Hmm.... Klaphat?
Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-05-05 21:21

Hey,

På vej hjem i dag... Man siger jo at svenskerne kører meget bedre...
Se nu her dag på vej hjem på motorvejen rundt om Malmö

http://www.landligt.dk/bmw/fjols1.jpg
http://www.landligt.dk/bmw/fjols2.jpg

Den lille Volvo... Han kom bag mig, det var forholdsvis tæt trafik af
normalen at være, og hører på den pæne side af 110, men ikke meget, de
ser hårdt på fart overskridelser heroppe... Er ved at passere et eller
andet under-110 km/t kørende køretøj.

Volvoen kommer, han har fart på, knalder helt op i r*ven på mig og
klodser så bremserne. Jeg giver den lidt ekstra gas og trækker ind så
kan kan komme forbi, utålmodig mand. Han overhaler og hiver Volvoen
ind 2 meter foran mig.. Hm.. Og så lidt frem og ud igen lige bag ved
ham på billede 1, helt ud i rabatten så det står støv og sten bag ved
ham. Han bliver liggende sådan - rykker lidt ind og ud i vognbanen så
dem foran kan "opdage" ham - til begge bilerne foran ham overhaler og
trækker ind.

Vupti.. 400 meter længere fremme... Så er der sørme endnu en der
overhaler lidt for langsomt efter Volvo-normen.

Hrm - er sgu ellers rimelig tolerant. Men det er dog en for mærkelig
måde at køre på!

** Lars

Fra : Leonard

Dato : 13-05-05 22:00

Lars Knudsen <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote:

>Hrm - er sgu ellers rimelig tolerant. Men det er dog en for mærkelig
>måde at køre på!

Tjah, han havde vel travlt ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Brian Østergård

Dato : 13-05-05 22:26

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhaler lidt for langsomt efter Volvo-normen.
>
> Hrm - er sgu ellers rimelig tolerant. Men det er dog en for mærkelig

Han havde vel overblik til at køre bil nu da han ikke sad og fumlede med et
digitalkamera samtidig med at han kører 110km/t.

Synes faktisk ikke du er bedre end ham !.

Brian Ø

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-05-05 22:35

Også skrev Vollert

> Han havde vel overblik til at køre bil nu da han ikke sad og fumlede
> med et digitalkamera samtidig med at han kører 110km/t.
>
> Synes faktisk ikke du er bedre end ham !.

Det var var måske dig der var fjolset i Volvoen ??.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Brian Østergård

Dato : 13-05-05 22:55

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> Også skrev Vollert

> Det var var måske dig der var fjolset i Volvoen ??.
>

> --
> Hilsen Martin.
> http://home19.inet.tele.dk/vollert

Nej det var det nu ikke. Har ikke sådan en dejlig vogn.

Brian Ø.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-05-05 23:58

> Han havde vel overblik til at køre bil nu da han ikke sad og fumlede med
> et digitalkamera samtidig med at han kører 110km/t.

> Synes faktisk ikke du er bedre end ham !.

Der er godt nok forskel på, hvilke evner man har, og måske ville det være
uansvarligt med dig bag rattet - men ofte kræver det altså ikke alverden at
hæve et autofokuskamera og trykke på knappen. Formentlig ikke mere end at
stille ind på radioen.

Christ, mand...!!

/Jan W Nielsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-05 20:59

Hej Brian,

On Fri, 13 May 2005 23:26:05 +0200, "Brian Østergård"
<mantabrian@REMOVEhotmail.com> wrote:

>Han havde vel overblik til at køre bil nu da han ikke sad og

Overblik? Hvad med den byge af sten og grus han kastede bagover? Og
hvad går det ud på at ligge helt oppe bag i forankørende det åbenlyst
ikke kan trække ind.

>fumlede med et digitalkamera samtidig med at han kører 110km/t.

Næh... Nu var det min telefon, som kan betjenes med en tommelfinger
uden at man ser på den - mens hånden er på rattet. Tro mig, det er
både mindre krævende end at skifte CD eller åbne et manuelt vindue....

>Synes faktisk ikke du er bedre end ham !.

Nå....

** Lars

Fra : Brian Østergård

Dato : 14-05-05 22:52

KLIP

> [...]
> uden at man ser på den - mens hånden er på rattet. Tro mig, det er
> både mindre krævende end at skifte CD eller åbne et manuelt vindue....

Må man betjene en "ikke håndfri" telefon under kørslen ?

Brian Ø.

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-05-05 23:19

Også skrev Vollert
> KLIP

> KLIP
>
> Må man betjene en "ikke håndfri" telefon under kørslen ?

Er det virklig det bedste du kan komme med ??
SUUK du er en flueknepper.

Fra : Mikael L

Dato : 15-05-05 01:51

"Brian Østergård" <mantabrian@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> KLIP

> KLIP
>
> Må man betjene en "ikke håndfri" telefon under kørslen ?

Det er jeg ret sikker på at du godt må i Sverige.

Mikael

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-05-05 06:23

Hej,

On Sat, 14 May 2005 23:52:02 +0200, "Brian Østergård"

>Må man betjene en "ikke håndfri" telefon under kørslen ?

Jeps, der er ingen lov der forbyder betjening af håndfri mobiltelefon
i Sverige.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-05-05 06:53

Hej.

>Må man betjene en "ikke håndfri" telefon under kørslen ?

Og nu da vi har afklaret at det må man godt.

Hvilken afstand skal man holde til forankørende ved 110 km/t?

** Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-05-05 11:26

> Må man betjene en "ikke håndfri" telefon under kørslen ?

Slap nu af med det moral-pis, ikke...?

Manden havde faktisk en historie at fortælle, og så er det da utroligt, at
han skal høre på det bræk der, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-05 08:24

"Brian Østergård" <mantabrian@REMOVEhotmail.com> wrote in message

> KLIP

> KLIP
>
> Må man betjene en "ikke håndfri" telefon under kørslen ?

Må man tænde en cigaret ?
Må man drikke kaffe ?

Må man køre så tæt på ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-05 08:23

> [...]
et
> digitalkamera samtidig med at han kører 110km/t.
>
> Synes faktisk ikke du er bedre end ham !.

Synes du virkelig det ?
2 m afstand og pressende sådan er bedre end meget god afstand og et par
hurtige billeder med et autofokus kamera ?
Lettere end at tænde en cigaret.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-05-05 19:58

Hejsa,

On Tue, 17 May 2005 09:22:54 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Synes du virkelig det ?
>2 m afstand og pressende sådan er bedre end meget god afstand og et par
>hurtige billeder med et autofokus kamera ?

Ja er du gal.. Jeg kunne være kørt galt mindst tusind gange af at
holde det kamera lige i rathøjde. Mindst.... *gys*

>Lettere end at tænde en cigaret.

Absolut. For slet ikke at tænke sig situationen hvor man taber
cigaretten på gulvet. Min bil er så også strictly ikke-ryger, men ikke
lige af dén årsag mere fordi jeg hader stanken og ikke gider tøre
tjære af forruden hele tiden.

I øvrigt har Brian (bemærk navnet...) ikke svaret på hvor tæt han
mener man bør køre på forankørende ved 110 km/t.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-05 07:29

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message
> [...]

> cigaretten på gulvet. Min bil er så også strictly ikke-ryger, men ikke
> lige af dén årsag mere fordi jeg hader stanken og ikke gider tøre

Forstået, det samme her, selv om jeg ryger.

> I øvrigt har Brian (bemærk navnet...) ikke svaret på hvor tæt han
> mener man bør køre på forankørende ved 110 km/t.

Det halve af hastigheden er vel passende, 55 m.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per O.

Dato : 14-05-05 00:09

> [...]
> overhaler lidt for langsomt efter Volvo-normen.
>
> Hrm - er sgu ellers rimelig tolerant. Men det er dog en for mærkelig

Hvad kan man vente sig af en fjeldabe i en skærgårdstraktor?

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-05-05 00:36

> [...]
>
> På vej hjem i dag... Man siger jo at svenskerne kører meget bedre...
> Se nu her dag på vej hjem på motorvejen rundt om Malmö

Det er ligesom herhjemme. Fjolserne kan ikke finde ud af at trække ind når
man vil overhale.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Rander

Dato : 14-05-05 00:51

Sat, 14 May 2005 01:36:28 +0200 brugte Bjarne K. 18 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Det er ligesom herhjemme. Fjolserne kan ikke finde ud af at trække ind når
>man vil overhale.

Men for dølen da, hvor fjolserne griner når den de blev overhalet af står i
nødsporet tre kilometer længere fremme med en betjent, eller - endnu bedre
- ligger i grøften!

http://rander.dk (temporarily down!)

De lykkeligste kvinder har ­ ligesom de lykkeligste nationer ­ ingen historie. (George Eliot)

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-05-05 01:41

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nødsporet tre kilometer længere fremme med en betjent, eller - endnu bedre

Nu var ovenstående ment ironisk, men for dølen da hvor kan jeg blive
irriteret på folk, der skal spare 10 centiliter benzin med bil der i
forvejen kører 20 km pr liter ved at overhale et lastvognstog med 100 km i
timen.

Jeg kan for øvrigt undre mig over at der bliver flere og flere (sådan føles
det) folk, der ligger på 70 - 80 km/t på de danske landeveje. Det er ikke
fordi de vil overholde fartgrænserne, for de fortsætter med samme fart
igennem by zoner.

Med venlig hilsen

Bjarne K

Fra : bibob

Dato : 14-05-05 03:57

On Sat, 14 May 2005 02:41:15 +0200, "Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote:

> [...]
>det) folk, der ligger på 70 - 80 km/t på de danske landeveje. Det er ikke
>fordi de vil overholde fartgrænserne, for de fortsætter med samme fart

Jeg melder mig som en af dem. Jeg forsøger altid at køre så økonomisk
som muligt. Hastighedsgrænsen på 80 km/t på landevej er altså
maksimumshasighed, ikke minimumshastighed. Hastigheden skal altid
afpasses efter forholdene, og du vurderer åbenbart forholdende
anderledes end den forankørende. Der er vel ikke andet at gøre end at
overhale når det er lovligt og forsvarligt og i øvrigt at slappe lidt
af - havd fanden har du så travt for?

bibob

Fra : TDN

Dato : 14-05-05 05:56

"bibob" <bibob2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anderledes end den forankørende. Der er vel ikke andet at gøre end at
> overhale når det er lovligt og forsvarligt og i øvrigt at slappe lidt

Har du så styr på din fejlvisning på speedometet ??? Mange af dem de ligger
på 80 km/t kører i virkeligheden ofte kun godt 70 km/t da selv nyere biler
kan have fejlvisning på op til 10%. Jeg kender min fejlvisning som er 5-6
km/t for lidt ved 80 km/t. Så hvis du stoler blindt på dit speedometer og
har 10% fejlvisning er du en af dem der ødelægger trafikken når du tuller
med 72 km/t og ansporer folk til at overhale. (Ja jeg er træt af at ligge
bag folk som ofte ligger 10% under fartgrænsen)

Mvh
Thomas

Fra : Kent Glerup

Dato : 14-05-05 08:38

On Sat, 14 May 2005 04:56:55 +0200, bibob <bibob2@mailme.dk> wrote:

> [...]
>anderledes end den forankørende. Der er vel ikke andet at gøre end at
>overhale når det er lovligt og forsvarligt og i øvrigt at slappe lidt

Du melder dig altså, endda frivilligt, som en af dem der synes at det
er OK at køre 70-80 km/t i byen ??

Flot

Fra : bibob

Dato : 15-05-05 01:28

On Sat, 14 May 2005 09:38:15 +0200, Kent Glerup
<glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote:

>Du melder dig altså, endda frivilligt, som en af dem der synes at det
>er OK at køre 70-80 km/t i byen ??

Nej, nej. der nøjes jeg med at køre *højst* 60 km/t efter spedometeret
dvs. efter mine målinger 52-53 km/t. Bemærk at jeg skrev 'højst'

bibob

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-05-05 14:32

Også skrev Vollert
> [...]
> anderledes end den forankørende. Der er vel ikke andet at gøre end at
> overhale når det er lovligt og forsvarligt og i øvrigt at slappe lidt

Hvis du har så god tid hvorfor tager du så ikke tog eller bus ??.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-05 15:04

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har så god tid hvorfor tager du så ikke tog eller bus ??.
> --

Fordi han godt selv vil vælge sin hastighed. Dem som ikke kan finde sig i
at, nogen har valgt en langsommere hastighed end dem selv, kan med fordel
vælge DSB, det vil være godt for deres blodtryk ;). Valget er frit, også
mht. hastighed.

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-05-05 15:45

Også skrev Vollert
> "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> Fordi han godt selv vil vælge sin hastighed.

Tiden er jo ligegyldig så må hastigheden hvormed han vil frem da også være
det. der med er han jo perfekt til offenlige transportmidler, så reder han
jo også en hval ikke at forglemme.

> Dem som ikke kan finde
> sig i at, nogen har valgt en langsommere hastighed end dem selv, kan
> med fordel vælge DSB, det vil være godt for deres blodtryk ;).

Blodtrykket ville være fint hvis ikke der var nogle menesker der skulle
bruge ca 2-3 km landevej for at nå op på 70km/t, men det er jo nok de samme
som køre på motorvejen med 80km/t.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-05-05 00:36

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Tiden er jo ligegyldig så må hastigheden hvormed han vil frem

Man vinder NADA tid hvis man køre som en abe, læs; forsøger at presse andre
op i hastighed, eller foretager hasarderede manøvrer. Det eneste man har ud
af det er at skabe mere stop n' go trafik & et forstærket ego som
kompensation for den lille tissemand.

ikke der var nogle menesker der skulle
> bruge ca 2-3 km landevej for at nå op på 70km/t, men det er jo nok de
> samme som køre på motorvejen med 80km/t.
> --
De mennesker som tænker som du, bliver ikke tilfredse før de har hele vejen
for sig selv :(. Nu er der jo køretøjer som hverken kan eller må køre
hurtigere. EOD.

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-05-05 00:46

Også skrev Vollert
> [...]
> eneste man har ud af det er at skabe mere stop n' go trafik & et
> forstærket ego som kompensation for den lille tissemand.

Du svare i vest når jeg spørger i øst ??.
Og det med tissesmanden kommer for det meste fra folk som selv er
underbemidlet i samme retning.

> ikke der var nogle menesker der skulle
> De mennesker som tænker som du, bliver ikke tilfredse før de har hele
> vejen for sig selv :(. Nu er der jo køretøjer som hverken kan eller
> må køre hurtigere. EOD.

Igen du svare i øst ?? og så kan "EOD" alt det du vil, lad være med at rode
dig ind i noget hvis du ikke vil gøre det færdig.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-05-05 01:40

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Igen du svare i øst ??

Jeg forventede heller ikke du kunne forstå pointen :(.

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-05-05 01:52

Også skrev Vollert
> "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> Jeg forventede heller ikke du kunne forstå pointen :(.

Skrev du ikke EOD ??. Utroværdig eller hvad

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 14-05-05 22:16

"bibob" <bibob2@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> anderledes end den forankørende. Der er vel ikke andet at gøre end at
> overhale når det er lovligt og forsvarligt og i øvrigt at slappe lidt

Ja og dermed holde dig til den forskrevne hastighed, altså 80km/t hvis der
står det på skiltet - medmindre vejret eller andet naturligvis ikke er til
det... det er også "forkert" at ligge og rode med 70km/t på en 80 strækning,
det er den tanke du der præsentere der gør at vi danskere altid laver
kø'erne meget længre end nødvendigt... nemlig jeg opfinder mine egne
regler.. jeg har god tid og kører langsomt..trullalalaj...

Fra : bibob

Dato : 14-05-05 22:27

On Sat, 14 May 2005 23:16:05 +0200, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

> [...]
>kø'erne meget længre end nødvendigt... nemlig jeg opfinder mine egne
>regler.. jeg har god tid og kører langsomt..trullalalaj...

Der er noget du helt og aldeles har misforstået. Der er ikke noget der
hedder den foreskrevne hastihed. Den rette betegnelse er 'den højest
tilladte hastighed.

Hvis jeg nu sætter anhængeren på, må jeg så godt nøjes med at køre 70
km/t?

bibob

Fra : Verner Olsen

Dato : 15-05-05 19:13

On Sat, 14 May 2005 23:27:03 +0200, bibob <bibob2@mailme.dk> wrote:

>Der er noget du helt og aldeles har misforstået. Der er ikke noget der
>hedder den foreskrevne hastihed. Den rette betegnelse er 'den højest
>tilladte hastighed.

Min Kørelærer prædikede igen og igen: "Man skal køre det man kan og
må", hvilket betyder, at hvis forholdene er til det, skal man køre den
højst tilladte hastighed..

>bibob

Verner

Fra : Leonard

Dato : 15-05-05 19:46

Verner Olsen <here@nowhere.invalid> wrote:

>Min Kørelærer prædikede igen og igen: "Man skal køre det man kan og
>må", hvilket betyder, at hvis forholdene er til det, skal man køre den
>højst tilladte hastighed..

Nu er kørelærerens opgave at få dig til at bestå køreprøven, og der
skal du vise at du kan magte opgaven ved de ekstremt høje hastigheder
der er de max. tilladte her i landet.

Der findes ikke minimumshastigheder i Danmark.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Verner Olsen

Dato : 16-05-05 10:47

On Sun, 15 May 2005 20:46:19 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Der findes ikke minimumshastigheder i Danmark.

Arh - Kan det ikke komme under "unødig ulempe"??

Verner

Fra : Leonard

Dato : 16-05-05 11:25

>Arh - Kan det ikke komme under "unødig ulempe"??

Næh.

Hvis du mener at det "unødig ulempe" at en kører langsommere end den
tilladte max. hastighed på en landevej, så kan jeg med ligeså god ret
mene at det er "unødig ulempe" at nogen kører søndagstur eller ned til
bageren eller ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Peter Weis

Dato : 16-05-05 11:17

Verner Olsen wrote:

> Arh - Kan det ikke komme under "unødig ulempe"??

Det kunne det vel godt, og det kunne måske også komme under chikane. Men
det ændrer vel ikke ved at der ikke findes minimumshastigheder.

I øvrigt spurgte jeg en jurist om eventuel precedens for begrebet unødig
ulempe. Det var i en diskussion om cyklister der kører ved siden af
hinanden og dermed generer biltrafikken. Han vendte aldrig tilbage med
et svar.
Er der nogen her i gruppen som kan give eksempler på hvad retten kalder
nødig kontra unødig ulempe?

mvh
Peter

Fra : TDN

Dato : 16-05-05 11:59

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> [...]
> et svar.
> Er der nogen her i gruppen som kan give eksempler på hvad retten kalder

Min ekssvigerfar blev på en landevej med 80 km/t begrænsning stoppet af
politiet og fik en henstilling for at køre for langsomt (han kørte vel 55-60
km/t og nød naturen). Der var en længere kø bag ham og trafikken gjorde det
svært for de bagvedkørende at overhale. Så det kan godt være at der ikke er
en minimumshastighed men man kan altså heller ikke bare køre som man har
lyst hvis det ødelægger afviklingen af trafikken....

Mvh
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 16-05-05 13:48

TDN wrote:

> [...]
> en minimumshastighed men man kan altså heller ikke bare køre som man har
> lyst hvis det ødelægger afviklingen af trafikken....

Ingen bør køre obstruktivt.
Hvis han, med jævne mellemrum, havde holdt ind til siden, så køen kunne
komme forbi, var hans hastighed næppe blevet påtalt.

Det kunne nu stadig være interessant at høre hvordan domstolene
fortolker begebet unødig ulempe.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 17:12

> Det kunne nu stadig være interessant at høre hvordan domstolene
> fortolker begebet unødig ulempe.

Ifølge Finn Jensen, der er leder af Rigspolitiets Færdselsafdeling i Århus
(og i øvrigt en klaphat), så er "unødig ulempe" ofte, når du ved
vognbaneskift tvinger en anden til at bremse.

Hvis den anden kun skal lette speederen, så er der kun tale om ulempe.

(Man må gerne være til ulempe ved vognbaneskift - men ikke til unødig
ulempe. Det samme gælder for eksempel ved indkørsel på hovedvej.)

Ellers må det vel samtidig være et spørgsmål om, at man ikke skal tvinge den
anden til at ændre på sin kørsel, hvis det ikke er nødvendigt.

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 16-05-05 17:23

Jan W Nielsen wrote:

> Ellers må det vel samtidig være et spørgsmål om, at man ikke skal tvinge den
> anden til at ændre på sin kørsel, hvis det ikke er nødvendigt.

Jeg synes bare det er meget svævende hvornår ulempen er nødig og hvornår
den er unødig. Det afhænger vist meget af perspektivet.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 18:31

> Jeg synes bare det er meget svævende hvornår ulempen er nødig og hvornår
> den er unødig. Det afhænger vist meget af perspektivet.

Det må man sige, ja..

Det ligger næsten i selve ordlyden, at der er tale om en vurdering..

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-05 11:45

Leonard skriver:

> Der findes ikke minimumshastigheder i Danmark.

Jo, på motorvej.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-05-05 12:24

> Jo, på motorvej.

Gør der?
Er det ikke noget med, at køretøjet skal kunne klare en vis
minimumshastighed?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Peter Weis

Dato : 16-05-05 13:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Jo, på motorvej.

Nej. Køretøjet skal lovligt kunne fremføres med mere end 40 km/t for at
måtte køre på en motorvej. Men det har ikke pligt til det. Det ville
også føre til ret kaotiske tilstande i morgenmyldretiden.

mvh
Peter

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-05-05 15:41

Peter Weis wrote:

> Nej. Køretøjet skal lovligt kunne fremføres med mere end 40 km/t for
> at måtte køre på en motorvej. Men det har ikke pligt til det. Det
> ville også føre til ret kaotiske tilstande i morgenmyldretiden.

Ja men det ville dog være dejligt, hvis man var sikret f.eks. minimum 40
km/t om morgenen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Leonard

Dato : 16-05-05 16:18

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jo, på motorvej.

Nej.
De eneste steder der kan være tale om minimumshastighed er op af
bakke, hvor der er krybespor til dem der ikke kan holde den skiltede
minimumshastighed, men så er der et spor de kan krybe ind i og derinde
er der ingen minimumshastighed. Dermed er der ikke minimumshastighed
på strækningen, men kun i noget af vejens samlede bredde.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 17:13

> Jo, på motorvej.

Nej, faktisk ikke..

Men det er kun nogle køretøjer, der må køre der.

Man angiver aldrig minimumshastighed, da der kan være situationer, hvor selv
denne ville være farlig.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-05 08:37

Flemming Lynggaard skriver:

> Ja og dermed holde dig til den forskrevne hastighed,

Foreskrevne maskimalhastighed !

> altså 80km/t hvis der
> står det på skiltet - medmindre vejret eller andet naturligvis ikke er til
> det... det er også "forkert" at ligge og rode med 70km/t på en 80 strækning,

Kan du pege på et sted i færselsloven, hvor der står at man på en
landevej -ksla_ køre med 80 km/t og ikek 75 ?

Fra : Peter Weis

Dato : 15-05-05 09:23

Flemming Lynggaard wrote:

> [...]
> kø'erne meget længre end nødvendigt... nemlig jeg opfinder mine egne
> regler.. jeg har god tid og kører langsomt..trullalalaj...

Her er det vist dig, som har opfundet dine egne regler.

mvh
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-05 06:42

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> Jeg kan for øvrigt undre mig over at der bliver flere og flere (sådan
> føles det) folk, der ligger på 70 - 80 km/t på de danske landeveje.

Og??, hvor hurtigt skal de køre efter din mening?. Jeg har ikke bemærket det
så meget, nogle få, men de har som regel en grund. Måske er der fejlvisning
på dit speedometer, måske på deres, måske på begge. Men vi har individuel
hastighedsvalg her i landet :).

Fra : TDN

Dato : 14-05-05 06:59

> [...]
> fejlvisning på dit speedometer, måske på deres, måske på begge. Men vi har
> individuel hastighedsvalg her i landet :).

Ja det er korrekt, men jeg er overbevist om de fleste tror de kører 80 km/t
selv om de kører 72 km/t og efter min mening er det den person der kører 72
km/t i timen på landevejen hvor forholdene er fine der skaber de farlige
situationer med agressive overhalinger og ikke den bilist der følger
trafikken og ellers kører efter forholdene om så hastigheden er 80-85 eller
90 ægte km/t så trafikken glider.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-05 07:14

TDN skriver:

> [...]
> km/t i timen på landevejen hvor forholdene er fine der skaber de farlige

Hvorfor skaber det aggresive overhalninger ???

Fra : TDN

Dato : 14-05-05 07:31

> TDN skriver:

> Hvorfor skaber det aggresive overhalninger ???

Hvor mange tror du der gider af køre med 72 km/t på en fin landevej ? Folk
vil bliversure og vil forbi og tager derfor chancer i forhold modkørende,
bakker osv. i deres overhalinger hvilket giver farlige situationer. Bor du
månen siden du ikke oplever dette i trafikken ? Når jeg oplever en hasaderet
overhaling er det som regel altid pga. et langsomtkørende køretøj. Jeg skal
lige skynde mig at sige at det selvfølgelig ikke er iorden uanset
hastigheden på det forankørende køretøj og jeg heller ikke selv praktiserer
disse hasaderede overhalinger, men jeg kan godt hidse mig op over en
personbil der kører med 70 km/t på en landevej med en lang kø bagefter sig
der gerne vil op på de 80 km/t (eller mere) uanset personen har ret til det,
for mig drejer det sig om at læse trafikken, følge den og køre efter
forholdende istedet for at stirre blindt på et speedometer som ikke
passer....

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-05 07:36

TDN skriver:

> Hvor mange tror du der gider af køre med 72 km/t på en fin landevej ?

Ikek særligt mange

> Folk
> vil bliversure og vil forbi og tager derfor chancer i forhold modkørende,
> bakker osv. i deres overhalinger hvilket giver farlige situationer.

Det er sku da fordi folk ikke har lært at køre pænt. Så sent som i går
var vi 25 biler (incl et par lastbiler) i kø bag en Ford T med ca 60
km/t, det gik da fint de 4-5 km inden der kom en rasteplads, hvor T'en
pænt parkerede

> Bor du
> månen siden du ikke oplever dette i trafikken ?

Nej, jeg oplever det også, også ved overhalninger af nogle der kører 90.

> [...]
> for mig drejer det sig om at læse trafikken, følge den og køre efter
> forholdende istedet for at stirre blindt på et speedometer som ikke

Og har man ikke lyst til at køre mere end 70 ???
Man kan altså overhale uden at det bliver aggresivt

Aggressive overhalninger forekommer altid og kun af dem der er
aggressive i hovedet !

Og der er sku ikke noget sjovere en at overhale en "aggressor" ved næste
lyskryds, når man kommer trillende over for grønt, med tilladte
maksimalfart, mens han er ved at accelerere, efter at have holdt for
rødt.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-05 07:52

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

men jeg kan godt hidse mig op over en
> personbil der kører med 70 km/t på en landevej med en lang kø bagefter sig
> der gerne vil op på de 80 km/t (eller mere)

Det bliver hårdt for dig, nu camping-sæssonen er startet ;)). Det er dem som
ikke kan indse at, hastigheden er indivduel, som er farlige. De burde have
1. ret til at køre med DSB., der er ens hastighed og ingen "slinger" ;).

følge den og køre efter
> forholdende istedet for at stirre blindt på et speedometer som ikke
> passer....

Måske er det dit som ikke passer?. Det kan gå begge veje, jeg har haft en
bil hvor det stod på 100- når jeg kørte 115-120-.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-05-05 07:59

TDN wrote:

> Hvor mange tror du der gider af køre med 72 km/t på en fin landevej ?

Der kører sikkert mange af dem.

> Folk vil bliversure og vil forbi og tager derfor chancer i forhold
> modkørende, bakker osv. i deres overhalinger hvilket giver farlige
> situationer.

Helt ærligt, er det så ikke dem selv, som ikke burde færdes i trafikken ?

> [...]
> det, for mig drejer det sig om at læse trafikken, følge den og køre
> efter forholdende istedet for at stirre blindt på et speedometer som

Der står ingen steder, at du har ret til at køre med 80 km/t på landevejen,
men derimod at du gerne må, såfremt forholdene tillader det og det gør de jo
netop ikke hvis en anden kun kører 70 km/t.

Fra : Rander

Dato : 14-05-05 23:24

Sat, 14 May 2005 08:30:38 +0200 brugte TDN 34 linier på at fortælle dette
til dk.fritid.bil:

> [...]
>der gerne vil op på de 80 km/t (eller mere) uanset personen har ret til det,

Har du overvejet at få dig et liv?

http://rander.dk (temporarily down!)

Hvis man skal springe over en kløft og ved, hvor bred den er, springer man ikke.
Hvis man ikke ved, hvor bred den er, springer man, og seks ud af ti gange klarer man det. (Persisk ordsprog)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-05 07:38

den person der kører 72
> km/t i timen på landevejen hvor forholdene er fine der skaber de farlige
> situationer med agressive overhalinger

Hvis forholdene er fine er der ingen grund til agressiv overhalinger, så
reelt er problemet at nogen tager chancer. Jeg er tit ved at grine min røv i
laser over en idiot som kaster sig ud i en manøvre, hvorefter han ligger og
gumle i kofangeren på den bagerste i en kø 2-300 længere fremme, som jeg
stille&roligt er ved at "æde" mig ind på ;)).

og ikke den bilist der følger
> trafikken og ellers kører efter forholdene om så hastigheden er 80-85
> eller 90 ægte km/t så trafikken glider.

Sådan en klaphat følger netop IKKE trafikken, tværtimod skaber han stop n'
go trafik.. for han forhindre mig i at holde en jævn hastighed, fordi jeg er
nød til at afpasse hast. til den kortere afstand foran mig. Så vi kommer
ikke hurtigere frem af den grund, det eneste han får ud af det er, at han er
til fare&besvær for omgivelserne. Men folk gør meget for at blive lagt mærke
til ).

Fra : TDN

Dato : 14-05-05 08:09

> [...]
> kommer ikke hurtigere frem af den grund, det eneste han får ud af det er,
> at han er til fare&besvær for omgivelserne. Men folk gør meget for at

Jeg er bestemt ikke uenig med hverken dig eller Klaus. Min pointe er at hvis
man bevidst ønsker at køre 80,000000 km/t så man er helt lovlydig så få
checket speedometeret så man reelt kører 80,000000 km/t og ikke de 72 km/t
som skaber kørerne bagved.... Jeg tror mange af dem der kører 72 km/t (for
eksemplets skyld) tror de kører 80 km/t og synes at os der overhaler og
sætter farten op til 80 km/t er fartbøller

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-05 09:21

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
Jeg tror mange af dem der kører 72 km/t (for
> eksemplets skyld) tror de kører 80 km/t og synes at os der overhaler og
> sætter farten op til 80 km/t er fartbøller

Fint så lad dem gøre det, enhver er salig i sin tro :)). Min pointe er at,
det nogen gange bedst kan betale sig at "klappe hesten", i stedet for at
hidse sig op over de §#¤!, for der er sjældent noget vundet ved det- og det
har det med at "smitte"= flere begynder at køre som aber :((.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-05 11:33

TDN wrote:
> [...]
> eksemplets skyld) tror de kører 80 km/t og synes at os der overhaler og
> sætter farten op til 80 km/t er fartbøller

Det er det samme problem som gør at vi, i lastbilerne, ofte bliver
beskyldt for at køre så og så meget mere end de 90 km/t vi faktisk kan
køre maksimalt.

At der så ikke findes regler for hvor nøjagtig et personbilspeedometer
skal være er lige noget de fleste glemmer.

--
MVH Finn

Fra : Leonard

Dato : 15-05-05 19:48

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>At der så ikke findes regler for hvor nøjagtig et personbilspeedometer
>skal være er lige noget de fleste glemmer.

Jo, der er skam regler, det må ikke vise for lidt, men gerne mange
procent for meget (kender ikke grænsen, men den skal nok være der
sikkert omkring 20%)

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-05 01:18

Leonard wrote:
> Jo, der er skam regler, det må ikke vise for lidt, men gerne mange
> procent for meget (kender ikke grænsen, men den skal nok være der
> sikkert omkring 20%)

Jeg har søgt og kun fundet regler for lastbiler/busser og for 45'scootere.

Så hvis du ved noget jeg ikke ved må du da godt fortælle det.

--
MVH Finn

Fra : Lars G

Dato : 16-05-05 05:49

Finn Guldmann wrote:

> Jeg har søgt og kun fundet regler for lastbiler/busser og for 45'scootere.
>
> Så hvis du ved noget jeg ikke ved må du da godt fortælle det.

Må jeg blande mig

Ifølge www.caranddriver.com skal du lede i regel sættet "ECE-R 39".

Men om danmark er med ? kan jeg ikke finde ud af. Prøv selv at lede på
www.unece.org efter N0. 39 eller Speedometer

Men reglerne skulle være som følgende...

Speedometer må ikke vise for lidt.
Men må vise op til 10% + 4 km/t for meget

Her er en meget interessant artikel på hvilke biler der snyder
http://www.caranddriver.com/article.asp?section_id=4&article_id=1906&page_number=1

Her har de sat måle resultaterne op efter bilmærke/pris/o.s.v
http://www.caranddriver.com/article.asp?section_id=4&article_id=1907

Mvh
Lars Gravengaard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-05 07:20

Lars G skriver:

> Her har de sat måle resultaterne op efter bilmærke/pris/o.s.v
> http://www.caranddriver.com/article.asp?section_id=4&article_id=1907

Endu en side lavet til at forhellige GM.

Da de kommer forbi Kia/Hyudai, som er mere præcist en GM, kommer de med
en undskyldning at de har målt på alt for få biler til at give et
præcist billede (8 biler mod 34 GM's). Til gengæld er der ingen
kommentarer ved de 5 porscher og 9 honda'er.

Fra : Peter Weis

Dato : 14-05-05 07:48

TDN wrote:

> [...]
> situationer med agressive overhalinger og ikke den bilist der følger
> trafikken og ellers kører efter forholdene om så hastigheden er 80-85 eller

Den billist der følger trafikken laver ikke aggressive overhalinger. Det
uanset om trafikken på landevejen kører 72 km/t eller 90 km/t.

Hvis der ligger et snøvlehovede foran, så venter man til der er plads
til at lave en overhaling der ikke er agressiv. Man må gerne bande lidt
imens.
Man er i øvrigt ikke tvunget til at overhale, for det er faktisk ikke
ulovligt at fortsætte med 72 km/t.

mvh
Peter

Fra : TDN

Dato : 14-05-05 08:24

> [...]
> imens.
> Man er i øvrigt ikke tvunget til at overhale, for det er faktisk ikke

Hvad er det du ikke forstår. Jeg beskriver det der sker i trafikken i dag
med folk der ikke har tålmodighed bag et langsomtkørende køretøj og derfor
laver en hasaderet overhaling. Jeg forsvarer ikke dem der gør det og
selvfølgelig har de lov til køre med den hastighed de har lyst til. Min
pointe er kun at mange tror de kører 80 km/t og ønsker at køre 80 km/t men
kører reelt kun godt 70 km/t pga. speedometerfejlvisning. Dette bevirker at
nogle af disse klaphatte som ikke ønsker at køre under den max. tilladte
hastighed vil forbi og det skaber unødigt farlige situationer hvor nogle
kunne være undgået hvis bilisten der ønskede at køre rigtige 80 km/t også
gjorde det.... Længere er den historie ikke.....

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-05 09:33

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> kunne være undgået hvis bilisten der ønskede at køre rigtige 80 km/t også
> gjorde det.... Længere er den historie ikke.....

Jamen de er jo i god tro, deres speedometer viser de køre 80-. Om det er 80
el. kun reelt 72, ændre nok ikke meget på humøret hos dem som partout vil
frem. Det eneste som stiller dem tilfreds, er en tom vejbane foran dem ;)).

Fra : Peter Weis

Dato : 14-05-05 11:54

TDN wrote:
> "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du ikke forstår.

Jeg forstår ikke din hvidvaskning af dem som laver de aggressive
overhalinger.

> Jeg beskriver det der sker i trafikken i dag
> med folk der ikke har tålmodighed bag et langsomtkørende køretøj og derfor
> laver en hasaderet overhaling.

Det mener jeg er noget sludder. Dem som laver de hasarderede
overhalinger, overhaler også biler som kører relle 90 på landevejen.

> Jeg forsvarer ikke dem der gør det og
> selvfølgelig har de lov til køre med den hastighed de har lyst til.

Det er en moralsk vurdering du lægger for dagen. Rent juridisk har man
kun ret til at køre med hsatigheder der ikke overskriveder
fartbegrænsningen.

> Min
> pointe er kun at mange tror de kører 80 km/t og ønsker at køre 80 km/t men
> kører reelt kun godt 70 km/t pga. speedometerfejlvisning.

Men det er ren spekulation fra din side. Man kunne lige så vel
forestille sig at disse bilister vælger at køre under 80, uden at hæfte
sig så meget ved om hastigheden varierer mellem 75 og 79.

> [...]
> kunne være undgået hvis bilisten der ønskede at køre rigtige 80 km/t også
> gjorde det.... Længere er den historie ikke.....

I dit forrige indlæg gav du de mere langsomt-kørende bilister skylden
for de agressive overhalinger. Det glæder mig at du nu nuancerer din
holdning lidt mere. Hvis du fortsætter lidt endnu, kan historien måske
blive endnu kortere.

Peter

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 14-05-05 22:18

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
fejlvisning
> på dit speedometer, måske på deres, måske på begge. Men vi har individuel

Hvad siger dig at vi har det, vi har pligt til at så vidt muligt at holde
den hastighed der er forskrevet for en vej, fx 50kmt i byen, netop for at få
trafikken til at trille bedst muligt...Hvis man ikke magter at føre bilen i
den hastighed må man jo lade den stå...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-05-05 00:46

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad siger dig at vi har det, vi har pligt til at så vidt muligt at holde
> den hastighed der er forskrevet for en vej,

Hvor står det?, §§. Der står du ikke må være til unødig gene,fare- det er du
ikke hvis du køre 72½ - et sted hvor max. er 80-. Og den kan vendes, så hvis
du køre som en abe pga. det, ved jeg godt hvad en dommer siger ;).

Fra : bibob

Dato : 15-05-05 05:08

On Sat, 14 May 2005 23:18:04 +0200, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

> [...]
>trafikken til at trille bedst muligt...Hvis man ikke magter at føre bilen i

Vi har absolut ikke pligt til at holde den hastighed der er
'foreskrevet' for en vej. Der er nemlig ikke noget de hedder en
'foreskrevet' hastighed. Det vi har er pligt til er ikke at
*overskride* hastighedsgrænsen - det er noget helt andet. Hvad nu hvis
man kører en 45-knallert. Nå ja, så må den vel tunes for at holde den
'foreskrevne' hastighed. Den holder altså bare ikke.

bibob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-05 21:05

Hej,

> [...]
>irriteret på folk, der skal spare 10 centiliter benzin med bil der i
>forvejen kører 20 km pr liter ved at overhale et lastvognstog med 100 km i

Er helt enig.. Det er sgu også for irriterende. Jeg vil tro at der jeg
tog billedet, var hastigheden i yderbanen var cirka 120-130 km/t -
hvor grænsen faktisk er 110 km/t... Hvis du kommer over 140 km/t her i
det svenske ryger kortet et par uger - så jeg kunne godt dy mig!

> [...]
>det) folk, der ligger på 70 - 80 km/t på de danske landeveje. Det er ikke
>fordi de vil overholde fartgrænserne, for de fortsætter med samme fart

Hehe.. Dem har vi også her! Syntes nu også at man generelt ligger på
den lovlige hastighed hvis føret ellers er normalt. Der er ingen af
dem på de par billeder jeg lagde op, der kørte under den lovlige
hastighed...

** Lars

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-05-05 09:03

On Sat, 14 May 2005 02:41:15 +0200, Bjarne K. wrote:

> [...]
> det) folk, der ligger på 70 - 80 km/t på de danske landeveje. Det er ikke
> fordi de vil overholde fartgrænserne, for de fortsætter med samme fart

Dem ser jeg også mange af her i Aalborg området. De ligger med 70-80
km/t og fortsætter med den fart mindst 500 meter ind i byen (hvor de så
sænker farten men stadig betydelig over 50). Jeg kan kun ryste på
hovedet af sådanne personer. De har tydeligvis ikke fattet den forøgede
risiko for uheld i byområder.

Jeg kan godt leve med at der findes personer på landevejen som kører
70-80 men selvsamme personer må se i øjnene at de ligger langt under
gennemsnitsfarten på landevejen og derfor er til betydelig gene for
flertallet. De må derfor hjælpe til med at lade folk overhale i stedet
for at lege lokal politi.

mvh Bernhard

Fra : Verner Olsen

Dato : 15-05-05 19:23

On Sun, 15 May 2005 10:02:41 +0200, Bernhard Ege
<bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Dem ser jeg også mange af her i Aalborg området. De ligger med 70-80
>km/t og fortsætter med den fart mindst 500 meter ind i byen (hvor de så
>sænker farten men stadig betydelig over 50). Jeg kan kun ryste på

Til gengæld er der dælme _mange_ steder her i Aalborg-området, hvor
"byen" starter midt ude på landet, og de 50 km/t derfor er helt hen i
vejret

>Jeg kan godt leve med at der findes personer på landevejen som kører
>70-80 men selvsamme personer må se i øjnene at de ligger langt under

Det kan jeg også, men jeg irriteres over at "de" ligger med ca. 70 på
fx Ny Nibevej (motortrafikvej med 90 km/t) - Hvis de ikke kan/tør køre
hurtigere så kan de fame ta' den gamle Nibevej (almindelig landevej).

Ah det lettede

>mvh Bernhard

Verner

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-05-05 19:20

Også skrev Vollert
>Hvis de ikke kan/tør køre
> hurtigere så kan de fame ta' den gamle Nibevej (almindelig landevej).
>
> Ah det lettede

Ja eller tage bussen.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 16-05-05 08:51

On Sun, 15 May 2005 20:22:59 +0200, Verner Olsen wrote:

> Til gengæld er der dælme _mange_ steder her i Aalborg-området, hvor
> "byen" starter midt ude på landet, og de 50 km/t derfor er helt hen i
> vejret

Det er nok for at kompensere for de fleste folks dårlige opførsel på
det punkt

> [...]
> fx Ny Nibevej (motortrafikvej med 90 km/t) - Hvis de ikke kan/tør køre
> hurtigere så kan de fame ta' den gamle Nibevej (almindelig landevej).

Ja, 70 km/t på den vej er direkte chikane når der nu findes et
alternativ hvor de kan køre 70km/t i fred.

mvh Bernhard

Fra : Peter Weis

Dato : 15-05-05 09:25

Bjarne K. wrote:

> [...]
> det) folk, der ligger på 70 - 80 km/t på de danske landeveje. Det er ikke
> fordi de vil overholde fartgrænserne, for de fortsætter med samme fart

Fartpilotens forbandelse?

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-05 08:24

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> wrote in message
> [...]
> nødsporet tre kilometer længere fremme med en betjent, eller - endnu bedre

Helt enig

--
mvh / regards

Christian