Reklamationsret - original emballage?
Fra : anders

Dato : 09-05-05 12:57

Hej

Jeg står for at skal sende en mp3-afspille retur til mumusic.dk da den skal
repareres. På deres hjemmeside står der:

"Regler for at benytte reklamationsretten (varen er defekt) indenfor
garanti/reklametionperioden:
a.. Produktet eller tilbehør dertil, skal have en produktionsfejl
b.. Produktet skal indsendes i original emballage
c.. En kopi af den originale salgsfaktura skal vedlægges produktet ved
returnering
Behandlingstiden er typisk mellem 2 & 4 uger fra vi modtager produktet til
din returvare sag er afsluttet (at dit produkt enten er repareret eller
ombyttet samt returneret til dig)."

Kan det virkelig være rigtigt at man kun kan få repareret en vare, hvis man
sender den retur i original emballage?

Mvh

Anders

Fra : Jimmy

Dato : 09-05-05 13:21

> Kan det virkelig være rigtigt at man kun kan få repareret en vare, hvis man
> sender den retur i original emballage?

Nej. Man kan ikke forvente/forlange at køber gemmer original emballage
mht. reklemationsretten. Hvis de yder garanti, kan de stille det som en
betingelse for garantien, men det har ikke noget at gøre med
reklemationsretten.
Men en helt anden ting er at hvis det f.eks. var et TV du havde købt, så
ville du slippe for ubehagelige transportskader ved at sende det i
original emballage, så det er ikke en dårlig ide at gemme det :).

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-05-05 13:39

"anders" <junk@xotfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det virkelig være rigtigt at man kun kan få repareret en vare, hvis
> man sender den retur i original emballage?

Nej overhovedet ikke.
http://www.forbrug.dk/oss/61/

Men varen skal naturligvis emballeres forsvarligt ved forsendelsen.
Her kan det være en god ide at bruge den samme emballage som forretningen
anvendte, fordi man så kommer ud over alle diskussioner om emballeringen var
god nok.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 09-05-05 13:41

On Mon, 9 May 2005 13:57:28 +0200, "anders" <junk@xotfjerndette.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>din returvare sag er afsluttet (at dit produkt enten er repareret eller

Obs, at 4 uger er absolut maksimum.

>Kan det virkelig være rigtigt at man kun kan få repareret en vare, hvis man
>sender den retur i original emballage?

Det er nok fordi det evt. var indpakket i foam eller lign. og at de evt. kan se
om der er transportskader ved leveringen.
Men forbrugerombudsmanden har den mening at det blot skal sendes forsvarligt
embaleret og stødsikkert m.m. Hvis de ikke vil reparere fordi det ikke
originalt, er fremgangsmåden sådan at du sender forretningen en skriftlig klage
hvor du vil have svar inden 8 dage, og ved negativitet derfra så en klage til
forbrugerklagenævnet.

Fra : thedaene@hotmail.com

Dato : 12-05-05 12:15

Jeg har engang tabt en sag imod postdk pga en computer ikke var send i
original emballage, som anses for at være korrekt emballage. Der findes vist
en lov om dette mht. erstatning ved foresndelse.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-05-05 12:39

<thedaene@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har engang tabt en sag imod postdk pga en computer ikke var send i
> original emballage, som anses for at være korrekt emballage. Der findes
> vist en lov om dette mht. erstatning ved foresndelse.

Det har ikke noget direkte at gøre med købers mangelsbeføjelser
('reklamationsretten').

Det er klart, at PostDK ikke kan være erstatningsansvarlig for forsendelser
der ikke er tilstrækkeligt godt emballeret.

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-05-05 16:31

thedaene@hotmail.com wrote:

> Jeg har engang tabt en sag imod postdk pga en computer ikke var send i
> original emballage, som anses for at være korrekt emballage. Der findes vist
> en lov om dette mht. erstatning ved foresndelse.

Er du sikker på, at du tabte sagen fordi det ikke var den originale
emballage?

Det er muligt, at Post Danmark pr. automatik betragter den originale
emballage som forsvarlig, men det er jo ikke det samme som, at man ikke
på anden vis kan emballere forsendelsen forsvarligt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : thedaene@hotmail.com

Dato : 12-05-05 20:08

Jeg sendte en PC til reperation i en passende kasse, og den var fyldt op med
flamingschips som isolerings/beskyttelses materiale.

Kassen var hel og normal og forsvarlig tapet til ved indlevering på
posthuset, som også modtog den uden bemærkninger.

Da PC'n ankom til firmaet var det ene hjørne af kassen flået op og
kabinettet knust.

PostDK fik medhold i retten, at PC'r skal forsendes i original emballage med
de originale formstøbte flamingoskåle der beskytter hjørnerne, derfor var de
heller ikke erstatningspligtig over for mig.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-05-05 20:20

thedaene@hotmail.com wrote:

> PostDK fik medhold i retten, at PC'r skal forsendes i original emballage med
> de originale formstøbte flamingoskåle der beskytter hjørnerne, derfor var de
> heller ikke erstatningspligtig over for mig.

Har du en domsudskrift? Jeg synes det lyder helt ud i skoven, at retten
skulle forlange, at man bruger den originale emballage.

Det er muligt, at computeren har flyttet sig i flamingo-chips, og derfor
har lagt sig op mod et hjørne, men det kan jo løses på mange andre måder
end ved at anvende den originale emballage.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : bem

Dato : 12-05-05 20:58

thedaene@hotmail.com wrote:
> [...]
> emballage med de originale formstøbte flamingoskåle der beskytter
> hjørnerne, derfor var de heller ikke erstatningspligtig over for mig.

Jeg har netop modtaget en bærbar fra reparation hos Amitech. Den blev
returneret i - ja, rigtigt gættet, en papkasse med flamingochips (jeg havde
indleveret den personligt). Hvis jeg nu sender den tilbage til Amitech til
en ny reparation, og det lykkes Post Danmark at knuse den, er det så mit
eget ansvar eller er det Amitech, der skal erstatte computeren? Det er jo
Amitech, der har valgt våben, så at sige...

/Bo

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-05-05 14:15

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
> [...]
> eget ansvar eller er det Amitech, der skal erstatte computeren? Det er jo
> Amitech, der har valgt våben, så at sige...

Dig - du vælger forsendelsesformen og har ansvaret for indpakning - at de
sjusker også tror jeg næppe vil hjælpe.

Lå den virkeligt løst i en papkasse bare med chips?

Fra : bem

Dato : 16-05-05 21:15

Flemming Lynggaard wrote:

> Dig - du vælger forsendelsesformen og har ansvaret for indpakning -
> at de sjusker også tror jeg næppe vil hjælpe.
>

> Lå den virkeligt løst i en papkasse bare med chips?

Jeps.

/Bo