Q: Øh Pizza hut i Demolition man?
Fra : Mia Coordt

Dato : 10-05-05 16:50

Hejsa Alle

Så en gammel Sylvester Stallone film på Tv3+, nemlig demolition man.

Jeg havde den engang på video, og kan sværge på, at stedet de spiser på, er
Taco Bell, og ikke pizza hut`?? Syntes også det så lidt underligt ud, når
skuespillerne skulle sige Pizza hut (så lidt synkroniseret ud) + alle skilte
sagde også pizza hut

Er der nogen som kan huske, om jeg husker rigtigt og er der i så fald
nogen, der har en forklaring!

Mvh
Mia

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 10-05-05 17:10

Mia Coordt <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> wrote:

> [...]
> sagde også pizza hut
>
> Er der nogen som kan huske, om jeg husker rigtigt og er der i så fald

her:
http://www.imdb.com/title/tt0106697/trivia

står følgende:
For some non-American releases, references to Taco Bell were changed to
Pizza Hut. This includes dubbing, plus changing the logos during
post-production. Taco Bell remains in the closing credits.

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 10-05-05 23:19

null@mail.dk (Nick Bødker Holmberg) wrote in
news:1gwcyew.18552ru99nn9cN%null@mail.dk in dk.kultur.film:

> [...]
> Pizza Hut. This includes dubbing, plus changing the logos during
> post-production. Taco Bell remains in the closing credits.

Så er det abre flot at de ikke har rettet det i de danske tekster, hvor
svært kan det være.

/Søren

Fra : Morten DH

Dato : 11-05-05 15:10

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse
> Så er det abre flot at de ikke har rettet det i de danske tekster, hvor
> svært kan det være.

Den har været oppe at vende i gruppen før (bl.a. af undertegnede) - det
undrer mig at man har ændret dette i postproduktion og så det alligevel
dukker op i de danske tekster?!?

Bort set fra det bliver jeg harm når kommercielle interesser skal bestemme
over instruktøren i film - soundtracks der bliver ændret osv

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-05-05 15:29

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> writes:

> Bort set fra det bliver jeg harm når kommercielle interesser skal bestemme
> over instruktøren i film - soundtracks der bliver ændret osv

Jeg tror ikke, at det er sket i denne situation. Der skulle bruges et
kæde-mad-franchise - det ene var lige så godt som det andet og så gik
man ud og fandt ud af hvem der ville betale mest for at blive nævnt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Morten DH

Dato : 12-05-05 16:20

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke, at det er sket i denne situation. Der skulle bruges et
> kæde-mad-franchise - det ene var lige så godt som det andet og så gik
> man ud og fandt ud af hvem der ville betale mest for at blive nævnt.

Er det ikke også kommercielt så det batter?!? Jeg har en Grease DVD med et
diskret gråt felt i en scene fordi en sodavand producent angiveligt ikke
ville betale for at få "licensen" fornyet og kender til flere filmklassikere
der har fået ændret sangnumre på videoudgivelserne fordi det var for dyrt i
rettigheder... og nyere film er proppede med Nokia telefoner (Matrix fx),
Blue Tooth headset (Resident Evil 2), Converse sko (I-robot) osv.... det har
altid eksisteret (en af klassikerne er at det stort set altid er Sony tv man
ser i film); men jeg synes det er blevet alt alt for påtrængede i selve
filmen og bliver virkelig ked når man går ind og decideret ændrer noget
senere på grund af dette - specielt når det er så klodset gjort som i
Demolition Man... Grease fx havde jeg helt ærligt ikke opdaget før jeg læste
om det på nettet og måtte lede før jeg fandt det

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-05-05 16:41

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> writes:

> Er det ikke også kommercielt så det batter?!?

Jo. Men er det at "bestemme over instruktøren"?

Fra : Morten DH

Dato : 13-05-05 16:37

> Jo. Men er det at "bestemme over instruktøren"?

Det er måske gjort i samråd med denne; men den kluntede dubbing osv afslører
jo at det ikke var den oprindelig intention - men det er altså ikke noget
jeg orker at tage en kæmpe tråd om

Fra : David T. Metz

Dato : 15-05-05 16:16

Peter B. Juul wrote:

> Jeg tror ikke, at det er sket i denne situation. Der skulle bruges et
> kæde-mad-franchise - det ene var lige så godt som det andet og så gik
> man ud og fandt ud af hvem der ville betale mest for at blive nævnt.

Det tror jeg er ret usandsynligt. Pizza Hut og Taco Bell har samme ejer
(der også ejer Kentucky Fried Chicken) - læste jeg tilfældigvis i avisen
forleden. Mon ikke det som skrevet andetsteds er fordi Pizza Hut er
noget mere udbredt i Europa og sponsoren derfor bad om at få dem nævnt i
europæisk distribuerede kopier?

Det udelukker selvfølgelig ikke at man fandt frem til ejerne af TB/PH
efter en licitation.

David

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-05-05 15:41

Hej!

Morten DH wrote:

> Den har været oppe at vende i gruppen før (bl.a. af undertegnede) - det
> undrer mig at man har ændret dette i postproduktion og så det alligevel
> dukker op i de danske tekster?!?

Well, nu er det altså rettet i nyere tid. Min goe gamle laserdisc-udgave af DM
er f.eks. med Taco Bell i både skrift og tale :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten DH

Dato : 12-05-05 16:13

> Well, nu er det altså rettet i nyere tid. Min goe gamle laserdisc-udgave
> af DM er f.eks. med Taco Bell i både skrift og tale :)

Også min; men den er jo heller ikke med danske tekster og ændringerne er jo
ifølge IMDB til det ikke-amerikanske marked (din laserdisc er sikkert den
amerikanske NTSC udgave) - det er mig bekendt heller ikke ændret i R1 dvd
udgaven (som jeg dog ikke har fordi den er i papkasse og jeg som sagt har
den på laserdisc)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-05-05 16:19

Hej!

Morten DH wrote:

> [...]
> ifølge IMDB til det ikke-amerikanske marked (din laserdisc er sikkert den

Jeps, den er NTSC, men det var også bare for at nævne, at den ikke _altid_ har
været rettet til PizzaSlut.

> - det er mig bekendt heller ikke ændret i R1 dvd
> udgaven (som jeg dog ikke har fordi den er i papkasse og jeg som sagt har
> den på laserdisc)

Så kunne det være jeg skulle "opgradere" :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten DH

Dato : 13-05-05 16:38

> Så kunne det være jeg skulle "opgradere" :)

Så vidt jeg husker er der noget med den er overmatted på dvd....

Fra : Morten DH

Dato : 13-05-05 16:44

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg husker er der noget med den er overmatted på dvd....

Næh jeg huskede forkert, det er laserdisc'en der er overmatted til ca.
2.5:1 - måske skulle man bide i det sure æble og tilføje endnu en af de
forhadte papkasse covers til samlingen... Det varer jo lidt før vi kan købe
en 15th anniversary edition jo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-05-05 18:04

Hej!

Morten DH wrote:
> [...]
> forhadte papkasse covers til samlingen... Det varer jo lidt før vi kan købe

Hmm, de udgaver plejer ikke just at være kvalitet, så jeg venter nok :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten DH

Dato : 14-05-05 10:48

> Hmm, de udgaver plejer ikke just at være kvalitet, så jeg venter nok :)

Warner plejer generelt at lave fornuftige overførsler (i hvert fald i R1 som
jeg køber) og Demolition Man er ingen undtagelse hvis man tror på
anmeldelserne... og den kan nok findes til under 50kr på nettet såhhh det er
kun lige den skodpapkasse der afholder mig (og så det faktum at jeg næppe
kan få 25kr for min laserdisc på trods af jeg sandsynligvis gav omkring
400kr for den)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-05-05 12:19

Hej!

Morten DH wrote:

> [...]
> kun lige den skodpapkasse der afholder mig (og så det faktum at jeg næppe
> kan få 25kr for min laserdisc på trods af jeg sandsynligvis gav omkring

Ok, jeg troede bare den udgivelse var oldgammel. Synes ikke rigtig man ser så
mange udgivelser i slipcase længere (thank god...).

Og nej, laserdiscs er ikke mange kroner værd længere. Jeg har solgt den største
del af mine skiver, men gemmer diverse udgivelser, såsom Alien 1, The Abyss
m.fl. i box :) Og så står der en (desværre semidefekt) Pioneer CLV-2950 i skabet...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten DH

Dato : 15-05-05 10:18

> Ok, jeg troede bare den udgivelse var oldgammel. Synes ikke rigtig man ser
> så mange udgivelser i slipcase længere (thank god...).

Den er fra DVD'en barndom; men var en af de bedre udgivelser... og ja de
forbandede papkasser er heldigvis draget bort (de hedder i øvrigt snapper
cases, slipcases er de udgivelser i alm. plastic hylster hvor der så er en
papkasse uden om svjh)

> [...]
> The Abyss m.fl. i box :) Og så står der en (desværre semidefekt) Pioneer

Jeg har samme problem, har en del af de store Disney boxsæt og så de 2 Star
Wars boxe - man nænner næsten ikke at skille sig af med dem; men på den
anden side står de bare og fylder op jo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-05-05 14:55

Hej!

Morten DH wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Den er fra DVD'en barndom; men var en af de bedre udgivelser... og ja de

Okay, jeg kan bare huske mange slemme udgivelser, men det var måske mere
Scanbox-udgivelserne ))

> forbandede papkasser er heldigvis draget bort (de hedder i øvrigt snapper
> cases, slipcases er de udgivelser i alm. plastic hylster hvor der så er en
> papkasse uden om svjh)

Hehe, nevermind. Jeg har alligevel smidt dem alle sammen ud og kun gemt mine
covers + skiver :)

> Jeg har samme problem, har en del af de store Disney boxsæt og så de 2 Star
> Wars boxe - man nænner næsten ikke at skille sig af med dem; men på den
> anden side står de bare og fylder op jo

Hvis du har de originale SW-bokse så sælg dem på auktion. De har ihvertfald
været en del penge værd i de rette kredse.

Eller nyd at have dem på hylden. Især når folk spørger hvad i alverden det er
for nogle store skiver :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten DH

Dato : 15-05-05 19:31

> Okay, jeg kan bare huske mange slemme udgivelser, men det var måske mere
> Scanbox-udgivelserne ))

Skal jeg ikke kunne sige, jeg undgik R2 udgivelser som pesten (og gør det
stadig lidt pga PAL speed-up); men R1 udgivelsen fik topkarakterer da den
kom frem... selvom den uden tvivl ville have godt af en re-encoding nu

> Hehe, nevermind. Jeg har alligevel smidt dem alle sammen ud og kun gemt
> mine covers + skiver :)

Jeg opbevarer mine i frostposer for at undgå de blir ridsede; men kønt er
det jo ikke...

> Hvis du har de originale SW-bokse så sælg dem på auktion. De har
> ihvertfald været en del penge værd i de rette kredse.

Gav 1750 for den originale trilogi og 1050 for SE trilogien - det var
dengang det kostede knapper at samle på film men ved ikke om jeg nænner
at skille mig af med dem overhovedet må jeg indrømme...
'
> Eller nyd at have dem på hylden. Især når folk spørger hvad i alverden det
> er for nogle store skiver :)

Ha ha ja der er mange der ikke kender dem faktisk - kan huske jeg læste om
en på usenet der havde købt en i USA i den tro det var en soundtrack LP og
så prøvede at afspille den på sin pladespiller

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-05-05 22:29

Hej!

Morten DH wrote:

> [...]
> stadig lidt pga PAL speed-up); men R1 udgivelsen fik topkarakterer da den
> kom frem... selvom den uden tvivl ville have godt af en re-encoding nu

Ja, det er jo det. Har kigget på nogle gamle udgivelser og i guder hvor er det
dog en latterlig kvalitet. Se nu bare Blade Runner eksempelvis - damn den sutter
i encodingen Hvornår i h*lvede får de taget sig sammen til at lave den box? :,o(

> Jeg opbevarer mine i frostposer for at undgå de blir ridsede; men kønt er
> det jo ikke...

Skiverne? Hvorfor ikke bare putte dem i alm. cd-lommer med filtindlæg? Virker
perfekt og ridser absolut ikke...

> Gav 1750 for den originale trilogi og 1050 for SE trilogien - det var
> dengang det kostede knapper at samle på film men ved ikke om jeg nænner
> at skille mig af med dem overhovedet må jeg indrømme...

Ja, de kostede sq dengang. Jeg gav da 800,- for både Alien 1 og The Abyss pr. stk...

> Ha ha ja der er mange der ikke kender dem faktisk - kan huske jeg læste om
> en på usenet der havde købt en i USA i den tro det var en soundtrack LP og
> så prøvede at afspille den på sin pladespiller

Auch - Det har Austin Powers da vist også præsteret - dog med en CD

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten DH

Dato : 16-05-05 10:28

> Skiverne? Hvorfor ikke bare putte dem i alm. cd-lommer med filtindlæg?
> Virker perfekt og ridser absolut ikke...

Nej papæskerne - vil ikke have de bliver ridsede

> Ja, de kostede sq dengang. Jeg gav da 800,- for både Alien 1 og The Abyss
> pr. stk...

Det billigste laserdisk jeg ejede var Speed - den købte jeg i Hifi Klubben
på supertilbud... til 198kr

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-05-05 11:25

Hej!

Morten DH wrote:
> Det billigste laserdisk jeg ejede var Speed - den købte jeg i Hifi Klubben
> på supertilbud... til 198kr

Og det er så stadig dyrt, hvis man tager titlen i betragtning

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-05-05 18:04

Hej!

Morten DH wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker er der noget med den er overmatted på dvd....

Hmm, så må jeg se at få cappet min LD udgave og smidt den på en DVD-skive :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Peter Kaas

Dato : 13-05-05 16:32

> Bort set fra det bliver jeg harm når kommercielle interesser skal bestemme
> over instruktøren i film - soundtracks der bliver ændret osv

Kan det ikke tænkes at man lige præcis i denne situation har valgt Pizza
Hut, fordi dén kæde, i modsætning til Taco Bell, findes mere udbredt i
Europa? Så vidt jeg husker er den scene ikke specielt flatterende overfor
den pågældende kæde... Selvfølgelig dårlig reklame er måske bedre end ingen.

Mvh
Peter

Fra : Sune

Dato : 10-05-05 16:58

On Tue, 10 May 2005 17:50:03 +0200, "Mia Coordt" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> wrote:

>Er der nogen som kan huske, om jeg husker rigtigt og er der i så fald
>nogen, der har en forklaring!

http://www.google.com/search?hl=en&q=demolition+man+pizza+hut

Mvh
Sune