Pælebor
Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 13-05-05 08:43

Hej alle,

Vi skal have sat noget hegn op og i den forbindelse havde vi forestillet
os at bruge et manuelt pælebor. Hvad er jeres erfaringer med det? Jeg
har set på pælebor og i Silvan og Harald Nyborg har de et 140 mm i
diameter - er det et ok allround pælebor eller skal man have et med
større diameter?

Bedste hilsener

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-05 08:52

<kimtiede@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> Vi skal have sat noget hegn op og i den forbindelse havde vi forestillet
> os at bruge et manuelt pælebor. Hvad er jeres erfaringer med det?

Det kommer meget an på jeres jord. I løs god jord går det nemt og hurtigt. I
vores noget lerede jord, er det et hårdt arbejde og få lavet hullerne.

>Jeg har set på pælebor og i Silvan og Harald Nyborg har de et 140 mm i
> diameter - er det et ok allround pælebor eller skal man have et med
> større diameter?

Vil gætte på, at vores pælebor har ca. samme størrelse, og det har virket
fint her. Vi har brugt 70 mm pæle.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : H.S.

Dato : 13-05-05 10:00

<kimtiede@gmail.com> wrote in message
> [...]
> er det et ok allround pælebor eller skal man have et med større diameter?

Afhængigt af hvor mange pæle i skal sætte, kunne i også overveje at leje et
pælebor med motor ? Det er noget nemmere hvis man skal sætte f.eks. 50
pæle. - Kræver dog nok 2 mand.

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 13-05-05 11:03

H.S. wrote:

> Afhængigt af hvor mange pæle i skal sætte, kunne i også overveje at leje et
> pælebor med motor ? Det er noget nemmere hvis man skal sætte f.eks. 50
> pæle. - Kræver dog nok 2 mand.

Tja... Vi skal sætte omkring 18 stykker til et hegn. Jeg ved ikke
rigtigt om vores jord er leret, men mon ikke vi skal prøve med et
manuelt først og hvis det er svært kan vi leje et motorbor.

Men en investering i et 140 mm pælebor kan godt anbefales??

Bedste hilsener

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-05 11:43

<kimtiede@gmail.com> skrev i en meddelelse news:42847b57$0$253

> Tja... Vi skal sætte omkring 18 stykker til et hegn. Jeg ved ikke
> rigtigt om vores jord er leret, men mon ikke vi skal prøve med et
> manuelt først og hvis det er svært kan vi leje et motorbor.

Det kan sagtens lade sig gøre med et manuelt bor. Jeg har tidligere bygget
hele folde, med et manuelt bor, og det tager ikke så lang tid, hvis jorden
er til at arbejde i.
Forøvrigt mener jeg, at en skrev i NG sidste år ( kan ikke huske hvem, og i
hvilken gruppe ), at motorboret heller ikke kan klare opgaven særlig godt,
hvis jorden er meget leret. Jeg har dog aldrig selv prøvet et pælebor med
motor.

> Men en investering i et 140 mm pælebor kan godt anbefales??

Ja.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-05-05 11:53

> [...]
> har set på pælebor og i Silvan og Harald Nyborg har de et 140 mm i
> diameter - er det et ok allround pælebor eller skal man have et med

Jeg har netop lånt et sådant bor af en kollega for at få de 5 pæle til min
nye terasse sat i jorden (ca. 1 meters dybde)
Jeg har en meget leret jord, og det var en fornøjelse at lave de 5 huller i
forhold til før, hvor jeg altid møjsommeligt har gravet et hul med en spade.
Hvis bare man borer stille og roligt - trækker op meget ofte - og er heldig
ikke at ramme en kampesten, så får man de fineste huller med et minimum
af besvær.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Bjarne K

Dato : 13-05-05 15:08

> [...]
> har set på pælebor og i Silvan og Harald Nyborg har de et 140 mm i
> diameter - er det et ok allround pælebor eller skal man have et med

Jeg har lige købt en, og den virker efter hensigten. Jeg har ca. 200
pæle der skal graves/rammes ned med en kombination af en sådan og en
pælehamme, ala
http://synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=6864&vare_id=298529

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-05 16:28

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lige købt en, og den virker efter hensigten. Jeg har ca. 200
> pæle der skal graves/rammes ned med en kombination af en sådan og en

Havde nu hellere investeret i sådan en her:
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id=6864&vare_id=298529

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Leonard

Dato : 13-05-05 16:52

"CS" <askmeforanaddress> wrote:

>Havde nu hellere investeret i sådan en her:
>http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id=6864&vare_id=298529

Øh, hvor er forskellen?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-05 18:04

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, hvor er forskellen?

Forskellen er jeg fik indsat et forkert link i stedet for skal du se

Her er det rigtige:
http://synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=6864&vare_id=373142&cat_id=78414

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-05 07:57

On Fri, 13 May 2005 19:04:12 +0200, "CS" <askmeforanaddress> wrote:

>Forskellen er jeg fik indsat et forkert link i stedet for skal du se
>
>Her er det rigtige:
>http://synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=6864&vare_id=373142&cat_id=78414

Hvorfor mener du den hammer er bedre end den første pælerammer der blev
henvist til?

Har du erfaring med begge dele du vil dele ud af?

Jeg stod for et par uger siden og skulle banke pæle i med en stor
forhammer. Det er da også godt nok til at banke hårdt med sådan en
hammer, men det er svært at få pælen lige og at ramme rigtigt medmindre
man har en med til at holde pælen. Sjovt nok er det svært at finde folk
der vil holde pæle mens jeg stor og svinger en 5kg hammer

Pælerammeren er det langt lettere at styre ene mand og den kan faktisk
banke pælen ret godt fast.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 09:50

> On Fri, 13 May 2005 19:04:12 +0200, "CS" <askmeforanaddress> wrote:
>
> Hvorfor mener du den hammer er bedre end den første pælerammer der blev
> henvist til?

Er af den overbevisning at det er hårdere at bruge den anden model. Med
hammeren slår du hårdere.
Til det formål vi bruger den til, vil den anden type heller ikke være
velegnet, da vi ofte sætter pæle med påsømmet klokker

> [...]
> man har en med til at holde pælen. Sjovt nok er det svært at finde folk
> der vil holde pæle mens jeg stor og svinger en 5kg hammer

Fidusen ved den jeg linkede til er at den er af noget plasticlignende
materaile, hvilket betyder pælen man slår i ikke flækker. Sæt pælen hvor
du ønsker, og giv den et par slag, mens du selv holder den. Og ellers
bare slå den i. Er mulig at skubbe til den efter de første slag, hvis den
skulle være for skæv.

Men nu er pæle mange ting, og hvor lige er lige?

> Pælerammeren er det langt lettere at styre ene mand og den kan faktisk
> banke pælen ret godt fast.

Øvelse

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-05-05 02:19

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle være for skæv.
>
> Men nu er pæle mange ting, og hvor lige er lige?

2 meters pæle med omtalte pælehamer, jeg vil gerne se hvordan det gøres en
mand.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-05 11:36

"Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote in message

> "CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> 2 meters pæle med omtalte pælehamer, jeg vil gerne se hvordan det gøres
en
> mand.

Med røret eller gummihammeren ?
Røret er ingen problemer ene mand. Dog bliver man meget øm i skulderne.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 18:25

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> 2 meters pæle med omtalte pælehamer, jeg vil gerne se hvordan det gøres
> en mand.

To meters pæle kan det måske godt blive et problem med at nå op til,
medmindre man har noget at stå på. Men derfor kan det nu sagtens
gøres en mands

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-05 11:34

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> man har en med til at holde pælen. Sjovt nok er det svært at finde folk
> der vil holde pæle mens jeg stor og svinger en 5kg hammer

Desuden smadrer man toppen.

> Pælerammeren er det langt lettere at styre ene mand og den kan faktisk
> banke pælen ret godt fast.

Vores 60 stk. 70 mm pæle blev da nemt banket 60 cm ned.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 18:27

> Desuden smadrer man toppen.

Ja hvis man bruger en forkert hammer. Omtalte hammer smadrer dem ikke.

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-05 11:32

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> wrote in message

> forestillet

> Jeg har lige købt en, og den virker efter hensigten. Jeg har ca. 200
> pæle der skal graves/rammes ned med en kombination af en sådan og en
> pælehamme, ala

Sådan en (næsten magen til) har jeg købt, de bedste 500 jeg har givet ud.
Jeg har banket 60 pæle til vores hestefold ned med den.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Armand

Dato : 13-05-05 16:06

kimtiede@gmail.com wrote:
> [...]
> har set på pælebor og i Silvan og Harald Nyborg har de et 140 mm i
> diameter - er det et ok allround pælebor eller skal man have et med

Diuameteren er vel lige til øllet hvis vi taler om 100X100 pæle, og det
er sikkert lige netop derfor at boret har lige dén diameter :-/
Man kan også leje sig til både håndpælebor og motordrevne ditto ude i
byen, og sådan en motoriseret til to mands brug kan virkelig få lavet
nogle stolpehuller til pengene
Pælebor er desværre bedst på "åbent land", som for villaejerne vil sige
midt på plænen: Hegn står ofte hvor der har været hæk, eller mindst
langs bede med buske og træer, og pælebor har det ikke så godt med
trærødder
I givet fald vil en "pælespade" som af konstruktion er en lang saks med
to aflange tværbuede skeer, være at foretrække :-/

--
Armand.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-05-05 08:53

> Man kan også leje sig til både håndpælebor og motordrevne ditto ude i
> byen, og sådan en motoriseret til to mands brug kan virkelig få lavet
> nogle stolpehuller til pengene

Punkt et, så kræver det to mand, og det går ikke hurtigere - det er hårdt
arbejde at holde den motoriserede. Så samlede antal mandtimer er mindst
lige, men hos os var det til fordel for det manuelle.

> langs bede med buske og træer, og pælebor har det ikke så godt med
> trærødder

Så længe de er under 5 cm går det fint.

> I givet fald vil en "pælespade" som af konstruktion er en lang saks med to
> aflange tværbuede skeer, være at foretrække :-/

Til rødder over 5 cm??

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 14-05-05 11:24

Maria Frederiksen wrote:

> Punkt et, så kræver det to mand, og det går ikke hurtigere - det er hårdt
> arbejde at holde den motoriserede. Så samlede antal mandtimer er mindst
> lige, men hos os var det til fordel for det manuelle.

Motoriseret tygger man sig i dybden langt mere end dobbelt så hurtigt
som en persom med håndpælebor!
Dertil kommer hvor mange huller man magter at bore i rap med hånden - De
to mand med den motoriserede når langt førend de bliver trætte!

> Så længe de er under 5 cm går det fint.

Med hånden??

Jeg opgav med håndpælebord da jeg skulle have stolper i til min terrasse
- Der var for mange rødder af tommefinger-tykkelse samt sten og
murbrokker, Dét klarede pælespaden langt bedre!

> Til rødder over 5 cm??

Der er en grænse for hvor tykke rødden man kan magte uden at skulle til
at save/hakke dem over; men med pælespaden kan man jo netop hakke løs
med langs siden af hullet og derved slå murbrokker over; løsne sten i
siden af hullet og hakke rødder over!

--
Armand.