Lov omkring tavshedspligt?
Fra : Louise Johnson

Dato : 01-05-05 22:48

Kære læsere,

Formanden på mit kollegie, hvor jeg bor, har åbenlyst i en forsamling
af 6 beboere i fælles køkkenet informeret om følsomme oplysninger fra
et møde.

I kollegiets vedtægter står der følgende:

Stk. 9. Punkter der vedrører enkeltpersoner på kollegiet skal
hemmeligholdes for personer uden for Rådet både i dagsorden og referat.
Rådsmedlemmerne har tavshedspligt omkring disse punkter!

Jeg har derfor skrevet en klage, som formanden har forklaret mig skal
behandles af hende samt de øvrige rådsmedlemmer. Det undre mig, hvordan
man selv kan være med til at behandle en klage på en selv!

Men det jeg vil sprøge om er:

Hvad kan jeg gøre krav på, nu hvor det er gået udover mig?
Og hvad vil en typisk sanktion være for formanden?

På forhånd mange tak.

Knus,
Louise

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-05-05 17:37

Louise Johnson wrote:

> Hvad kan jeg gøre krav på, nu hvor det er gået udover mig?

Økonomisk erstatning, hvis du har lidt et tab.

> Og hvad vil en typisk sanktion være for formanden?

Jeg gætter på, at den typiske sanktion vil være et "fy, det må du ikke".

Straffen kan dog være op til 6 måneders fængsel.

Fra straffeloven:
§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
vedrører en afdød person.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Louise Johnson

Dato : 03-05-05 23:56

> Økonomisk erstatning, hvis du har lidt et tab.

Okay, men det har jeg heldigvis ikke.

> Jeg gætter på, at den typiske sanktion vil være et "fy, det må du ikke".

Lidt skuffende, men det direkte står i vedtægterne. Men godt jeg nu
har et udgangspunkt.

> [...]
> omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
> Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet

Hvordan kunne det finde en paragraf? Findes der en søgemaskine til love???

Knus,
Louise

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 04-05-05 09:39