Hvem kom først?
Fra : usenet@kikobu.com

Dato : 11-05-05 13:40

Hej,

2 personer A og B vil gerne købe den samme lejlighed. A sender en mail
til mægler klokken 10:00 om at han gerne vil købe lejligheden, men
mægler får den ikke læst før klokken 12:00. Klokken 11:00 siger B
til mægler at han gerne vil købe lejligheden og aftaler at komme ind
senere samme dag for at skrive under.

Hvem kom først?

Fra : Holst

Dato : 11-05-05 14:23

usenet@kikobu.com wrote:

> [...]
> mægler får den ikke læst før klokken 12:00. Klokken 11:00 siger B
> til mægler at han gerne vil købe lejligheden og aftaler at komme ind

Tjah ... godt spørgsmål. Umiddelbart vil jeg sige B.

Men er der noget i vejen med to købere? Normalt plejer ejendomsmæglere
jo ikke at have noget imod to købere. Så bliver ejendommen jo blot sendt
ud i licitation mellem de to interesserede.

Fra : Peter H

Dato : 11-05-05 14:44

Ikke nogen.
Den der har købt lejligheden er den sælger skriver under på.
Faktorenes orden har ingen betydning, heller ikke hvem der først siger de
køber, hvem der først skriver under og hvem der mailer eller ringer først.
Den der har købt er den hvis købsaftale er skrevet under af sælger først.

Fra : Politico

Dato : 11-05-05 15:37

Jeg vil mene, at B "kom først". Jfr. Aftalelovens §7 er et tilbud bindende
for afgiveren, når det er kommet til modtagerens kundskab.

Men det betyder intet i praksis, da sælger frit kan vælge at sælge til anden
side, sålænge der ikke er givet et bindende tilbud fra sælgers side.

/ Politico

Fra : Kristian

Dato : 11-05-05 22:43

> [...]
> mægler får den ikke læst før klokken 12:00. Klokken 11:00 siger B
> til mægler at han gerne vil købe lejligheden og aftaler at komme ind

------------------------------------
Er det et spørgsmpl om hvem der kom først? Ikke hvis det er i
ejendomshandel....

Som det er skrevet et par steder er det uden betydning hvornår du har
afgivet dit tilbud.
Det der er vigtigst er at sælger ikke har underskrevet, som jeg læser din
mail.

Loven skriver at når sælger sætter sin ejendom til salg, er det "en
opfordring til køber om at komme med et tilbud".
Derfor er det måske nemmere at forstå at sælger ikke er forpligtet til noget
som helst og sælge kan frit vælge mellem alle indkomne tilbud, uanset hvad.
Sælger er ligeledes heller ikke forpligtet til at vælge et tilbud
overhovedet....(det er en anden historie)

Det betyder jo så også, at så længe sælger ikke har skrevet under på noget
kan du sagtens bede om en købsaftale, som du kan underskrive og bede om at
få den forelagt for sælger. Ejendomsmægleren har pligt til at forelægge alle
tilbud for sælger, hvorfor der ikke er noget i vejen for at du også
underskriver en købsaftale på udbudsvilkår. Der er korrekt, som det er nævnt
at sælgeren herefter kan vælge at sende ejendommen i licitation og måske
opnå en højere pris. Ved licitationens afslutning er sælger ej heller
forpligtet til at sælge til nogen. Det eneste sælger forpligter sig til, er
ikke at sælge ejendommen mens licitaionen løber....

Med venlig hilsen
Kristian

Fra : KNT

Dato : 12-05-05 16:55

Det er komplet ligegyldigt hvem der kommer først.
Sælger afgør egenhændigt hvem han ønsker at handle med.

Knud

Fra : Kristian

Dato : 14-05-05 21:24

Hej.

Synes lige jeg kunne supplere med lidt mere. Tror spørgeren har forstået,
men så står det nu engang helt som det skal

------------------------------

Når en ejendom udbydes gennem en ejendomsmægler er der iflg. sædvanlig
juridisk vurdering ikke tale om, at sælger tilbyder køber at købe
ejendommen, og at køber derefter har en vis frist til at acceptere dette
tilbud.

Der er derimod tale om, at køberne opfordres til at afgive tilbud på
ejendommen, således som dette er beskrevet i Aftalelovens § 9.

Denne tolkning er sædvanlig, og er sidst bekræftet af en udtalelse fra
Omsætningsudvalget for nogle år siden.

Uddrag af udtalelse fra Ejendomsomsætningsudvalget:

"Når en ejendom sættes til salg via en ejendomsformidler, er det
traditionelt antaget, at der aftaleretligt er tale om et ikke bindende
tilbud i form af en opfordring til at afgive tilbud.

Selv om formidleren har skaffet en køber, som vil købe på de med sælger
aftalte udbudsvilkår, er sælger frit stillet med hensyn til om han vil
antage vedkommende som køber eller ej."

"Viser der sig udsigt til i markedet at sælge ejendommen til en højere pris
end ejendommen er udbudt til, må ejendomsformidleren rådgive sælger herom og
i øvrigt orientere interesserede købere."