|
| får den for meget eller for lidt ? Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 07:14 |
|
Hejsa Alle
Har lige et spørgsmål til hjælp med justering af karburatorer..
(Armand jeg har ikke checket det med den pap skive endnu, men gør det
mandag)
Når min motor skal stå i tomgang, er den ikke meget for at tænde på venstre
cylinder.
Jeg har prøvet at bytte rundt på tændrør + tændspole og lige lidt hjalp det,
jeg har også målt kompression på begge cylindre og de er begge over 10Bar
10,3 bar ca...
Mit næste gæt var så skidt i karburatoren, men den er nu renset igennem 2
gange, og ren som en barne numse !!
Jeg legede så med tomgangs skruen = ingen effekt..
Nå noget måtte jeg jo prøve, så jeg drejede på må og få på synkroniserings
skruen, og så begyndte den venstre cylinder stille og roligt at tænde ! men
stadigt ikke 100%.. her gir det lidt mere at dreje tomgangs skruen lidt ud..
men stadigt ikke 100%
Jeg tog så kaburatorene af og kan se at synkroniserings skruen har gjort det
at højre cylinder som bare spiller har helt lukket spjæld, hvorimod den
cylinderd der driller har fået åbnet spjælder 1½ - 2mm men hvad betyder det
? at den får mere benzin eller mindre benzin ?? jeg må jo skulle justere med
en anden tomgangs dyse, men ved ikke om jeg skal gå op eller ned... den har
tomgangs dyse 40 i nu som manualen forskriver.
Har nålens placering nogen som helst indvirkning i tomgang ?? det underlige
er sq at den højre bare spiller !!
Det skal lige siges at hvis man gir den choker samtidigt, så tænder den 100%
(lyder det som) og har ikke helt så stor tøven når man giver den hane..
Hvis man fra tomgang gir hane uden choker dør den, den skal drejes stille og
roligt før den kan komme op over de 3K rpm derfra er der ingen problemet
skyder dog lidt når man slipper igen..
Nogle råd ??
Det er en GSX400 bund
GS500e cylindre
GS450 topstykke
GS500e Karburatorer..
clamp on filtre
Mvh
Morten
| |
Tommy Fer (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 13-05-05 07:18 |
|
Juel wrote:
> Hejsa Alle
>
> Har lige et spørgsmål til hjælp med justering af karburatorer..
>
> (Armand jeg har ikke checket det med den pap skive endnu, men gør det
> mandag)
>
> Når min motor skal stå i tomgang, er den ikke meget for at tænde på venstre
> cylinder.
>
> Jeg har prøvet at bytte rundt på tændrør + tændspole og lige lidt hjalp det,
> jeg har også målt kompression på begge cylindre og de er begge over 10Bar
> 10,3 bar ca...
>
> Mit næste gæt var så skidt i karburatoren, men den er nu renset igennem 2
> gange, og ren som en barne numse !!
>
> Jeg legede så med tomgangs skruen = ingen effekt..
>
> Nå noget måtte jeg jo prøve, så jeg drejede på må og få på synkroniserings
> skruen, og så begyndte den venstre cylinder stille og roligt at tænde ! men
> stadigt ikke 100%.. her gir det lidt mere at dreje tomgangs skruen lidt ud..
> men stadigt ikke 100%
>
> Jeg tog så kaburatorene af og kan se at synkroniserings skruen har gjort det
> at højre cylinder som bare spiller har helt lukket spjæld, hvorimod den
> cylinderd der driller har fået åbnet spjælder 1½ - 2mm men hvad betyder det
> ? at den får mere benzin eller mindre benzin ?? jeg må jo skulle justere med
> en anden tomgangs dyse, men ved ikke om jeg skal gå op eller ned... den har
> tomgangs dyse 40 i nu som manualen forskriver.
>
> Har nålens placering nogen som helst indvirkning i tomgang ?? det underlige
> er sq at den højre bare spiller !!
>
> Det skal lige siges at hvis man gir den choker samtidigt, så tænder den 100%
> (lyder det som) og har ikke helt så stor tøven når man giver den hane..
>
> Hvis man fra tomgang gir hane uden choker dør den, den skal drejes stille og
> roligt før den kan komme op over de 3K rpm derfra er der ingen problemet
> skyder dog lidt når man slipper igen..
>
> Nogle råd ??
>
> Det er en GSX400 bund
> GS500e cylindre
> GS450 topstykke
> GS500e Karburatorer..
> clamp on filtre
>
> Mvh
> Morten
>
>
Hej Morten
1½-2mm er faktisk ret meget de er åbne, skru den ned så den faktisk
lukker helt, i tomgang er er et andet system der står for at levere det
meste af blandingen.
Når jeg har lavet noget med karburatore kan jeg som regel ikke starter
cyklen, og når jeg endelig får liv i den er det med 5K i tomgang... :S
og der har jeg justeret dem så jeg lige akkurat kan se at spjældene
begynder at åbne.... ok har efter hånden lært det
mvh Tommy Fer
| |
Ukendt (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 07:44 |
|
> Hej Morten
>
> 1½-2mm er faktisk ret meget de er åbne, skru den ned så den faktisk
> lukker helt, i tomgang er er et andet system der står for at levere det
> meste af blandingen.
Ja det er Meget !! men hvad hulen skal jeg stille på for at det ikke er
nødvendigt ? hvis jeg lukker det er der INTET liv i den cylinder, måske
skulle jeg lukke tomgangs skruen helt for at se om den får for meget benz
når spjældet er lukket..
> Når jeg har lavet noget med karburatore kan jeg som regel ikke starter
> cyklen, og når jeg endelig får liv i den er det med 5K i tomgang... :S
> og der har jeg justeret dem så jeg lige akkurat kan se at spjældene
> begynder at åbne.... ok har efter hånden lært det
hehe
Mvh
Morten **som er ved at blive sindsyg af den ene side af sin motor**
| |
Ukendt (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 07:44 |
|
Juel skrev i meddelelsen <428445b6$0$79462$14726298@news.sunsite.dk>...
>Jeg legede så med tomgangs skruen = ingen effekt..
Dit tomgangssystem er stoppet et eller andet sted !
>Jeg tog så kaburatorene af og kan se at synkroniserings skruen har gjort
det
>at højre cylinder som bare spiller har helt lukket spjæld, hvorimod den
>cylinderd der driller har fået åbnet spjælder 1½ - 2mm men hvad betyder det
>?
At dit tomgangssystem på den "åbne" karburator er tilstoppet et eller andet
sted !
>Har nålens placering nogen som helst indvirkning i tomgang ??
Nej !
>Det skal lige siges at hvis man gir den choker samtidigt, så tænder den
100%
>(lyder det som) og har ikke helt så stor tøven når man giver den hane..
Dit tomgangssystem fungerer ikke/er tilstoppet......
>Hvis man fra tomgang gir hane uden choker dør den, den skal drejes stille
og
>roligt før den kan komme op over de 3K rpm derfra er der ingen problemet
>skyder dog lidt når man slipper igen..
Fordi at den ingen tomgangsblanding får.
Du skal ikke ændre dyser eller nogetsomhelst før at Du har fundet fejlen ved
venstre karburator, som bare IKKE leverer tomgangsblanding.
mvh
Orla
| |
Ukendt (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 08:31 |
|
> Dit tomgangssystem er stoppet et eller andet sted !
> At dit tomgangssystem på den "åbne" karburator er tilstoppet et eller
andet
> sted !
> Dit tomgangssystem fungerer ikke/er tilstoppet......
> Fordi at den ingen tomgangsblanding får.
>
> Du skal ikke ændre dyser eller nogetsomhelst før at Du har fundet fejlen
ved
> venstre karburator, som bare IKKE leverer tomgangsblanding.
Hehe Orla prøver du at fortælle mig noget ???
Jeg har bare blæst den igennem 2 gange med højtryk...
Har jeg ikke forstået det rigtigt sådan her:
benzinen bliver suget op igennem pilot dyssen, og går en bane direkte over
til skruen, for at gå videre til de små huller ved spjældet ?
Jeg kan jo bare prøve at skille den ad igen, og blæse alle steder..
Hvad er den lille stang til der går ned i svømmerhuset, den er af kobber..
Mvh
Morten
| |
Hekto (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 13-05-05 08:50 |
|
In article <4284579e$0$79465$14726298@news.sunsite.dk>, "Juel"
<xSnAbElAstarchild.dk> says...
> Jeg kan jo bare prøve at skille den ad igen, og blæse alle steder..
>
Du skal have dyserne ud også. Ellers risikerer du at skidtet ikke
kommer væk når du bruger trykluft.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 09:01 |
|
> Du skal have dyserne ud også. Ellers risikerer du at skidtet ikke
> kommer væk når du bruger trykluft.
Jeg har haft pilot dyssen ude også..
der var fint hul igennem..
Mvh
Morten
| |
Bjørn S (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 13-05-05 09:16 |
|
Juel wrote:
> Jeg har haft pilot dyssen ude også..
> der var fint hul igennem..
Når nu det er en cykel af masser af gamle stumper, hvordan er
karburatorens tilstand ? Ingen revner i huset ?
Nogle kan ha slupp i akselen til spjældet (slitage, tit fra manglende
frigang på kabelet), enten som slid på aksel eller hus som kan trække
falsk luft.
Dog ville jeg først følge Armands råd med at tjecke op knasttimingen 100
%, i modsat fald er det som at justere forlygter for at kompensere for
fladt bagdæk
--
/Bjørn
| |
Ukendt (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 09:32 |
|
> Når nu det er en cykel af masser af gamle stumper, hvordan er
> karburatorens tilstand ? Ingen revner i huset ?
De er fra en gs500e, og ser ud som nye..
> Nogle kan ha slupp i akselen til spjældet (slitage, tit fra manglende
> frigang på kabelet), enten som slid på aksel eller hus som kan trække
> falsk luft.
Tror jeg ikke, men ser lige på det også..
> Dog ville jeg først følge Armands råd med at tjecke op knasttimingen 100
> %, i modsat fald er det som at justere forlygter for at kompensere for
> fladt bagdæk
Skal jeg også ha gjort på mandag..
Min logik siger mig bare at de begge burde gå elendigt hvis det var
knasten..
Mvh
Morten
| |
Ukendt (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 12:08 |
|
Bjørn S skrev i meddelelsen
<4284623b$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Dog ville jeg først følge Armands råd med at tjecke op knasttimingen 100
>%, i modsat fald er det som at justere forlygter for at kompensere for
>fladt bagdæk
Kan ikke svare sig, så ville begge cylindre være lige ringe...
mvh
Orla
>
>--
>/Bjørn
| |
Armand (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-05-05 21:22 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Bjørn S skrev i meddelelsen
> <4284623b$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>
>
>>Dog ville jeg først følge Armands råd med at tjecke op knasttimingen 100
>>%, i modsat fald er det som at justere forlygter for at kompensere for
>>fladt bagdæk
>
>
>
> Kan ikke svare sig, så ville begge cylindre være lige ringe...
Dét tip var nu også mest opfølgning på at motoren gik bedre efter en
flytning af knasten, men derefter ikke kunne tage omdrejninger!
Morten udviser tvivl til de forekommnende mærker p.g.a. "hybriditeten"
og flyttede timingen på mistanken; men en ordentlig timing med gradskive
er hvad der skal til. En tillempet "symmetri-gradskive" som beskrevet
kan dog også godt give et billede, men er sikrest på SOHC-motorer derved
at man kan dreje DOHC-knaster lige meget mod hhv. fra hinanden uden at
man vil kunne opdage dét ved en symmetri-vurdering!
--
Armand.
| |
Juel (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Juel |
Dato : 13-05-05 21:25 |
|
> Dét tip var nu også mest opfølgning på at motoren gik bedre efter en
> flytning af knasten, men derefter ikke kunne tage omdrejninger!
> Morten udviser tvivl til de forekommnende mærker p.g.a. "hybriditeten" og
> flyttede timingen på mistanken;
ja der var to muligheder i haynes'en !!
Mvh
Morten
| |
Ukendt (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-05 12:07 |
|
Juel skrev i meddelelsen <4284579e$0$79465$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hehe Orla prøver du at fortælle mig noget ???
>Jeg har bare blæst den igennem 2 gange med højtryk...
Intet værd over for en forstoppelse af ir.
>Har jeg ikke forstået det rigtigt sådan her:
>benzinen bliver suget op igennem pilot dyssen, og går en bane direkte over
>til skruen, for at gå videre til de små huller ved spjældet ?
Der bliver undervejs iblandet luft..
>Jeg kan jo bare prøve at skille den ad igen, og blæse alle steder..
Sammenlign med den "gode", kommer luften ud de samme steder.
Ultralydsrensning eller mekanisk rensning kan være eneste mulighed :-|
>Hvad er den lille stang til der går ned i svømmerhuset, den er af kobber..
Dunno
mvh
Orla
>Mvh
>Morten
| |
Armand (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-05-05 20:23 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Juel skrev i meddelelsen <4284579e$0$79465$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>
>>Jeg har bare blæst den igennem 2 gange med højtryk...
Nårh ja, Juel og trykluft!
Sikker på at membranen i den venstre ikke er blæst sønder og sammen??
Test: byt om på membranerne og se om ikke fejlen følger med!
> Intet værd over for en forstoppelse af ir.
Netop!
Mekanisk rensning ved man hvad er; men på den anden side så kender jeg
en i næstved der hurtigt kunne grave en dyse op i dobbelt størrelse hvis
man anbefaledede ham dét :-/
>>Har jeg ikke forstået det rigtigt sådan her:
>>benzinen bliver suget op igennem pilot dyssen, og går en bane direkte over
>>til skruen, for at gå videre til de små huller ved spjældet ?
>
> Der bliver undervejs iblandet luft..
Det er to seperate systemer:
- En tomgangsdyse (der burde matche karburatoren)!
- Et justerbart system til at supplere tomgangsdysen (ind efter den
specifikke karburators tolerencer)!
Ergo sidder der nederst i venturien, og foran butterfly-spjældet en
messingdyse, samtidig med at der forefindes en kanal der går fra
svømmerhuset - op langs siden af karburatoren - passerer en justerskrue
(som skal være pakket med en O-ring for at lukke for atmosfærisk
lufttilgang) - og ender ud i venturien foran butteflyspjældet. I dette
system er der ingen anden dyse end luftskruen, som egentlig er en ventil!
>>Hvad er den lille stang til der går ned i svømmerhuset, den er af kobber..
Chokerdysen!
--
Armand.
| |
Juel (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Juel |
Dato : 13-05-05 21:18 |
|
>>>Jeg har bare blæst den igennem 2 gange med højtryk...
>
> Nårh ja, Juel og trykluft!
> Sikker på at membranen i den venstre ikke er blæst sønder og sammen??
Nej de er som nye
> Netop!
> Mekanisk rensning ved man hvad er; men på den anden side så kender jeg en
> i næstved der hurtigt kunne grave en dyse op i dobbelt størrelse hvis man
> anbefaledede ham dét :-/
Hehe, jamen så må jeg jo bare igang igen..
> Det er to seperate systemer:
> - En tomgangsdyse (der burde matche karburatoren)!
> - Et justerbart system til at supplere tomgangsdysen (ind efter den
> specifikke karburators tolerencer)!
>
> Ergo sidder der nederst i venturien, og foran butterfly-spjældet en
> messingdyse, samtidig med at der forefindes en kanal der går fra
> svømmerhuset - op langs siden af karburatoren - passerer en justerskrue
> (som skal være pakket med en O-ring for at lukke for atmosfærisk
> lufttilgang) - og ender ud i venturien foran butteflyspjældet. I dette
> system er der ingen anden dyse end luftskruen, som egentlig er en ventil!
>
>>>Hvad er den lille stang til der går ned i svømmerhuset, den er af
>>>kobber..
>
> Chokerdysen!
Ok
Mvh
Morten
| |
Martin Sørensen (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-05-05 13:57 |
|
> Hvad er den lille stang til der går ned i svømmerhuset, den er af
> kobber..
Kan det være det rør som chokeren suger benzin igennem, du tænker på? Du
burde vel næsten kunne se hvor den ender.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Juel (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Juel |
Dato : 13-05-05 21:19 |
|
> Kan det være det rør som chokeren suger benzin igennem, du tænker på? Du
> burde vel næsten kunne se hvor den ender.
Jo det var det
Mvh
Morten
| |
Steen Gruby (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 13-05-05 19:53 |
|
On Fri, 13 May 2005 08:44:02 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej.
>
>Dit tomgangssystem er stoppet et eller andet sted !
>
>At dit tomgangssystem på den "åbne" karburator er tilstoppet et eller andet
>sted !
>
>Nej !
>
>Dit tomgangssystem fungerer ikke/er tilstoppet......
>
>Fordi at den ingen tomgangsblanding får.
>
>Du skal ikke ændre dyser eller nogetsomhelst før at Du har fundet fejlen ved
>venstre karburator, som bare IKKE leverer tomgangsblanding.
>
Orla er "højrefods" pædagog
Og i øvrigt er jeg enig
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
cykellapper (13-05-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 13-05-05 14:07 |
|
Juel wrote:
> Når min motor skal stå i tomgang, er den ikke meget for at tænde på
> venstre cylinder.
Har du tjekket svømmerhøjden?
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Juel (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Juel |
Dato : 13-05-05 21:19 |
|
> Har du tjekket svømmerhøjden?
jeps og justeret
Mvh
Morten
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 13-05-05 18:54 |
|
> Har lige et spørgsmål til hjælp med justering af karburatorer..
Hej Morten
Det er bare at være logisk og prøve en masse. Byt alt det over du kan og så
om fejlen følger med. Se efter revner (falsk luft) Dårlig tændrør (byt om),
Ventil justering, Spidsen af CO skruen er knækket. om der mangler en O-ring
eller noget er samlet forkert. Ind i kampen, og gå DET HELE igennem (igen)
Her hjælper ingen kære mor (news).
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Juel (13-05-2005)
| Kommentar Fra : Juel |
Dato : 13-05-05 21:20 |
|
> Det er bare at være logisk og prøve en masse. Byt alt det over du kan og
> så om fejlen følger med. Se efter revner (falsk luft) Dårlig tændrør (byt
> om), Ventil justering, Spidsen af CO skruen er knækket. om der mangler en
> O-ring eller noget er samlet forkert. Ind i kampen, og gå DET HELE igennem
> (igen)
>
> Her hjælper ingen kære mor (news).
Ok, tændrør + spoler har jeg prøvet, jeg må jo bare skille lortet ad igen
:o/
Mvh
Morten
| |
|
|