Anbefaling: The Jacket
Fra : Zeki

Dato : 09-05-05 22:03

Utrolig stemningsfuld og livsbekræftende film, om en mand på et
sindsygehospital som begynder at kunne se ind i fremtiden, da han bliver sat
i spændetrøje.

Gode skuespillerpræstationer, eminent klipning og rart med en film der ikke
taler ned til publikum, men udfordrer éns intellekt.

Kan du lide film som '12 Monkeys' og 'Butterfly Effect', bør du ikke misse
denne.

http://www.imdb.com/title/tt0366627/

mvh
Zeki

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 10-05-05 01:56

On Mon, 09 May 2005 at 21:02 GMT, Zeki <zeki@[> wrote:
> Utrolig stemningsfuld og livsbekræftende film, om en mand på et
> sindsygehospital som begynder at kunne se ind i fremtiden, da han bliver sat
> i spændetrøje.

Hvad ligger der i ordet "livsbekræftende"?

> Gode skuespillerpræstationer, eminent klipning og rart med en film der ikke
> taler ned til publikum, men udfordrer éns intellekt.

Listen over skuespillere ser umiddelbart fin ud, omend jeg ikke erindrer
Adrien Brody (der har hovedrollen?). Det sidste du nævner får det
_næsten_ til at lyder somom det ikke er en Hollywood-film

> Kan du lide film som '12 Monkeys' og 'Butterfly Effect', bør du ikke misse
> denne.

Hvor har du set den? Bio, DVD?

--
"Rincewind reached the Broken Drum at a dead run, and was just in time to
collide with a man who came out backwards, fast. The stranger's haste was in

Fra : Zeki

Dato : 10-05-05 05:42

> Hvad ligger der i ordet "livsbekræftende"?

I dette tilfælde: At værdsætte livet mere efter end før du har set filmen.
Der er i hvert fald flere scener i filmen, som virkelig fik mig til at tænke
over livet.

> Listen over skuespillere ser umiddelbart fin ud, omend jeg ikke erindrer
> Adrien Brody (der har hovedrollen?).

Det var ham der vandt en Oscar for bedste mandlige hovedrolle i 'The
Pianist' for et par år siden.

Mvh
Zeki

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-05 07:58

Den 10-05-05 02.56 skrev Anders Vind Ebbesen følgende:

> Listen over skuespillere ser umiddelbart fin ud, omend jeg ikke erindrer
> Adrien Brody (der har hovedrollen?).

Man kan da heller ikke gå og huske alle Oscar-vindere - heller ikke
selvom det kun er to år siden han vandt en velfortjent Oscar for sin
altoverskyggende hovedrolle i The Pianist. Ved den lejlighed leverede
han en af de flotteste takketaler, jeg mindes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Per

Dato : 10-05-05 09:38

Filmen er OK ja, dog ikke i nærheden af de to ovennævnte.

> Hvor har du set den? Bio, DVD?

Ingen kommentarer ;)

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 10-05-05 06:39

"Zeki" <zeki@[fjerndette]image.dk> wrote in message
> [...]
> taler ned til publikum, men udfordrer éns intellekt.
>
> Kan du lide film som '12 Monkeys' og 'Butterfly Effect', bør du ikke misse

Jeg er fuldstændig enig! Det er en rigtig fed film!
Især de klaustrofobiske scener med spændetrøjen i de små mørke skuffer er
virkelig godt lavet.

En spændende og anderledes film, som jeg klart skal eje på DVD når den
kommer.

Mvh. Martin

Fra : JJ

Dato : 12-05-05 12:11

mærkelig den kun har fået 6.4 så

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 12-05-05 14:27

"JJ" <Jsins@hotmail.com> wrote in message

> mærkelig den kun har fået 6.4 så

Smag og behag. Det er ikke en mainstream film i den forstand.

Mvh. Martin

Fra : Zeki

Dato : 12-05-05 18:38

> mærkelig den kun har fået 6.4 så

Og?

'King Arthur' har også scoret højere end 'Alexander.' Lad ikke din
dømmekraft farve af amerikanske biografgængere, der generelt ikke bryder sig
om at bruge hjernen når de går i biografen.

Mvh
Zeki

Fra : Per

Dato : 13-05-05 09:19

"JJ" <Jsins@hotmail.com> wrote in message

> mærkelig den kun har fået 6.4 så

IMDB er en god side, men jeg syntes ofte at karaktererne er ret ubruelige
til min smag.

Fra : Brian k

Dato : 20-05-05 17:54

Zeki wrote:
> [...]
> der ikke taler ned til publikum, men udfordrer éns intellekt.
>
> Kan du lide film som '12 Monkeys' og 'Butterfly Effect', bør du ikke

Hej

Enig.... faktisk vil jeg gå så langt som at sige at den er en af de bedste
film jeg har set i flere år (og jeg var altså inde og se SW III igår,
smiler)

Jeg skrev efterfølgende en anmeldelse på IMDB af filmen (the jacket) og så
at enormt mange havde anbefalet The Butterfly Effect (som jeg også varmt kan
anbefale som en fantastisk film - den skal dog ses med den alternative
slutning -den originale slutning suger prut) og Donie Darko - hvis man kunne
lide The Jacket - så jeg RØG ned og skaffede Donie Darko - med store
forventninger (den får 8.2 på IMDB) satte jeg filmen på - SIKKE EN LORTE
FILM!!!!!

Jeg skal se The Jacket igen iaften - så fantastisk en film er det!

Den får bio premiere i DK d. 27 maj d.å

/brian

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 21-05-05 18:13

> [...]
> forventninger (den får 8.2 på IMDB) satte jeg filmen på - SIKKE EN LORTE

Donnie Darko!? LORT?! BLASFEMI! Det er en af mine yndlingsfilm. Den skal
selvfølgelig også ses i Directors Cut.

Den er ikke lige så nem at finde ud af som Butterfly Effect og The Jacket,
men den er klart på højde med de film, hvis ikke højere.
Desuden er der nogle der påstår den er lige så umulig at finde ud af som
Muholland Drive (som jeg personligt ik fatter en brik af), det passer ikke!
Donnie Darko skal bare ses et par gange, handlingen er desuden beskrevet
via GrandMa Deaths bog om TimeTravel.

*nynner.. The dreams in which Im dying are the best I've ever had...* *When
people run in circles its a very very.. Mad world...*

"Donnie Darko? That sounds like a Superhero" - "Well.. maybe I am?"

Mvh. Martin

Fra : Arne Saknussemm

Dato : 10-06-05 01:08

On Sat, 21 May 2005 19:12:55 +0200, "Martin Ohlsson"
<prodox_dk@hotmail.com> wrote:

>Donnie Darko!? LORT?! BLASFEMI! Det er en af mine yndlingsfilm. Den skal
>selvfølgelig også ses i Directors Cut.

Donnie Darko sutter sur røv.

mvh
Arne Saknussemm

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 10-06-05 12:15

"Arne Saknussemm" <cyberhobgoblinFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Donnie Darko sutter sur røv.

Ja det er så din subjektive mening.. men på hvilket grundlag?

At du ikke forstod den? At du ikke bryder dig om den genre film? Eller hvad
kan det være? Jeg er bare nysgerrig..

Mvh. Martin

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-06-05 13:09

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> At du ikke forstod den? At du ikke bryder dig om den genre film? Eller
> hvad kan det være? Jeg er bare nysgerrig..

Hvilken genre vil du placere DD i? Psyko-rum-gyser? Politisk time-travel
thriller?

Mikkel

Fra : Arne Saknussemm

Dato : 10-06-05 16:23

On Fri, 10 Jun 2005 13:14:32 +0200, "Martin Ohlsson"
<prodox_dk@hotmail.com> wrote:

>Ja det er så din subjektive mening.. men på hvilket grundlag?
>
>At du ikke forstod den?

Der er ikke noget at forstå. Instruktøren har indrømmet, at han ikke
selv aner, hvad den handler om.

>At du ikke bryder dig om den genre film?

Hvad for en genre taler du om? Uden-hoved-eller-hale-film? Nej, den
bryder jeg mig ikke om.

mvh
Arne Saknussemm

Fra : Rasmus

Dato : 10-06-05 18:47

On Fri, 10 Jun 2005 17:23:11 +0200, Arne Saknussemm

Kilde?

Fra : Arne Saknussemm

Dato : 10-06-05 19:09

On Fri, 10 Jun 2005 19:46:57 +0200, Rasmus <sdns@hotmail.com> wrote:

>Kilde?

Arrhhh... Peter B Juul, det er vist dig, der har bragt det på bane.
Hvor er det, han har udtalt det?

mvh
Arne Saknussemm

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 11-06-05 13:45

> Der er ikke noget at forstå. Instruktøren har indrømmet, at han ikke
> selv aner, hvad den handler om.

Aha, det er så derfor vi får mange gode forklarriner på kommentatorsporet?

> Hvad for en genre taler du om? Uden-hoved-eller-hale-film? Nej, den
> bryder jeg mig ikke om.

Så istedet for at bruge ordet "genre" kan man bruge ordet "type-film".
Jeg vil nu lave en mere eller mindre grundig gennemgang af filmen, og
hvordan jeg opfatter den. Blandt andet på Bonus DVD'en kan man opleve en
mase interviews med unge mennesker, der hver især, har oplevet filmen
forskelligt, og føler den giver mening på hver deres individuelle niveau.

*spoilers for Donnie Darko*

Der er skam massere at forstå i den film. Det er ligesom folk der påstår at
man ikke kan finde mening i Mulholland Drive, selvom den egenligt talt
følger en temmelig lineær fortælle teknik.
Donnie Darko's handling kan simpelt og nemt beskrives ud fra bogen "The
Philosophy of time travel" (Tpott) - skrevet af Grandma Death.

Det grundlæggende i filmen er at Donnie Darko ser Frank i kaninkostumet -
der proklamerer at verden vil gå under. Dette er ikke nogen løgn, for denne
"verden" som Frank snakker om, er det tangente universe der er opstået netop
på det tidspunkt. Jf. Tpott.

"Chapter One: The Tangent Universe
The primary universe is fraught with great peril. War, plague, famine and
natural disaster are common. Death comes to us all.
The Fourth Dimension of Time is a stable construct, though it is not
impenetrable.
Incidents when the fabric of the fourth dime(n)sion becomes corrupted are
incredibly rare.
If a Tangent Universe occurs, it will be highly unstable, sustaining itself
for no longer than several weeks.
Eventually it will collapse upon itself, forming a black hole within the
Primary Universe capable of destroying all existence.""

Desuden får Donnie Darko hele tiden opgaver af Frank, som blandt andet lyder
på at smadre et vandrør på skolen.

"Chapter Two: Water and Metal
Water and Metal are the key elements of Time Travel.
Water is the barrier element for the construction of Time Portals used as
gateways between Universes at the Tangent Vortex.
Metal is the transitional element for the construction of Artifact Vessels."

Der er mange der står af, da filmen tager den drejning at en jet-motor
braser ned i Donnies soveværelse. Dette forklares også udfra Tpott.

"Chapter Four: The Artifact And The Living
When a Tangent Universe occurs, those living nearest to the Vortex will find
themselves at the epicenter of a dangerous new world.
Artifacts provide first sign that a Tangent Universe has occured.
If an Artifact occurs, the Living will retrieve it with great interest and
curiosity. Artifacts are formed from metal, such as an Arrowhead from an
ancient Mayan civilisation, or a Metal Sword from Medieval Europe.
Artifacts returned to the Primary Universe are often linked to religious
Iconography, as their appearance on Earth seems to defy logical explanation.
Divine intervention is deemed the only logical conclusion for the appearance
for the Artifact."

På kommentator sporet, nævnes der at Donnie Darko _er_ en superhelt, hvilket
kommer i sammenhæng med samtalen om "Donnie Darko? What a strange name -
sounds like a superhero". Bemærkelsesværdigt er det dog, at Donnie kun er en
superhelt i det tangente universe, hvor han er blevet valgt som en Living
Reciever, akkurat som Grandma Death kunne tænkes at have været.

"Chapter Six: The Living Receiver
The Living Receiver is chosen to guide the Artifact into position for its
journey back to the Primary Universe.
No one knows how or why a Receiver will be chosen.
The Living Receiver is often blessed with a Fourth Dimensional Powers. These
include increased strength, telekinesis, mind control, and the ability to
conjure fire and water.
The Living Receiver is often tormented by terrifying dreams, visions and
auditory hallucinations during his time within the Tangent Universe.
Those surrounding the Living Receiver, known as the Manipulated, will fear
him and try to destroy him."

"Chapter Seven: The Manipulated Living
The Manipulated Living are often the close friends and neighbours of the
Living Receiver.
They are prone to irrational, bizarre, and often violent behaviour. This is
the unfortunate result of their task, which is to assist the Living Receiver
in returning the Artifact to the Primary Universe.
The Manipulated Living will do anything to save themselves from Oblivion."

For at vende tilbage til Frank, den mærkelige fyr der "kommer fra fremtiden"
og guider Donnie i sin færd gennem det tangente universe. Hvorfor har Frank
dette mærkelige halloween kanin-kostume på?.

"The Manipulated Dead
The Manipulated Dead are more powerful than the Living Receiver. If a person
dies within the Tangent Dimension, they are able to contact the Living
Receiver through the Fourth Dimensional Construct.
The Fourth Dimensional Construct is made of Water.
The Manipulated Dead will manipulate the Living Receiver using the Fourth
Dimensional Construct (see Appendix A and B).
The Manipulated Dead will often set an Ensurance Trap for the Living
Receiver to ensure that the Artifact is returned safely to the Primary
Universe.
If the Ensurance Trap is succesful, the Living Receiver is left with no
choice but to use his Fourth Dimensional Power to send the Artifact back in
time into the Primary Universe before the Black Hole collapses upon itself."

Frank er altså netop sat i stand til dette, da han dør på det afgørende
tidspunkt som han gør. "Deus Ex Machina", som Donnie selv siger på dette
tidspunkt. Hvilket både er en kommentar til hans liv, og en kommentar til
filmens drejning.

Den smukkeste scene, er efter min mening da alle de indvoldverede vågner
op, af deres "mareridt" - og husker hvilke forfærdelige ting de har måtte
gennemgå i det tangente univers. Alt sammen mens musikken pryder højtalerne
med Gary Jules - Mad World.

"Chapter Twelve: Dreams
When the Manipulated awaken from their Journey into the Tangent Universe,
they are often haunted by the experience in their dreams.
Many of them will not remember.
Those who do remember the Journey are often overcome with profound remorse
for the regretful actions buried within their Dreams, the only physical
evidence buried within the Artifact itself; all that remains from the lost
world.
Ancient myth tells us of the Mayan Warrior killed by an Arrowhead that had
fallen from a cliff, where there was no Army, no enemy to be found.
We are told of the Medievel Knight mysteriously impaled by the sword he had
not yet built.
We are told that these things occur for a reason."

At Donnie Darko dør i slutningen, er en bevidst handling han tager. Da han
netop lader sig selv få den tons tunge jetmotor ned over sig, sørger han på
samme tid for at de ting som foregik i det tangente univers ikke vil komme
til at ske. Han vil aldrig møde Gretchen, og hun vil derfor ikke komme ud
for den ulykke der ellers ville foresages - grundet Donnies handlinger.

I fint it kind of funny, I fint it kind of sad - the dreams in which I'm

Fra : Arne Saknussemm

Dato : 11-06-05 21:49

On Sat, 11 Jun 2005 14:45:25 +0200, "Martin Ohlsson"
<prodox_dk@hotmail.com> wrote:

>Jeg vil nu lave en mere eller mindre grundig gennemgang af filmen, og

Papir - og usenet space - er så sandelig taknemligt. Lad mig nøjes med
at citere en DD-anmeldelse, jeg nys har læst: "There is honestly no
reason for this nonsense to be edited into such an excellent movie."
Bedre kunne jeg ikke selv have udtrykt det.

mvh
Arne Saknussemm

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 12-06-05 12:46

> Papir - og usenet space - er så sandelig taknemligt.

Der er en grund til jeg ikke før nu har gidet lave et længere indlæg, med
forklarring til DD. Men nu er jeg bare træt af at folk siger de ikke kan li
den fordi den ikke giver mening, så det måtte ud.

Mvh. Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-05 14:03

Den 12-06-05 13.45 skrev Martin Ohlsson følgende:

> Der er en grund til jeg ikke før nu har gidet lave et længere indlæg, med
> forklarring til DD. Men nu er jeg bare træt af at folk siger de ikke kan li
> den fordi den ikke giver mening, så det måtte ud.

Jeg takker i hvert fald for forklaringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det