|
| Silvan! Fra : KH |
Dato : 30-04-05 10:10 |
|
Jeg har været i Slivan for at købe et gyngestativ. Gyngestativet koster
(kø-kup) 799,95 og er sat ned fra 1.299,-
Jeg starter med at vise butikschefen billedet med tilbudet og spørger hvor
jeg finder dette. Han henviser mig til en anden medarbejder som står for
dette. Denne medarbejder viser jeg ligeledes stativet og han giver mig en
seddel som jeg skal vise i kassen og betale for derefter afhente stativet.
Alt dette har taget ca. 1 time idet der er MANGE mennesker.
Da jeg så skal hente stativet (venter her ca. 20 min.) er det kun halvdelen
af det viste stativ jeg har købt. Der står intet i annoncen om at det ikke
er hele stativet der koster 799,95. Jeg henvender mig derfor til
butikschefen som kigger lidt på annoncen og gå ind på sin computer hvorefter
han fortæller mig at resten koster ca. 1.200,- Jeg henholder mig til at det
står der intet om i annoncen. Butikschefen siger at der jo er forbehold for
trykfejl, men i brochuren står der intet om dette. Han fortæller at jeg kun
har et indstik af brochuren med. Jeg fortæller ham at det er hvad der lå i
min postkasse, men det var han rimelig ligeglad overfor.
Jeg spørger ham hvorfor jeg ikke er blevet gjort opmærksom på dette da jeg
første gang viste ham billedet, samt visningen til medarbejderen. Dette kan
han ikke svare på. Han tilbyder mig at jeg kan få mine penge tilbage. Dette
vil jeg ikke idet jeg mener at de må hænge på Deres mangelfulde reklame og
fortæller ham at jeg vælger at gå til forbrugerklagenævnet. Sag slut.
Hvor dan står jeg her??
--
Mvh
Klaus Høngaard
Hoengaard@Gmail.FJERN.com
| |
Tim Christensen (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Tim Christensen |
Dato : 30-04-05 11:14 |
|
KH wrote:
> Hvor dan står jeg her??
>
Med håret i postkassen, tilbudskataloger, annoncer med mere er ikke
juridisk bindende (de opfattes som en opfordring til at afgive et tilbud
ikke et tilbud i sig selv). Hvis Silvan bevist har vildrede kan de
dømmes for vildledende markedsføring og få en bøde, det hjælper dog ikke
dig. Om de skriver at der tages forbehold for trykfejl eller ej er
irrelevant.
Mvh
Tim
| |
Politico (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Politico |
Dato : 30-04-05 14:00 |
|
"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> wrote in message
news:42735a54$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> KH wrote:
>
> Med håret i postkassen, tilbudskataloger, annoncer med mere er ikke
> juridisk bindende (de opfattes som en opfordring til at afgive et tilbud
> ikke et tilbud i sig selv).
Som jeg læser købers udlægning af det hændte:
Køber mødte op i Silvan med annoncen og tilbød at købe det viste gyngestativ
til den annoncerede pris. Det accepterede medarbejderen i Silvan, og gav ham
en udleveringsseddel som han betalte i kassen.
Køber skrev jo: "Jeg starter med at vise butikschefen billedet med tilbudet
og spørger hvor jeg finder dette. Han henviser mig til en anden medarbejder
som står for dette. Denne medarbejder viser jeg ligeledes stativet og han
giver mig en seddel som jeg skal vise i kassen og betale for derefter
afhente stativet."
Jeg mener, at Silvan dermed har accepteret købers tilbud om at købe det
viste stativ til den annoncerede pris.
/ Politico
| |
Peter K. Nielsen (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 30-04-05 15:18 |
|
"Politico" <sekret@nowhere.com> wrote in message
news:phLce.540$1k5.520@news.get2net.dk...
> "Tim Christensen" <nospam@eson.dk> wrote in message
> news:42735a54$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> KH wrote:
>>
>> Med håret i postkassen, tilbudskataloger, annoncer med mere er ikke
>> juridisk bindende (de opfattes som en opfordring til at afgive et tilbud
>> ikke et tilbud i sig selv).
>
> Som jeg læser købers udlægning af det hændte:
>
> Køber mødte op i Silvan med annoncen og tilbød at købe det viste
> gyngestativ
> til den annoncerede pris. Det accepterede medarbejderen i Silvan, og gav
> ham
> en udleveringsseddel som han betalte i kassen.
>
> Køber skrev jo: "Jeg starter med at vise butikschefen billedet med
> tilbudet
> og spørger hvor jeg finder dette. Han henviser mig til en anden
> medarbejder
> som står for dette. Denne medarbejder viser jeg ligeledes stativet og han
> giver mig en seddel som jeg skal vise i kassen og betale for derefter
> afhente stativet."
>
> Jeg mener, at Silvan dermed har accepteret købers tilbud om at købe det
> viste stativ til den annoncerede pris.
Det har du ret i, men kan køber bevise det / overbevise en dommer om det.
Sælger vil jo formodent lig benægte hændelsesforløbet, og så er vi tilbage
ved annoncen igen
Peter
| |
KH (30-04-2005)
| Kommentar Fra : KH |
Dato : 30-04-05 22:48 |
|
> Sælger vil jo formodent lig benægte hændelsesforløbet, og så er vi tilbage
> ved annoncen igen
Det er korrekt. Men der er jeg lidt naiv på det punkt. Jeg går ud fra at man
som butikschef vælger at stå ved det man har sagt.
--
Mvh
Klaus Høngaard
Hoengaard@Gmail.comFJERN
| |
KH (01-05-2005)
| Kommentar Fra : KH |
Dato : 01-05-05 10:45 |
|
Link til billede af gyngestativet: news:d528ba$30fh$1@newsbin.cybercity.dk
--
Mvh
Klaus Høngaard
Hoengaard@Gmail.FJERN.com
"KH" <Hoengaard@Gmail.FJERN.com> skrev i en meddelelse
news:d4vi1e$1o4v$1@newsbin.cybercity.dk...
> Jeg har været i Slivan for at købe et gyngestativ. Gyngestativet koster
> (kø-kup) 799,95 og er sat ned fra 1.299,-
>
> Jeg starter med at vise butikschefen billedet med tilbudet og spørger hvor
> jeg finder dette. Han henviser mig til en anden medarbejder som står for
> dette. Denne medarbejder viser jeg ligeledes stativet og han giver mig en
> seddel som jeg skal vise i kassen og betale for derefter afhente stativet.
>
> Alt dette har taget ca. 1 time idet der er MANGE mennesker.
>
> Da jeg så skal hente stativet (venter her ca. 20 min.) er det kun
> halvdelen
> af det viste stativ jeg har købt. Der står intet i annoncen om at det ikke
> er hele stativet der koster 799,95. Jeg henvender mig derfor til
> butikschefen som kigger lidt på annoncen og gå ind på sin computer
> hvorefter
> han fortæller mig at resten koster ca. 1.200,- Jeg henholder mig til at
> det
> står der intet om i annoncen. Butikschefen siger at der jo er forbehold
> for
> trykfejl, men i brochuren står der intet om dette. Han fortæller at jeg
> kun
> har et indstik af brochuren med. Jeg fortæller ham at det er hvad der lå i
> min postkasse, men det var han rimelig ligeglad overfor.
>
> Jeg spørger ham hvorfor jeg ikke er blevet gjort opmærksom på dette da jeg
> første gang viste ham billedet, samt visningen til medarbejderen. Dette
> kan
> han ikke svare på. Han tilbyder mig at jeg kan få mine penge tilbage.
> Dette
> vil jeg ikke idet jeg mener at de må hænge på Deres mangelfulde reklame og
> fortæller ham at jeg vælger at gå til forbrugerklagenævnet. Sag slut.
>
> Hvor dan står jeg her??
>
> --
> Mvh
>
> Klaus Høngaard
> Hoengaard@Gmail.FJERN.com
>
>
>
| |
KH (01-05-2005)
| Kommentar Fra : KH |
Dato : 01-05-05 11:42 |
|
Lidt mere tekst. News:d52blr$5s$1@newsbin.cybercity.dk
--
Mvh
Klaus Høngaard
Hoengaard@Gmail.FJERN.com
"KH" <Hoengaard@Gmail.FJERN.com> skrev i en meddelelse
news:d528em$30fq$1@newsbin.cybercity.dk...
> Link til billede af gyngestativet: news:d528ba$30fh$1@newsbin.cybercity.dk
>
>
> --
> Mvh
>
> Klaus Høngaard
> Hoengaard@Gmail.FJERN.com
> "KH" <Hoengaard@Gmail.FJERN.com> skrev i en meddelelse
> news:d4vi1e$1o4v$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Jeg har været i Slivan for at købe et gyngestativ. Gyngestativet koster
>> (kø-kup) 799,95 og er sat ned fra 1.299,-
>>
>> Jeg starter med at vise butikschefen billedet med tilbudet og spørger
>> hvor
>> jeg finder dette. Han henviser mig til en anden medarbejder som står for
>> dette. Denne medarbejder viser jeg ligeledes stativet og han giver mig en
>> seddel som jeg skal vise i kassen og betale for derefter afhente
>> stativet.
>>
>> Alt dette har taget ca. 1 time idet der er MANGE mennesker.
>>
>> Da jeg så skal hente stativet (venter her ca. 20 min.) er det kun
>> halvdelen
>> af det viste stativ jeg har købt. Der står intet i annoncen om at det
>> ikke
>> er hele stativet der koster 799,95. Jeg henvender mig derfor til
>> butikschefen som kigger lidt på annoncen og gå ind på sin computer
>> hvorefter
>> han fortæller mig at resten koster ca. 1.200,- Jeg henholder mig til at
>> det
>> står der intet om i annoncen. Butikschefen siger at der jo er forbehold
>> for
>> trykfejl, men i brochuren står der intet om dette. Han fortæller at jeg
>> kun
>> har et indstik af brochuren med. Jeg fortæller ham at det er hvad der lå
>> i
>> min postkasse, men det var han rimelig ligeglad overfor.
>>
>> Jeg spørger ham hvorfor jeg ikke er blevet gjort opmærksom på dette da
>> jeg
>> første gang viste ham billedet, samt visningen til medarbejderen. Dette
>> kan
>> han ikke svare på. Han tilbyder mig at jeg kan få mine penge tilbage.
>> Dette
>> vil jeg ikke idet jeg mener at de må hænge på Deres mangelfulde reklame
>> og
>> fortæller ham at jeg vælger at gå til forbrugerklagenævnet. Sag slut.
>>
>> Hvor dan står jeg her??
>>
>> --
>> Mvh
>>
>> Klaus Høngaard
>> Hoengaard@Gmail.FJERN.com
>>
>>
>>
>
>
| |
Jens B (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens B |
Dato : 01-05-05 15:22 |
|
KH wrote:
> Lidt mere tekst. News:d52blr$5s$1@newsbin.cybercity.dk
>
>
Jeg kan ikke få dine link til at virke, har du et link fra google.
| |
Rune Wold (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 01-05-05 16:25 |
|
KH wrote:
[klip]
> Hvor dan står jeg her??
Efter min mening rimeligt i forhold til sagens materielle spørgsmål,
forudsat processuelle overvejeler tænkes bort.
I øvrigt opstår et interessant spørgsmål i forhold til at få sagen
påkendt ved forbrugerklagenævnet.
Har du købt hele stativet til kr. 1.200?
Eller nøjedes du med delen til 799,95?
Hvis den sidste situation er den faktiske, så går klagen vel på, at den
betalte pris skal dække alle de i annoncen viste dele. I så fald kan der
vel argumenteres for, at du ikke opfylder betingelserne for at klage til
forbrugerklagenævnet. En central klagebetingelse er nemlig, at der er
tale om en klage over en vare, der har kostet mindst kr. 800.
Nu kan det vel diskuteres om 0,05 kr. kan være afgørende, og desuden vil
klagen under alle omstændigheder blive optaget, hvis den betragtes som
principiel.
/Rune Wold
| |
Eliasen (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 01-05-05 16:38 |
|
"Rune Wold" <uu@invalid.invalid> wrote in message
news:4274f4e6$0$7617$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> En central klagebetingelse er nemlig, at der er tale om en klage over en
> vare, der har kostet mindst kr. 800.
>
> Nu kan det vel diskuteres om 0,05 kr. kan være afgørende, og desuden vil
> klagen under alle omstændigheder blive optaget, hvis den betragtes som
> principiel.
Hvis han har betalt kontant, har han vel i princippet betalt 800 kroner.
--
Eliasen
| |
Rune Wold (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 01-05-05 16:45 |
|
Eliasen wrote:
[klip]
> Hvis han har betalt kontant, har han vel i princippet betalt 800 kroner.
Jeg har selv overvejet dette synspunkt og kommet til den konklusion, at
synspunktet i sig selv ikke kan være afgørende. Det ville være mærkeligt
om opfyldelse af klagebetingelserne skulle afhænge af den helt
tilfældige omstændighed, at købet blev betalt kontant, med check eller
dankort.
/Rune Wold
| |
|
|