Hotspot uden brugerverificering
Fra : ct

Dato : 04-05-05 12:36

Er det tilladt at opsætte trådløst internet hotspot på f.eks. cafe eller
hotel, uden at holde styr på hvilke kunder der logger på, altså 'fri adgang
for alle' ?

Her tænker jeg på potentiel kriminel udnyttelse af muligheden, og hvem der
stilles til ansvar overfor dette?

claus

Fra : Søren G.

Dato : 04-05-05 14:11

"ct" <claus@FJERNESkjerkegaard.dk> wrote in message
> Er det tilladt at opsætte trådløst internet hotspot på f.eks. cafe eller
> hotel, uden at holde styr på hvilke kunder der logger på, altså 'fri
adgang
> for alle' ?
Ja det er der ikke noget ulovligt i.

> Her tænker jeg på potentiel kriminel udnyttelse af muligheden, og hvem der
> stilles til ansvar overfor dette?
Det gør personen der begår kriminaliteten.

--
Søren

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-05-05 15:56

Søren G. said the following on 04-05-2005 15:10:
> "ct" <claus@FJERNESkjerkegaard.dk> wrote in message

> adgang

> Ja det er der ikke noget ulovligt i.

> Det gør personen der begår kriminaliteten.

Hvemsomhelst kan jo også bruge en telefonboks (hvis der er flere tilbage)

/carsten

Fra : ct

Dato : 04-05-05 20:31

> Hvemsomhelst kan jo også bruge en telefonboks (hvis der er flere tilbage)

Ja men grunden til at jeg tænker i de baner er bl.a. de sager der har været,
hvor man har fanget nogle private fildelingspirater - jeg læste om en sag
hvor én af dem netop havde opsat trådløst netværk, men ikke sikret det for
uvedkommende adgang. Som jeg husker det var det op til denne person selv at
bevise at en anden havde brugt hans netværk til disse ulovligheder.

Lidt langt ude måske, men forestil jer at det omtalte gratis hotspot bliver
brugt til piratvirksomhed, børneporno eller terrorvirksomhed osv. - ejeren
af hotspottet kan _aldrig_ blive gjort ansvarlig for dette eller??? Skal
vedkommende selv bevise hvem der gjorde de ulovligehandlinger?

Jeg havde forestillet mig at der var nogle krav til at man skulle registrere
brugerne før man gav dem adgang?

claus

Fra : Søren G.

Dato : 09-05-05 08:43

> [...]
at
> bevise at en anden havde brugt hans netværk til disse ulovligheder.

Men det gør jo ikke ulovligt at opsætte det.

> [...]
> af hotspottet kan _aldrig_ blive gjort ansvarlig for dette eller??? Skal
> vedkommende selv bevise hvem der gjorde de ulovligehandlinger?

Ikke så langt ude endda.
Ejeren skal sandsynliggører udenfor rimelig tvivl at det ikke er ham/hende
der har begået den kriminelle handling. Man skal ikke bevise sin uskyld i
det danske retssystem. Der er nogle folk der tjener deres penge på at prøve
at bevise at man er skyldig.

Man skal derudover også have fortsæt til at begå den kriminelle handling.
F.eks er det svært at straffe en person der ved en fejl een gang komme ind
på en HP med børneporne, og derefter forlader den igen med det samme efter
at personen bliver klar over fejlen.

> Jeg havde forestillet mig at der var nogle krav til at man skulle
registrere
> brugerne før man gav dem adgang?

Der er der så ikke.

--
Søren

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-05-05 13:03

Scripsit "ct" <claus@fjernes-kjerkegaard.dk>

> Lidt langt ude måske, men forestil jer at det omtalte gratis hotspot bliver
> brugt til piratvirksomhed, børneporno eller terrorvirksomhed osv. - ejeren
> af hotspottet kan _aldrig_ blive gjort ansvarlig for dette eller???

Joda. Hvis ejeren har forsæt til at medvirke til en forbrydelse, kan
han straffes herfor. Hvis han ikke har forsæt, er han som udgangspunkt
ikke strafskyldig.

> Jeg havde forestillet mig at der var nogle krav til at man skulle registrere
> brugerne før man gav dem adgang?

Der findes ikke noget generelt krav om det.

--
Henning Makholm "Apologies if I am repeating obvious
conclusions. My only gateway onto the Net is