Sag mod frisør ?
Fra : Ege

Dato : 29-04-05 18:49

Kan man egentlig kræve erstatning af en frisør hvis man har bedt om en
bestemt frisure, som vist på et billede og bliver lovet at det bliver sådan,
men når "turen" er overstået lignet det overhovedet ikke det man har bedt om
?

Hvordan forholder man sig til det rent juridisk ?

Der må vel være noget man kan gøre, man kan jo tænke sig at man som
langhåret bliver klippet korthåret ved en fejl....
eller man ber om sort farve og ender som rødhåret....

Mvh
Ege

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 19:31

Er det ikke ret naivt at tro at man kan få samme frisure som på et billede?

Fra : Ege

Dato : 29-04-05 19:44

Nej ikke i det her tilfælde hvor det drejer sig om at få lyse striper og
håret ender med et "Madam Mim" hår og en helt forkert farve.

Ege

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 19:50

Nej okay så kan jeg godt se problemet.

Har I indgivet klage til frisøren?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 29-04-05 19:33

Plejer du at lave skriftlige aftaler med din frisør?
Ellers tror jeg du står noget svagt omkring din aftale.
Situationen er naturligvis en anden, hvis arbejdet er udført fagligt
udueligt - så vil en anden frisør (skønsmand) jo kunne attestere problemet.

Knud

Fra : Ege

Dato : 29-04-05 20:37

Ja der er givet klage til frisøren.

Om det er udført udueligt er svært at sige med mine øjne, og jeg kan se for
mig at man får meget svært at få en anden frisør til at "svine" en anden
til.
En mundtlig aftale er vel lige så god som en skriftlig !

ege

Fra : Søren G.

Dato : 02-05-05 13:33

"Ege" <info@ egesby.dk> wrote in message
> En mundtlig aftale er vel lige så god som en skriftlig !

Bestemt...Men den er en hel del sværere at bevise.

--
Søren

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-05-05 13:47

Ege wrote:
> [...]
> "svine" en anden til.
> En mundtlig aftale er vel lige så god som en skriftlig !

mht at få en frisør til at "svine" en anden frisør, så har du delvist ret...
men du må huske på at der er forskel på om der er udført dårligt håndværk,
eller om det bare ikke er blevet som du havde forestillet dig.....
håndværket kan jo sagtens være superfint, mens din forestilling om hvordan
du ville se ud bag efter, godt kan være farvet af at du måske har følt du
har fået en dårligere behandling end du mente du havde ret til....

jeg har oplevet lidt af hvert i min tid som frisør, lige fra en der var så
jublende lykkelig for sit hår at hun dansede ud af salonen, til en kunde der
gik uden at betale (men dog efterlod sin jakke og måtte betale for at få den
udleveret igen) og endda en kunde der bestilte en frisure, fik at vide at
lige den hun ville have ikke kunne lade sig gøre grundet hendes hårs
tilstand, men at vi kunne gøre noget andet, som hun accepterede, fik lavet,
klippet og efterfølgende sat, hvorefter hun hiver et pigkrøllejern op af
tasken og SELV begynder at sætte sit hår.....
jeg har endda klippet en kunde i øret..... ingen af dem har efterfølgende
gjort noget nummer ud af det, hvis de har været utilfredse, har de siden
valgt en anden frisør, hvis de har opført sig respektløst er de siden blevet
afvist.....

nogle frisører er så reelle at de giver en form for kompensation hvis
frisuren ikke er som forventet, (håret er blevet ødelagt af permanent,
klipningen er helt håbløs, kunden brokker sig højlydt)... ofte bliver den
type kunder sendt ud af døren med et produkt og en gratis behandling....
andre frisører derimod holder på at de har gjort som de er blevet bedt om,
og dem skal du næppe regne med noget fra... det er udelukkende et spørgsmål
om påstand mod påstand, og med mindre du kan få en af din frisørs nærmeste
kolleger til at bevidne at du ikek har fået det du bad om, skal du ikke
regne med ret meget....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Erik Andersen

Dato : 29-04-05 20:32

> langhåret bliver klippet korthåret ved en fejl....
> eller man ber om sort farve og ender som rødhåret....

Farv det igen?

Fra : Ege

Dato : 29-04-05 22:15

Så har man vel nok arbejdet videre på frisørens arbejde og står dårligt i et
sagsanlæg !

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-04-05 20:59

"Ege" <info@ egesby.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> sådan,
> men når "turen" er overstået lignet det overhovedet ikke det man har bedt

Erstatning vil ikke være aktuelt, medmindre du kan dokumentere, at du har
lidt et (økonomisk) tab.

Fremgangsmåden vil formentlig være at kræve (dele af) købesummen tilbage.

> Hvordan forholder man sig til det rent juridisk ?

Man henvender sig til en advokat eller en retshjælpsinstitution, hvis man
ikke vil kaste sig ud i det selv.

Karina

Fra : Else Holm

Dato : 30-04-05 09:54

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage.

> Man henvender sig til en advokat eller en retshjælpsinstitution,

- og inden en eventuel sag når at blive berammet og komme for retten.
eller der foretages et syn og skøn, er det hele vokset ud igen, og
farven forsvundet, så dokumentationen er nærmest gået fløjten!

--
Else

Fra : Louise Johnson

Dato : 30-04-05 15:09

Jeg er ikke inden for jura.

Men jeg ville tage et billed at dit hår nu som bevis.

Jeg ved, at inden for forskellige håndværk, der kan man være medlem af
et "lag", som er en slags garanti for, at det arbejde du får udført er
iorden.

Hvis du f.eks. skal have et arbejde udført af en glarmester eller
tømmer, så bør man altid checke om de er med i glarmester-laget eller
tømmer-lager.

Er de ikke det, så bør du kontakte laget for at høre, hvorfor de ikke
er det, og om de har modtaget klager på dem.

Er du glarmester og medlem af glarmester-laget, så bliver du smidt ud,
hvis du f.eks. snyder kunder. Det er altså i glasmesterens interesse at
være medlem.

Undersøg om ikke findes et lag for frisøre.

Måske staves "lag" som "lav", det er jeg ikke helt klar over.

Louise

Fra : JG

Dato : 30-04-05 15:55

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> Måske staves "lag" som "lav", det er jeg ikke helt klar over.

Næsten... Det staves "Laug".. :)

http://www.frisormester.dk/

Fra : Louise Johnson

Dato : 01-05-05 22:37

> Næsten... Det staves "Laug".. :)

Tak! =) Jeg har simpelthen ikke kunne hitte udaf hvordan det staves=)

Tusind knus,
Louise

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-04-05 17:20

Ege wrote:
> [...]
> bestemt frisure, som vist på et billede og bliver lovet at det bliver
> sådan, men når "turen" er overstået lignet det overhovedet ikke det

der er mange faktorer i at komme med en frisure på et foto.... du vil ALDRIG
kunne få et hår der 100% ligner et foto, fordi hårstruktur, farve, hvivler
og hårgrænser er individuelle og har en enorm effekt på udfaldet..

> Hvordan forholder man sig til det rent juridisk ?

det kommer HELT an på hvilken frisør du har brugt.... der er jo desværre
ingen regel for at man skal have sig en uddannelse for at kunne arbejde som
"frisør"..... desværre kender jeg ind til flere der har egen salon som måske
endda kun har et 3 mdrs kursus bag sig, og ofte ikke engang et dansk
kursus.....
dermed sagt, er du blevet klippet af hassan henne på hjørnet for 90 kr, skal
du ikke regne med en skid.....

efter dansk standart er der nu to uddannelser der gør sig gældende, den 4
årige statsautoriserede og den 1 årige private.... jeg behøver vel ikke sige
fra hvilken uddannelse du får den bedste frisør...

desværre er det DIN opgave at finde ud af hvilken type frisør der har
klippet dig.....

> Der må vel være noget man kan gøre, man kan jo tænke sig at man som
> langhåret bliver klippet korthåret ved en fejl....
> eller man ber om sort farve og ender som rødhåret....

det bedste du kan håbe på er dine penge retur, og evt en tilretning af enten
farven eller klipningen..... men mere skal du næppe regne med....
jeg har i mine år i faget aldrig hørt om en decideret erstatningssag, så
held og lykke hvis du vil forsøge at køre den......

problemet er, at en klipning eller en farve, ikke er en permanent skade....
og slet ikke invaliderende.... hvis der er tale om en allergisk
indvaliderende reaktion, skal du gå efter producenten eller grossisten, hvis
du vil have noget ud af det.... den menige frisør er ofte en lille
iværksætter, og derfor skal du ikke regne med den store kapital....

Fra : Ege

Dato : 30-04-05 17:58

OK takker for alle svarene.

Ege

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-04-05 18:38

Sabina Hertzum wrote:

> Ege wrote:
-snip-

> efter dansk standart er der nu to uddannelser der gør sig gældende, den 4
> årige statsautoriserede og den 1 årige private.... jeg behøver vel ikke sige
> fra hvilken uddannelse du får den bedste frisør...

Det har jeg aldrig hørt om. Hvorfor reklamerer de så ikke noget mere med
at de har en 4-årig fremfor en 1-årig uddannelse?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-04-05 19:24

Martin Jørgensen wrote:

> -snip-

> Det har jeg aldrig hørt om. Hvorfor reklamerer de så ikke noget mere
> med at de har en 4-årig fremfor en 1-årig uddannelse?

fordi den 4-årige altid har været der, og absolut er den der giver den
bedste og mest grundige uddannelse.... det er en mesterlære plads, og kan
være enormt svær at komme ind på... uddannelsesdelen foregår delvist hos en
frisørmester (som allerede har den 4 årige uddannelse) og delvist på teknisk
skole.... oftest reklamerer frisørskolerne jo direkte til 9-10 klasserne via
introduktionsdage og lignende.... (se feks her:
http://www.eud-info.dk/uddan/index.asp?indID=6&uddID=42 )

den 1 årige er forholdsvis ny og en såkaldt "diplom" uddannelse.... den
foregår udelukkende på en skole, og oftest er det med "jobgaranti" i en
salon der er tilknyttet skolen, og prismæssigt ligger den et godt stykke
deropad.....
der er forskellige udbydere..... feks ChaChaCha (som ikke reklamerer med
det), Den Danske Frisørskole ( http://www.dendanskefrisorskole.dk/ )
frisørskolen ålborg ( http://www.frisorskolenaalborg.dk/ )....

desværre er faktum dog at de frisører der tager uddannelsen oftest arbejder
i de saloner tilknyttet salonen, eller i saloner hvor ejeren er
diplomfrisør, ellers er de selvstændige.... jeg har kun hørt om meget få
tilfælde hvor de har fået job i en salon hvor ejeren er fra den "gamle"
uddannelse, og i så fald er det oftest med oplæring til følge, ihvertfald et
års tid inden de kan arbejde på samme nivau som de andre.... og så er der
endda ikke taget højde for "special decipliner" som jo er en stor del af den
4-årige......

ofte er det piger der er revaliderede til omskoling, eller har haft svært
ved at finde læreplads (kan der være forskellige årsager til), eller måske
endda ikke kan overskue 4 år på lærlingeløn, der vælger denne uddannelse....