Aflivning af dyr
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-05 11:43

Hvis en person skriver sådan her på et offentligt forum

"Glemte jojo....NEJ,min dyrlæge afliver mine dyr her hvis det kommer
dertil,han har aflivet 2 katte for mig her i vinter,så rolig nu,han har
86462999 hvis du vil "kontrollere mig"!!! MEN jeg har da selv aflivet både
killinger og halvstore killinger gennem tiden,og en enkelt voksen som var
kommet til skade!!!!"

<snip et spørgsmål om hvordan de er blevet aflivet>
Svar:
"Jeg afliver dem på samme måde som jeg altid har gjort med mine kaniner,en
hård genstand slåes meget hårdt i baghovedet,og dyret er dødt inden du når
at blinke med øjnene...hurtigt og humant..er der tale om nyfødte eller meget
små killinger,slåes de hårdt ned i et hårdt undelag (cement/fliser),så er
der vist heller ingen tvivl om om de dør!"

Og dyreværnsloven siger følgende:
"Ifølge bekendgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5 §13 stk. 2
må aflivning af hunde og katte kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer
med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i aflivning.
Dette gælder ifølge stk. 3 dog ikke for aflivning af hundehvalpe og
kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødselen og ikke
senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted."
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/13885a0aaf9c8b48c1256f030027181e

Hvad gør man så?

Hilsen Nina

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-05-05 11:50

Hej,

On Thu, 12 May 2005 12:43:10 +0200, "Nina, Tender Tribes"
<mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote:

> [...]
>senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted."

Ikke noget. Hvad vil du opnå da? Det kan da endda være han falder ind
under "dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer,
der har modtaget uddannelse i aflivning"

** Lars

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-05 12:29

> Ikke noget. Hvad vil du opnå da? Det kan da endda være han falder ind
> under "dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer,
> der har modtaget uddannelse i aflivning"

Det har hun ikke. Hun har "cool business" i forbindelse med katteopdræt.

Fra : Holst

Dato : 12-05-05 12:53

Nina, Tender Tribes wrote:

> Det har hun ikke. Hun har "cool business" i forbindelse med katteopdræt.

Derfor kan hun da vel også godt på anden vis være kommet i den førnævnte
kategori.

Men jeg fatter ikke, hvorfor folk er så hysteriske, når det drejer sig
om katte og hunde. Hun lyder til at aflive dem på en rimelig human måde
- og dermed ikke sagt, at jeg har forstand på aflivning. Og det er vel
det vigtigste. Kan man aflive kaniner på den måde, kan man vel også
aflive katte.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-05 13:07

> [...]
> dermed ikke sagt, at jeg har forstand på aflivning. Og det er vel det
> vigtigste. Kan man aflive kaniner på den måde, kan man vel også aflive

Jeg kom her for jura, ikke din egen mening. Vi kan debattere spalte op og
ned hvorfor, om, og hvordan det er interessant at denne person udtaler disse
ting, og hvor grænsen bør være for at folk selv afliver deres dyr. Men det
er nok ikke den rigtige gruppe til den slags. Hvis det er ulovligt at aflive
sin kat, så er det vel ulovligt at gøre det.

Og mit spørgsmål lyder på om der er noget man kan gøre?
Hvis jeg skal specifere det mere. Kan man politianmelde sådan noget udfra en
persons egne udtalelser?
og hvis ja, så kan personen vel blot sige at hun løj, og er der så mere at
gøre eller?

Hilsen Nina

Fra : as

Dato : 12-05-05 14:11

> [...]
> persons egne udtalelser?
> og hvis ja, så kan personen vel blot sige at hun løj, og er der så mere at

Mon ikke politiet har andet og nok at se til en den slags anmeldelser! Mon
ikke du heller ville have at de brugte tid på overfald end kattevelfærd?

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-05 14:25

> Mon ikke politiet har andet og nok at se til en den slags anmeldelser! Mon
> ikke du heller ville have at de brugte tid på overfald end kattevelfærd?
Mon der er nogle her der kører for hurtigt engang imellem? Mon der er nogle
der går over for rødt engang imellem? Mon det sker lige foran den skole hvor
nogens børn går i? Mon politiet har andet og nok at se til? Mon det her er
en debat gruppe eller en jura-gruppe? og mon vi har en lovgivning der skal
overholdes???
Mit spørgsmål er faktisk seriøst, så jeg håber der er nogle der kan komme
med et svar der indeholder andet end deres egen mening og prioritering om
hvilke paragraffer der skal tages mest alvorligt.

Nina

Fra : as

Dato : 12-05-05 14:33

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med et svar der indeholder andet end deres egen mening og prioritering om
> hvilke paragraffer der skal tages mest alvorligt.

Ja ok det har du ret i. Men aflivningsmetoden lyder nu meget tilforladelig
sammenlignet med når far hjemme på gården aflivede kattekillinger i en sæk i
søen!

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-05-05 15:30

Nina, Tender Tribes wrote:

> Hvis jeg skal specifere det mere. Kan man politianmelde sådan noget udfra en
> persons egne udtalelser?

Ja, det kan du godt.

> og hvis ja, så kan personen vel blot sige at hun løj, og er der så mere at
> gøre eller?

Du kan gemme dig med et videokamera og filme hende mens hun afliver dyr
(på en ulovlig måde). Eller optage hende på bånd mens hun taler om at
aflive dyr (på en ulovlig måde).

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-05 17:59

> Ja, det kan du godt.

TAK !

> Du kan gemme dig med et videokamera og filme hende mens hun afliver dyr
> (på en ulovlig måde). Eller optage hende på bånd mens hun taler om at
> aflive dyr (på en ulovlig måde).

Jeg troede ikke man måtte optage folk uden de vidste det.
Jeg siger tak for dine svar
Hilsen Nina

Fra : per christoffersen

Dato : 12-05-05 19:11

> Jeg troede ikke man måtte optage folk uden de vidste det.

Det må man heller ikke. Den eneste undtagelse er optagelser af
samtaler/møder man selv deltager i.

/Per

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-05 20:11

> Det må man heller ikke. Den eneste undtagelse er optagelser af
> samtaler/møder man selv deltager i.

Det er da også en fin undtagelse
Tak for dit svar.

Nina

Fra : Niels

Dato : 14-05-05 17:20

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in message news:<42838b5d$0$79459$14726298@news.sunsite.dk>...

> TAK !

> Jeg troede ikke man måtte optage folk uden de vidste det.
> Jeg siger tak for dine svar
> Hilsen Nina

Hej Nina!

Du må ikke filme folk uden de selv ved det, medmindre du selv er med
til aflivningen - altså du behøves naturligvis ikke gøre noget aktiv,
men bare være vidne til den (ligesom journalisterne gør, når de er
"undercover") - og hende, der afliver ved du er med. Det kan i værste
fald straffes efter straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, hvis du bare
stiller et kamera op et sted, og så selv smutter.

Mvh
Niels

Fra : AK\(Suited\)

Dato : 12-05-05 21:55

> [...]

> Hilsen Nina
>
> Er det ikke bare lidt småligt at anmelde en til politiet eller whatever
bare fordi vedkommende afliver et par dyr? Og så enda på en human måde.....
Det er rystende hvad nogen mennesker spilder deres tid på.

/AK

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-05 22:40

> bare fordi vedkommende afliver et par dyr? Og så enda på en human
> måde.....
> Det er rystende hvad nogen mennesker spilder deres tid på.

Mit spørgsmål er stadig ikke et etisk spørgsmål, men det lader til at alt
skal ud på bordet før alle er tilfredse. Men det ser jeg egentlig stadig
ingen grund til, da jeg prøver at respektere hvad den her gruppe er. Nemlig
en gruppe hvor man godt og hurtigt kan få svar på juridiske spørgsmål.
Derfor kan jeg blot henvise til kattegruppen hvis nogle skulle have
interesse i hvad det handler om. Der er selvfølgelig en lang historie bag og
henvisninger til andre forum hvor der er rigeligt med detajler.
Hvis du vil være dommer over min tid, så tag dig tiden til at sætte dig ind
i sagerne. Efter det kan vi altid tage debatten op i den rigtige gruppe. Den
er jeg med på.

Tak til dem der har svaret

Nina

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-05-05 23:23

> Mit spørgsmål er stadig ikke et etisk spørgsmål,

Tja, sådan opfatter jeg det - og med mig også andre, deraf svarende. En kat
bliver aflivet, loven siger at det må man godt under nogle bestemte
forudsætninger, som du ikke ved om er tilstede. I dette tilfælde bliver det
så et etisk spørgsmål, og dermed får du etiske svar.

Mvh Maria

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-05-05 14:31

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> forudsætninger, som du ikke ved om er tilstede. I dette tilfælde bliver
> det så et etisk spørgsmål, og dermed får du etiske svar.

Så har du ikke læst tråden ordentligt. Jeg har svaret at de forudsætninger
ikke er til stede. Og jeg har også fået svar på mine spørgsmål.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 12-05-05 20:06

Hej Nina
Har ikke et svar men har du prøvet at ringe til din egen dyrlæge??? Han
burde da kende loven.

Hilsen Linda

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-05 20:13

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in message
> Hej Nina
> Har ikke et svar men har du prøvet at ringe til din egen dyrlæge??? Han
> burde da kende loven.
>
> Hilsen Linda
Jeg er ikke usikker på loven, blot hvordan man skal håndtere det når det
"blot" er skrevet. Men tak for dit forslag
Nina