H.C.Andersens Eventyr
Fra : Steen

Dato : 09-05-05 22:09

Er der nogen som ved hvem der har ophavsrettigheden til H.C.Andersens
eventyr. Han døde jo for ca. 130 år siden og han har jo ingen arvinger.

/Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-05 23:07

Den 09-05-05 23.08 skrev Steen følgende:
> Er der nogen som ved hvem der har ophavsrettigheden til H.C.Andersens
> eventyr. Han døde jo for ca. 130 år siden og han har jo ingen arvinger.

De kan frit kopieres. Du skal dog være opmærksom på, at der stadig kan
være ophavsretsmæssig beskyttelse på de forskellige redigerede udgaver
af eventyrerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-05-05 23:29

"Kim Ludvigsen" skrev 10.05.2005 0:06:

> De kan frit kopieres. Du skal dog være opmærksom på, at der stadig kan
> være ophavsretsmæssig beskyttelse på de forskellige redigerede udgaver
> af eventyrerne.

Korrekt, ophavsretten udløber 70 år efter ophavsmandens dødsår. Udover
redigerede udgaver (og der skal være foretaget en selvstændig skabende
indsats), så er eventuelt nyopdagede værker (jeg ved ikke om der findes
sådanne HCA-værker), beskyttede i 25 år fra offentliggørelsen, jf.
Ophavsretslovens § 64.

Det er også vigtigt at være opmærksom på ophavsretslovens § 75, hvorefter
der gælder en evigtvarende droit moral-beskyttelse, hvis kulturelle
interesser er involverede. Det må nok siges at være tilfældet for H.C.
Andersens værker. Det offentlige påtaler bestemmelsen.

--
/kristian

Fra : Steen

Dato : 10-05-05 07:19

> De kan frit kopieres. Du skal dog være opmærksom på, at der stadig kan
> være ophavsretsmæssig beskyttelse på de forskellige redigerede udgaver af
> eventyrerne.

Tak for info. De ligger i øvrigt fremme på
http://www.kb.dk/elib/lit/dan/andersen/eventyr.dsl/
opdager jeg.

/Steen