The Hitchhikers Guide to the Galaxy
Fra : Martin Ohlsson

Dato : 05-05-05 17:26

Så har jeg fået set den! Filmen jeg har ventet på lææænge!
The Hitchhikers Guide to the Galaxy !

Filmen følger Bog nr. 1 fra start til slut, og den er virkelig i bøgerne
ånd! Jeg elsker den humor, og filmen er ikke noget nær Hollywood plat, men
istedet er den brittiske humor gennemført til punkt og prikke.

Jeg kom bare til at tænke på om de vil lave flere film?

Nu vil jeg ikke mene dette er en spoiler, da alle nørder med respekt for sig
selv bør ha læst bøgerne
Men til slut siger Zaphod "I know a restaurant at the end of the universe,
anyone hungry?"
- og derfor ville det være logisk hvis bog nr. 2 også kom som film netop
"The Restaurent at the end of the universe!"

Er der nogle herinde der har nogle gode nyhedder til mig om en evt. H2G2 nr.
2 eller skal jeg sidde og bidde negle indtil jeg selv falder over en nyhed
på nettet en dag?

Mvh. Martin

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-05-05 18:50

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message

> Filmen følger Bog nr. 1 fra start til slut, og den er virkelig i bøgerne
> ånd! Jeg elsker den humor, og filmen er ikke noget nær Hollywood plat, men
> istedet er den brittiske humor gennemført til punkt og prikke.

Nu har jeg godt nok ikke set den, men jeg har læst en del forskellige
kommentare om filmen og lige meget om de overordnet kunne lide den
eller ej, har de alle været enige om "amerikaniseringen" af historien ikke
var det bedste træk.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 06-05-05 02:03

> [...]
> kommentare om filmen og lige meget om de overordnet kunne lide den
> eller ej, har de alle været enige om "amerikaniseringen" af historien ikke

Amerikaniseringen af historien? Humoren er da ærke-brittisk. Har du nogle
eksempler på hvornår folk mener der er en amerikanisering af historien?

Jeg mener da bestemt at bl.a. Vogonernes "bereaukratiske konservative
fremtoning" der hele tiden skal bruge de rette formularer som udfyldes og
sendes frem og tilbage før handlinger kan tages, samt hele filmens dialog
foregår på britisk skaber rammen om en fed historie.

At humoren så til tider også nærmer sig Monty Python agtige stadier, gør
bare det hele endnu bedre. Jeg kan ikke få øje på noget tidspunkt hvor der
er noget særligt hollywood præg på filmen.

Ps. MEGA THUMBS UP til den begrænsede brug af CGI, og istedet brugen af
dukke-dragter til diverse rumvæsner. Der kunne hr. George Lucas skam lære
noget af de kære britter!
CGI, Nej tak! Miniature-modeller og dukker, YES SIR!

Pps. Det var ikke Zaphod, men Ford der til slut foreslår den sidste
restaurent i universet, som jeg skrev i forrige indlæg Min fejl..

Mvh. Martin

Fra : Silver

Dato : 06-05-05 15:30

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så har jeg fået set den! Filmen jeg har ventet på lææænge!
> The Hitchhikers Guide to the Galaxy !

Heldige møgfucking røvhul :(, den har først premiere her i landet den 12
august..........snøft...

Silver.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 06-05-05 17:49

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> wrote in message

> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Heldige møgfucking røvhul :(, den har først premiere her i landet den 12
> august..........snøft...

Men den burde da næsten komme før d. 12 August (for det er da djævelsk sent)
på DVD i USA eller UK, og så kan du jo bare bestille den hjem over
www.laserdisken.dk eller www.axelmusic.dk

Jeg var så svine heldig at jeg har en kammerat der kan nogle tricks og fik
den på 2xSVCD.
Jeg mener alligevel selv jeg kan have samvitigheden i orden, da jeg
alligevel både planlægger at købe den som USA DVD, DK DVD, samt se den op
til flere gange i biografen når tiden er inde

Glæd jer, glæd jer - og hvis i får muligheden så trods alle moralske
skrupbler og skynd jer at få den set!

Mvh. Martin

Fra : Per

Dato : 07-05-05 19:27

> Jeg var så svine heldig at jeg har en kammerat der kan nogle tricks og fik
> den på 2xSVCD.

Så har du jo ikke set filmen. Du har bare fået afsløret plottet.

Ubegribeligt at man gider se en sådan film i ringe kvalitet.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 08-05-05 00:36

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

> Så har du jo ikke set filmen. Du har bare fået afsløret plottet.
>
> Ubegribeligt at man gider se en sådan film i ringe kvalitet.

Nej, jeg er enig i at lydsiden ikke var optimal - hvilket også gør at jeg
ser frem til både biografen og dvd'en. Men filmens billede var udemærket, og
nok til at man kunne opleve filmens gode i sin helhed.

Nej selfølgelig glæder jeg mig til grine i biografen, men det er ligesom
børn der et par dage før juleaften pakker gaverne op for at smugkigge, og
derefter pakke dem sammen igen og glæde sig til juleaften

Hvis du mener kvaliteten er så´ ringe at man slet ik kan 'opleve' filmen,
vil det sige at du heller ikke mener at man oplever film ved at se dem i VHS
format - hvilket jeg selfølgelig kan give dig delvis ret i

Mvh. Martin

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-05-05 09:25

> Nej, jeg er enig i at lydsiden ikke var optimal - hvilket også gør at
> jeg ser frem til både biografen og dvd'en. Men filmens billede var
> udemærket, og nok til at man kunne opleve filmens gode i sin helhed.

Jeg tror det er et smagsspørgsmål. Jeg vil hellere have en god oplevelse
første gang i stedet for en halvgod.

> [...]
> ligesom børn der et par dage før juleaften pakker gaverne op for at
> smugkigge, og derefter pakke dem sammen igen og glæde sig til

well.. det er så forskelligt. Det kunne jeg sq aldrig finde på. Så ville
fornøjelsen jo gå helt af "oppakningen". Men det er nok et spørgsmål om
ens mentalitet.

> [...]
> filmen, vil det sige at du heller ikke mener at man oplever film ved
> at se dem i VHS format - hvilket jeg selfølgelig kan give dig delvis

hehe ja set i bakspejlet med det nuærende system med dvd+projektor kan
det jo undre at jeg i mange år havde vhs+15" skodfjernsyn. Det virker
helt forrykt nu. Når jeg besøger folk med alm. crt-fjernsyn uden surround
sidder jeg og føler at der mangler noget - både lyd- og billedmæssigt.
Det samme de gange jeg har set en divx-film på mit eget system. Det er
som om halvdelen af filmglæden bare ikke er der, når der er pixeleringer
og manglende dynamik i lyden :( På den anden side har jeg også flere
venner som er 100% ligeglade og gladeligt ser alt muligt skrammel.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-05-05 22:43

"Silver" == Silver <dsl46016@vip.cybercity.dk> writes:

> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Heldige møgfucking røvhul :(, den har først premiere her i landet den 12
> august..........snøft...

Vær du glad for det. Filmen er ikke værd at se.

Zaphod er i starten af filmen castet som en skitzofren idiot, indtil
han afleverer det en hoved som gidsel. Derefter er han bare en idiot.

Ford prefect er castet som bozo hele vejen igenne filmen.

Arthur er *ikke* trukket hjælpeløs igennem handlingen.

Tricia McMillan er ikke specielt forelsket i Zaphod, så
trekantsdramaet mangler.

Marvin er ikke kynisk.

Og hele plottet med bortførelsen af heart of gold bliver blandet
sammen med vogonerne i en uhellig blanding.

Så gør dig selv en tjeneste og vent til DVDen kan købes i netto til
39,95.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-05-05 00:15

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> writes:

> Tricia McMillan er ikke specielt forelsket i Zaphod, så
> trekantsdramaet mangler.

Det har hun da vist ikke været i nogen version. Hun var en
opportunistisk gås uden det store formål i handlingen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Lets go kick some puppet ass"
The RockBear. ((^))

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 07-05-05 00:18

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message
> [...]
>
> Marvin er ikke kynisk.
>
> Og hele plottet med bortførelsen af heart of gold bliver blandet
> sammen med vogonerne i en uhellig blanding.

Det lyder egentlig som om at al det du her brokker dig over faktisk er helt
i stil med romanforlægget...

Fra : Holst

Dato : 07-05-05 08:45

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Tricia McMillan er ikke specielt forelsket i Zaphod, så
> trekantsdramaet mangler.

I hvilken version har hun været det?

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 07-05-05 08:48

*SPOILERS neden for *

> Vær du glad for det. Filmen er ikke værd at se.

Nej de bør være kede af de ikke har set den endnu

> Zaphod er i starten af filmen castet som en skitzofren idiot, indtil
> han afleverer det en hoved som gidsel. Derefter er han bare en idiot.

- Hvilket han også er i bøgerne?

> Ford prefect er castet som bozo hele vejen igenne filmen.
Med bozo, mener du så et fjols? Isådald kan jeg ikke se hvor du har det fra.
Husk på det er en komedie! En bittisk én af slagsen, alt hvad han gør er i
bøgernes ånd..

Håber ikke folk begynder at pive over han er neger, for det er fuldstændig
uden betydning for hans performance.

> Arthur er *ikke* trukket hjælpeløs igennem handlingen.
Jo ligeså meget som han bliver det i bøgerne. At han selv må tage initiativ
til tider for at bevise sit værd, sker _også_ i bøgerne

> Tricia McMillan er ikke specielt forelsket i Zaphod, så
> trekantsdramaet mangler.

Det er hun heller ikke i bøgerne. Hun fulgte med ham op på hans 'spaceship'
fordi han var mere _spændende_ ikke fordi hun var forelsket i ham, eller
nogen sinde kunne tænke sig det.

> Marvin er ikke kynisk.
Hvem siger han skal være kynisk? Han har Genuine People Personality, hvilket
han er utroligt utroligt deprimeret over. Hvordan skulle han kunne være
deprimeret, altså vise følelser - hvis han samtidig skulle være 100% kynisk?

> Og hele plottet med bortførelsen af heart of gold bliver blandet
> sammen med vogonerne i en uhellig blanding.

De bliver også jagtet i bøgerne, af samme grund - tyveriet af Heart of Gold

> Så gør dig selv en tjeneste og vent til DVDen kan købes i netto til
> 39,95.

Eller se den i biograferne, bestilt den hjem fra USA på DVD og køb den i DK
på DVD så snart det er muligt

Nåh men jeg må lige sige at det selvfølgelig ikke er meningen at alle skal
kunne lide disse film. Jeg syntes de er gode og sjove, men det betyder jo
ikke at hele verden gør det - akkurat som med bøgerne.
Findes der én film, som 100% af veren bryder sig om? Jeg tror det næppe.

Det skulle desuden ikke undre mig hvis den ikke får særlig stor success
herhjemme, pga. biografgængere i Danmark er blevet for poppede i deres smag,
og slet ik vil kunne lide charmen ved denne 70'er like sciencefiction
komedie.
Hvis en Monty Python film blev relancerede i Imperial idag, mon så den ville
få success blandt mainstream gængere?

Mvh. Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-05-05 09:33

"Martin" == Martin Ohlsson <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> *SPOILERS neden for *

> Nej de bør være kede af de ikke har set den endnu

> - Hvilket han også er i bøgerne?

Skitzofren?

> Med bozo, mener du så et fjols? Isådald kan jeg ikke se hvor du har
> det fra. Husk på det er en komedie! En bittisk én af slagsen, alt
> hvad han gør er i bøgernes ånd..

Jeg hæfter mig især ved scenen henimod slutningen af filmen, hvor
musene er på vej til at savetoppen af Arthurs hoved.

> HÃ¥ber ikke folk begynder at pive over han er neger, for det er
> fuldstændig uden betydning for hans performance.

Det er ikke en af de ting jeg klager over.

> Jo ligeså meget som han bliver det i bøgerne. At han selv må tage
> initiativ til tider for at bevise sit værd, sker _også_ i bøgerne

Det er så din opfattelse.

> Det er hun heller ikke i bøgerne. Hun fulgte med ham op på hans
> 'spaceship' fordi han var mere _spændende_ ikke fordi hun var
> forelsket i ham, eller nogen sinde kunne tænke sig det.

Nej, det var også en forkert formulering fra min side. Det jeg i
virkeligheden skulle have brokket mig over, var den manglende
"hanekamp" mellem Zaphod og Arthur, blandt andet over Tricia.

> [...]
> hvilket han er utroligt utroligt deprimeret over. Hvordan skulle han
> kunne være deprimeret, altså vise følelser - hvis han samtidig

Ahva?

> [...]
> success herhjemme, pga. biografgængere i Danmark er blevet for
> poppede i deres smag, og slet ik vil kunne lide charmen ved denne

Sammenlign med Red Dwarfm og gentag så ovenstående postulat, hvis du
stadig mener det.

> Hvis en Monty Python film blev relancerede i Imperial idag, mon så
> den ville få success blandt mainstream gængere?

Det ved jeg ikke, men hvad har det med sagen at gøre? Der er milevidt
fra H2G2 filem til Monty Python.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 08-05-05 00:29

> Skitzofren?

Han har to hoveder, så ja det burde han vel være?
Desuden er han også en idiot i bøgerne, så det var begge ting jeg hentydede
til..

> Jeg hæfter mig især ved scenen henimod slutningen af filmen, hvor
> musene er på vej til at savetoppen af Arthurs hoved.

Du bemærkede vel at de alle var fjolelde ved dette bord, og at det ikke kun
var Ford. Desuden faldt de alle i søvn bagefter, så mon ikke de har været
blevet "drug'ed"?

Nu mente jeg også bare folk "generelt" jf. www.imdb.com

> Det er så din opfattelse.

Hvilket er det lækre ved bøger..

> Nej, det var også en forkert formulering fra min side. Det jeg i
> virkeligheden skulle have brokket mig over, var den manglende
> "hanekamp" mellem Zaphod og Arthur, blandt andet over Tricia.

Det er så dín opfattelse

> Ahva?

Ja det jeg siger er at, hvis han er deprimeret, kan han ikke været kynisk.
Altså hvis vi begge er enige om at kynisk betyder 'følelseskold' - så er det
svært at være nedtrykt - ked af det - sørgmodigt - ked af livet - what ever,
på samme tid som man er følelseskold.. right?

> Sammenlign med Red Dwarfm og gentag så ovenstående postulat, hvis du
> stadig mener det.

Jeg kender desværre ikke ovenstående..

> Det ved jeg ikke, men hvad har det med sagen at gøre? Der er milevidt
> fra H2G2 filem til Monty Python.

De er begge to tilfældet af ærke-britisk humor, hvilket er radikalt modsat
af hollywood's bud på "comedy".

Mvh. Martin

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-05-05 09:38

> Jeg kender desværre ikke ovenstående..

Hvis du er til britisk humor og pseudo-sci-fi så må
du bare se at komme i gang. Grant Naylor serie er både
_meget_ sjove bøger og en skøn skøn serie som lige nu
er ved at blive udgivet på dvd. Det er stilmæssigt tæt
på H2G2.

Start med at læse bøgerne - de er hurtigt læst og er
_meget_ underholdende!

The "About the Author" note in the Red Dwarf novels has this to say about
the creator(s) of the series:

Grant Naylor is a gestalt entity occupying two bodies, one of which lives
in north London, the other in south London. The product of a horribly
botched genetic-engineering experiment, which took place in Manchester in
the late fifties, they try to eke out two existences with only one mind.
They attended the same school and the same university, but, for tax
reasons, have completely different wives.

The first body is called Rob Grant, the second Doug Naylor. Among other
things, they spent three years in the mid-eighties as head writers of
Spitting Image; wrote Radio Four's award-winning series Son of Cliche;
penned the lyrics to a number one single; and created and wrote Red Dwarf
for BBC television.

They have made a living variously by being ice-cream salesmen, shoe-shop
assistants and by attempting to sell dodgy life-assurance policies to
close friends. They also spent almost two years on the night shift
They can still taste the cheese 'n' onion toasties.

Their favourite colour is orange.

Spoiler space:

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Det handler om et gut der ved et uheld lander på et
rumskib der tager ham væk fra jorden. Han bliver stoppet
i fængsel i et "stasis-field". Noget går galt og rumskibet
flyver videre i 3 mio. år uden at han bliver vækket. Da han
endelig gør det er han det eneste menneske tilbage i
universet. Hans kat som var gravid havde fået killinger (for
tre millioner år siden) og evolutionen har på rumskibet gjort
sit til at afkommet udviklede sig til noget menneskelignende.
Derudover bliver den mest tåbelige person på rumskibet
vækket til live som hologram for at holde ham med selskab.

I serien spilles hologrammet "Rimmer" af Chris Barrie (meget
sjov mand!)

Så kører det ellers derudad med mere eller mindre fjollede
scenarier med paralleluniverser, tænkende toastere og diverse
andre uhyrligheder :D

/hilsner

Fra : Grunt

Dato : 07-05-05 09:37

On Sat, 7 May 2005 09:47:33 +0200, "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com>
wrote in dk.kultur.film:

>Eller se den i biograferne, bestilt den hjem fra USA på DVD og køb den i DK
>på DVD så snart det er muligt

Eller få en piratkopi, lige som dig ?

> [...]
>ikke at hele verden gør det - akkurat som med bøgerne.
>Findes der én film, som 100% af veren bryder sig om? Jeg tror det næppe.

Jeg har den første filmadoption af alle bøgerne og det er alt rigeligt.

> [...]
>og slet ik vil kunne lide charmen ved denne 70'er like sciencefiction

Hvis det kun er første bog der er filmatiseret, så er den første filmudgave
bedre. Blev den første film i det hele taget vist herhjemme i biograferne ? Den
er blevet vist på tv. Dvdudgaven blev ikke solgt i særlig mange ex.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 17:43

> Jeg har den første filmadoption af alle bøgerne og det er alt rigeligt.

Ikke forstået..? Fordi den var så fantastisk at man ikke behøver andet?
Eller fordi den var så ringe, at du aldrig mere vil se en filmatisering af
H2G2?

> [...]
> ? Den
> er blevet vist på tv. Dvdudgaven blev ikke solgt i særlig mange ex.

Øh.."den første udgave" som du kalder den, var en *tv-serie*. Så nej, den
gik ikke i biograferne.

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 08-05-05 00:32

> Eller få en piratkopi, lige som dig ?

Det skal være folks eget valg. Men ja, hvis muligheden er der kan de vel
lige så godt gribe den - hvis bare de lover sig selv at se den i biografen
bagefter

> Jeg har den første filmadoption af alle bøgerne og det er alt rigeligt.

Har du set den nye ?

> [...]
> ? Den
> er blevet vist på tv. Dvdudgaven blev ikke solgt i særlig mange ex.

Hvorfor er den første bedre, blot fordi den nye kun følger bog nr. 1? Hvis
nu de vælger at udgive en film til hver bog, så er jeg da bare evigt glad -
gør det dem dårligere?
Og hvordan kan du især udtale dig om dette, hvis du ikke har set 2005
udgaven?

Mvh. Martin