Glade dage foran Palads
Fra : Simon Laub

Dato : 05-05-05 00:20

Var forbi Palads (Kbh) her i weekenden, og tog ved den lejlighed nogle
billeder af alle de glade campister ...

http://mineting.125mb.com/palads/index.htm

Nu er der kun 14 dage til premieren (på StarWars hvis nogen skulle være i
tvivl).

-Simon

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-05-05 10:17

"Simon Laub" <Simon.Laub@FILTER.mail.tele.dk> writes:

> Var forbi Palads (Kbh) her i weekenden, og tog ved den lejlighed nogle
> billeder af alle de glade campister ...

Jeg kan i øvrigt indskyde, at vi ringede mandag morgen og bestilte
otte billetter til 21.30.

Senere fandt vi ud af, at torsdag var en dårlig aften, så vi ringede
og bestilte otte billetter til fredag aften i stedet.

Ved den sidste Ringenes Herre-film var metoden at ringe efter en uge
og bestille nogle af de uafhentede.

Det der telt-fis er virkelig kun for masochister med for meget ferie.

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 05-05-05 10:33

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> [...]
> og bestille nogle af de uafhentede.
>
> Det der telt-fis er virkelig kun for masochister med for meget ferie.

Eller til dem der vil have billetter til den første forestilling...

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : JH

Dato : 05-05-05 15:17

Hvorfor ikke gøre som jeg: Vente på at filmen kommer på dvd?

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 05-05-05 15:56

> Hvorfor ikke gøre som jeg: Vente på at filmen kommer på dvd?

Selvom at Lucas har fucked up i fortsættelserne er det stadigvæk kultfilm,
og hvis man er fan af StarWars-universet (bøger, spil, film), så venter man
fandeme ikke med at se filmen på DVD.

Fra : JH

Dato : 05-05-05 16:08

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in

> Selvom at Lucas har fucked up i fortsættelserne er det stadigvæk
> kultfilm, og hvis man er fan af StarWars-universet (bøger, spil,
> film), så venter man fandeme ikke med at se filmen på DVD.

Jo, det kan man sagtens. Det er bare et spørgsmål om selvkontrol.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 05-05-05 18:29

> Jo, det kan man sagtens. Det er bare et spørgsmål om selvkontrol.

Hvis man skal nyde en film ordentlig skal det altså foregå i biografen.
Kommer selvfølgelig an på hvilken type film det er. Diverse komedier ser jeg
ofte på DVD. Actionbrag og storfilm ynder jeg at se i biografen først.

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-05-05 08:48

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> ofte på DVD. Actionbrag og storfilm ynder jeg at se i biografen først.

Det kommer vel an på hvilket udstyr man har til rådighed derhjemme. Jeg
har selv et hæderligt surroundanlæg i 25.000 kroners klassen som på
mange måde leverer en renere lyd end de fleste biografer, og en
glimrende projektor (Sanyo Z3) som kan lave mig et større billede
relativt til min kiggeafstand end jeg får i Imperial på række 9 hvor jeg
ellers tit befinder mig. Der er ingen tvivl om at jeg hellere vil se
film i min egen hjemmebiograf end i de fleste af Palads' sale.

Bevares, Imperial er da stadig bedre på de fleste punkter, men
validiteten af dit udsagn ovenfor afhænger sgu af hvordan man ser DVD
derhjemme.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-05-05 08:57

David Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Bevares, Imperial er da stadig bedre på de fleste punkter, men
> validiteten af dit udsagn ovenfor afhænger sgu af hvordan man ser DVD

Hov, jeg glemte lige at tilføje (muligvis et emne for en hel ny tråd):

Man må selvfølgelig også tage i betragtning hvilken kvalitet man
forventer af DVD-udgivelsen. SW-filmene er, på trods af (eller måske på
grund af...) THX-certificeringen nogle ret elendige DVD-udgivelser.
Lydsporet på TPM er fænomenalt rent teknisk, især LFE-sporet. Men
billedsiden er ganske forfærdelig. Lettere uskarp og frem for alt med en
helt elendig MPEG2-komprimering. Bitraten ligger nogenlunde konstant på
ca. 4 Mbps. Hvorfor, når den kunne ligge på det dobbelte?

Det undrer mig hvordan en mand der tilsyneladende går så højt op i
teknik og som tilmed har opfundet en certificering der engang skulle
vi kan købe THX-certificerede plastikhøjttalere til computeren og den
slags lort), kan udgive sine egne hjertebørn i så elendig en kvalitet og
udvise så amatøragtig en brug af DVD-mediet.

Alt dette er naturligvis endnu en grund til at se dem i biograferne i
stedet for hjemmebiograferne :)

/David

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 06-05-05 09:53

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> [...]
Hmm jeg mener kun at sal 1 og 9 egner sig til titlen biogram, resten er en
gang
forvoksede videostuer, der fungerer som penge maskiner. Så generelt er
Palads i mine øjne ikke en biograf, men en penge maskine.

Derudover kræver Imperial et bestem sæde område for at få titlen perfekt.
Og det er en skam. For de kan sgu godt derinde, jeg tror bare ikke de får
lov.

> [...]
> helt elendig MPEG2-komprimering. Bitraten ligger nogenlunde konstant på
> ca. 4 Mbps. Hvorfor, når den kunne ligge på det dobbelte?
Eller bruge MPEG 4 komprimering med 4+ Mbit bitrate.

> [...]
> teknik og som tilmed har opfundet en certificering der engang skulle
> vi kan købe THX-certificerede plastikhøjttalere til computeren og den
Nej du kan ej, de er ikke originalt licientierede, men det kræver for meget
at stoppe den "produktion" når de ikke bliver lavet i USA. Jeg har faktisk
få stoppet et mærke af PC-højttalere herhjemme grundet dette.

>, kan udgive sine egne hjertebørn i så elendig en kvalitet og
> udvise så amatøragtig en brug af DVD-mediet.
Nu er det jo sjældent producer eller instruktøren der styrer dette, men
distributionsselskabet (her 20th century fox).

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-05-05 10:16

Klavs Rommedahl wrote:

> [...]
> forvoksede videostuer, der fungerer som penge maskiner. Så generelt er
> Palads i mine øjne ikke en biograf, men en penge maskine.

Sal 1 imponerer mig ikke. Så hellere se film herhjemme i stuen. Sal 9
kan jeg ikke huske.

> Derudover kræver Imperial et bestem sæde område for at få titlen perfekt.
> Og det er en skam. For de kan sgu godt derinde, jeg tror bare ikke de får
> lov.

Hele midtersektionen på rækkerne 9-14 er okay efter min mening.

> Eller bruge MPEG 4 komprimering med 4+ Mbit bitrate.

Nu ville han jo ikke kunne lægge MPEG4 på en DVD, såeh... :)

Men ja, vi glæder os til at filmene kommer i nogle ordentlige udgaver
engang. Gerne på en 50 GB BluRay-disc med full bitrate VC1 eller noget i
den stil. Og med lossless DTS. Også selv om filmene (de nye) er dårlige :)

> Nej du kan ej, de er ikke originalt licientierede, men det kræver for meget
> at stoppe den "produktion" når de ikke bliver lavet i USA. Jeg har faktisk
> få stoppet et mærke af PC-højttalere herhjemme grundet dette.

Logitech har da så vidt jeg ved en THX-certificeret
surroundhøjttalersystem til computerbrug? Og det er noget bras. Der er
da vist også andre eksempler?

> Nu er det jo sjældent producer eller instruktøren der styrer dette, men
> distributionsselskabet (her 20th century fox).

Lucas stillede da mange andre krav til DVD-udgivelsen, f.eks. at den
rullende tekst i starten af filmen skulle være på dansk i den danske
udgave. Og i øvrigt: Når man skriver på produktet at det er
THX-certificeret, så må man da gå ud fra at det betyder et eller andet
for den tekniske kvalitet af produktet. Jeg fatter ikke hvorfor
THX-standarden ikke kræver f.eks. optimal udnyttelse af mediet. Lige som
de bedste SuperBit-udgivelser.

/David

Fra : JH

Dato : 09-05-05 11:27

> Logitech har da så vidt jeg ved en THX-certificeret
> surroundhøjttalersystem til computerbrug? Og det er noget bras. Der er
> da vist også andre eksempler?

Jeg ejer Logitech Z-680. Fremragende lyd for pengene.
Det er i mine ører ikke noget bras men høj kvalitet. Det eneste irriterende
er, at jeg ikke kan læse displayet på kontrolenheden, når jeg sidder i min
sofa.

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-05-05 23:05

JH wrote:

> Jeg ejer Logitech Z-680. Fremragende lyd for pengene.

Tja, måske. Men det er ikke meget god lyd man får for den slags penge :)

> Det er i mine ører ikke noget bras men høj kvalitet.

Aha. Det er jeg så ikke enig i.

/David

Fra : JH

Dato : 11-05-05 21:56

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in news:42813026$0$164
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Tja, måske. Men det er ikke meget god lyd man får for den slags penge :)

I mine ører er det. Men så igen, så er jeg jo også lykkelig uvidende om,
hvordan et rigtigt dyrt anlæg lyder.
Uvidenhed (på lige det punkt) rules!

> Aha. Det er jeg så ikke enig i.

Du har (for?) mange penge. Ergo er du blevet forvent!

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 06-05-05 18:50

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> David Rasmussen wrote:
SNIP

> [...]

> THX-certificerede plastikhøjttalere til computeren og den slags lort), kan
> udgive sine egne hjertebørn i så elendig en kvalitet og udvise så

Du kender jo godt svaret.... Så kan Lucas med rette udgive en remastered
udgave af episode 1-3 om et par år og tjene lidt penge igen. Selvfølgelig
bliver det så nok i HD-opløsning også...

Mvh Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-05-05 10:21

Anders B. Hyltoft wrote:

> Du kender jo godt svaret.... Så kan Lucas med rette udgive en remastered
> udgave af episode 1-3 om et par år og tjene lidt penge igen. Selvfølgelig
> bliver det så nok i HD-opløsning også...

True. Og så bliver det i en HD-udgave hvor kvaliteten igen er elendig i
forhold til hvad mediet tilbyder. Men så når vi måske op på siden af de
bedste DVD-udgivelser i dag. I stedet for de SW-udgivelser vi har nu som
når op på de bedste VHS-udgivelser.

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-05-05 09:06

> Bevares, Imperial er da stadig bedre på de fleste punkter, men validiteten
> af dit udsagn ovenfor afhænger sgu af hvordan man ser DVD derhjemme.

Og så skal dvd-udgaven vel også være af høj kvalitet i billede og lyd.

Jeg så en film i biografen som blev projekteret fra dvd-skive. Det var ikke
altid så kønt i det store format. Skyldes det mon optagelsen eller
dvd-formatet? Nu forstørrer du selvfølgelig ikke op i biografformat. Men har
du nogen fornemmelse for, hvor højt en dvd-skives film kan tåle at blive
forstørret op?

Mikkel

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-05-05 10:30

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Og så skal dvd-udgaven vel også være af høj kvalitet i billede og lyd.

Jo.

> Jeg så en film i biografen som blev projekteret fra dvd-skive. Det var ikke
> altid så kønt i det store format.

Det kommer som sagt an på kvaliteten.

> Skyldes det mon optagelsen eller
> dvd-formatet?

Begge dele, men nok mest den konkrete udgivelse.

> Nu forstørrer du selvfølgelig ikke op i biografformat.

Det vigtige er ikke hvad man forstørrer op i, men hvor langt man sidder
fra billedet i forhold til størrelsen af billedet. I Imperial række 10
sidder man vel ca. 1,4 gange billedbredden fra lærredet. Jeg sidder ca.
1,8 gange billedbredden herhjemmme, men det er stadig stort og giver
biofornemmelse. Vi snakker et billede der er 1,7 meter bredt og jeg
sidder så ca. 2.8 m fra.

> Men har
> du nogen fornemmelse for, hvor højt en dvd-skives film kan tåle at blive
> forstørret op?

Det kommer meget an på kvaliteten af udgivelsen, originalmaterialet og
ikke mindst kilden (afspilleren). Med en af LOTR EE-udgivelserne
afspillet på min kraftige HTPC med Lanczos-opskalering osv. kan man godt
sidde 1,4-1,5 gange lærredsbredden og få en god oplevelse.

I øvrigt er fordele og ulemper forskellige. Biograffilm (hvad enten det
er analog eller digital) har højere opløsning, men til gengæld er der
tit støj på. Sortniveuaet er som regel også bedre i en biograf, men ikke
altid. Og lyden er ikke nødvendigvis "bedre" end i en god hjemmebiograf.
Den er måske "større", men ikke nær så præcis. Heller ikke i Imperial. I
praksis har jeg mange oplevelser i min hjemmebiograf som ikke subjektivt
står tilbage for oplevelser i Imperial. De tekniske begrænsninger er
ikke altid relevante eller tydelige.

Og så skal det bemærkes at min hjemmebiograf er relativt beskeden. For
flere penge kan man lave noget der er væsentligt bedre.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-05-05 10:12

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> [...]
> større billede relativt til min kiggeafstand end jeg får i Imperial på
> række 9 hvor jeg ellers tit befinder mig.

Men du bruger stadig almindelig DVD som kilde, ikke? Den kan ikke
tilnærmelsesvis hamle op med opløsningen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Lets go kick some puppet ass"
The RockBear. ((^))

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 06-05-05 18:55

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Men du bruger stadig almindelig DVD som kilde, ikke? Den kan ikke
> tilnærmelsesvis hamle op med opløsningen.

Jeg kører mine signaler ud i skaleret 720p via HDMI med min Denon DVD3910 og
IMHO så står det lige så godt som billedet i vores bio her i Vejle. Men Lido
trænger også til en renovering... Køb noget digitalt for satan hvis i læser
med

Sådan her ser jeg film...

Infocus SP5700
Denon DVD 3910
Harman Kardon AVR 8500

Dali Evidence 870 SE (Front)
Dali Evidence 470 (Bag)
Dali Evidence center
Dali SWA-15 Sub

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-05-05 10:43

Anders B. Hyltoft wrote:

> Jeg kører mine signaler ud i skaleret 720p via HDMI med min Denon DVD3910 og
> IMHO så står det lige så godt som billedet i vores bio her i Vejle.

Heheh :)

Og så vi endda ikke færdige med at hente kvalitet ud af DVD-mediet. En
god HTPC tørrer røv på en DVD3910 (selv om det er en fremragende
afspiller) :)

> Sådan her ser jeg film...
>
> Infocus SP5700

Kun Sanyo Z3 her :)

> Denon DVD 3910

HTPC.

> Harman Kardon AVR 8500

Marantz SR5300.

> Dali Evidence 870 SE (Front)

Monitor Audio Silver 8i

> Dali Evidence 470 (Bag)

Monitor Audio Bronze B1.

> Dali Evidence center

Monitor Audio Bronze Center.

> Dali SWA-15 Sub

Audio Pro Sub Bravo.

Lækkert system du har dér!

Hvis du udskiftede din 3910 med en god HTPC så ville du virkeligt
udnytte din projektor optimalt. Og du ville jo så oven i hatten få en
HD/DVD-optager, timeshift og alt det andet sjove som en HTPC kan :)

/David

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 09-05-05 13:38

> [...]
> din projektor optimalt. Og du ville jo så oven i hatten få en
> HD/DVD-optager, timeshift og alt det andet sjove som en HTPC kan :)

Jeg har jo sæføli hd-optager ved siden af

Kan du nu om dage lave en HTPC som er ligeså god lydmæssigt som en god
afspiller?
Hvilke komponenter bruger du i din HTPC for at undgå støj osv?

Scaler, video-konverter og DA konverter skal vel være i ligeså god kvalitet
som i 3910 for at kunne matche den, så der skal vel nogle ekstraordinaære
pc-ting til for at standarden er nogenlunde?

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-05-05 23:27

Anders B. Hyltoft wrote:

> Jeg har jo sæføli hd-optager ved siden af

Jojo, men det var mere for at illustrere hvor meget man får for penge
med en HTPC. Prisen for en god spillecomputer + prisen for en
fremragende highend dvd-afspiller + prisen for en god HD-optager er jo
langt højrere end prisen for en god HTPC :)

> Kan du nu om dage lave en HTPC som er ligeså god lydmæssigt som en god
> afspiller?

I langt de fleste tilfælde kører man jo SPDIF ud fra en DVD-afspiller
til en receiver; det samme er tilfældet med en HTPC. Så her er
"lydkvaliteten" en non-issue. Hvis du vil have god analoglyd og f.eks.
SACD, så kommer en "billig" HTPC til kort, men man kan da godt købe gode
analoge lydmoduler til en pc hvis man vil.

> Hvilke komponenter bruger du i din HTPC for at undgå støj osv?

Tænker du på støj i billedet, støj i lyden, eller den fysiske støj? I
sidste tilfælde afhænger det af hvor mange penge man vil bruge, man kan
gøre en HTPC vilkårligt stille. Men den kan gøres "stille nok" for ikke
særligt mange penge ved at købe gode kølere, blæsere og PSUer.

> Scaler, video-konverter og DA konverter skal vel være i ligeså god kvalitet
> som i 3910 for at kunne matche den,

Det er netop her 3910 (og alle andre standaloneafspillere) kommer til
kort i forhold til en god HTPC (bortset fra D/A-konverterne. Snakker du
om lyden her eller konverteringen til component eller VGA? Normalt ville
man jo køre HDMI/DVI ud).

En god HTPC har et glimrende DVD codec som f.eks. NVidias eller
DSCalers. Der findes muligvis standalone-afspillere med ligeså god
kvalitet, men jeg har endnu ikke set nogle med bedre kvalitet.

Dernæst kommer scaleren. Det er nok HTPCens største styrke over en
standalone-afspiller. Og også den del der tager mest CPU-tid. Når man
laver en Lanczos4-opskalering til 1280x720 (eller til 1440x1152 og så
derefter ned til 1280x720) eller hvad din projektors opløsning nu er, så
tager det meste af CPU-tiden på en 3 GHz processor. Det er ikke noget en
standaloneafspiller kan hamle op med, selv ikke med dedikerede chips.
Selv en dedikeret scaler som iScan DVDO og lignende kan ikke hamle op
med en HTPC på dette område. Og hvilken forskel gør denne gode skalering
så? Den giver et smukt, jævnt og skaleringsartefaktfrit billede, kort og
godt.

Herefter kan man så vælge at tilføre en lille bitte smule nænsom
sharpening. Ikke af den fæle billige type man kender fra de fleste
displays som mest bare fører til skygger langs kontraster, men af en
type der gør at billedet opleves mere velopløst i de fleste tilfælde.

Desuden kan man bruge en masse andre filtre hvis man skulle have lyst
(denoising- og blurring, delogoing, cropping af billedets overscan inden
man opskalerer osv osv).

Man kan tweake med mange andre ting som bare gør DVD-billedet fra HTPC
endnu mere fordelagtigt, men det er en lang snak. Læs f.eks. her:

http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/

Et sigende citat:

"
Den endelige test kom helt uventet da jeg skulle sælge min gamle Denon
DVD-afspiller. Jeg satte et par film på for at vise at den virkede med
flere regioner og da jeg så billedet tænkte jeg 'Hvad s**** den er jo
gået i stykker!' efter et splitsekunds stilstand i hjernen nåede jeg dog
frem til at det var fordi jeg havde vænnet mig til HTPC'en. Så mens jeg
stille stod og håbede på at at køberen ikke ville bemærke Denon'ens
'ringe' billedkvalitet konstaterede han henrykt at det dog var en
usædvanlig høj billedkvalitet...
"

> så der skal vel nogle ekstraordinaære
> pc-ting til for at standarden er nogenlunde?

Næ, det vil jeg ikke sige. Man kan naturligvis altid bygge en
ekstraordinært fed og dyr HTPC hvis man vil. Men alene med et godt DVD
codec (NVidia, DScaler etc), den gode skalering (f.eks. 1280x720
Lanczos2), 1:1 pixelmapping til projektorens opløsning og til sidst
overførsel via VGA eller allerhelst HDMI/DVI, så er man nået meget,
meget langt mht. billedkvaliteten fra DVD. Og ovenstående kan gøres med
beskedent hardware (Athlon XP 1800+ f.eks. og tilfældigt GeForce 5200
grafikkort til 3-400 kroner eller ældre).

/David

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 11-05-05 08:47

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

SNIP

> Tænker du på støj i billedet, støj i lyden, eller den fysiske støj?

Jeg tænkte faktisk mest på den elektroniske "støj" i en pc. Der er jop ikke
gjort meget for at isolere de forskellige kredsløb fra hinanden som i f.eks.
bedre hifi apparater. Derfor er jeg skeptisk over om en PC nogensinde kan
blive hifi "Rigtig".
Mht. SPDIF, så er den hellige grav jo ikke velforvaret bare fordi man kører
digitalt. Lyden skal stadig behandles inden den sendes ud, men det kunne
være interessant at sætte f.eks. en DVD3910 op imod en god HTPC og så teste
dem både lyd og billedmæssigt imod hinanden.

Mvh Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-05-05 11:11

Anders B. Hyltoft wrote:

> [...]
> bedre hifi apparater. Derfor er jeg skeptisk over om en PC nogensinde kan

Og ikke desto mindre kommer alle moderne produktion gennem en computer :)

Men det er da rigtigt at billige, dårlige lydkort lyder elendigt på de
analoge udgange.

> Mht. SPDIF, så er den hellige grav jo ikke velforvaret bare fordi man kører
> digitalt.

Jo, stort set.

> Lyden skal stadig behandles inden den sendes ud,

Nej. DTS og Dolby Digital sendes ud ubehandlet som en digital datastrøm
i 48 KHz og det er op til receiveren at dekode signalet. Bortset fra at
kildens clock som regel også styrer dekoderen i receiveren, så er
signalet entydigt når det er digitalt. Og clocken på en pc er ikke
ringere end på en fremragende dvd-afspiller. Kort sagt: Du kan ikke høre
forskel på SPDIF fra en pc og fra en dvd-afspiller. Der er 100.000
kroner til dig hvis du kan :)
Al praktisk erfaring, selv hos enthusiaster på avsforum som har udstyr i
mange-100.000-kroners klassen er enige i dette.

> men det kunne
> være interessant at sætte f.eks. en DVD3910 op imod en god HTPC og så teste
> dem både lyd og billedmæssigt imod hinanden.

Billedmæssigt er det allerede gjort, ligesom gode HTPCer blevet
sammenlignet med andre og endnu bedre dvd-afspillere. Resultatet er det
samme. HTPCen vinder.
Mht. Den digitale lyd er de ens.
På den analoge lyd vinder DVD3910 helt klart. Og hvis vi snakker om SACD
og DVD-audio er der jo slet ingen konkurrence :)

/David

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 11-05-05 15:04

> Og ikke desto mindre kommer alle moderne produktion gennem en computer :)

Ja i "pre-production" eller hvad tænker du på?

> [...]
> Al praktisk erfaring, selv hos enthusiaster på avsforum som har udstyr i
> mange-100.000-kroners klassen er enige i dette.

Oki...

> [...]
> På den analoge lyd vinder DVD3910 helt klart. Og hvis vi snakker om SACD
> og DVD-audio er der jo slet ingen konkurrence :)

Nej... jeg vil nok heller aldrig komme til at slippe mit anlæg pga.
musik-oplevelserne. Men jeg sidder da lige og får lumske planer om at man jo
evt. kunne lave en HTPC og så på sigt "bare" smide et Blu-Ray drev eller
lign. i når den standard var blevet fastslået.

Det lyder da som et spændende fremtidsprojekt.

Hvad skyder du på rent prismæssigt at man skal op i, og skal man evt. vente
til Windows Media Center kommer så man kan få en nemmere brugerflade?
Jeg går ud fra at du styrer dit vha. af trådløst tastatur og med en alm XP
eller lign?

Så skulle det vel være et lille Shuttle kabinet eller evt. denne her man
brugte:

Fra : David T. Metz

Dato : 11-05-05 20:03

Anders B. Hyltoft wrote:

> Hvad skyder du på rent prismæssigt at man skal op i,

Hele spektret er vist til rådighed. Mon ikke 6-8.000 skulle være rigeligt?

> og skal man evt. vente
> til Windows Media Center kommer

Er kommet for et stykke tid siden.

Der er også masser af fjernbetjeninger på markedet.

David

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-05-05 09:21

Anders B. Hyltoft wrote:

> Ja i "pre-production" eller hvad tænker du på?

I mange forskellige led. De færreste produktioner holdes analoge særligt
langt. Lige så snart vi er i det digitale domæne er vi i en computer.
Men jeg ved godt hvad du mener: Analog lyd i en computer er normalt
no-go pga. støj. Men det er som sagt sjældent relevant i HTPC-sammenhæng
da man sjældent bruger analog lyd her. Og hvis man ville, så findes der
glimrende lydmoduler til formålet.

> [...]
> evt. kunne lave en HTPC og så på sigt "bare" smide et Blu-Ray drev eller
> lign. i når den standard var blevet fastslået.

Ja, det vil være oplagt. Men det er allerede nu ret oplagt at bruge en
computer som den bedst tænkelige dvd-afspiller og scaler du kan tænke
dig. Hvis man har brugt en masse penge på en projektor, hvorfor så ikke
få det bedste billede ud af den med det software som den trods alt nok
fødes mest med: DVD? Og man skal også kigge på omkostningerne. En
glimrende DVD-afspiller koster langt mere end en glimrende
DVD-afspillende PC. Og så er kvaliteten endda bedre på PCen.

> Det lyder da som et spændende fremtidsprojekt.

Det med BluRay? Yep. Det andet er et spændende nutidsprojekt for mange
af os :)

> Hvad skyder du på rent prismæssigt at man skal op i, og skal man evt. vente
> til Windows Media Center kommer så man kan få en nemmere brugerflade?

Det er svært at give en præcis pris fordi det er op til den enkelte hvor
lækkert et HTPC-kabinet man vil have, hvor stille man vil lave PCen,
hvor lækker remote eller trådløst keyboard og mus man vil have osv.

Men en maskine bygget op om en Athlon64 3000+ eller en anden processor i
samme klasse er nok. Og den slags kan jo fås for ret få penge i dag. Men
som sagt: Man vil som sagt gerne lige bruge lidt ekstra penge på gode,
støjsvage blæsere, en remote osv.

> Jeg går ud fra at du styrer dit vha. af trådløst tastatur og med en alm XP
> eller lign?

Jeg bruger en almindelig Windows XP. Man kan også bruge andre
Windows-udgaver, eller sågar Linux eller Mac, omend udbuddet her er mere
begrænset.

Til at styre den med bruger jeg lige nu bare keyboard og mus, men jeg
har allerede købt en Microsoft MCE Remote (den er billig, ca. 230
kroner) som jeg dog ikke har sat til endnu eller konfigureret til at
styre Zoom Player osv.
Trådløst keyboard og mus er oplagte muligheder også.

> Så skulle det vel være et lille Shuttle kabinet eller evt. denne her man
> brugte:

Der findes utallige HTPC-kabinetter. Det kan du se på edbpriser.dk og
andre steder. shg.dk har f.eks. en hel underkategori til HTPC-kabinetter.

Ahanix er okay, men det er dyrt og de bruger deres egne underlige PSUer
som ikke nødvendigvis er så stille eller så kraftige.

Jeg har kig på dette kabinet lige nu:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810732

Det tager almindelige ATX-motherboards og almindelige ATX-PSUer. Der
findes en udgave af kabinettet (LC10M) hvor der medfølger remote og
display, men jeg har jo en remote allerede og displayet på stort set
alle HTPC-kabinetter jeg har set, er noget småt noget som man nok ikke
kan læse ovre fra sin sofa alligevel. Måske bortset fra dette her:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=135306

Meeeeen... Prisen :)

Der er også folk der bare bruger et Coolermaster Cavalier 4 til formålet:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85133

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-05 11:48

David Rasmussen wrote:

> I mange forskellige led. De færreste produktioner holdes analoge særligt
> langt.

Selv Triers dogmefilm, åbenbart. Men seriøst: generaliserer du ikke lidt
vel rigeligt ud fra Hollywood-mainstream her?

David

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-05-05 13:39

David T. Metz wrote:

> Selv Triers dogmefilm, åbenbart. Men seriøst: generaliserer du ikke lidt
> vel rigeligt ud fra Hollywood-mainstream her?

Nu snakkede vi jo i den paragraf om _lydkvaliteten_, ikke om film.
Gjorde vi ikke?

Anders siger så at god lyd og computere ikke hænger sammen, og jeg siger
så at de fleste produktioner i dag ser en computer på et eller andet
tidspunkt, om ikke andet så når de skal masters til cd. Og desuden at
det i praksis er sjældent at man vil køre analog lyd fra en HTPC.

Hvilket minder mig om at jeg godt kunne tænke mig at købe en god DAC til
min store cd-samling, en gang for alle, og så køre lyden digitalt
herover. Kender du nogen? Jeg så at TC havde en ny Musical Fidelity til
5000. Hvis man virkeligt får for kr. 10-20.000 cd-lyd på denne måde, så
er det en smart løsning :)

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-05 13:53

David Rasmussen wrote:

> Nu snakkede vi jo i den paragraf om _lydkvaliteten_, ikke om film.
> Gjorde vi ikke?

Ah, jeg tabte tråden.

> Hvilket minder mig om at jeg godt kunne tænke mig at købe en god DAC til
> min store cd-samling, en gang for alle, og så køre lyden digitalt
> herover. Kender du nogen?

Beklager, jeg er ikke så entusiast-nørdet med musik som jeg engang var.
Der er for lidt lytteværdig musik ...

> Jeg så at TC havde en ny Musical Fidelity til
> 5000. Hvis man virkeligt får for kr. 10-20.000 cd-lyd på denne måde, så
> er det en smart løsning :)

Ja, mon ikke. Men det forpligter jo på forstærkersiden etc.

David

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-05-05 10:39

Peter B. Juul wrote:

> Men du bruger stadig almindelig DVD som kilde, ikke?

Jo, mit software er DVD. Men afspilleren er ikke ligegyldig. En god HTPC
kan lave en nænsom opskalering der nærmer sig HD-kvalitet.

Læs f.eks. her: http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_1

> Den kan ikke
> tilnærmelsesvis hamle op med opløsningen.

Nej, det er korrekt. PAL-DVD har en opløsning på 720x576, og hvis det så
er en anamorfisk lagret film så strækkes billedet til 1024 i bredden.
Desuden er det kun gråtoner der er lagret i denne opløsning.
Farveinformation er lagret i den halve opløsning vertikalt og
ekstrapoleres så.

Men et er teori, noget andet er praksis. En god HTPC gør meget for
billedet med opskalering til 1280x720 som min projektor kører. Jeg har
set 720p i Imperial, og det så glimrende ud. Det gør det også her når
jeg bruger min HTPC og hvis kildematerialet ellers ikke er dårligt.

Desuden lider analog biograffilm også under sine ulemper, som f.eks.
støj på billedet og at billedet ryster.

I praksis er sammenligningen ikke så dårlig som du gør den til, men jeg
tvivler også på at du har set hvor godt DVD kan præstere under de rette
forhold (godt transfer, nænsom komprimering, høj bitrate, god
opskalering (med HTPC f.eks.), vist på et velkalibreret display osv.).

/David

Fra : Mads

Dato : 05-05-05 16:10

On Thu, 5 May 2005 16:56:26 +0200, "Søren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

>og hvis man er fan af StarWars-universet (bøger, spil, film), så venter man
>fandeme ikke med at se filmen på DVD.

Jo, nogen gør. Jeg er en af dem.

mvh Mads

Fra : Jesper

Dato : 05-05-05 18:46

> Selvom at Lucas har fucked up i fortsættelserne er det stadigvæk kultfilm,
> og hvis man er fan af StarWars-universet (bøger, spil, film), så venter man
> fandeme ikke med at se filmen på DVD.

Toxic Avenger serien er kult. Star Wars er en bred kommerciel succes.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 06-05-05 09:57

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Toxic Avenger serien er kult. Star Wars er en bred kommerciel succes.
Smag og behag er heldigvis ting folk ikke altid kan blive enige om, og måske
heller ikke skal diskutere for meget.
Måske tager jeg fejl, men Toxic virker så latterlig plat at jeg aldrig
rigtigt har
gidet at give dem en chance. For mig fangede SW i første omgang.

Fra : David T. Metz

Dato : 06-05-05 15:42

Klavs Rommedahl wrote:

> Smag og behag er heldigvis ting folk ikke altid kan blive enige om,

Jep, men uanset smag giver det ikke mening at kalde SW for "kultfilm".

David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-05-05 16:02

David T. Metz skrev:

> Jep, men uanset smag giver det ikke mening at kalde SW for "kultfilm".

Filmvidenskaben har masser af definitioner af "kultfilm", og selvom Star
Wars falder uden for de fleste, passer den dog ind i i hvert fald én af
dem - den man kunne kalde "kommercielle kultfilm".

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Jesper

Dato : 06-05-05 16:44

Peter Bjerre Rosa <usenet@filmsvar.dk> wrote:

> Filmvidenskaben har masser af definitioner af "kultfilm", og selvom Star
> Wars falder uden for de fleste, passer den dog ind i i hvert fald én af
> dem - den man kunne kalde "kommercielle kultfilm".

Kommerciel og kultfilm er ligsåmeget en selvmodsigelse som McDonalds og
Restaurant.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-05-05 22:31

Jesper skrev:

> Kommerciel og kultfilm er ligsåmeget en selvmodsigelse som McDonalds
> og Restaurant.

Ja, ifølge nogle definitioner. Ikke ifølge andre. Der er jo ingen tvivl om,
at Star Wars i hvert fald lever op til det nogenlunde alment accepterede
kriterium, at filmen har en "kult" af ekstremt dedikerede fans, der kan alle
replikker uden af og ser filmnene igen og igen.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-05-05 22:32

Peter Bjerre Rosa skrev:

> [...]
> alment accepterede kriterium, at filmen har en "kult" af ekstremt
> dedikerede fans, der kan alle replikker uden af og ser filmnene igen

"Uden af"? Never ever drink and write ...

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 07-05-05 09:56

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> kriterium, at filmen har en "kult" af ekstremt dedikerede fans, der kan alle
> replikker uden af og ser filmnene igen og igen.

Ja, at der er /hengivne/ fans, som opfører sig kult-agtigt er da rigtigt
nok. Det er bare et tåbeligt kriterie for at kalde en film "kult". Den
er måske genstand for kultisk dyrkelse, men når den samtidig har bred
appel til et broget publikum, så virker det latterligt. En egentlig
kultfilm ses kun af et publikum af relativ størrelse som en kult (dvs.
et mindretal af biografgængere).

Men o.k., diskussionen er selvfølgelig håbløs.

David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-05-05 10:21

David T. Metz skrev:

> [...]
> latterligt. En egentlig kultfilm ses kun af et publikum af relativ
> størrelse som en kult (dvs. et mindretal af biografgængere).

Ja, ifølge én af fagdefinitionerne. Det er stadig ikke rimeligt at kalde den
definition "den egentlige", for der er mange.

Hvis du derimod vil tale om dagligsprogets definition, er det også
problematisk, for der er ingen tvivl om, at mange vil kalde film som Star
Wars og Ringenes Herre for kult.

> Men o.k., diskussionen er selvfølgelig håbløs.

Hvorfor?

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 07-05-05 15:23

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Hvorfor?

Fordi der ikke er et facit. Som du antyder bruges ordet i flæng i
dagligsproget og med flere forskellige - mere eller mindre veludformede
- definitioner i faglig sammenhæng.

Fred være med det - jeg ville bare lufte min holdning om at det virker
absurd at kalde noget for kult, når appellen er så bred.

David

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 06-05-05 15:34

> Toxic Avenger serien er kult. Star Wars er en bred kommerciel succes.

Det ene udelukker da ikke det andet.

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 07-05-05 16:58

Søren Kjeldsen wrote:
> Selvom at Lucas har fucked up i fortsættelserne er det stadigvæk kultfilm,
> og hvis man er fan af StarWars-universet (bøger, spil, film), så venter man
> fandeme ikke med at se filmen på DVD.

Hvorfor i det hele taget vente helt til premieredagen? :D

Tenz.

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 05-05-05 16:43

JH <nobody@home.no> wrote:

> Hvorfor ikke gøre som jeg: Vente på at filmen kommer på dvd?

Hvorfor skulle jeg det, når man kan få billetter til premieren?

Går du aldrig i biografen?

Hvis du kan vente til den kommer på dvd, hvorfor så ikke også vente til
den kommer på HD-dvd, eller what-ever det næste medie kommer til at
hedde?

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-05-05 19:25

null@mail.dk (Nick Bødker Holmberg) writes:

> Går du aldrig i biografen?

Hvis han nu ikke er interesseret i ordentligt billede, god lyd og
stemning og han oven i købet synes, at det er federe at betale 200
kr. for en film end 70 kr. for en billet, så virker det da meget
fornuftigt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : JH

Dato : 05-05-05 20:04

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> [...]
> stemning og han oven i købet synes, at det er federe at betale 200
> kr. for en film end 70 kr. for en billet, så virker det da meget

Stemningen fra alle idioterne vil jeg helst undgå. Derfor ser jeg kun film
alene. Jeg er ikke et flokdyr.

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 05-05-05 20:49

JH <nobody@home.no> wrote:

> Jeg er ikke et flokdyr.

Neither am I. Welcome to the group!;)

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-05-05 22:48

Den 05-05-05 21.48 skrev Nick Bødker Holmberg følgende:

> Neither am I. Welcome to the group!;)

You are ALL individuals!

Yes! We are all individuals!

(I'm not)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 06-05-05 18:56

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> You are ALL individuals!
>
> Yes! We are all individuals!
>
> (I'm not)

Ah ja, Monty'erne var gyldne

Et af de bedste filmcitater ever IMO...

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-05-05 23:19

Nick Bødker Holmberg skrev den 05-05-2005 21:48:

> Neither am I. Welcome to the group!;)

Hov hov, er I så ikke flokdyr, når I nu siger, at I to ikke er flokdyr.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Lars Jensen

Dato : 06-05-05 12:46

Carsten Riis wrote:

> Hov hov, er I så ikke flokdyr, når I nu siger, at I to ikke er flokdyr.

Mon ikke smilien netop var et udtryk herfor?

Lars B

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 06-05-05 19:27

Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> wrote:

> Mon ikke smilien netop var et udtryk herfor?
>
> Lars B

Præcis! Det mindede mig om noget fra en film, men kunne ikke huske det
præcist eller hvilken film det er fra. Så jeg fandt bare fra noget...

og by the way, jeg er et folkdyr:P

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 06-05-05 20:28

""Nick Bødker Holmberg"" <null@mail.dk> wrote in message

SNIP

> Præcis! Det mindede mig om noget fra en film, men kunne ikke huske det
> præcist eller hvilken film det er fra. Så jeg fandt bare fra noget...

Monty Python's

Life of Brian

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 06-05-05 20:59

Anders B. Hyltoft <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> wrote:

> ""Nick Bødker Holmberg"" <null@mail.dk> wrote in message
>
> SNIP

> Monty Python's
>
> Life of Brian

Jeg havde faktisk fundet ud af det ved hjælp af jeres indlæg andet steds
i tråden. Men tak:)

Genial film!

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 05-05-05 20:46

> [...]

> stemning og han oven i købet synes, at det er federe at betale 200
> kr. for en film end 70 kr. for en billet, så virker det da meget

Hehe enig! Flere af den type! Så behøver jeg måske kun én dag i køen
næste gangm for at få de samme eller bedre billetter:) hvis der bliver
en næste gang... Krydser fingre for flere Star Wars film og en film
udgave af Hobbitten!

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-05-05 21:44

> [...]

> næste gangm for at få de samme eller bedre billetter:) hvis der bliver
> en næste gang... Krydser fingre for flere Star Wars film og en film

*shrug* Jeg har været til Star Wars-filmene og LOTR-filmene på
premiere-dagen uden at ligge i kø. Nej, ikke førstte forestilling, men
hele første dag plejer at være festlig.

Nu er mit jedi-kostume så røget ud ved en fejl, så i depression vælger
jeg først at gå på dag 2 denne gang.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 05-05-05 22:12

> [...]

> hele første dag plejer at være festlig.
>
> Nu er mit jedi-kostume så røget ud ved en fejl, så i depression vælger

Jeg lå heller ikke i kø til Fellowship, Two Towers og episode I, og fik
også premieredags billetter. Men den første forestilling er nu fedest og
som jeg tidligere har skrevet så er det faktisk rimelig sjovt at ligge i
kø!

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : JH

Dato : 05-05-05 20:00

null@mail.dk (Nick Bødker Holmberg) wrote in news:1gw3ni3.1dj1mlxfm1d7mN%
null@mail.dk:

> Hvorfor skulle jeg det, når man kan få billetter til premieren?
>
> Går du aldrig i biografen?

Nej. Jeg undgår helst fysisk andre mennesker.

> Hvis du kan vente til den kommer på dvd, hvorfor så ikke også vente til
> den kommer på HD-dvd, eller what-ever det næste medie kommer til at
> hedde?

Ja, det kan da også godt være, at jeg gør det.

Fra : Jonas

Dato : 12-05-05 12:05

Jeg er for kraftig til at sidde ordentligt i biografsæderne i min by,
så jeg er tvunget til at vente til DVDreleasen :/

Fra : JH

Dato : 12-05-05 16:05

Jonas <kuller20@hotmail.com> wrote in

> Jeg er for kraftig til at sidde ordentligt i biografsæderne i min by,
> så jeg er tvunget til at vente til DVDreleasen :/

Har du overvejet en slankekur eller skyldes din store størrelse en sygdom?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-05-05 16:40

JH <nobody@home.no> writes:

> Har du overvejet en slankekur eller skyldes din store størrelse en sygdom?

Har du overvejet, at folk kan have stor størrelse og have mere end
ufatteligt svært ved at løse problemet? Ikke mindst fordi de igen og
igen mødes af fjolser som dig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-05-05 17:48

> Har du overvejet, at folk kan have stor størrelse og have mere end
> ufatteligt svært ved at løse problemet? Ikke mindst fordi de igen og
> igen mødes af fjolser som dig.

For øvrigt behøver man ikke at være fed for at sidde dårligt i de fleste
biografer. Man skal bare som jeg være over ca 1.75 høj - og det er der ikke
mange slankekure, der hjælper på.

--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : JH

Dato : 12-05-05 21:42

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> [...]
> fleste biografer. Man skal bare som jeg være over ca 1.75 høj - og det
> er der ikke mange slankekure, der hjælper på.

Opgiv ikke endnu. Med alderen plejer man at blive mindre i højden.

Fra : JH

Dato : 12-05-05 21:40

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Har du overvejet, at folk kan have stor størrelse og have mere end
> ufatteligt svært ved at løse problemet? Ikke mindst fordi de igen og
> igen mødes af fjolser som dig.

Tak for dine pæne ord. Følte du dig ramt?
Læg lige mærke til, at jeg også spurgte til eventuel sygdom, som kunne
forklare overvægten. Min hensigt var ikke at dømme nogen på forhånd.

Fra : Stefan Holm

Dato : 12-05-05 22:09

JH <nobody@home.no> writes:

> Læg lige mærke til, at jeg også spurgte til eventuel sygdom, som kunne
> forklare overvægten.

Har du selv været overvægtig? At gå på (og gennemføre) en slankekur er
ikke helt så ligetil som du lægger op til. Hvis det var, ville de
færreste være overvægtige - for det er selvfølgelig i bund og grund
noget værre bøvl at være.

Og kommentarer som den Peter reagerede på, er bestemt ikke noget der
hjælper på noget.

--
Stefan Holm
"Per er skrynteren."

Fra : JH

Dato : 12-05-05 23:10

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote in

> Har du selv været overvægtig?

Det ville jeg aldrig tillade mig selv at blive.
Kun hvis det skyldes fysisk sygdom, accepterer jeg voldsom overvægt.

> At gå på (og gennemføre) en slankekur er
> ikke helt så ligetil som du lægger op til. Hvis det var, ville de
> færreste være overvægtige - for det er selvfølgelig i bund og grund
> noget værre bøvl at være.

Mange er desværre svage og giver efter for diverse lyster. Lidt selvkontrol
hos disse ville være dejligt.

> Og kommentarer som den Peter reagerede på, er bestemt ikke noget der
> hjælper på noget.

Jeg køber da gerne en fedtfattig kiks til ham.

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-05-05 23:37

"JH" <nobody@home.no> wrote in message
> Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote in

> Det ville jeg aldrig tillade mig selv at blive.
> Kun hvis det skyldes fysisk sygdom, accepterer jeg voldsom overvægt.

"accepterer" du det? Jamen det er de voldsomt overvægtige på grund af sygdom
da sikkert dybt taknemmelige for. Hvorfor har du skiftet pseudonym igen,
Hobart?

> Mange er desværre svage og giver efter for diverse lyster. Lidt
> selvkontrol
> hos disse ville være dejligt.

Hvad med din ulyksalige lyst til at lufte din sygelige intolerance og
puritanisme i diverse nyhedsgrupper? Hvor bliver selvkontrollen af her,
hvad?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-05-05 10:37

JH <nobody@home.no> writes:

> Mange er desværre svage og giver efter for diverse lyster. Lidt selvkontrol
> hos disse ville være dejligt.

Fjols.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Arne Saknussemm

Dato : 13-05-05 23:28

On 12 May 2005 22:09:43 GMT, JH <nobody@home.no> wrote:

>Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote in

>Det ville jeg aldrig tillade mig selv at blive.
>Kun hvis det skyldes fysisk sygdom, accepterer jeg voldsom overvægt.

Idiot.

mvh
Arne Saknussemm

Fra : JH

Dato : 14-05-05 00:58

Arne Saknussemm <cyberhobgoblinFJERN@hotmail.com> wrote in

> Idiot.

Det er dovne og fede svin som dig, som er med til at os andre, som
vitterlig er uarbejdsdygtige pga fysisk sygdom, må kæmpe en kamp uden lige
for at få tildelt evt. arbejdsprøvning og førtidspension.
At i så også med alderen bliver en belastning for vores sygehusvæsen,
ligesom idioterne som ryger smøger eller drikker alkohol, gør det bare
endnu værre.
Vi kunne selvfølgelig allesammen æde os mætte hver dag, ikke røre en finger
og dermed blive fede og klamme for så at bruge fedmen som undskyldning for
at blive tildelt en førtidspension.
Føj, siger jeg bare. I burde skamme jer allesammen!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-05-05 01:13

JH <nobody@home.no> writes:

> Det er dovne og fede svin som dig, som er med til at os andre, som
> vitterlig er uarbejdsdygtige pga fysisk sygdom, må kæmpe en kamp uden lige
> for at få tildelt evt. arbejdsprøvning og førtidspension.

Rend mig i røven, tudefrans!

Du kunne bare have ladet være med at blive fysisk syg. Hvorfor skal vi
ordentlige skatteborgere finansiere dig? Du kunne have udtaget en
forsikring i god tid.

Og dine klynkerier over hvor synd det er for dig, at andre mennesker
lever, som de vil, fordi DU ikke formår det, de klynkerier er med til
at forringe mit liv, så hold din kæft fremover. Har du noget at brokke
dig over, så brok dig til din stuebirk eller til mælkekassen bag på
din Puch Maxi.

Lad være med at spilde min tid med det. Og lad også være med at spilde
din socialvejleders tid med det, for det er tid, jeg betaler for over
skatten, og jeg gider ikke betale for at småpsykotiske klynkere som
dig kan have nogen at snakke med.

Kan du lide din egen medicin? Der er mere, hvor det kommer fra.

Idiot!

Fra : JH

Dato : 14-05-05 12:33

> Rend mig i røven, tudefrans!

Hehe.

> Du kunne bare have ladet være med at blive fysisk syg. Hvorfor skal vi
> ordentlige skatteborgere finansiere dig? Du kunne have udtaget en
> forsikring i god tid.

Jeg blev jo syg af at arbejde for at forsørge alle de dovne hunde.

> [...]
> at forringe mit liv, så hold din kæft fremover. Har du noget at brokke
> dig over, så brok dig til din stuebirk eller til mælkekassen bag på

Jeg ejer hverken en stuebirk, en mælkekasse eller en Puch Maxi.
Prøv igen.

> [...]
> din socialvejleders tid med det, for det er tid, jeg betaler for over
> skatten, og jeg gider ikke betale for at småpsykotiske klynkere som

Jeg har ikke talt med nogen socialvejleder.
Prøv igen.

> Kan du lide din egen medicin? Der er mere, hvor det kommer fra.

Jeg finder det faktisk morsomt.
Hvis man bliver såret af skrevne ord, så har man et problem.

> Idiot!

Det læser jeg tit.

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-05-05 12:56

"JH" <nobody@home.no> wrote in message
> p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Det læser jeg tit.

Har du nogen sinde spekuleret på hvorfor?

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-05-05 17:15

On Sat, 14 May 2005 at 11:33 GMT, JH <nobody@home.no> wrote:
> p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in
>
> Jeg blev jo syg af at arbejde for at forsørge alle de dovne hunde.

Jeg tror faktisk at overvægtige mennesker arbejder mere end gennemsnittet.
Ofte kan overvægt også være forbundet med stress, og generelt for
meget arbejde kan medføre for dårlig føde (junk) osv osv.

> Jeg finder det faktisk morsomt.
> Hvis man bliver såret af skrevne ord, så har man et problem.

Hvis man ikke kan, har man et endnu større problem.

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : David T. Metz

Dato : 16-05-05 13:53

Anders Vind Ebbesen wrote:

> Jeg tror faktisk at overvægtige mennesker arbejder mere end gennemsnittet.
> Ofte kan overvægt også være forbundet med stress, og generelt for
> meget arbejde kan medføre for dårlig føde (junk) osv osv.

Ufatteligt hvilke drejninger en debat kan tage, når en kook får lov at
få svar. Men jeg vil mene du har delvist ret. Kun delvist fordi det især
gælder stillesiddende jobs og i noget mindre grad dem hvor man skal
bevæge sig.

David

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-05-05 09:18

"Arne Saknussemm" <cyberhobgoblinFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Idiot.

Du mener "Idiart".

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-05-05 10:37

JH <nobody@home.no> writes:

> Tak for dine pæne ord. Følte du dig ramt?

Ja, selvfølgelig følte jeg mig ramt. Jeg har fortvivlet forsøgt at
smide en hulens masse kg i mange år. De sidste tre år endda med hjælp
fra læger, kostvejledere og fitnesscentre - og lige lidt har det hjulpet.

Jeg lider så vidt vides ikke af nogen stofskiftesygdomme og "folk som
dig" vil til hver en tid fortælle mig, at jeg bare skal tage mig
sammen.

Det hjælper bare ikke en skid, for der er et eller andet, der slår
klik inde i mit hoved og gør det umenneskeligt svært at omsætte mine
gode planer og intentioner i faktiske, varige omlægninger af min
livsstil.

> Læg lige mærke til, at jeg også spurgte til eventuel sygdom, som kunne
> forklare overvægten. Min hensigt var ikke at dømme nogen på forhånd.

Nej. Det er det, der er det værste.

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : David T. Metz

Dato : 13-05-05 12:34

JH wrote:
> Min hensigt var ikke at dømme nogen på forhånd.

Men åbenbart at dømme. Det troede jeg ikke du troede på tilkom dig?

David

Fra : Kim2000

Dato : 05-05-05 16:07

> Eller til dem der vil have billetter til den første forestilling...

Man kan også bare tage en tur i provinsen, ved SW 1,2, The Matrix og
LOTR filmene købte min kæreste og jeg billetter sammen dag som de havde
premiere.... Langt de fleste biografer i provinsen er gode.

mvh
Kim

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-05-05 16:48

Kim2000 wrote:

> Man kan også bare tage en tur i provinsen, ved SW 1,2, The Matrix og
> LOTR filmene købte min kæreste og jeg billetter sammen dag som de
> havde premiere.... Langt de fleste biografer i provinsen er gode.

Eller gå i Københavns bedste biograf, Empire på Nørrebro. Der er indtil
videre ikke solgt nogle billetter til den første forestilling.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-05-05 16:53

Kevin Edelvang skrev:

> Eller gå i Københavns bedste biograf, Empire på Nørrebro. Der er
> indtil videre ikke solgt nogle billetter til den første forestilling.

Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside, er der da allerede fyldt godt op?

--
Mvh. Peter, der skal anmelde filmen og derfor bliver tvunget til at se den
inden premieren.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-05-05 17:03

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside, er der da allerede fyldt godt
> op?

Ja, det er sandt, jeg så på den tidlige forestilling 19/5 i dag. Jeg tror
det var i går jeg så på midnatspremieren, og der var masser af plads, men
det snerper til nu.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-05-05 18:19

Kevin Edelvang skrev:

> Ja, det er sandt, jeg så på den tidlige forestilling 19/5 i dag. Jeg
> tror det var i går jeg så på midnatspremieren, og der var masser af
> plads, men det snerper til nu.

Derudover vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved, at Empire er bedre end
Imperial i dette tilfælde. Imperial viser jo filmen digitalt.

--
Mvh. Peter

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 06-05-05 10:05

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in message

> Derudover vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved, at Empire er bedre end
> Imperial i dette tilfælde. Imperial viser jo filmen digitalt.
Det er ikke Empire's fejl . Og i øvrigt er der nogen der savner Celluid
filmen
grundet et roligere billede og ikke nær så "stift".

Og selv hvis man får sæde på række 1 kan man se filmene uden at ødelægge
nakken, prøv det i Imperial.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-05-05 10:14

Klavs Rommedahl skrev:

> Det er ikke Empire's fejl . Og i øvrigt er der nogen der savner
> Celluid filmen grundet et roligere billede og ikke nær så "stift".

Jeg har stadig til gode at se en digital filmfremvisning i Imperial.
"Kingdom of Heaven", som jeg sidst så, var i hvert fald ikke. Men de
kritiske røster minder om dem, man hørte, da vinyl blev erstattet med cd'en.

> Og selv hvis man får sæde på række 1 kan man se filmene uden at
> ødelægge nakken, prøv det i Imperial.

Man kan også vælge at stå på hovedet i hjørnet, og så giver det også en
uheldig billedvinkel. Jeg har altid min faste plads i Imperial (13. række,
sæde 1), og der kan Empire altså ikke være med. Uanset at Empire på alle
andre områder (specielt de ideologiske) er en fantastisk biograf.

--
Mvh. Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-05-05 13:10

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> (13. række, sæde 1), og der kan Empire altså ikke være med. Uanset at
> Empire på alle andre områder (specielt de ideologiske) er en

Det er bestemt også primært af ideologiske årsager, jeg vælger Empire.
Teknisk set kunne oplevelsen ofte være bedre i Imperial, men:

Empire har langt bedre plads, både til ben og arme.
Empire har et langt bedre publikum (jeg har haft særdeles mange ødelagte
oplevelser i Imperial (og endnu være Palads).
Empire er hyggeligere, og der er mindre trængsel.

Så digitalt eller ej, vælger jeg som regel altid Empire over Imperial. Og
det *er* da en god pointe, at man ikke kan sidde dårligt i Empire. Også
selvom du har din faste plads. Men det er jo oplagt at kigge forbi Imperial,
når der bliver mindre "hedt" omkring billetterne for at gense filmen i
digital kopi.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-05-05 14:04

Kevin Edelvang skrev:

> Empire har langt bedre plads, både til ben og arme.
> Empire har et langt bedre publikum (jeg har haft særdeles mange
> ødelagte oplevelser i Imperial (og endnu være Palads).

Jeg ser hovedsageligt film i biografen som anmelder, og ikke overraskende
opfører de andre anmeldere sig pænt ved disse presseforevisninger. Bortset
fra når en af dem vælger at slæbe to små børn med, som det var tilfældet til
"Kingdom of Heaven". Ungerne kedede sig efter ti minutter (hvilket jeg nu
også gjorde), og så begyndte de at larme og kravle rundt på sæderne (hvilket
jeg trods alt ikke gjordem, skønt lysten var der).

Ved normale forevisninger har jeg nu også haft dårlige oplevelser med
Empire. Tag fx Natfilmsfestivalen. "Kung Fu Hustle" i Imperial bød på et
fantastisk publikum, der virkelig bidrog til stemningen. Til "Azumi" i
Empire var der derimod en række af ballademagere, der tydeligvis havde fået
for meget alkohol indenbords og optrådte provokerende under hele filmen.

--
Mvh. Peter

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-05-05 21:09

Peter Bjerre Rosa skrev:
> [...]
> Til "Azumi" i Empire var der derimod en række af ballademagere, der
> tydeligvis havde fået for meget alkohol indenbords og optrådte

Da jeg så "Kongen vender tilbage" i Empire anden juledag, sad der
nogle sæder væk en mand, som flere gange i løbet af filmen insisterede
på at afspille ringelyden i sit julegaveslips, vistnok i protest over
filmens mindre spændende sider. Jeg kunne have kværket ham.

Han var i øvrigt min onkel.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-05-05 21:23

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> writes:

> [...]
> på at afspille ringelyden i sit julegaveslips, vistnok i protest over
> filmens mindre spændende sider. Jeg kunne have kværket ham.

Jeg frygter for svaret, men "var?"

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-05-05 22:20

Peter B. Juul skrev:

> Jeg frygter for svaret, men "var?"

Sandheden er derude.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 07-05-05 21:14

> [...]
> "Kingdom of Heaven", som jeg sidst så, var i hvert fald ikke. Men de
> kritiske røster minder om dem, man hørte, da vinyl blev erstattet med
Af gode grunde ind i mellem.

> [...]
> sæde 1), og der kan Empire altså ikke være med. Uanset at Empire på alle
> andre områder (specielt de ideologiske) er en fantastisk biograf.
Det er længe siden at jeg har oplevet Imperial suverent bedre end andre på
det punkt. De kan godt, men de leger simpelthen for lidt derinde. En absolut
skuffelse var "Phantom Of The Opera". Jeg oplevede ingen forskel på Imperial
og Palladium til den film og det er sgu for trist. Især når jeg ved de kan.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 05-05-05 17:33

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message

> [...]
> filmene købte min kæreste og jeg billetter sammen dag som de havde
> premiere.... Langt de fleste biografer i provinsen er gode.

Jep jeg skal selv til midnats forestilling i Helsingør Cinema-Centeret, i
deres nye store sal. Der er kun blevet sagt pæne ord om deres nye store sal,
og så vidt jeg har forhørt mig er kvaliteten langt højere end Imperials sal
(lige pænær størelsen af selve salen selfølgelig).

Vi tog bare telefonen og ringede ind! Glæder mig glæder miiiiig!!
Dog skal det lige siges at vi stadig har købt billetter til Imperial om
Fredagen, bare lige så man kan sige man har været der

Mvh. Martin

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 06-05-05 10:13

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
sal
> (lige pænær størelsen af selve salen selfølgelig).
Det sagde folk også om CinemaxX på Fisketorvet. Det er efter min mening
noget nær de skodeste sale/sæder jeg har været i. Kinopalæet i Lyngby skal
prøves en dag, men forventningerne er ikke store. Det eneste sted hvor folk
har sagt at det var bedre end Imperial, hvor jeg så også giver dem ret, er i
Empire. Men der er vel også en grund til at den 5 år i træk vinder puplikums
hæder som København's bedste sal .

> Vi tog bare telefonen og ringede ind! Glæder mig glæder miiiiig!!
> Dog skal det lige siges at vi stadig har købt billetter til Imperial om
> Fredagen, bare lige så man kan sige man har været der
Der er også noget bestemt, ved det. Om man kan kalde det charme ved
Imperial eller hvad ? aner det ikke, men har det bare sådan, at første gang
skal være i Imperial.

Fra : Oliver

Dato : 06-05-05 15:27

> Det sagde folk også om CinemaxX på Fisketorvet. Det er efter min mening
> noget nær de skodeste sale/sæder jeg har været i.

Som hyppige biografgænger og bosat i nordsjælland, kan jeg kun udtrykke min
begejstring for Cinema-Centeret i Helsingør og bekræfte af her er virkelig
tale om en kvalitet der beviser at en god biografoplevelse ikke nødvendigvis
er proportionel med salens størrelse. Her er siddekomforten prioriteret højt
og overgår absolut hvad jeg har oplevet i de Københavnske biografer. Jeg
skal dog indrømme at jeg ikke har været i Empire men at den rosende omtale
har skærpet min interesse.

Hilsen Oliver

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 05-05-05 18:10

> [...]
> LOTR filmene købte min kæreste og jeg billetter sammen dag som de havde
> premiere.... Langt de fleste biografer i provinsen er gode.

Jeg har da også fuld forståelse for at man ser den i den lokale. Hvilket
jeg også skal på et tidspunkt, ligesom jeg skal se den i Empire:D

Men imho der er intet som Imperial. Intet over. Inten ved siden af.
Desuden er stemnigen det første døgn, og specielt til den aller første
forestilling, helt speciel. Det SKAL opleves.

Jeg synes også det at ligge i kø er en sjov oplevelse. Ikke at jeg ville
gøre det bare for at ligge i kø, men det er faktisk en sjov oplevelse.
Dog er et par dage nok. De 7 uger kommer jeg aldrig op på:D

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 05-05-05 17:53

null@mail.dk (Nick Bødker Holmberg) wrote:

>Eller til dem der vil have billetter til den første forestilling...

Der er stadig masser billetter til første forstilling på biobooking.dk

Peter

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 05-05-05 18:12

Peter Rongsted <nulldev@rongsted.dk> wrote:

> Der er stadig masser billetter til første forstilling på biobooking.dk
>
> Peter

Nej ikke den aller første i Imperial. Der er dog stadig pladser på
premieredagen.

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 08-05-05 02:06

On Wed, 04 May 2005 at 23:20 GMT, Simon Laub <Simon.Laub@FILTER.mail.tele.dk> wrote:
> Var forbi Palads (Kbh) her i weekenden, og tog ved den lejlighed nogle
> billeder af alle de glade campister ...
>
> http://mineting.125mb.com/palads/index.htm

Man får lyst til at sige "Get a haircut and a real job", når man ser
ting som disse.

--
"Rincewind reached the Broken Drum at a dead run, and was just in time to
collide with a man who came out backwards, fast. The stranger's haste was in

Fra : Frank TS

Dato : 08-05-05 03:41

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote in

> Man får lyst til at sige "Get a haircut and a real job", når man ser
> ting som disse.

Ja, folk er idioter. Tænk at nedværdige sig selv sådan. Jeg har faktisk
lidt ondt af dem. De må virkelig mangle indhold i deres hverdag.

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 08-05-05 12:52

Frank TS <nobody@home.no> enriched usenet with:

> Ja, folk er idioter. Tænk at nedværdige sig selv sådan. Jeg har faktisk
> lidt ondt af dem. De må virkelig mangle indhold i deres hverdag.

Til forskel fra at sidde og poste indlæg i en nyhedsgruppe om at de mangler
indhold i deres liv?

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Fra : Tenzel Kim

Dato : 08-05-05 17:00

Lars Kyndi Laursen wrote:
> Til forskel fra at sidde og poste indlæg i en nyhedsgruppe om at de mangler
> indhold i deres liv?

Det behøver man i det mindste ikke spilde 7 uger af sit liv på. Med
mindre selvfølgelig man skriver meeeget langsomt :)

Tenz.