Opsigelse af lejlighed?
Fra : Helle

Dato : 09-05-05 22:52

Hvor lang tids opsigelse har man på en lejlighed hvis man ingen lejekontrakt
har og ikke har betalt indskud? jeg har boet i lejligheden i 1½ mdr og
flytter i en ny pr. 1.juni. Min udlejer er meget utilregnlig og jeg vil ikke
bo der mere.

Når der ingen skriftlig aftale eller lejekontrakt aflægger, er der så nogen
regler for hvor langs tids opsigelse man har? har naturligvis betalt husleje
og forbrug til tiden.

Mvh Helle

Ps. lejligheden er en privat lejet og en 2 værelses.

Fra : Jens Knudsen

Dato : 09-05-05 23:04

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> husleje og forbrug til tiden.
>
> Mvh Helle
>
> Ps. lejligheden er en privat lejet og en 2 værelses.

Hvad skrev du under på da du indgik lejemålet ?
vh JK

Fra : Helle

Dato : 10-05-05 00:03

> Hvad skrev du under på da du indgik lejemålet ?
> vh JK

Intet - har ikke skrevet under på noget. Sagen er den at min kærestes firma
har haft lejligheden før, de sagde så op med 3 mdrs varsel og det er så de 3
mdr jeg har kørt på. Det var meningen at jeg så skulle indgå kontrakt med
udlejer her 1.juni så det er egentlig først der jeg selv skulle overtage
den. Så nej, jeg har ikke skrevet under på noget.

Mvh Helle

Fra : Grunt

Dato : 10-05-05 06:34

On Tue, 10 May 2005 01:03:00 +0200, "Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Intet - har ikke skrevet under på noget. Sagen er den at min kærestes firma
>har haft lejligheden før, de sagde så op med 3 mdrs varsel og det er så de 3

Har udlejer fået skriftlig besked om at du er fremlejertager inden du flyttede
ind ? Eller er udlejer blot gået med til at det er dig der bor der i
opsigelsesperioden mod at du får en lejekontrakt derefter ?

>mdr jeg har kørt på. Det var meningen at jeg så skulle indgå kontrakt med
>udlejer her 1.juni så det er egentlig først der jeg selv skulle overtage
>den. Så nej, jeg har ikke skrevet under på noget.

Du er ikke en egentlig lejer så du kan bare skride fra lejligheden den 1.
Men du er vel så høflig at fortælle udlejer det ik'. Ellers står han med en tom
lejlighed og ingen lejer, og det var jo det han skulle finde i de 3 måneders
opsigelsperiode. Det er jo ikke for sjov der er 3 måneders opsigelse.
Hvis jeg var udlejer i den situation han er blevet bragt i ville jeg kræve leje
indtil en ny lejer er fundet.

Havde du skrevet ovenstående første gang havde du også fået en bedre orientering
første gang.

Fra : Helle

Dato : 10-05-05 08:29

> [...]
> ind ? Eller er udlejer blot gået med til at det er dig der bor der i
> opsigelsesperioden mod at du får en lejekontrakt derefter ?

Ja det ved udlejer godt. Men udlejer er meget syg så den ene dag kommer og
og fægter med arme og ben og vil ikke leje ud mere, for den næste dag at
komme og sige undskyld. Det er meget hårdt for man ved aldrig hvilket humør
hun er i, og det er hårdt hele tiden at blive sagt op for at få en
undskyldning dagen efter. Hun er godt klar over sin sygdom (som er manio
depressiv) og ved godt hun er urimelig. Det er derfor jeg vælger at flytte.
Hun var ligeglad med hvem der boede her i opsigelsesperioden.

> [...]
> opsigelsperiode. Det er jo ikke for sjov der er 3 måneders opsigelse.
> Hvis jeg var udlejer i den situation han er blevet bragt i ville jeg kræve

Naturligvis vil jeg ikke bare skride uden at sige noget. Hun får besked i
dag. Som kompensation for den korte varsel vil jeg sige at jeg gør
lejligheden tip top rent så en ny lige kan flytte ind. Her er netop lige
blevet malet over det hele for 1 mdrs siden. Da min kærestes firma flyttede
ind lød lejekontrakten på at lejligheden hverken skulle sættes i stand eller
rengøres ved udflytning - det er den så alligevel blevet - så det må da
hjælpe lidt på det hele.

Fra : Grunt

Dato : 09-05-05 23:09

On Mon, 9 May 2005 23:51:56 +0200, "Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>flytter i en ny pr. 1.juni. Min udlejer er meget utilregnlig og jeg vil ikke

Der skal kun foreligge en lejkontrakt hvis een af parterne kræver det.
Hvis der ikke skrives en lejekontrakt gælder lejelovens bestemmelser.

>Når der ingen skriftlig aftale eller lejekontrakt aflægger, er der så nogen
>regler for hvor langs tids opsigelse man har? har naturligvis betalt husleje
>og forbrug til tiden.

Ifølge lejeloven er opsigelsesvarsel 3 måneder. Udlejer har altså krav på 3
måneders leje (juni-juli-august) selv hvis du opsiger skriftligt inden 1-6.
Flytter du den 1-6 så skal udlejer pligt til at finde en anden lejer så hurtigt
som muligt og fraregne det han indtjener i leje fra sit krav på de 3 måneders
leje. Du må derfor fortælle ham hvornår du flytter og aflevere nøgler m.m. på
dagen.