Opsigelse eller ej
Fra : Henrik Holm-Hansen

Dato : 28-04-05 10:02

Hejsa,
Jeg har en udlejer, der tidligere brugte serieudlejning på tidsegrænsede
kontrakter, sorte penge under bordet osv., men for snart tre år siden fik
jeg "ram" på ham, og fik både tidsbegrænsningen ophævet, de sorte penge
tilbage og dengang lejen nedsat til 6.500 om måneden. I forligsteksten, som
blev indført i retsbogen i Gentofte ville udlejer have følgende afsnit med:

"Det er endvidere et led i forliget, at min kient (mig) ved sin tiltræden
accepterer at sagen af ham ikke indbringes for huslejenævnet med påstand om
lejens nedsættelse til et beløb under kr. 6.500 pr. måned.

Såfremt min klient uanset ovenstående indbringer sagen for huslejenævnet med
påstand om, at lejen nedsættes til et beløb på mndre end kr. 6.500
accepterer min klient ved sin tiltrædelse af nærværende at være pligtig at
fraflytte lejemålet, senest 3 måneder fra det tidspunkt, på hvilket sagen af
min klient er indbragt for huslejenævnet som ovenfor anført."

Er det overhovedet et lovligt afsnit, da jeg jo som lejer i henhold til
lejeloven jo har en dårligere retsstilling vedr. opsigelse? Udlejer har
siden han tabte sagen chikaneret os ved overhovedet ikke at vedligeholde
ejendommen. Han er nu to gange af huslejenævnet blevet pålagt at foretage
vedligeholdelsesarbejder. Og første gang måtte vi have sagen videre til GI.

Mit spørgsmål er nu, hvad der vil ske, hvis jeg i en ny sag indbringer
huslejens størrelse for huslejenævnet. Såvidt jeg læser reglerne, så vil den
fremtidige husleje blive på ca. 3.500-4.000 om måneden. Men vil udlejer
kunne håndhæve, at jeg så i henhold til det oprindelige forlig i den gamle
sag skal fraflytte med tre måneders varsel selvom det nu tre år efter er en
ny sag der rejses?

Mvh

Henrik

Fra : Grunt

Dato : 28-04-05 13:02

On Thu, 28 Apr 2005 11:01:58 +0200, "Henrik Holm-Hansen" <henrik@multimail.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>fraflytte lejemålet, senest 3 måneder fra det tidspunkt, på hvilket sagen af
>min klient er indbragt for huslejenævnet som ovenfor anført."

Og det har du skrevet under på ? Bordet fanger ved du nok.

>Er det overhovedet et lovligt afsnit, da jeg jo som lejer i henhold til
>lejeloven jo har en dårligere retsstilling vedr. opsigelse? Udlejer har

Nej du har samme retsstilling med hensyn til frivillig opsigelse og udlejer har
de samme vedr. opsigelse/ophævelse som der altid har været ifølge lejeloven.

> [...]
>vedligeholdelsesarbejder. Og første gang måtte vi have sagen videre til GI.

Det kan du så fortsætte med.

> [...]
>sag skal fraflytte med tre måneders varsel selvom det nu tre år efter er en

Forliget gælder så længe du bor der.