/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
"Fælde"
Fra : Johan


Dato : 02-05-05 17:30

Et lidt specielt problem:
Jeg bor på en lang kollegiegang, hvor der bor et ret blandet klientel. I
weekenderne lader det til, at en af de øvrige beboere har en gæst på besøg,
som ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt. Hver eneste weekend har
denne person sparket alle dørmåtter langt ned ad gangen på hans tur fra
ydderdør til værtens dør.
Kan jeg straffes for at lægge en tyk, tung metalplade udenforan min dør?
Hvis den er betrukket med stof, og tilfældigvis ligner en måtte, og i
teorien ville kunne brække tåen på en person, som sparkede for hårdt til
den?
Udover at sidde på lur ved min dør fredag nat, kan jeg ikke komme på andre
muligheder for at komme igennem til gæsten. Men risikerer jeg ballade?

Mvh Johan



 
 
MooreHojer (02-05-2005)
Kommentar
Fra : MooreHojer


Dato : 02-05-05 18:29

> Kan jeg straffes for at lægge en tyk, tung metalplade udenforan min
> dør? Hvis den er betrukket med stof, og tilfældigvis ligner en måtte,
> og i teorien ville kunne brække tåen på en person, som sparkede for
> hårdt til den?

Uden at være juraprofessor så vil jeg umidelbart sige at der ikke er
nogen der kan bestemme hvilken slags dørmåtte du gerne vil have... hvis
du nu tilfeældigvis godt kan lide en tung måtte der ikke glider væk og
som kan tøre sine fødder på inden man går ind, og derfor vælger at
beklæde en metalplade med stof... så er det vel dit valg af DØRMÅTTE.
At der så tilfældigvis er en der slår sig på den fordi han sparker til
den er det da ikke din skyld...

Men igen jeg er ikke juraprofessor....

> Udover at sidde på lur ved min dør fredag nat, kan jeg ikke komme på
> andre muligheder for at komme igennem til gæsten.

Hvad mener med at komme igennem til gæsten??? Du har da bare købt nu
dørmåtte...

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/


Kevin Edelvang (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 02-05-05 18:20

Johan wrote:

> Kan jeg straffes for at lægge en tyk, tung metalplade udenforan min
> dør? Hvis den er betrukket med stof, og tilfældigvis ligner en måtte,
> og i teorien ville kunne brække tåen på en person, som sparkede for
> hårdt til den?

Ja, hvis du gør det med den hensigt at det skal påføre skade på den omtalte
person - og det lader det jo til, er meningen.

Har du overvejet at tage en snak med den person, han besøger. Ellers kan der
klages til bestyrelsen (her ville det nok være bedst at få fat i dine
naboer - de er vel også trætte af det).

Mvh
Kevin Edelvang



Anders Bo Rasmussen (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Anders Bo Rasmussen


Dato : 03-05-05 07:28

On Mon, 2 May 2005 19:20:03 +0200 Kevin Edelvang wrote:

>> Kan jeg straffes for at lægge en tyk, tung metalplade udenforan min
>> dør? Hvis den er betrukket med stof, og tilfældigvis ligner en måtte,
>> og i teorien ville kunne brække tåen på en person, som sparkede for
>> hårdt til den?
>
> Ja, hvis du gør det med den hensigt at det skal påføre skade på den omtalte
> person - og det lader det jo til, er meningen.

Ud fra de beskrevne kunne han også have hensigten at hans dørmåtte blev
liggende.

--
41 6E 64 65 72 73

Georg (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Georg


Dato : 03-05-05 20:01


> Ja, hvis du gør det med den hensigt at det skal påføre skade på den
> omtalte
> person - og det lader det jo til, er meningen.

Hvad med at lægge jernmåtten hos naboen Det kan jo ikke bevises hvem der
har lagt den der.

Georg



MooreHojer (03-05-2005)
Kommentar
Fra : MooreHojer


Dato : 03-05-05 21:15

> Hvad med at lægge jernmåtten hos naboen Det kan jo ikke bevises
> hvem der har lagt den der.

Men hvis de skulle finde ud af det er der kun ét motiv for det, og det
er at skade personen, men hvis han derimod ligger jernmåtten hos sig
selv kan han argumentere for at det er fordi han godt kan lide at måtten
er tung så den ikke glider væk (hvilket langt de fleste gør) når man
tører fødderne på den. Det er ikke sikkert at argumentet med den tunge
måtte holder sårligt godt men det vil i hvert fald klarer sig længere
end din ide, og faktisk endda have en lille chance for at overleve....

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/


Kevin Edelvang (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 03-05-05 21:28

MooreHojer wrote:

> Det er ikke sikkert at argumentet med
> den tunge måtte holder sårligt godt men det vil i hvert fald klarer
> sig længere end din ide, og faktisk endda have en lille chance for at
> overleve....

I har vist ikke særlig godt fat i, hvordan jura fungerer. Erstatningsretligt
er det slet ikke nødvendigt at kunne påvise ond vilje hos den, der har
placeret jernmåtten.

Mvh
Kevin Edelvang



Emil Jensen [2100] (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Emil Jensen [2100]


Dato : 03-05-05 23:05

>> Det er ikke sikkert at argumentet med
>> den tunge måtte holder sårligt godt men det vil i hvert fald klarer
>> sig længere end din ide, og faktisk endda have en lille chance for at
>> overleve....
>
> I har vist ikke særlig godt fat i, hvordan jura fungerer.
> Erstatningsretligt er det slet ikke nødvendigt at kunne påvise ond vilje
> hos den, der har placeret jernmåtten.

Hvad mener du så med dette? Vil det sige, at selvom der var ond vilje med i
spillet og det kan bevises, skal der ikke betales erstatning. Eller mener du
at at der engang ikke skal bevises at der var ond vilje med i spillet, og at
en erstatning under alle omstændigheder skal betales?

Mvh

Emil



Kevin Edelvang (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 03-05-05 23:37

Emil Jensen [2100] wrote:

> Hvad mener du så med dette? Vil det sige, at selvom der var ond vilje
> med i spillet og det kan bevises, skal der ikke betales erstatning.

Nej, slet ikke. Hvis der er ond vilje i denne sag, er vi i strafferetligt
regi.

> Eller mener du at at der engang ikke skal bevises at der var ond
> vilje med i spillet, og at en erstatning under alle omstændigheder
> skal betales?

Muligvis - det ville i givet fald skulle underkastes en erstatningsretlig
vurdering, og i den slags sager kan man ifalde erstatningsansvar, uanset om
den skadevoldende handling er forsætlig eller ej, hvis visse andre
betingelser er opfyldt.

Mvh
Kevin Edelvang




Johan (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Johan


Dato : 04-05-05 06:28


"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
news:42766147$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
> Johan wrote:
>
>> Kan jeg straffes for at lægge en tyk, tung metalplade udenforan min
>> dør? Hvis den er betrukket med stof, og tilfældigvis ligner en måtte,
>> og i teorien ville kunne brække tåen på en person, som sparkede for
>> hårdt til den?
>
> Ja, hvis du gør det med den hensigt at det skal påføre skade på den
> omtalte person - og det lader det jo til, er meningen.
>
> Har du overvejet at tage en snak med den person, han besøger. Ellers kan
> der klages til bestyrelsen (her ville det nok være bedst at få fat i dine
> naboer - de er vel også trætte af det).

Ja, det er den naturlige og voksne ting at gøre. Desværre ved jeg ikke hvem
vedkommende er, og jeg har ikke lyst til at bruge hele fredag aften/nat på
at sidde på lur. Så jeg må finde en anden måde.
Men tak for svarene.

Mvh Johan



Spangkuk (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Spangkuk


Dato : 04-05-05 13:01


"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> skrev

> Ja, det er den naturlige og voksne ting at gøre. Desværre ved jeg ikke
> hvem vedkommende er, og jeg har ikke lyst til at bruge hele fredag
> aften/nat på at sidde på lur. Så jeg må finde en anden måde.
> Men tak for svarene.

HVIS du vælger at bruge din fortræffelige ide med den
camuflerede stålplade, gider du så ikke lige opdatere denne
tråd med resultatet..

Pls.!

Spang



Johan (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Johan


Dato : 04-05-05 13:59


"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> wrote in message
news:d5adik$qu8$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> skrev
>
>> Ja, det er den naturlige og voksne ting at gøre. Desværre ved jeg ikke
>> hvem vedkommende er, og jeg har ikke lyst til at bruge hele fredag
>> aften/nat på at sidde på lur. Så jeg må finde en anden måde.
>> Men tak for svarene.
>
> HVIS du vælger at bruge din fortræffelige ide med den
> camuflerede stålplade, gider du så ikke lige opdatere denne
> tråd med resultatet..

Det er da det mindste jeg kan gøre.

Mvh Johan



Nicolai (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 03-05-05 15:02

> Kan jeg straffes for at lægge en tyk, tung metalplade udenforan min dør?

Godt tænkt - keep us informed ;)



Morten Brokjær Klost~ (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Morten Brokjær Klost~


Dato : 03-05-05 16:48


"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> wrote in message
news:42765590$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hver eneste weekend har denne person sparket alle dørmåtter langt ned ad
> gangen på hans tur fra ydderdør til værtens dør.

Jeg brugte dobbeltklæbbende tape.

Br,
Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste