Genudlejning.
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 27-04-05 16:35

Jeg har fået afvide at boligselskabet ikke må opkræve genudlejnings gebyr,
såfremt dette ikke står i lejekontraken.

Jeg har nu kigget lidt på http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2004/0092029.htm
efter opfordringen fra en person herinde.

Men jeg kan ikke rigtigt finde noget. Er der nogen der kan hjælpe?

--

/Kenneth K

Fra : Grunt

Dato : 27-04-05 19:07

On Wed, 27 Apr 2005 17:35:26 +0200, "Kenneth Koustrup"
<kenneth.k@sletmig.mail.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>efter opfordringen fra en person herinde.
>
>Men jeg kan ikke rigtigt finde noget. Er der nogen der kan hjælpe?

Den er da ret tydelig.
§ 6. Ved udlejning til beboelse, ved formidling af sådanne lejeforhold eller ved
bytning af beboelseslejligheder er det ikke tilladt at modtage eller kræve
vederlag fra lejeren eller at betinge sig, at lejeren indgår anden retshandel,
som ikke er et led i lejeaftalen. Vederlag=gebyr.

Er du sikker på det drejer sig om privat udlejning og ikke udlejning af en almen
bolig ?

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 28-04-05 14:06

> Er du sikker på det drejer sig om privat udlejning og ikke udlejning af en
> almen
> bolig ?

Det er en alm. bolig, ændre det noget????

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-04-05 19:48

Scripsit "Kenneth Koustrup" <kenneth.k@sletmig.mail.dk>

> Jeg har fået afvide at boligselskabet ikke må opkræve genudlejnings gebyr,
> såfremt dette ikke står i lejekontraken.
> Jeg har nu kigget lidt på http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2004/0092029.htm

[Linket fører til seneste bekendtgørelse af lejeloven]

> Men jeg kan ikke rigtigt finde noget. Er der nogen der kan hjælpe?

Der hentydes sandsynligvis til §86 stk 3:

| Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
| bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder
| eller burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav
| over for lejeren.

Det vil sige at loven giver udlejer pligt til at forsøge at genudleje,
og han kan som udgangspunkt ikke kræve at andre (den tidligere lejer)
betaler ham for at overholde denne pligt.

Denne konklusion er dog vistnok lidt kontroversiel, men jeg kan ikke
huske hvad modargumentet er.

Hvis der er et "boligselskab" indblandet, er der dog sandsynligvis
tale om en almen bolig (tåbeligt udtryk!) og lovgrundlaget skal så
findes i den særlige lejelov for almene boliger [1], som indeholder en
ordret identisk bestemmelse som §88 stk 2.

[1] http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0092129.htm#P88

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 28-04-05 14:07

> Det vil sige at loven giver udlejer pligt til at forsøge at genudleje,
> og han kan som udgangspunkt ikke kræve at andre (den tidligere lejer)
> betaler ham for at overholde denne pligt.

Jeg har en mail fra boligselskabet hvor jeg i slutning af marts har opsagt
lejligheden, men hvor bolig selskabet skriver at de først vil forsøge at
genudleje den fra 15. maj da de har travlt. Vil det så også være forkert??

Fra : Grunt

Dato : 28-04-05 14:59

On Thu, 28 Apr 2005 15:06:47 +0200, "Kenneth Koustrup"

> [...]
>genudleje den fra 15. maj da de har travlt. Vil det så også være forkert??

Hvornår flytter du ? 15 eller 30 juni ? Den med genudlejningspligten gælder kun
hvis du flytter før du skal. Bor du perioden ud skal du jo kun betale
april-maj-juni leje (medmindre de er forudbetalt ved indflytningen), og derefter
kan du være ligeglad.

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 28-04-05 19:08

??

> [...]
> hvis du flytter før du skal. Bor du perioden ud skal du jo kun betale
> april-maj-juni leje (medmindre de er forudbetalt ved indflytningen), og

Lejligheden var fra flyttede 30 marts, da vi opsagende den. (vi var bekendt
med at vi kunne risikere at den skulle stå tom i 3 mdr. herefter)

Boligselskabet, ville dog ikke forsøge genudlejning før 15 maj. da de som
sagt have travlt (dog har de skiftede låsene, da der har været håndværker
på).

Fra : Grunt

Dato : 29-04-05 08:35

On Thu, 28 Apr 2005 20:07:34 +0200, "Kenneth Koustrup"
> [...]

>Lejligheden var fra flyttede 30 marts, da vi opsagende den. (vi var bekendt
>med at vi kunne risikere at den skulle stå tom i 3 mdr. herefter)

Så har udlejer pligt til at genudleje så huttigt som muligt, medmindre de
afsiger sig din indbetaling (forudbetalt leje) i perioden.

>Boligselskabet, ville dog ikke forsøge genudlejning før 15 maj. da de som
>sagt have travlt (dog har de skiftede låsene, da der har været håndværker
>på).

Det med hutig genudlejning er fordi du dermed skal slippe for lejeudgiften (have
flere penge tilbage for forudbetalt leje) fordi udlejer kan kræve betalt for
perioden.

Hvis du var mere præcis kunne du få et mere præcist svar.