Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[spml] Lukketider og bevægelse
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-05-05 22:08

Hej,

Har brug for lidt hjælp. Jeg står og skal lave vores idrætsopgave
færdig. Der skal bl.a. indgå nogle billeder af vores træningsprogrammer.
Frem for at lave nogle lange kedelige beskrivelser, har jeg tænkt mig at
skyde nogle billeder, hvor man kan se "bevægelserne" på armene. Hvor
lang lukkertid skal man bruge for at man tydeligt kan se at armene
eksempelvis løftes op fra "kl 6" til "kl 12" ?

Gider det mening?

I øvrigt. Hvis jeg med største blændestop (højeste F tal) kun kan komme
ned på 1/4sek - 1/2 sek, er den eneste måde at forhøje lukkertiden så
ved at kompensere via eksponering? Altså give den -3 f.eks. ?

På forhånd tak.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-05-05 22:34

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> Thomas Schreiber
> http://schreiber.se
>
> "Shut down your computer and go out and plant a tree"

Der er ikke meget andet for end at prøve dig frem. Og husk, hvis du vælger
eksponeringskompensation, så giver en negativ EV en hurtigere lukker, ikke
en langsommere, samt en mørkere eksponering, selv vil jeg mene, at det er
ALT for meget at kompensere med 3 blænder, det er meget Alt afhænger jo
af, hvor hurtigt bevægelsen udføres. Desuden kan du bruge gråfiltre, de vil
kunne give dig en længere lukkertid, hvis det er det du har brug for.

MVH
Thomas

Fra : Kenneth K.

Dato : 13-05-05 23:02

On Fri, 13 May 2005 23:07:56 +0200, Thomas Schreiber
<REMOVEnews@schreiber.se> wrote:

> [...]
> skal man bruge
> for at man tydeligt kan se at armene eksempelvis løftes op fra "kl 6"

Brug stativ og prøv dig frem. Det ville _jeg_ gøre. Jeg tror bliver svært
at få tydelig bevægelse i f.eks armene og samtidig holde resten af
billedet skarp uden stativ.

> Gider det mening?

Ja da :)

> [...]
> ved at
> kompensere via eksponering? Altså give den -3 f.eks. ?

Du mener vel +3? -3 EV vil underbelyse. Bruger du blændeprioritet vil det
betyde kortere lukketid og mindre bevægelse. Det er med positiv EV at du
kan få længere lukkertid og dermed lukke mere lys ind.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jacob

Dato : 13-05-05 23:18

> [...]
> Thomas Schreiber
> http://schreiber.se
>
> "Shut down your computer and go out and plant a tree"
Prøv at vælg en lavere iso. 50 eller lavere hvis den kan.
prøv eventuelt at slukke noget lys. et stativ er et must når man skal lave
det trick. manuel fokusering bliver måske nødvendigt. men prøv dig frem

mvh Jacob

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-05-05 04:18

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> ned på 1/4sek - 1/2 sek, er den eneste måde at forhøje lukkertiden så
> ved at kompensere via eksponering? Altså give den -3 f.eks. ?

1)Hvis bevægelsen tager 1/2 sek., får du den hele med på 1/2 sek. Så er
det smart at fryse undervejs med en blits i back-curtain-sync. Og det er
nemt at lave på en D70 ;-o

2)Lavere iso, filter.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på: