Køb af brugt bil
Fra : Kim Hansen

Dato : 29-04-05 16:58

Hej

Hvordan står man med hensyn til at klage/anullere handel af brugt bil?
Min søn købte for 15dg siden en nysynet Golf 1300 til 13200.-, men
efter 3dg var denpå værksted første gang, bilen satte ud hele tiden.
Der blev skiftet tænding og karburator, det hjalp lidt. Nu har den
lige været afsted igen, hos min mekanikker, med samme problem. Ham får
jeg til at gå bilen efter, og han kommer frem til, at motoren er slidt
ned, masser af underkompression( skal nok få den kompression testet)
Højre trækaksel er ude af ballance og har ødelagt højre forhjulsleje,
der er store steder i bunden hvor der er rusten plade, og 2 små huller
i et panel.Han vuderer at det vil kst ca. 5000.- at få den til at køre
ordentligt igen ( anden brugt motor ilagt ny trækaksel og leje )
Jeg har ringet til sælger, han var lige glad, bilen har jo kun kst
13200.-
Er der noget jeg kan gøre, eller ar det bare at betale for at få den
til at køre?

M.V.H

Kim Hansen

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-04-05 17:35

Kim Hansen wrote:
> [...]
> 13200.-
> Er der noget jeg kan gøre, eller ar det bare at betale for at få den

Hvor er bilen købt?

Privar/forhandler?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-05 17:52

On Fri, 29 Apr 2005 18:34:33 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Hvor er bilen købt?
>
>Privar/forhandler?
Man kunne også bruge lidt info om årgang og km.

Er der i salgskontrakten /slutseddel nævnt noget om garanti og
reklamationsret ?

/Hans

Fra : Kim Hansen

Dato : 29-04-05 18:03

On Fri, 29 Apr 2005 18:51:37 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]

Han sælger privat men laver/sælger en del siger han

>Man kunne også bruge lidt info om årgang og km.

1985 270000

>Er der i salgskontrakten /slutseddel nævnt noget om garanti og
>reklamationsret ?

Nej

Fra : News - [6400]

Dato : 30-04-05 10:02

Hvorledes kan den bil være nysynet med de fejl og mangler, det
er helt hen i vejret at tro at en bil fra 1985 med 270000 km på bagen
ikke er ved at være slidt op, men det er nu mere betænkelig at et synstsed
ikke finder
de nævnte fejl.

/ Qbic

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-04-05 11:40

On Sat, 30 Apr 2005 11:02:00 +0200, "News - [6400]"
<news1@ringparken.dk> wrote:

> [...]
>er helt hen i vejret at tro at en bil fra 1985 med 270000 km på bagen
>ikke er ved at være slidt op, men det er nu mere betænkelig at et synstsed

Et syn er kun en stikprøvekontrol af udvalgte sikkerheds punkter på en
bil.
At en bil er nysynet er ikke garanti for noget somhelst, udover at man
ikke skal til syn for at få nummerplader til køretøjet.
At den var synet (og godkendt) igår betyder ikke at den kan godkendes
til syn idag,

Om en bil er slidt op afhænger af så mange faktorer at det er umuligt
at sige noget generalt ud fra bare, Årgang, Km, mærke, model.
Der skal en individuel undersøgelse til for at kunne vurderer noget.

Men hvem køre en bil til 13200 kr til feks. FDM, og betaler ca. 1000
kr for en undersøgelse af bilen ? Man får ikke sælger til at betale
for undersøgelsen, hvad skal han dog men en lang liste over
fejl/mangler som han selv syntes er forventilige på en bil af den
årgang med de km og til den pris ?

Men i det konkrete tilfælde ved køber at sælger pt er ligeglad.

Han skal finde ud af om bilen har mangler udover det han må forvente
(Mærke, model, Årgang, km og øvrige oplysninger sælger måtte være
kommet med inden beslutningen om køb).
Er det tilfældet, er der grundlag for en sag mod sælger, ikke før.

Da sælger er ligeglad, har man bla. forbrugerrådet (Eller hvad du nu
hedder idag), det koster en mindre gebyr, og sælger er ikke tvunget
til at følge den afgørelse der måtte blive truffet.
Der er også den mulighed at gå til en advokat med henblik på at starte
en civilt søgsmål. Det koster også og der er ingen garanti for
udfaldet.

Man burde første gang der var problemer med bilen, havde taget kontakt
til sælger. Det har man tilsyneladende ikke gjordt. Dvs. sælger har
ikke haft en chance for at udbedre fejl.

En ikke juridisk løsning kunne være at finde ud af hvad der skal til
for at bringe bilen i brugbar stand. Altså en lille lister over hvad
der skal gøres og hvad det vil koste. Så specifik som muligt.

Så tager man kontakt til sælger og ser om han ikke, helt eller delvist
vil medvirke til en løsning af problemet.

Hvis sælger stadig er ligeglad, kan man prøve at skrive et brev til
ham hvor i man beskriver problemstillingen, fortæller lidt om de
relevante § i købeloven (vedlæg gerne hele købeloven med markeringer
af de hotte punkter). Giv han en kort frist inden hvilken han skal ave
valgt enten at "Tage bilen tilbage og tilbagebetale købssummen" eller
"Havde udbedret fejl og mangler ved køretøjet" eller "Have betalt et
beløb på xxxx kr, til køber til udbedring af fejl og mangler" (vælg
selv).
Slut brevet af med at forebeholde ret til uden yderliger varsel at
senden sagen til din advokat. Man kan også true med BT, ekstrabladet,
kontanten osv. hvis man er til den slags seriøse medier.
Det er smart at få en uvildig person til at læse korrektur på brevet
inden det postes.

/Hans