:04

Povl H. Pedersen wrote:

> Men hvis det er en tilfældig ukendt person, så er det ikke et
> portrætbillede, men et situationsbillede.

Tjah ... jeg har fået at vide, at det skiller lidt mellem, hvorvidt
billedet er taget med henblik på at afbilde personen eller situationen.

Tager du et billede af en tilfældig ukendt dreng, som står på Strøget og
spiser softice, zoomer mere eller mindre ind på ham og lignende, så
billedet reelt viser ham - og eventuelt andet omkring ham er af mindre
betydning. Så er det et "portrætbillede".

Zoomer du derimod ud, så knægten blot er en mindre del med mindre
betydning for billedet, så er det et situationsbillede.

Men det er helt sikkert svært at sætte en skarp skillelinje, for med
nogle billeder vil det sikkert afhænge meget af øjnene, der ser. Hvad du
måske anser som et situationsbillede, vil moderen til knægten med is i
hele trynen måske føle er et portrætbillede af hendes knægt.