Hævdvunden ret
Fra : Havedyrkeren

Dato : 12-05-05 17:37

Hej
Hvornår har man vundet hævd på et jordstykke?

Efter læsning på retsinfo kender jeg godt til 20 års reglen, men der er
tusindvis af undtagelser og andre regler, så jeg vil blive taknemli for
nogle råd.

Spørgsmålet er opstået i forbindelse med vores sidste spørgsmål om en ny
tinglysning kan ophæve en gammel. Under dette emne er også det tinglyste
dokument skrevet. Jeg sætter det gerne ind under dette emne, hvis det
ønskes.

Lidt flere detaljer:
Begge skelpæle er at finde i skel, så der er ikke nogen tvivl om, hvor
skellet går.
På tegninger fra kommunen er skellet også tegnet sådan, at det er tydeligt
hvor skellet går.
Af det tinglyste dokument fremgår det jo sådan set også, at skellet ikke går
ved garagens bagmur.
Det er tinglyst, at bagvedboerne har ret til fri og uhindret færdsel på
jordstykket, når deres brugsret over arealet er udløbet (den udløb i 1982),
så her er det sådan set også beskrevet, at skellet ikke er ved garagens
bagmur.

Kan de "hævde" at de har vundet hævd over jorden?

Takker på forhånd.

Fra : Gunnar

Dato : 13-05-05 13:42

">
> [...]
> garagens bagmur.
>
> Kan de "hævde" at de har vundet hævd over jorden?

Hvis de har brugt jordstykket hele tiden er det over 20 år
så har de hævd, men tal med en landinspektør / landmåler
der får du de rigtige oplysninger.
Gunnar

Fra : Havedyrkeren

Dato : 13-05-05 15:14

Tak for dit svar Gunnar

> Hvis de har brugt jordstykket hele tiden er det over 20 år
> så har de hævd, <snip>
Det lyder ikke rart!

Men inden jeg "panikker" vil jeg sige, at jeg har fundet dette i aftes:
"Formålet med at give mulighed for hævd er først og fremmest, at der derved
sker beskyttelse af en berettiget forventning. Har en gårdmand eksempelvis i
en menneskealder benyttet en markvej uden at de retmæssige indehavere har
gjort indsigelser, må hans benyttelse beskyttes hvor han i øvrigt må anses
for at være i god tro. " (Citat fra
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=673)

Jeg ville kunne forstå, at man kan være i god tro, hvis skelpælene ikke var
der, men det er de jo. Den ene pæl var endda markeret med en træpind af den
slags, der er rød i enden. Og der er jo også tinglysningsdokumentet. Betyder
det ikke noget?

> men tal med en landinspektør / landmåler
> der får du de rigtige oplysninger.
1000 tak for et godt forslag. De havde desværre lukket for idag, så jeg
prøver igen mandag.
Indtil da vil jeg søge flere informationer her i gruppen og på nettet, for
det er en lidt ubehagelig situation at være i risiko for at miste et
jordstykke som måske betyder, at vores bebyggelsesprocent bliver for høj.

Igen mange tak for dit svar Gunnar.

Fra : Michael Laursen

Dato : 16-05-05 16:22

"Havedyrkeren" <havebrug@mail-fjern.dk> skrev i en meddelelse

snip
> [...]
> garagens bagmur.
>
> Kan de "hævde" at de har vundet hævd over jorden?

Formålet med at tinglyse deklarationen om færdsel er at beskytte bagboens
ret til at færdes over din grund (sådan som jeg har opfattet situationen).
Samtidig har tinglysningen dog den effekt, at bagboen ikke kan råde over
arealet omfattet af tinglysningen i den tro, at arealet er hans, idet det
formodes, at han kender til deklarationen om færdsel. Dermed kan han efter
min bedste overbevisning og i forhold til de oplysninger, der er givet her,
ikke vinde hævd over arealet.

Som nævnt andetsteds vil jeg dog også anbefale at du kontakter din lokale
landinspektør og tegner og fortæller overfor ham, idet han så vil have et
meget bedre grundlag at afgøre spørgsmålet på.

Mvh. Michael Laursen (michael_laursen(at)tele2adsl.dk)
Landinspektør
--
Mvh. Michael Laursen (michael_laursen@tele2adsl.dk
Hvorfor vente til i morgen med at bruge de penge,

Fra : Havedyrkeren

Dato : 19-05-05 16:06

Hej Michael
Mange tak for dit svar.

> [...]
> formodes, at han kender til deklarationen om færdsel. Dermed kan han efter
> min bedste overbevisning og i forhold til de oplysninger, der er givet
Det lettede at få denne besked, tak skal du ha.

> Som nævnt andetsteds vil jeg dog også anbefale at du kontakter din lokale
> landinspektør og tegner og fortæller overfor ham, idet han så vil have et
> meget bedre grundlag at afgøre spørgsmålet på.
Vi venter i øjeblikket på svar fra dem. Jeg håber (selvfølgelig) at de når
frem til samme konklusion som du.

Tak for dit svar Michael, det lettede.