Hej gruppe!
Jeg har været lidt uheldig med Post Danmark samt computerfirmaet GreenData i
Århus.
Jeg vil kort ridse sagens kerne op, og nedenunder har jeg beskrevet hele
forløbet i flere detaljer, til dem der gider læse det :)
Kort fortalt går det ud på at jeg har været nødt til at sende min computer
over til GreenData. De sender den retur efter de har udbedret fejlen, men
uheldigvis smadrer PostDK kassen under transport. PostDK frasiger sig
ansvaret fordi Green Data ikke har sendt pakken som "forsigtig", og nu
venter jeg på at Green Data finder en løsning med PostDK.
Hele RMA sagen har varet i 4½ måned, hvor jeg har måtte undvære computeren.
Det er ikke muligt at "ophæve købet", da kun halvdelen af computeren er købt
hos Green Data, resten er købt hos andre firmaer. Jeg har dog flere gange,
uden held, bedt om at ophæve købet for de dele der oprindeligt er købt hos
Green Data.
Hvem er erstatnings ansvarlig for min computer, og hvad skal jeg gøre??
Mange hilsner
/J-E
***************************************
***************************************
Hele sagen er en smule kompliceret, men jeg vil prøve at beskrive den:
For 4-5 måneder siden opdager jeg en defekt i mit 1 år gamle bundkort.
Kortet har sandsynligvis altid haft defekten, men jeg opdager det først på
det tidspunkt (den ene lydkanel er defekt).
GreenData prøver at afhjælpe problemet over telefonen, men ber mig sende
kortet ind til dem, så de kan kikke på det.
GreenData konstaterer at kortet er defekt, hvorefter de sender mig et nyt
(et
repareret kort de havde på lager).
Uheldigvis larmer det nye kort meget, og det passer heller ikke helt ind i
mit kabinet.
GreenData sender mig et nyt kort som passer i mit kabinet - men dette kort
har også en defekt. Det kortslutter USB udgangen på mit kabinet, og medfører
at nogle ledninger smelter.
GreenData ber mig nu om at sende hele min computer retur, så de kan kikke på
det og få den til at virke igen.
Det skal siges at jeg oprindeligt kun har købt kabinet og bundkort hos
GreenData. Resten af computeren (CPU, drev osv.) er købt hos andre firmaer.
Jeg venter næsten en måned på at min computer bliver repareret og sendt
retur, og da jeg modtager den er den blevet slået til plukfisk af Post
Danmark. Indholdet rasler rundt inde i den, og den har fået grimme buler
udenpå kabinettet.
Jeg kontakter GreenData som fortæller at den var i tip top stand da de
sendte
den retur, så det må være PostDK der er ansvarlige.
Jeg går til PostDK og afleverer pakken i orig. indpakning, og udfylder en
klage.
3 dage senere får jeg den igen med besked om at det ikke er deres ansvar, da
pakken ikke er blevet sendt som "forsigtig".
Jeg kontakter GreenData som vil prøve at rede trådene ud med PostDK.
Det går der et par uger med, og til sidst ber de mig om at sende pakken
retur til dem, sammen med en beskrivelse af indholdet af computeren.
Det gjorde jeg, og jeg har nu ventet i over en måned på en afgørelse. Jeg
får hele tiden at vide af GreenData at de venter på en afgørelse hos PostDK,
så der
er ikke noget de kan gøre.
Jeg stod reelt uden computer, så jeg har været nødt til at købe en ny
computer, en bærbar som jeg bruger nu.
Jeg har under forløbet flere gange henvist til købeloven og ophævet købet på
bundkort og kabinet. Og krævet pengene tilbage - indsat på min konto eller
sendt som chek.
Det har de ignoreret hver gang.
Hele RMA sagen har varet i 4½ måned nu, og på intet tidspunkt under forløbet
har computeren virket.
Problemet er at jeg ikke ved hvem der er ansvarlig for min computer. Det er
jo GreenData der har sendt computeren retur med posten, men alle delene er
jo
ikke købt hos dem oprindeligt.
Jeg har haft en del udgifter igennem hele denne sag, indtil jeg indså at
sagen blev syltet og fik købt mig en ny computer.
Hvor uheldig kan man være
Hvad gør jeg?