Ejerskifteforsikring ifbm huskøb
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 28-04-05 09:57

Hejsa

Vi er i den lykkelige situation at vi har købt hvores første hus :) Det er
jo dejlig og alt det der, men nu sidder vi og skal tage stilling til om vi
skal have en ejerskifteforsikring, og evt hvor dyr/hvor meget selvrisiko vi
skal have.

Det hus vi køber er fra 1976 med samme ejer fra 1978 og til nu. Huset er
perfekt vedligeholdt, og alle reparationer/ombygninger er udført af
håndværkere. tilstandsrapporten er faktisk pletfri, og der er intet at komme
efter for den murer/tømrer jeg havde med ude og se på huset.

Jeg har så lige siddet og kigget på
http://www.boligassistancen.dk/Ejerskifteforsikring.htm hvor man kan læse om
hvad en ejerskifte forsikring er, og hvad den dækker. Det jeg kommer frem
til er, at den jo faktisk ikkke dækker en disse. Jeg havde regnet med at den
dækkede f.eks ulovlige el/vvs ting, men det dækker den ikke engang.

Hvad er det lige min ejeskifteforsikring dækker, som min hus/indboforsikring
ikke dækker, og i hvilket omfang kan jeg få brug for den?

Det skal lige nævnes at det ikke er pga de 6000kr at vi ikke vil have den,
det er mere det der med at jeg i forvejen betaler til en masse forsikringer,
som jo normalt ikke dækker når det endelig går galt :) Så vi snakker
principper her.

Hvis der er en der kan åbne mine øjne så jeg kan se lyset, og hvad jeg evt
har overset mht ejerskifteforsikring, vil jeg være glad :)

Jeg syntes at det afsnit om hvad forsikringen IKKE dækker på
http://www.boligassistancen.dk/Ejerskifteforsikring.htm , består af alle de
ting jeg ellers havde regnet med var det den egentligt burde dække.

Jacob(Glad husejer)

P.S Fjern dyret i min email

Fra : Martin

Dato : 28-04-05 10:30

> [...]
> de
> ting jeg ellers havde regnet med var det den egentligt burde dække.

Tillykke med huset!

Som en tommelfingerregel, kan du betragte ejeskifteforsikringen som en
sikring i tilfælde af rigtigt dyre skjulte fejl på huset, som en
tilstandsrapport ikke er i stand til at afsløre.

Jeg kan nævne et virkeligt eksempel: En ven købte et hus, som så fint ud, og
havde en rimelig tilstandsrapport. Ved overtagelsen et par måneder senere,
bemærker han at der er fugtigt i hele huset. Det viser sig, at funderingen
er udført forkert - der mangler kapilarbrydende lag, der mangler dampspærre
og klaplaget er alt for tyndt. Resultatet er, at gulvet i hele huset skal
brydes op og laves om - en omkostning på omkring 700.000 kr. Det kommer
ejerskifteforsikringen formentlig til at betale.

Jeg beklager, at der ikke er så meget jura i svaret.

/Martin

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 28-04-05 17:22

"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> wrote in message

> [...]
> de
> ting jeg ellers havde regnet med var det den egentligt burde dække.

Den side giver jeg ikke en dyt for...

---FRIT SNIP FRA SIDEN---
Ejerskifteforsikringen dækker ikke:

1) Forhold vedrørende installationers funktion og lovlighed (ulovlige
bygningsindretninger, dvs. specielt ulovlige el-installationer og
VVS-installationer)

2) -Bagatelagtige forhold, der er umiddelbart synlige for en usagkyndig
køber
-Forhold, der alene består i udløb af bygningsdeles, konstruktioners
eller materialers sædvanlige levetid
-Forhold, der alene er udtryk for slid og ælde og dårlig vedligeholdelse
---FRIT SNIP FRA SIDEN---

1) Jeg fik lavet for 40.000 på den konto.
2) Den er fusket, for de er også synlig forsagkyndige som burde have nævnt
det i tilstandsrapporten. Derfor er der dækning, men ikke gennem
ejerskifteforsikringen, men gennem den sagkyndiges ansvarsforsikringen.

Br,
Morten, som har fået lavet for >250.000 på ejerskifteforsikring/sagkyndiges
ansvarforsikring.