Privat import til Grønland
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-05-05 15:36

Hej.

Jeg bor for tiden på Grønland og udvalget af div. varer er lidt
begrænset heroppe så derfor overvejer jeg at købe en vare i udenlandsk
webshop (dvs. DK,DE eller USA).

Jeg har forsøgt at finde nogle informationer om reglerne mht. told og
moms, men jeg har ikke rigtigt kunnet støve noget op.
Hvis jeg køber en vare i en dansk eller tysk (web)butik kan jeg så bede
dem om at trække momsen fra på fakturaen eller skal jeg betale momsen i
første omgang og så derefter have den refunderet ved Toldmyndigheden?
Hvordan fungererer dette i praksis?

Gælder de danske toldsatser for Grønland også?

Er der nogen regler for hvor længe man skal have boet på Grønland før
man kan få momsen refunderet eller er det kun hvis man rejser tilbage
til Danmark med varen?

PS: Krydspostet til dk.forbruger og dk.videnskab.jura - sæt venligst FUT
til den relevante gruppe!

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Rune Wold

Dato : 03-05-05 16:49

Jesper Rasmussen wrote:

[klip]

> Hvordan fungererer dette i praksis?

For de fleste Webbutikkers vedkommende er man imødekommende for at
refundere momsen mod fremvisning af en kvittering påstemplet af
skattevæsenet som dokumentation for at varen er indført i Grønland.

Fremgangsmåden er altså, at man køber med moms, modtager varen og
kvitteringen, går ned til den lokale afdeling af det grønlandske told-
og skattevæsen, får stemplet kvitteringen mod fremvisning af den
indførte vare, sender den stemplede kvittering tilbage til butikken, der
herefter refunderer momsen. Det er altså butikken der refunderer momsen.

Det er dog en god ide at kontakte webbutikken inden købet for at være
sikker på, at ovennævnte vil blive efterlevet.

[klip]

> Gælder de danske toldsatser for Grønland også?

Nej.

[klip]

> Er der nogen regler for hvor længe man skal have boet på Grønland før
> man kan få momsen refunderet eller er det kun hvis man rejser tilbage
> til Danmark med varen?

Man har aldrig krav på momsrefusion. Momsrefusion efter ovennævnte
fremgangsmåde kræver, at butikken generelt eller konkret har givet et
løfte om dette til køberen.

En anden ting er de forb****** tax free bonner. Dem skal man for alt i
verden undgå, da man mister en væsentlig del af momsrefusionen i
administrationsgebyr til ordningens administrator.

Da jeg boede på Grønland købte jeg alle dyrere erhvervelser i DK på det
vilkår, at momsen blev refunderet mod skattestemplet kvittering. Det gav
aldrig problemer.

/Rune Wold

Fra : Brizz

Dato : 04-05-05 09:38

> Da jeg boede på Grønland købte jeg alle dyrere erhvervelser i DK på det
> vilkår, at momsen blev refunderet mod skattestemplet kvittering. Det gav
> aldrig problemer.

Var butikkerne indstillet på det eller var der mange hvor du ikke kunne
handle på den måde?
Står snart i selv samme situation.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 04-05-05 10:19

Brizz wrote:

[klip]

> Var butikkerne indstillet på det eller var der mange hvor du ikke kunne
> handle på den måde?

De fleste havde prøvet det før, og var indstillede på det, andre skulle
have forklaret sammenhængen, da de ikke havde prøvet det før, men var
dog herefter også indstillede på det. Som sagt jeg har aldrig haft
problemer med det.

Man kunne vel forestille sig butikker ikke gad besværet, hvis de i
forvejen anvendte tax-free bonner. På den anden side er den ekstra
administrative byrde vel så lille, at et faktisk salg på ovennævnte
vilkår i højere grad er at foretrække. Det forudsætter dog formentlig,
at den samlede ex. moms pris har en vis størrelse.

/Rune Wold

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-05-05 10:30

"Rune Wold" <uu@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> refundere momsen mod fremvisning af en kvittering påstemplet af
> skattevæsenet som dokumentation for at varen er indført i Grønland.

Kan de ikke undlade at opkræve momsen i første omgang, hvis den forsendes
til Grønland?

/Per

Fra : Rune Wold

Dato : 04-05-05 12:34

Per Christoffersen wrote:

[klip]

> Kan de ikke undlade at opkræve momsen i første omgang, hvis den forsendes
> til Grønland?

Det kan de godt, men butikkerne skal stadig overfor Told og Skat kunne
dokumentere, at varen er *udført* af Danmark for at indføres i et land
uden for EU, jf. momsvejledningen.

Ifølge momsvejledningen så burde en kvittering, hvor betalingsadressen
fremgår eventuelt i sammenhæng med transportdokumenter være tilstrækkeligt.

Dvs. webbutikkerne behøver altså ikke skattestemplede kvitteringer før
de refunderer, men kan sælge helt uden indledningsvist at beregne moms.

Man skal dog være opmærksom på, at butikkerne frit kan kræve yderligere
dokumentation f.eks. ifa. skattestemplinger. Af denne grund tilbød jeg
altid på forhånd den lidt mere besværlige måde.

Jeg skal dog ærligt indrømme, at onlinekøbere på grønland nok idag i
højere grad kan regne med, at webbutikker i Danmark er villige til at
sælge direkte ex. moms, når varen skal forsendes til Grønland. Det burde
jeg have nævnt tidligere i tråden.

/Rune Wold

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-05-05 13:26

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Kan de ikke undlade at opkræve momsen i første omgang, hvis den forsendes
> til Grønland?

Jo, når webbutikken sender varen til Grønland.
Man kan sende varen momsfrit når det kan dokumenteres at varen er sendt til
Grønland. Dokumentationen kan f.eks. være indleveringskvitteringen fra
Postdanmark.

Den fremgangsmåde Rune beskriver anvendes hvis kunden f.eks. er på ferie i
Danmark og køber en varer, som han tager med til Grønland.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 07-05-05 08:04

00