opsigelsesvarsel, og manglende overenskoms~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-04-05 18:53

Hej NG.

Jeg er pt. ansat i et firma, i min ansættelses aftale står bla.

"opsigelsesvarsel: Efter gældende regler i funktionærloven."

Well.. det betyder jo at jeg skal give et varsel på løbende måned + en
hel måned.

Men! Da arbejdsgiver ikke er omfattet af en overenskomst, har han så ret
meget / om noget at hænge kravet på?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-04-05 18:58

Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> + en hel måned.
>
> Men! Da arbejdsgiver ikke er omfattet af en overenskomst, har han
> så ret meget / om noget at hænge kravet på?

Ja, funktionærloven (og jeres aftale). Det gør ingen forskel, at der
ikke er nogen kollektiv overenskomst.

--
Jesper Lund

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-04-05 19:01

Petersen_Michael wrote:

> Men! Da arbejdsgiver ikke er omfattet af en overenskomst, har han så
> ret meget / om noget at hænge kravet på?

Ja. Funktionærloven gælder skam også selv om der ikke er nogen
overenskomst.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-04-05 19:13

In news:427124c7$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx> wrote:

> Ja. Funktionærloven gælder skam også selv om der ikke er nogen
> overenskomst.

Ok, så er sidste chance i morgen (hvis jeg ikke skal være der en hel
ekstra måned), tak for hjælpen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-05 20:21

In article <427127b4$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Petersen_Michael wrote:

> Ok, så er sidste chance i morgen (hvis jeg ikke skal være der en hel
> ekstra måned), tak for hjælpen.

Hvorfor tror du det hedder funktionærloven ? Det er fordi det er
en lov, og hævet over overenskomster.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-04-05 21:04

In news:slrnd72ds9.3n7.povlhp@ip100.home.terminal.dk,
Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Det er fordi det er
> en lov, og hævet over overenskomster.

Tak for info.

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-05 10:44

> Hvorfor tror du det hedder funktionærloven ? Det er fordi det er
> en lov, og hævet over overenskomster.

Ved vi at loven er gældende i forholdet?

David

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 14:19

In news:42720114$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> Ved vi at loven er gældende i forholdet?

Well der står jo i ansættelsesaftalen:

Opsigelsesvarsel efter gældende regler i funktionærloven.

Og længere nede i aftalen står:

Ansættelsen sker i øvrigt i henhold til bestemmelserne i
funktionærloven, og ferieloven.

Og jeg har sat min autograf på aftalen, lige såvel som firmaets
administrerende direktør har sat sin autograf. Så et eller andet sted,
må vi jo nok erkende at funktionærloven er gældende for
ansættelsesforholdet.

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-05 15:56

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4272345d$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Well der står jo i ansættelsesaftalen:

Ja, det var min pointe. Når aftalen henviser til lovens bestemmelser så er
de ting der henvises til gældende i medfør af aftalen. Det siger ikke i sig
selv at loven er gældende i forholdet.

> Ansættelsen sker i øvrigt i henhold til bestemmelserne i
> funktionærloven, og ferieloven.

O.k. Så gælder det hele i medfør af aftalen. Men Povl skrev altså at loven
stod over aftaler, og det gør den altså kun der hvor den gælder.

> [...]
> administrerende direktør har sat sin autograf. Så et eller andet sted,
> må vi jo nok erkende at funktionærloven er gældende for

Funktionærlovens bestemmelser. Men det er en teknikalitet.

David

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 16:43

In news:42724a4e$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> [...]
> loven stod over aftaler, og det gør den altså kun der hvor den gælder.

> Funktionærlovens bestemmelser. Men det er en teknikalitet.

Right, funktionærlovens bestemmelser er gældende..

Any way, or road.. Jeg slipper ikke uden om det aftalte
opsigelsesvarsel, uden at der vil være tale om aftalebrud..
Funktionærloven §2.

Fra : Aksel

Dato : 29-04-05 23:10

Funktionærloven specificerer ret nøjagtigt hvad der er funktionærarbejde, og
at kun personer der falder ind under disse arbejdsområder er funktionærer,
personer der ikke hører til disse grupper kan ansættes på funktionærlignende
vilkår.

Hvis du har en funktionærkontrakt og dit arbejdsområde ikke er
funktionærarbejde er kontrakten ikke gyldig.

Der har været mange sager hvor ansatte er kommet i klemme ved
virksomhedslukninger, de regnede med at have den lange opsigelsesfrist og
dermed at kunne få løn fra garantifonden, det kan man ikke hvis
arbejdsområdet ikke giver funktionærrettigheder, men hvis kontrakten sagde
funktionærlignende gælder loven.

Tal med din fagforening før du risikerer et kontraktbrud.

http://www.100svar.dk/FaaStyrPaaVirksomheden/ANSATTEFunktionrFrame.html

citat herfra
Hvem er funktionær
I Funktionærlovens paragraf 1 kan du se, hvilke grupper loven omfatter.

Som typiske funktionærgrupper kan nævnes:
a.. Handels- og kontormedhjælpere, der er beskæftiget ved køb/salg, ved
kontorarbejde eller som ekspedient i en forretning

b.. Personer, der er beskæftiget med teknisk eller klinisk bistandsydelse
af ikke håndværksmæssig eller fabriksmæssig art

c.. Personer, hvis arbejde overvejende er af det netop nævnte

d.. Personer, der leder eller fører tilsyn med udførelsen af andres
arbejde, hvis de gør det på arbejdsgiverens vegne.
For at en ansat hos dig kan være omfattet af Funktionærloven kræves
yderligere, at den pågældende er beskæftiget hos dig i mindst 8 timer
ugentligt og indtager en stilling, så hun/han er undergivet dine
instruktioner.

Selv om du ansætter en person, som ikke er omfattet af Funktionærloven, kan
du vælge at ansætte vedkommende på funktionærlignende vilkår.

Når du har ansat en funktionær, skal du vide, at Funktionærloven kun kan
fraviges på enkelte punkter, f.eks. vedr. ansættelse på prøve, midlertidigt
arbejde og muligheden for at sige op med et forkortet varsel ved
længerevarende sygdom.

Ikke funktionærer
Ansatte i restauranter, pizzariaer, cafeer og lignende er ikke omfattet af
funktionærloven. Det skyldes, at man betragter dette arbejde som
håndværkspræget.
Arbejdere på en produktionsvirksomhed eller i bageri, chauffører og
lagerarbejdere er heller ikke omfattet.

Hilsen Aksel

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-05 10:43

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42712314$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Men! Da arbejdsgiver ikke er omfattet af en overenskomst, har han så ret
> meget / om noget at hænge kravet på?

Se sådan her på det: Du har en overenskomst med arbejdsgiver, hvor det er
aftalt.

David