Licens
Fra : KNI

Dato : 08-05-05 10:32

Skal man betale licens hvis man gennem sin PC ser eksvis. DR1 samt TV2?

Kni

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-05-05 10:41

KNI wrote:
> Skal man betale licens hvis man gennem sin PC ser eksvis. DR1 samt
> TV2?

Nej.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : SoftMan Brian

Dato : 08-05-05 11:41

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Nej.

Ikke helt fyldestgørende... kommer an på hvad der menes med "gennem sin PC"

Hvis du mener streamet over Internet, så skal du ikke betale licens.
Hvis du mener med TV tuner i PC'en, skal du betale, da det er tuneren du
betaler licens for (man skal principielt betale licens for at have en video,
uanset om man har nogle skærme at sætte den til og se billedet på).

Fra : per christoffersen

Dato : 08-05-05 12:53

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> video,
> uanset om man har nogle skærme at sætte den til og se billedet på).

Principielt korrekt, men licenskontoret har tidligere oplyst (gengivet her i
gruppen), at man ikke vil opkræve licens for tunerkort i pc-ere.

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 13:49

> [...]

video,
> uanset om man har nogle skærme at sætte den til og se billedet på).

Nej, DR har meldt ud, at man indtilvidere ikke vil opkræve licens af
computere, som har indbygget tuner. Det lyder ulogisk, men sådan er det
altså..

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 13:52

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Nej, DR har meldt ud, at man indtilvidere ikke vil opkræve licens af
> computere, som har indbygget tuner. Det lyder ulogisk, men sådan er det
> altså..

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=kontakt&subsektion=105&FaqId=6#

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 14:50

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=kontakt&subsektion=105&FaqId=6#

Det kunne man altså ikke!

Her er teksten:

DR har besluttet aktuelt ikke at opkræve licens for pc'er, mobiltelefoner
m.m., som kan modtage radio- og tv-signaler. Denne beslutning er bl.a.
truffet under hensyn til det forholdsvist begrænsede omfang, radio og TV
brug har haft på fx nettet. DR har endvidere ønsket en politisk beslutning
om, i hvilket omfang licensen udbredes til at omfatte andre apparater end
de "traditionelle" radio- og fjernsyns-apparater.

Med udbredelse af apparater som pc'er, mobiltelefoner og lign. som kan
modtage radio- og tv-signaler, kan det ikke udelukkes, at licensen på sigt
også kommer til at omfatte disse apparater.

Citat slut

Claus

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-05-05 22:40

On Sun, 08 May 2005 15:49:44 +0200, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> m.m., som kan modtage radio- og tv-signaler. Denne beslutning er bl.a.
> truffet under hensyn til det forholdsvist begrænsede omfang, radio og TV

Det lader til at de ignorerer at et TV-kort (dvs en tuner) ikke har noget
at gøre med indernetted. En lille PC med et TV-kort i, tilsluttet en
passende skærm eller projektor, kan sagtens erstatte et normalt TV og man
vi så, i følge det oplyste, ikke skulle betale licens.
Mobiltelefoner med indbygget FM-radio er også ganske normalt
efterhånden.

Der må da være gået noget galt et sted.

--
MVH
osv...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-05 01:15

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev

> [...]
> passende skærm eller projektor, kan sagtens erstatte et normalt TV og man
> vi så, i følge det oplyste, ikke skulle betale licens.

Nej, det er helt sikkert med overlæg. Hvis man forlanger licens af computere
med tvkort, så vil ejerene af disse kunne sige, at det er urimeligt at de
skal betale licens, når dem der så kan se net-tv ikke skal. Og der har de et
godt argument, så DR er nødsaget til at se bort fra alle computere. Så må
det være op til lovgiverene at lave loven om.

Claus

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-05-05 10:16

On Mon, 09 May 2005 02:15:11 +0200, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> skal betale licens, når dem der så kan se net-tv ikke skal. Og der har de et

Det har da altid været tuneren man betaler licens for, og så må det i
den forbindelse være ligegyldigt om den sidder i et TV, en video, et
rundstykke eller en computer.
Hvis man endelig skal bitche, så er det da urimeligt,at dem der
tilfældigvis har tuner og skærm (eller båndværk) sammenbygget i en enhed
skal betale licens, mens dem der har tuneren siddende i en PC ikke skal.

> så DR er nødsaget til at se bort fra alle computere. Så må
> det være op til lovgiverene at lave loven om.

Det er ikke nødvendigt for at opkræve licens for computere med TV-kort.
En tuner er et ganske veldefineret begreb.

--
MVH
osv...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-05 11:46

> [...]

> tilfældigvis har tuner og skærm (eller båndværk) sammenbygget i en enhed
> skal betale licens, mens dem der har tuneren siddende i en PC ikke skal.

Nej, det er ikke rigtigt. Glem alt om tuneren. Du skal betale licens for
alle apparater, som kan modtage lyd eller billede. Det siger loven. Der er
intet i loven om tunere. Men der var bare en gang, hvor man kun kunne
modtager lyd og billede, hvis man havde en tuner, men de dage er forbi...

> Det er ikke nødvendigt for at opkræve licens for computere med TV-kort.
> En tuner er et ganske veldefineret begreb.

Nej, ikke i loven. Der er den ikke defineret med et eneste ord. Loven er
ganske klar.

Claus

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-05-05 14:18

On Mon, 09 May 2005 12:46:18 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Nej, det er ikke rigtigt. Glem alt om tuneren. Du skal betale licens for
> alle apparater, som kan modtage lyd eller billede.

Det er forkert. En monitor kan modtage et billede fra en DVD-afspiller.
Det skal man ikke betale licens for.
Et TV med en demonteret tuner betaler man ikke licens for.
En Video-afspiller uden tuner betaler man ikke licens for.
En DVD-afspiller betaler man ikke licens for.
Ergo er det tuneren man betaler licens for.

> Det siger loven. Der er
> intet i loven om tunere. Men der var bare en gang, hvor man kun kunne
> modtager lyd og billede, hvis man havde en tuner, men de dage er forbi...

De dage var forbi for meget længe siden.

> Nej, ikke i loven.

Derfor er det et veldefinderet begreb alligevel.

> Der er den ikke defineret med et eneste ord. Loven er ganske klar.

Ja, og derfor er der heller ikke nogen hindring for at opkræve licens for
computere med TV-kort.

--
MVH
osv...

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-05-05 15:03

On Mon, 09 May 2005 15:17:49 +0200, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.invalid> wrote:

>Et TV med en demonteret tuner betaler man ikke licens for.

Hvis jeg så får min tuner demonteret og blot vælger at have en parabol
receiver sluttet til via scart så kan jeg vel frit melde licensen fra
og købe mig et abbonement på f.eks Canal Digital uden at betale til
licenskontoret.

Det vil jo unægteligt være en fordel hvis man gerne vil se Canal
Digital og er ligeglad med DR/TV2 at man kan bruge de 2000+ kroner
licensen koster til at købe den anden programpakke for.

Ja og vil man så alligevel se DR/TV2 så kan man bare slutte en pc med
tv tunerkort og video udgang til sit andet scart stik i sin "monitor"
(monitor=fjernsyn minus tuner)...

Henrik (Som kraftigt overvejer at lave sådan en konstruktion, for 2000
er jo også en slags penge når man faktisk kun ser tv-avisen på DR /
Nyhederne på TV2).

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 16-05-05 18:08

On Mon, 16 May 2005 16:03:02 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:

>Det vil jo unægteligt være en fordel hvis man gerne vil se Canal
>Digital og er ligeglad med DR/TV2 at man kan bruge de 2000+ kroner
>licensen koster til at købe den anden programpakke for.

DR1+2 indgår i alle Canal Digital-pakker - jeg ved dog ikke om de
tjekker om der betales licens på deres abonnenters adresser (da jeg
for flere år siden bestilte et DR-kort til mine forældre skulle jeg
ikke dokumentere at de bestalte licens).
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Søren G.

Dato : 20-05-05 13:54

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> receiver sluttet til via scart så kan jeg vel frit melde licensen fra
> og købe mig et abbonement på f.eks Canal Digital uden at betale til

Hvordan bliver signalet filtreret i en receiver (sidder der ikke også en
tuner deri) ?

> Det vil jo unægteligt være en fordel hvis man gerne vil se Canal
> Digital og er ligeglad med DR/TV2 at man kan bruge de 2000+ kroner
> licensen koster til at købe den anden programpakke for.

Ja, hvis der ikke sidder en tuner i en receiver.

> Ja og vil man så alligevel se DR/TV2 så kan man bare slutte en pc med
> tv tunerkort og video udgang til sit andet scart stik i sin "monitor"
> (monitor=fjernsyn minus tuner)...

Der skal du jo så huske at licenskontoret VÆLGER ikke at opkræve for sådan
en opstilling. Det kan skifte fra dag til dag hvis de vil, for de har loven
i ryggen til at gøre det.

> Henrik (Som kraftigt overvejer at lave sådan en konstruktion, for 2000
> er jo også en slags penge når man faktisk kun ser tv-avisen på DR /
> Nyhederne på TV2).

Licens er ikke en afgift for DR og TV2...Det er en afgift til staten for at
have et TV og/eller radio (som så bruger pengene på de stationer).

--
Søren

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 09-05-05 14:31

On Mon, 9 May 2005 12:46:18 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Nej, det er ikke rigtigt. Glem alt om tuneren. Du skal betale licens for
>alle apparater, som kan modtage lyd eller billede. Det siger loven.

Med en undtagelse - høreværn med indbygget radiomodtager.
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-05 18:53

Scripsit Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk>

> Jamen hvis tuneren er deaktiveret så er der jo netop ikke tale om et
> tv-apparat men derimod en monitor

Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive
lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller
kabelanlæg.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-05-05 13:57

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> writes:
>Nej, DR har meldt ud, at man indtilvidere ikke vil opkræve licens af
>computere, som har indbygget tuner. Det lyder ulogisk, men sådan er det
>altså..

....og strengt taget i strid med bekendtgørelsen. Men hvis man kan
slippe for at betale, så vil det da være dumt andet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 14:56

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev

> ...og strengt taget i strid med bekendtgørelsen. Men hvis man kan
> slippe for at betale, så vil det da være dumt andet.

Men DR har vel sine grunde til det. Antageligvis, fordi loven ikke giver
mulighed for at skelne mellem teknikken. Skal man iøvrigt følge reglerne til
punkt og prikke, så skal man jo også betale licens af en almindelig computer
*uden* tunerkort. Den er jo også i stand til at modtage lyd og levende
billeder!

Citat fra lovgivningen:

Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive
lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.

Citat slut

Det kan nok blive underholdende, hvis DR på et tidspunkt agter at håndhæve
dette. Jeg vil f****** ikke betale licens af mine computere!!

Så bliver jeg sgu anarkist og sprænger DR i luften!

Problemet er jo igen, at udviklingen har overhalet lovgivningen...

Claus

Fra : SoftMan Brian

Dato : 08-05-05 16:58

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> [...]
gengive
> lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.

Det er så definitionen på "radio- eller kabelanlæg" der bliver spændende. er
internet i lovens betydning et kabelanlæg. (IMO ligeså svært at svare
ordentligt på, som hvad "effektiv kopibeskyttelse" er).

At de ikke opkræver licens for TV tunerkort, ville jeg godt have vidst fra
1998-2000, hvor det var måden jeg så tv på (praktisk når man på på 12 m2
kollegieværelse, at kunne nøjes med en skærm ).

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-05 01:12

> [...]

er
> internet i lovens betydning et kabelanlæg. (IMO ligeså svært at svare

Det kan da næppe være dit alvor?

Det er da ikke svært at definere hvad et kabelanlæg er..

Da Internettet er bundet sammen med kabler, så er det naturligvis også et
kabelanlæg ig og med, at signalerne bliver distribueret via kabler. Og FWA
hidrører under radioanlæg, da signalerne er radio bårnene.

Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-05-05 09:53

> "SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i

> er
>
> Det kan da næppe være dit alvor?
>
> Det er da ikke svært at definere hvad et kabelanlæg er..

Nej men når man skal tolke loven, er man nødt til at tage med ind i
overvejelserne, hvad der mentes med kabelanlæg, da loven blev skrevet.
Det samme gælder for udtrykket 'Lyd- eller billedprogrammer' som indgår i
teksten.
I ingen af de to tilfælde synes det umiddelbart klart, at de også fra
lovgivernes side er tænkt til at omfatte net-tv/radio.

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-05 11:48

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev

> I ingen af de to tilfælde synes det umiddelbart klart, at de også fra
> lovgivernes side er tænkt til at omfatte net-tv/radio.

Loven er sidst revideret i 2004 - altså efter net-tv, så den holder ikke. Et
kabelanlæg er et anlæg bestående af kabler.

Signaltypen uvedkommende.

Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-05 15:11

> [...]

> receiver sluttet til via scart så kan jeg vel frit melde licensen fra
> og købe mig et abbonement på f.eks Canal Digital uden at betale til

Det er muligt at licenskontoret i praksis vil se igennem fingre med
det, men principielt vil sådan en kombination være omfattet af
licenskravet.

Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-05-05 15:29

On Mon, 16 May 2005 15:11:09 +0100, Henning Makholm
<henning@makholm.net> wrote:

>Det er muligt at licenskontoret i praksis vil se igennem fingre med
>det, men principielt vil sådan en kombination være omfattet af
>licenskravet.

Hvis jeg slutter en PC til min monitor ?