freelance / vikar , og forsikringer?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-04-05 20:00

Hej NG

Hvis jeg som freelance / vikar produktionsarbejder ønsker sygepenge
formodder jeg, at jeg kan tegne en sygeforsikring ved min bopælskommune?
Hvordan med pris, og dækning?

Hvordan med ulykkesforsikring? Er jeg automatisk omfattet af kundens
ulykkesforsikring? Eller kan det aftales?

Hvordan med ansvar? Hvis jeg er uheldig, og ødelægger kundens
produktionsværktøj, eller kundens varer?
Er jeg automatisk omfattet af kundens forsikring? Kan det aftales? Eller
bør jeg tegne en forsikring?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-05 00:35

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
wrote in news:427132c8$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Hvordan med ansvar? Hvis jeg er uheldig, og ødelægger kundens
> produktionsværktøj, eller kundens varer?
> Er jeg automatisk omfattet af kundens forsikring? Kan det
> aftales? Eller bør jeg tegne en forsikring?

Du bør sørge for det er aftalt i din kontrakt med arbejdsgiveren.

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 05:55

In news:Xns9647100E9953FHS235dk@130.225.247.90,
Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:
> Du bør sørge for det er aftalt i din kontrakt med arbejdsgiveren.

Men det er der vel heller ikke noget der hindrer?

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-05 10:39

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:427132c8$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis jeg som freelance / vikar produktionsarbejder ønsker sygepenge
> formodder jeg, at jeg kan tegne en sygeforsikring ved min bopælskommune?

Freelance/vikar er ikke en klar kategori, så det kan man ikke svare på. Er
du selvstændig eller ansat i forholdet?

David

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 14:15

In news:42720006$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> Freelance/vikar er ikke en klar kategori, så det kan man ikke svare
> på. Er du selvstændig eller ansat i forholdet?

Jeg beklager den diffuse beskrivelse af mit virke. Jeg driver
selvstændig virksomhed.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 14:21

In news:4272335a$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> Jeg beklager den diffuse beskrivelse af mit virke. Jeg driver
> selvstændig virksomhed.

DVS. det er min tanke at det skal være mit fremtidige virke. (Hvilket
også er årsagen til min anden tråd (freelance / vikar og forsikringer)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-04-05 15:00

Petersen_Michael wrote:

> DVS. det er min tanke at det skal være mit fremtidige virke. (Hvilket
> også er årsagen til min anden tråd (freelance / vikar og forsikringer)

Du bør tegne nogle forsikringer. Specielt skal du være opmærksom på, at
de lovpligtige ordninger typisk kun gælder ansatte - ikke dig selv som
indehaver af firmaet.

http://www.startguiden.dk/forsikringdagpenge/0/1/0

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 15:42

In news:42723d08$0$79452$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Du bør tegne nogle forsikringer. Specielt skal du være opmærksom på,
> at de lovpligtige ordninger typisk kun gælder ansatte - ikke dig selv
> [...]

Jeg ved fra tidligere - da jeg var ansat i et vikarbureau, at vikarerne
var omfattet af kundens forsikringer, mht. ansvar og arbejdsskade. Af
nævnte årsag mener jeg at det må være muligt at nedfælde kontraktligt
samme betingelser i et "en mands firma"?

Mht. sygedagpengeforsikring, er jeg nået frem til
http://www.adir.dk/extern/forsikringsordningerne/Folder1s.htm
det hører under arbejdsdirektoratet, og koster ca. 260,- Kr. pr. måned
(med "fuld" dækning fra 1. sygedag)

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-05 15:53

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:427247c1$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg ved fra tidligere - da jeg var ansat i et vikarbureau, at vikarerne
> var omfattet af kundens forsikringer, mht. ansvar og arbejdsskade.

I DK er det typiske at vikarer i vikarbureauer er lønmodtagere - enten hos
bureauet eller aftageren. Er man hos bureauet kan bureauet godt aftale med
kunden at kunden betaler for skader. Den slags står vist nok også (her er
min viden mangelfuld) i typiske forsikringsvilkår (at vikarer er dækket).

Er man selvstændig er det ikke lige så nemt.

David

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 16:52

In news:427249af$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> I DK er det typiske at vikarer i vikarbureauer er lønmodtagere -
> enten hos bureauet eller aftageren.

Right.

> [...]

> Den slags står
> vist nok også (her er min viden mangelfuld) i typiske
> forsikringsvilkår (at vikarer er dækket).

Jeg må hellere tage fat i nogle forsikringsselskaber og hører hvordan
tingene kan skrues sammen.

> Er man selvstændig er det ikke lige så nemt.

Hmm.. i det skitserede tilfælde er jeg vikarbureauet..

Hvis kunden i første omgang skriver under på at jeg er dækket, så hænger
kunden vel på det?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 16:56

In news:4272580a$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> Hmm.. i det skitserede tilfælde er jeg vikarbureauet..
og vikaren i en og samme person (jeg hører ikke til de mindste)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-04-05 14:58

Petersen_Michael wrote:

> Hvis kunden i første omgang skriver under på at jeg er dækket, så hænger
> kunden vel på det?

Kunden vil typisk have en lovpligtig forsikring for sine ansatte. Hvis
du ikke betragtes som ansat, skal kunden tegne en særlig forsikring for
dig - eller selv påtage sig hele ansvaret.
Det vil formentlig være nemmere for begge parter, at du selv tegner en
forsikring og lægger lidt ekstra til din pris.

Hvis du bliver omfattet af kundens ansvarsforsikring, vil det ikke dække
dit ansvar over for kunden, men det ansvar, som du/kunden kan pådrage
jer, hvis du på kundens vejne arbejder for 3. mand.

M.v.h.

Jonathan

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-05 15:50

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4272335a$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg beklager den diffuse beskrivelse af mit virke. Jeg driver
> selvstændig virksomhed.

O.k.

Så er du typisk ikke omfattet af din kundes ulykkesforsikring, så sådan
noget kan indgå i en kontraktforhandling.

Forsikring med sygedagpenge kan du læse om her:
http://www.dana-akasse.dk/dp-syg.shtml

Ansvar bør du dels forsikre dig for og dels aftale kontraktligt fx hvis du
nu leverer software kan du forsøge at aftale at du ikke holdes ansvarlig for
følgeskader hvis din software "går ned" - tal dog med kontraktkyndig om
hvordan man gør det - det er jeg ikke, men har dog en lille smule erfaring.
Se fx:
http://www.ebst.dk/file/936/salgsogleveringsbetingelser

David

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 16:31

In news:427248cf$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> Så er du typisk ikke omfattet af din kundes ulykkesforsikring, så
> sådan noget kan indgå i en kontraktforhandling.

Godt så er vi enige

> Forsikring med sygedagpenge kan du læse om her:
> http://www.dana-akasse.dk/dp-syg.shtml

Jeps.

> [...]
> holdes ansvarlig for følgeskader hvis din software "går ned" - tal
> dog med kontraktkyndig om hvordan man gør det - det er jeg ikke, men

Jeg har nedfældet et sæt umiddelbart velfungerende salgs- og
leveringsbetingelser, for de fysiske varer jeg forhandler. Og har styr
på produktansvar osv. (jeg driver pt. en handels virksomhed, B2B handel,
som bi-erhverv)

Men nu drejer det sig om risici, som følge af fejlbetjening af en kundes
produktionsapparat, i en opstiller, konsulent, operatør situation.

Så for at undgå erstatningskrav, hvis uheldet er ude, vil jeg lige
tjekke op på, om det vil være nok at indføje følgende passus i aftalen:

"Det aftales at jeg er dækket af [navn på kunden] ansvarsforsikring, og
lovpligtige arbejdsskadeforsikring."

Det skulle gerne medfører at 1. jeg ikke kommer til at betale for de
uheld jeg kan have andel i ved at udføre arbejde for en kunde. Samt 2.
at hvis jeg mister den ene arm mens jeg arbejder ude hos en kunde, så
modtager jeg en lille sum, så der er råd til at skifte forbindingen..