Fjernsalg på Engelsk
Fra : Kim Eriksen

Dato : 29-04-05 21:53

Hej gruppe

Jeg har nu søgt på Google og retsinfo samt set mig lidt omkring på
forbrug.dk ... jeg søger lovstof om Fjernsalg i DK, men gerne på
engelsk hvis muligt. Jeg har indtil videre fået fat i forbrugerloven,
men ved ikke helt om jeg også skal bruge købeloven?

Vi snakker B2C og web og postordre. Er der nogle kyndige som kan
fortælle mig om vore regler i DK er mærkbart anderledes fra resten af
Europa?

Jeg har indtil videre opsnust at udenlandske webhandlere kun skal give
7 dages fuld returret mod danske dittos 14 dage.

På forhånd tak.
Kim

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-05-05 20:33

"Kim Eriksen" <2keriksen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> engelsk hvis muligt. Jeg har indtil videre fået fat i forbrugerloven,
> men ved ikke helt om jeg også skal bruge købeloven?

Købeloven er gældende for al handel med forbrugere, så den skal du også ende
til, hvis du ikke har handlet før (bla. om mangelsbegrebet og forbrugerens
mangelsbeføjelser, som også er gældende ved fjernsalg).
Forbrugeraftaleloven giver yderligere rettigheder til forbrugere når de
handler ved fjernsalg.
Derudover kan aftaleloven også være interessant, fordi den fastlægger
hvordan en aftale indgås (feks. om et køb).
E-handelsloven (Lov om visse tjenester i informationssamfundet) er også
vigtig, - den fastlægger bla. hvilke oplysninger der skal være på et website
om sælger.
Og endelig selvfølgelig markedsføringsloven generelt, men især paragrafferne
vedr. uanmodede henvendelser (§6A).

/Per