Pave Johannes Paul II skal være helgen
Fra : Jensen

Dato : 13-05-05 12:57

Følgende er sakset fra http://www.berlingske.dk/

Den nyligt afdøde pave er med ekspresfart kørt i stilling som helgen.

Pave Benedict XVI - der var nær medarbejder for den afdøde pave - har
taget
det første skridt mod en helgenkåring, som indledes med en såkaldt
beatifikation eller saligkåring.
Sagen om saligkåring af Johannes Paul II er åbnet," meddelte paven til en
forsamling i dag, rapporterer bbc.news.com.

Dermed har Benedict XVI helt usædvanligt tilsidesat den normale regel om,
at
der skal gå mindst fem år før en saligkåring kan sættes i gang.

--
Hej fra Børge.
Se min hjemmeside

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-05 13:37

On Fri, 13 May 2005 13:57:22 +0200
"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> Dermed har Benedict XVI helt usædvanligt tilsidesat den normale regel
> om, at der skal gå mindst fem år før en saligkåring kan sættes i gang.

Det er faktisk ikke tilsidesættelse af den normale regel, men en speciel
dispensation som kan gives.

Mother Theresa af Calcutta har ligeledes kunnet blive saligkåret inden
de fem år var gået.

--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 13:33

Jensen <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> Dermed har Benedict XVI helt usædvanligt tilsidesat den normale regel om,
> at der skal gå mindst fem år før en saligkåring kan sættes i gang.

Ifølge radioavisen gjorde den sandsynligvis snarlige Sankt Johannes Paul
det nu også - indledte en saligkåringsproces inden de normalt mindst fem
år efter dødsfaldet var gået. Hvor hurtigt mon kan kan helgenkåres? Jeg
kunne godt forestille mig at pave Ratzinger gerne vil have det overstået
i sit pontifikat.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-05 13:53

Per Rønne skrev Fredag den 13. maj 2005 14:33 i beskeden
<1gwi89m.1e20p9h1y9jsdfN%spam@husumtoften.invalid> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> år efter dødsfaldet var gået. Hvor hurtigt mon kan kan helgenkåres? Jeg
> kunne godt forestille mig at pave Ratzinger gerne vil have det overstået

Det må være meget usundt at være kardinal og senere pave med den hast der
skal til...

Spøg til side.

Benedict XVI har også meget at leve op til, når han skal leve op til
fodsporene efter JP II. Han var en mand der vakte respekt i mange kredse
for sin medmenneskelige og ærlige fremtræden.

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-05-05 14:05

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> år efter dødsfaldet var gået. Hvor hurtigt mon kan kan helgenkåres? Jeg
> kunne godt forestille mig at pave Ratzinger gerne vil have det overstået

Mon dog, mon dog...

Normalt siger man vist 50 år fra saligkåring til helgenkåring. Det
betyder i praksis, at Teresas eller ex-pavens
"rockstjerne"-popularitet kan nå at glide i baggrunden. Så er der
nogle krav om mirakler ved afdødes grav osv., som jeg husker det.

At saligkåre nogen er nok mere et spørgsmål om at vise folket, at man
anerkender deres store popularitet og gode gerninger, end det handler
om at skynde sig at få helgenkåret nogen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 14:57

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> [...]
> anerkender deres store popularitet og gode gerninger, end det handler
> om at skynde sig at få helgenkåret nogen.

Siger du at Guds vicekonge på Jorden {i katolsk opfattelse, Vicarius
Christi} er bundet af sådanne formaliteter? Det er han naturligvis ikke.
Det er jo en ren bureaukratisk regel, som Benedictus XVI kan vælge at se
bort fra, lige som han har set bort fra de fem år som skulle gå fra
dødsfald til saligkåring.

Og der lever jo stadig mange der ville kunne berette om »mirakler« pave
Wojtyla har gjort, mens han stadig var i live. Så helgenkåringen kan
komme hurtigere end man forestiller sig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-05-05 15:06

> [...]

> Det er jo en ren bureaukratisk regel, som Benedictus XVI kan vælge at se
> bort fra, lige som han har set bort fra de fem år som skulle gå fra

Ja. At han kan er ikke ensbetydende med, at han vil.

--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-05-05 18:46

Per Rønne wrote:

> Og der lever jo stadig mange der ville kunne berette om »mirakler« pave
> Wojtyla har gjort, mens han stadig var i live. Så helgenkåringen kan
> komme hurtigere end man forestiller sig.

Jeg skulle lige til at spørge til det: Forudsættes det ikke længere at
man har udført dokumenterede mirakler for at blive helgen?

Er der dermed ikke ved at gå lige lovlig megen inflation i dette begreb?

Jeg ville da fra et luthersk synspunkt kun finde det sympatisk hvis man
gjorde op med denne "institutionaliserede helgendyrkelse", men hvis det
nu pludselig "er nok" "bare" at være almindeligt from, så giver
helgenbegrebet (med pilgrimssteder, relikvier, forbønner undsoweiter) da
næppe megen mening for katolikkerne længere?

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 18:54

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> Jeg skulle lige til at spørge til det: Forudsættes det ikke længere at
> man har udført dokumenterede mirakler for at blive helgen?

Jov, da. Men det plejer da at være en luthersk specialitet at stille sig
tvivlende over for disse mirakler.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-05-05 20:44

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Jov, da. Men det plejer da at være en luthersk specialitet at stille sig
> tvivlende over for disse mirakler.

Jeg antager, at du dermed mener, at katolikker ukritisk godtager alt
muligt som mirakler?

Det er i orden at angribe katolikkerne for angribelige ting, men tag
lige og prøv at holde et vist niveau af saglighed. Katolikkerne er
vist det eneste kirkesamfund, der for alvor arbejder med
katalogisering og dokumentation af mirakler.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-05 04:24

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Jeg antager, at du dermed mener, at katolikker ukritisk godtager alt
> muligt som mirakler?

Så antager du fejl.

> [...]
> vist det eneste kirkesamfund, der for alvor arbejder med
> katalogisering og dokumentation af mirakler.

Og det vil de fleste lutheranere rubricere på samme niveau som
djævleuddrivelse på psykiatriske patienter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-05-05 09:23

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Så antager du fejl.
[..]
> Og det vil de fleste lutheranere rubricere på samme niveau som
> djævleuddrivelse på psykiatriske patienter.

Hvis jeg skal have en ærlig chance for at debattere med dig, bliver du
lige nødt til at forklare hvad du egentlig mener.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-05 10:05

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> [..]
>
> Hvis jeg skal have en ærlig chance for at debattere med dig, bliver du
> lige nødt til at forklare hvad du egentlig mener.

At de fleste lutheranere ganske simpelt ikke tror på mirakler i nutiden,
på samme måde som de ikke tror på djævleuddrivelse på psykiatriske
patienter.

De er ganske simpelt overbeviste om at der er tale om fup og fidus.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-05-05 10:41

> [...]

> patienter.
>
> De er ganske simpelt overbeviste om at der er tale om fup og fidus.

OK. Og mener du, at de har ret?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Lets go kick some puppet ass"
The RockBear. ((^))

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-05 11:26

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> OK. Og mener du, at de har ret?

Tjae, jeg har selv haft en religiøs oplevelse, som jeg ikke vil nærmere
ind på her {det skal ske lidt mere privat end på internettet}, som gør
at jeg ikke kan udelukke mirakler. Og en almægtig og alvidende Gud ville
naturligvis ikke være begrænset af naturlovene.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-05-05 12:43

> [...]

> Tjae, jeg har selv haft en religiøs oplevelse, som jeg ikke vil nærmere
> ind på her {det skal ske lidt mere privat end på internettet}, som gør

er det i det hele taget ikke vanskeligt med Bibel i hånd at sige, at
mirakler ikke sker? Nuvel, der er forskellige opfattelser indenfor
"mirakeltroende", herunder den, at mirakler kun skete ved Jesus og
apostlene, men at afvise dem helt er vel ikke rimeligt.

> Og en almægtig og alvidende Gud ville
> naturligvis ikke være begrænset af naturlovene.

Lewis påpegede i et eller andet skrift - mener det var en essay han
senere ekspanderede til bogen Miracles - at de fleste mirakler vi ser
i Bibelen er ting, der også sker til daglig. Det går bare meget,
meget hurtigere i Bibelen og det er det, der er miraklet.

Vand bliver også til vin - via vinranker og en kompliceret proces -
til daglig.

Syge bliver også raske - sådan er kroppen indrettet - til daglig.

Han sluttede derfra, at sådan noget som dødeopvækkelserne - som der er
nogle stykker af i NT - kan betragtes som profetiske mirakler: De
peger på noget, der om lang tid skal ske overalt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-05 14:03

On Fri, 13 May 2005 14:52:55 +0200
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> Benedict XVI har også meget at leve op til, når han skal leve op til
> fodsporene efter JP II.

Jeps

Vi skal huske at kardinal Ratzinger har været Hitler Jugend i sin tid...
Det vil vanskeliggøre en del dialoger.

Men måske vil det gøre ham mere sympatisk over for nogle af denne
gruppes medlemmer

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-05-05 14:11

Cyril Malka <news@nytestamente.org> writes:

> Vi skal huske at kardinal Ratzinger har været Hitler Jugend i sin tid...

Og Paulus var morder og Augustin levede et omsvævende liv - ja han
stjal endda engang æbler, bare for at stjæle.

det er en stor, stor misforståelse, at en kristen tillidspost kræver,
at man har levet et perfekt og ukritisalbelt liv.

Det er kun amerikanske præsidenter, det gælder for.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-05-05 23:49

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> at man har levet et perfekt og ukritisalbelt liv.
>
> Det er kun amerikanske præsidenter, det gælder for.

Det var bra du fortalte meg det, dor det var jeg ikke klar over.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 15:19

Cyril Malka <news@nytestamente.org> wrote:

> Vi skal huske at kardinal Ratzinger har været Hitler Jugend i sin tid...

Da han i 1941 fyldte 14 blev han tvangsindlemmet i Hitler Jugend; siden
25 marts 1939 havde tysk lov forlangt at alle »ariske« drenge i alderen
14-18 år skulle være medlemmer dér. Joseph gjorde sig dog bemærket ved
at pjække fra samtlige møder i Hitler Jugend - og at han slap godt fra
det må skyldes mægtige beskyttere i kirken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Benedict_XVI
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-05-05 18:50

Per Rønne wrote:

> [...]
> at pjække fra samtlige møder i Hitler Jugend - og at han slap godt fra
> det må skyldes mægtige beskyttere i kirken.

Ja, det er jo TEMMELIG letkøbt at ville skyde manden sit lands grumme
fortid i skoene...

Det er da rent ud sagt Fandens, så mange nulevende mennesker (herunder
vor kære statsminister) der idag har det med at stille sig bagklogt til
doms over andres adfærd under WWII?

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 18:54

> [...]

> Det er da rent ud sagt Fandens, så mange nulevende mennesker (herunder
> vor kære statsminister) der idag har det med at stille sig bagklogt til

Der er nu forskel mellem en 14-årig bayersk dreng, der er tvangsmedlem
af Hitler Jugend, og så en regering der afrustede Danmark i 30erne, og
førte en nær samarbejdspolitik med den tyske besættelsesmagt under 2.
verdenskrig.
--
Per Erik Rønne