Husleje fastsættelse
Fra : Martin

Dato : 05-05-05 17:53

Dette spørgsmål har sikkert været op og vende mange gange, men jeg synes
ikke rigtigt at jeg kan finde information til mit spørgsmål'

Min kæreste har lejet sin ejerlejlighed ud, nu er lejemålet opsagt og
lejerne truer efterfølgende med at gå til huslejenævnet, da de mener at
de har betalt for meget i huslejee.

Hvordan beregner man egentligt hvor meget man må tage i husleje. Jeg har
været inde på lejeloven og under § 47 stk 2. står der

(klip) skal der foretages en sammenligning med den leje, som er
almindeligt gældende i kvarteret eller området for tilsvarende hus og
husrum med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og
vedligeholdelsestilstand.

Men dette siger vel egentligt ikke særligt meget - hvordan kan hun
vurdere hvad der er rimeligt?

Kigge i den blå avis efter lejligheder som ligger i samme område?
(holder nok ikke helt, da man ikke kan sikre sig, at netop de udlejere
tager for meget i husleje)

Det er vel også lidt svært at kontakte regulære lejerforeninger for at
sammenligne med deres prisniveau.

Til orientering kan jeg sige, at ejerlejligheden er 47 m2, beliggende på
østerbro mellem nordhavn station og park bio (ligger klods op ad Bopa
plads for dem som kender det, hvilket ikke er det værste kvarter på
østerbro) . Der er toilet, bad, thermovinduer samt fjernvarme. Køkkenet
og badeværelset er slidt men ikke ubrugeligt på nogen måde.

Lejerne betaler 4500 kr. eks el og varme

/martin

Fra : Grunt

Dato : 05-05-05 22:57

On Thu, 05 May 2005 18:52:45 +0200, Martin <none@mac.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>vedligeholdelsestilstand.
>
>Men dette siger vel egentligt ikke særligt meget - hvordan kan hun
Huslejenævnet virker begge veje, altså kan hun spørge huslejenævnet hvad der er
gældende leje for området efter § 47.

>Kigge i den blå avis efter lejligheder som ligger i samme område?
>(holder nok ikke helt, da man ikke kan sikre sig, at netop de udlejere
>tager for meget i husleje)

Glem det.

>Det er vel også lidt svært at kontakte regulære lejerforeninger for at
>sammenligne med deres prisniveau.

Hvorfor ikke, de har lige som huslejenævnet en ide om lejen i området og efter §
47.

> [...]
>og badeværelset er slidt men ikke ubrugeligt på nogen måde.
>
>Lejerne betaler 4500 kr. eks el og varme

Som sagt, hvad er normen for den slags lejemål ifølge huslejenævnet og evt. en
lokal lejerforening.

Fra : Stoffer

Dato : 06-05-05 11:24

> [...]
> badeværelset er slidt men ikke ubrugeligt på nogen måde.
>
> Lejerne betaler 4500 kr. eks el og varme

Til sammenligning betaler jeg 4600 + forbrug for 44m2 i Århus C. (at den så
ikke er noget nær 44m2 er en anden sag).
svjh. så er det renoveret i 99, så det er forholdsvist nyt. Men kun 1
værelses med hems.

Så jeg synes da det er en fair pris, at betale det samme i kbh.