/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Parallelimport
Fra : Lisbeth Støvring


Dato : 07-05-05 23:50

Hej gruppe.

Skulle der være nogen her som ved om der findes særlige regler for
parallelimport af varer fra, udenfor EU?

Jeg tænker ikke på kopiprodukter - dette er naturligvis ikke legalt, men
import af varemærker som forhandles over hele verden?
Jeg har google´et men stort set kun fundet info om import indenfor EU, som
taler for varernes fri bevægelighed og den fri konkurrence.

Nogen som kan hitte en henvisning, eller som ved noget konkret?

Vh. Lisbeth



 
 
Kristian Storgaard (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 08-05-05 00:05

"Lisbeth Støvring" skrev 08.05.2005 0:50:

> Skulle der være nogen her som ved om der findes særlige regler for
> parallelimport af varer fra, udenfor EU?
>
> Jeg tænker ikke på kopiprodukter - dette er naturligvis ikke legalt, men
> import af varemærker som forhandles over hele verden?
> Jeg har google´et men stort set kun fundet info om import indenfor EU, som
> taler for varernes fri bevægelighed og den fri konkurrence.

Hvis de pågældende varer er varemærkeretligt beskyttede, så kræver salg og
markedsføring af dem som udgangspunkt samtykke fra rettighedshaveren.

Inden for EU (EØS) sker der såkaldt konsumption, hvilket vil sige, at hvis
varen er sendt på markedet indenfor EØS-området, så kan den frit
videresælges uden samtykke. Det betyder, at der er adgang til parallelimport
- og det er det som der normalt skrives om.

Det samme gør sig ikke gældende uden for EU, derfor skal du have samtykke
fra rettighedshaveren til at at sælge eller markedsføre varer, som du har
importeret fra tredjelande.

--
/kristian


Lisbeth Støvring (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Støvring


Dato : 08-05-05 10:04


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BEA3163A.16B3F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

[Klip]

> Hvis de pågældende varer er varemærkeretligt beskyttede, så kræver salg og
> markedsføring af dem som udgangspunkt samtykke fra rettighedshaveren.

Hmm.........så er det her min quindelogik træder ind;)

Det er vel ikke krænkelse af varemærkebeskyttelsen at sælge et produkt, som
af producenten netop er fremstillet med salg for øje. Jeg kan kun se at, det
kan være i producentens interesse at så mange varer som muligt ryger over
disken!?

Jeg mener heller ikke at argumentet om samtykke til salg, holder hele vejen,
for hvad så med de produkter jeg køber af en forhandler i Danmark ( som har
samtykke til salg ), må jeg så ikke videresælge dem, uden rettighedshaverens
samtykke??

Jeg synes ikke jeg kan finde noget i varemærkelovgivningen vedr. dette? På
den anden side, hvis det drejer sig om produkter som handles worldwide, skal
jeg måske søge globalt for at finde oplysninger. Madrid-protokollen måske???

Vh. Lisbeth




Kristian Storgaard (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 08-05-05 10:17

"Lisbeth Støvring" skrev 08.05.2005 11:03:

> Hmm.........så er det her min quindelogik træder ind;)
>
> Det er vel ikke krænkelse af varemærkebeskyttelsen at sælge et produkt, som
> af producenten netop er fremstillet med salg for øje.

Nu skal jeg nok undlade at komme med for mange kommentarer om kvinder og
deres logik... Men det er altså en krænkelse af varemærkeretten at sælge
beskyttede varer. Se varemærkeloven:

"§ 4. Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes
samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, [...]

Stk. 3. Som erhvervsmæssig brug skal navnlig anses
1) at anbringe tegnet på varerne eller på deres emballage,
2) at udbyde varerne til salg, at markedsføre dem eller oplagre dem med
dette formål eller at tilbyde eller præstere tjenesteydelser under det
pågældende tegn,
3) at importere eller eksportere varerne under det pågældende tegn eller
4) at anvende tegnet på forretningspapirer og i reklameøjemed."

> Jeg kan kun se at, det
> kan være i producentens interesse at så mange varer som muligt ryger over
> disken!?

....til de rigtige priser, gennem de rigtige forhandlere.

> Jeg mener heller ikke at argumentet om samtykke til salg, holder hele vejen,
> for hvad så med de produkter jeg køber af en forhandler i Danmark ( som har
> samtykke til salg ), må jeg så ikke videresælge dem, uden rettighedshaverens
> samtykke??

Jo, for de er jo købt i et EØS-land, og må derfor som udgangspunkt frit
sælges videre. Det følger af varemærkelovens § 6.

> Jeg synes ikke jeg kan finde noget i varemærkelovgivningen vedr. dette? På
> den anden side, hvis det drejer sig om produkter som handles worldwide, skal
> jeg måske søge globalt for at finde oplysninger. Madrid-protokollen måske???

Nej, Madrid-protokollen er et system til beskyttelse i flere lande, men
beskyttelsen sker stadig nationalt. Her i landet er de relevante regelsæt
varemærkeloven og EF-varemærkeforordningen.

--
/kristian


Lisbeth Støvring (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Støvring


Dato : 08-05-05 10:48


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BEA3A5A9.16B63%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "Lisbeth Støvring" skrev 08.05.2005 11:03:
>
> > Hmm.........så er det her min quindelogik træder ind;)
> >
> > Det er vel ikke krænkelse af varemærkebeskyttelsen at sælge et produkt,
som
> > af producenten netop er fremstillet med salg for øje.
>
> Nu skal jeg nok undlade at komme med for mange kommentarer om kvinder og
> deres logik... Men det er altså en krænkelse af varemærkeretten at
sælge
> beskyttede varer. Se varemærkeloven:

Undladelsessynder er vel også en slags synder? ;)

> "§ 4. Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har
dennes
> samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, [...]
>
> Stk. 3. Som erhvervsmæssig brug skal navnlig anses
> 1) at anbringe tegnet på varerne eller på deres emballage,
> 2) at udbyde varerne til salg, at markedsføre dem eller oplagre dem med
> dette formål eller at tilbyde eller præstere tjenesteydelser under det
> pågældende tegn,
> 3) at importere eller eksportere varerne under det pågældende tegn eller
> 4) at anvende tegnet på forretningspapirer og i reklameøjemed."

> > Jeg kan kun se at, det
> > kan være i producentens interesse at så mange varer som muligt ryger
over
> > disken!?
>
> ...til de rigtige priser, gennem de rigtige forhandlere.

OK - og så er det her mine røde lamper blinker! Producenten styrer markedet,
og markedsprisen! Prisaftaler og karteller, er de verber som ligger mig lige
for!?
Men er der regler skal de holdes - uagtet hvor fjollede de end måtte være.
Så tak for hjælpen.

> > Jeg mener heller ikke at argumentet om samtykke til salg, holder hele
vejen,
> > for hvad så med de produkter jeg køber af en forhandler i Danmark ( som
har
> > samtykke til salg ), må jeg så ikke videresælge dem, uden
rettighedshaverens
> > samtykke??
>
> Jo, for de er jo købt i et EØS-land, og må derfor som udgangspunkt frit
> sælges videre. Det følger af varemærkelovens § 6.
>
> > Jeg synes ikke jeg kan finde noget i varemærkelovgivningen vedr. dette?

> > den anden side, hvis det drejer sig om produkter som handles worldwide,
skal
> > jeg måske søge globalt for at finde oplysninger. Madrid-protokollen
måske???
>
> Nej, Madrid-protokollen er et system til beskyttelse i flere lande, men
> beskyttelsen sker stadig nationalt. Her i landet er de relevante regelsæt
> varemærkeloven og EF-varemærkeforordningen.

/Lisbeth

> /kristian
>



Henning Makholm (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 09-05-05 21:35

Scripsit "Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk>

> OK - og så er det her mine røde lamper blinker! Producenten styrer markedet,
> og markedsprisen! Prisaftaler og karteller, er de verber som ligger mig lige
> for!?

Nej - prisaftaler og karteller er noget der indgås mellem
*forskellige* aktører som forudsættes at konkurrere. Man kan rent
begrebsmæssigt ikke have et kartel med én deltager.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Lisbeth Støvring (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Støvring


Dato : 10-05-05 14:04


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87acn4m931.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk>
>
> > OK - og så er det her mine røde lamper blinker! Producenten styrer
markedet,
> > og markedsprisen! Prisaftaler og karteller, er de verber som ligger mig
lige
> > for!?
>
> Nej - prisaftaler og karteller er noget der indgås mellem
> *forskellige* aktører som forudsættes at konkurrere. Man kan rent
> begrebsmæssigt ikke have et kartel med én deltager.
>
> --
> Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på
hænder."

Det er korrekt, men jeg mente at parterne kunne være producenten og de af
ham udpegede / godkendte forhandlere.

/Lisbeth



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste