Lægning af chaussesten
Fra : Thomas Tolborg

Dato : 13-05-05 17:25

Hej alle

Jeg har købt mig 65 m2 chaussesten, som skal lægges rundt om huset i en
60cm bort.

Jeg har fået at vide af den lokale anlægsgartner, at jeg skal lægge dem
på en 10 cm tyk 1/10 cement-sand blanding.
Den skal ikke vibreres eller noget - blot lægges ud. Derefter skal jeg
stille og roligt lægge stenene med en brolæggerhammer.
Til sidst skal lægge på en plade ud på stenene og banke på den.
Fugerne fyldes op med strandsand - eller brolæggergrus.

-MEN-

Jeg har også forhørt mig hos Stark og diverse steder på nettet. De
siger, at jeg skal lægge 10 cm gult sand ud og vibrere det med en tung
pladevibrator. Derefter skal jeg lægge stenene med en brolæggerhammer.
Til sidst skal jeg bruge en pladevibrator med gummibund oven på stenene.
Fugerne fyles på samme måde som ovenfor.

Hvad er fordele og ulemper ved de to forskellige fremgangsmåder?

Mvh,
Thomas

Fra : Erling Jensen

Dato : 13-05-05 20:07

da det kun er til en bort / gangsti ville jeg nu nok spare på cementen, det
havde været noget andet hvis det skulle være en indkørsel hvor belastningen
er noget andet.

mvh
Erling

Fra : Finn Christiansen

Dato : 14-05-05 21:16

"Erling Jensen" <erling.jensen.spam@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> da det kun er til en bort / gangsti ville jeg nu nok spare på cementen,
> det havde været noget andet hvis det skulle være en indkørsel hvor
> [...]
Cementen er penge ud af vinduet. !0 - 15 cm stabiltgrus som bundsikring
oven på et lag brolæggergrus til at placere stenene i fugerne fyldes med
brolæggergrus og så skal det have en stor tur med en tung pladevibrator med
en stor trædeflade gerne en som vejr 500 til 600 kilo. Du skal placere
stenene med lidt overhøjde da eftervibreringen vil gøre at de sætter sig.
Vær ikke bekymret fordi stenene under eftervibreringen begynder at "køre
rundt som det passer dem" du kan rette dem med en jævn vibrering
mvh FC