funktionærlov - søgnehelligdage - betaling~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-05-05 19:12

Hej NG

Jeg er af den overbevisning at der et sted i funktionærloven må stå
noget om at der udbetales fuld løn, for søgnehelligdage, men jeg kan
ikke finde det..

Står det et helt andet sted?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-05-05 15:16

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42766d80$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg er af den overbevisning at der et sted i funktionærloven må stå
> noget om at der udbetales fuld løn, for søgnehelligdage, men jeg kan

Du skal kigge i overenskomst/ansættelsesaftale for den pågældende
ansættelse.

/Per

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-05-05 19:25

In news:427786e6$0$746$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> Du skal kigge i overenskomst/ansættelsesaftale for den pågældende
> ansættelse.

Ingen overenskomst.

I min ansættelsesaftale er det ikke penslet ud, der står "Ansættelsen
sker i øvrigt i henhold til bestemmelserne i
funktionærloven, og ferieloven."

Så jeg havde jo håbet at finde noget §§ et sted..

Fra : Aksel

Dato : 03-05-05 16:46

> [...]
>
> Jeg er af den overbevisning at der et sted i funktionærloven må stå
> noget om at der udbetales fuld løn, for søgnehelligdage, men jeg kan

Det er så vidt jeg kan se ikke nævnt, men det er en naturlig følge af at
funktionærer normalt har fast månedsløn.

Hilsen Aksel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-05-05 18:36

In news:42779cad$0$686$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Aksel <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> Det er så vidt jeg kan se ikke nævnt, men det er en naturlig følge af
> at funktionærer normalt har fast månedsløn.

Det giver mig ikke meget at slå en genstridig arbejdsgiver oven i
hovedet med.

Fra : Peter

Dato : 03-05-05 21:43

> [...]
>
> Jeg er af den overbevisning at der et sted i funktionærloven må stå
> noget om at der udbetales fuld løn, for søgnehelligdage, men jeg kan

Spørg i HK, de ved det garanteret.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 01:25

Du har vist sammenskrevet 2 ord. En søgnedag er i gammel betydning en
arbejdsdag og ikke en helligdag.

Hvis du vil uddybe hvor du har ordet søgnehelligdag fra kan det være gruppen
kan hjælpe lidt bedre.....

PN

Fra : MFO

Dato : 06-05-05 05:18

<pni> wrote:

> Du har vist sammenskrevet 2 ord. En søgnedag er i gammel betydning en
> arbejdsdag og ikke en helligdag.
>
> Hvis du vil uddybe hvor du har ordet søgnehelligdag fra kan det være
> gruppen kan hjælpe lidt bedre.....

Hej!
Jeg kan da lige hjælpe, her er fra min ordbog:
"en helligdag der falder på en dag som ellers ville være en normal
arbejdsdag"

--
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 00:52

> Hej!
> Jeg kan da lige hjælpe, her er fra min ordbog:
> "en helligdag der falder på en dag som ellers ville være en normal
> arbejdsdag"

Øeh - tak, men alt andet lige så er alle vel enige om, at eks. nyvalgt
Folketing i følge grundlovens §35 træder sammer den 12. søgnedag efter
valgdagen. Derfor har jeg stadig ikke fanget betydningnen i følge din
ordbog. Så skulle Folketinget i følge den definition have en ret lang
indsættelse efter afholdelse af valg afhængig af de heligdage vi nu har?

PN

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-05-05 10:52

In news:427d549b$0$257$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
pni <pni> wrote:

> Øeh - tak,

Så prøver jeg også om jeg kan..

En søgnedag, er et andet ord for en arbejdsdag / hverdag
En søgnehelligdag, er en helligdag, der falder på en hverdag, fx.
Langfredag og Skærtorsdag.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-05-05 23:10

On Sun, 08 May 2005 11:52:08 +0200, Petersen_Michael wrote:

> Så prøver jeg også om jeg kan..
>
> En søgnedag, er et andet ord for en arbejdsdag / hverdag

Det betyder en dag, der ikke er en søndag eller en helligdag.
Søgnehelligdage er altså helligdage, der ikke falder på en søndag.

--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-05-05 23:12

On Mon, 09 May 2005 00:09:34 +0200, Frank E. N. Stein wrote:

> Det betyder en dag, der ikke er en søndag eller en helligdag.
> Søgnehelligdage er altså helligdage, der ikke falder på en søndag.

....fordi søndage allerede er helligdage (hvis man altså er til den
slags).

--
MVH
osv...

Fra : alexbo

Dato : 06-05-05 07:53

<pni> skrev

> Hvis du vil uddybe hvor du har ordet søgnehelligdag fra kan det være
gruppen
> kan hjælpe lidt bedre.....

Søgnehelligdagsbetaling er en betaling for de arbejdsdage der er helligdage,
de er en del af feriepengene.
Ordet bliver ofte til sønoghelligdagsbetaling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-05-05 08:13

In news:427b14fd$1$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> Ordet bliver ofte til sønoghelligdagsbetaling.

Kun fordi moderne sprogbrugere ikke ved hvad en søgnedag er, men søndage
det forstår de