Domænenavn?
Fra : @ndersen

Dato : 08-05-05 08:13

Hej i gruppen!

En person jeg kender vil lave en hjemmeside omhandlende hans dårlige
oplevelser med arbejdsgiveren på hans tidligere arbejdsplads.

Arbejdspladsen har en hjemmeside på domænet eks. "ford-kobenhavn.dk".
Domænet eks. "ford-koebenhavn.dk" er ledigt, og dette domæne vil personen så
købe, for derefter at oprette en hjemmeside, hvor han vil skrive om sine
dårlige oplevelser på denne arbejdsplads.

Er det lovligt, eller kan han forvente at blive sagsøgt?

Mvh
@ndersen

Fra : KG

Dato : 08-05-05 08:22

Hej @ndersen ....

Personlig synes jeg det er en utrolig dårlig ide, mine
andre erfaringer siger mig at en ven i Vestjylland
fik lavet et domæne som hed www.gettonet.dk dette
fik han dom for ikke at måtte bruge ....

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : @ndersen

Dato : 08-05-05 08:54

"KG" <kgb@lite.dk> skrev i en meddelelse

Hej K.G.

Du skriver at at din ven fik dom for ikke at måtte bruge domænet.
Men ved du om man kan straffes på anden måde...evt. erstatning til firmaet
eller bøde osv.

Mvh
@ndersen
--------------------------

Fra : ibber

Dato : 08-05-05 10:38

"@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du skriver at at din ven fik dom for ikke at måtte bruge domænet.
> Men ved du om man kan straffes på anden måde...evt. erstatning til firmaet

Jeg har selv lavet www.trutmund.dk som min tidligere arbejdsplads, via
advokat truede mig med retssag og det der var værre. Hvis jeg ikke
øjeblikkelig fjernede den.

Men da chefen i læserbreve selv gjorde opmærksom på at siden eksisterede var
der ikke så meget at hente
www.trutmund.dk/File04.jpg

Det kan så oplyses at det domænenavn, der hørte til firmaet, og som jeg på
siden havde skrevet kritisk om, fik de taget fra mig.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-05-05 13:17

"ibber" <1245433@ishoejby.dk> wrote in message

> [...]
> øjeblikkelig fjernede den.
>
> Men da chefen i læserbreve selv gjorde opmærksom på at siden eksisterede

Wov sørgelige sider, vil ikke tage stilling til hvem der har ret... blot
konstatere at det er sørgeligt..

Fra : KS

Dato : 08-05-05 10:58

jeg købte en gang en (dårlig) bil af en autoforhandler ¨på sydsjælland...
han havde handlet en dårlig bil til mig som ikke var i orden, bevares, den
var synet osv...

sum summarum blav, at han skulle tage den retur, men han nægtede at betale
det beløb vi havde aftalt (5000,- under) og da jeg stod med en anden bil på
hånden, måtte jeg slå til... jeg sagde til ham, jeg ville oprette en HP og
svine ham til - og han sagde han var ligeglad...

så gik der 3-4år og pludselig kom der en skrivelse fra en advokat, om at jeg
skulle fjerne den her side. jeg forelagde advokaten det hele og det endte
med at siden er der endnu... jeg har så også AL dokumentation fra
korrospondancen mellem CAD/FDM/AUTOFORHANDLER osv i orden.. så altså; siden
er der endnu og jegh har intet mere hørt til det.

Får jeg mine 5000,- så er siden vær på mindre end 2 minutter!

mvh
Kenneth

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-05 13:13

@ndersen wrote:
> [...]
> dårlige oplevelser på denne arbejdsplads.

> Er det lovligt, eller kan han forvente at blive sagsøgt?

Svjh skal man ved oprettelse af et dk domæne godkende reglerne for disse
og de indeholder bl.a. bestemmelser der siger man ikke må krænke 3.
mands rettigheder - og det er nok svært at komme udenom med sådan et domæne.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 13:40

"@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> skrev

> [...]

> dårlige oplevelser på denne arbejdsplads.
> Er det lovligt, eller kan han forvente at blive sagsøgt?

Der er flere ting i det problem. Dels vil han i en klagesag til
dk-hostmaster helt sikkert tabe retten til domænet, fordi han ingen legitim
adkomst har til dette domæne, når der i forvejen er et firma, som hedder
sådan. Samtidig vil man antageligvis også kigge på, at domænet er oprettet
med det specifikke formål at henvende sig til firmaets kunder.

Om indholdet af siden er ulovligt afhænger af, om han overtræder
straffelovens § 267 (injurie lovgivningen). Hvis han gør det på en saglig
og sober måde, og hvis han samtidig også giver firmaet en mulighed for at
kommentere anklagerne og således også offentliggører disse kommentarer, så
er der næppe noget ulovligt i det. Men det afhænger jo helt og aldeles af,
hvor elegant det gøres.

Jeg ville *IKKE* råde din kammerat til at bruge et domæne, som lægger sig
tæt op af firmaets. Det er helt unødvendigt, og det er et helt forkert
signal at sende, fordi allerede ved at bruge et domæne, som nemt kan
misforståes, så er man mere eller mindre ude i "ond tro". Det er ikke alne
usagligt, det er også i strid med domænereglerne, når man lukrerer på andres
domæner.

Find hellere et passende, sigende domæne, som er nemt at huske, og som der
ikke kan sås den mindste tvivl om. Det er langt bedre, og samtidig giver man
ikke firmaet en nem grund til at få lukket siden.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : @ndersen

Dato : 08-05-05 15:44

Det lyder som en fornuftig løsning.

Takker for alle svarene!

Mvh
@ndersen

Fra : Rune

Dato : 10-05-05 13:59

Eller tag et .com .net. .kz eller hvad ved jeg domæne-navn.