lejer i dødsbo
Fra : James Bush

Dato : 26-04-05 09:34

Hej.
Min kærest og jeg har været ude og kigge på nyt hus.

Vi så på et rimeligt hus hvor kun underetagen var godkendt som beboelse. 1
sal var ikke godkendte til beboelse.
På 1 sal bor der en lejer, som siger at han har en lejekontrakt og 1 års
opsigelse.
Selve huset er et dødsbo.

så hvis jeg nu køber dette hus, kan jeg så smide lejer ud, da han bor
ulovligt?.

vh
kk

Fra : Grunt

Dato : 26-04-05 16:24

On Tue, 26 Apr 2005 10:33:47 +0200, "James Bush"
<Jamesbush@ikkebrugbarmail.indvalid> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>sal var ikke godkendte til beboelse.
>På 1 sal bor der en lejer, som siger at han har en lejekontrakt og 1 års

Der er 1 års opsigelse i følgende tilfælde.

§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om
b) beboelseslejlighed i et hus, hvori der på tidspunktet for aftalens indgåelse
kun findes to beboelseslejligheder, hvoraf ejeren bebor den ene. Reglen gælder,
selv om ejeren anvender et eller flere lokaler i huset til andet end beboelse,
og selv om der i ejendommen er udlejet et eller flere enkeltværelser til
beboelse,

§ 83. Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte kan udlejeren kun opsige i følgende
tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88:

a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.

§ 82b, hvis du ikke er flyttet ind så bebor du jo ikke og der er derfor ikke 1
års opsigelse.

§83a, så kan det jo ikke lade sig gøre da du ikke selv lovligt kan bebo
lejligheden, og derfor er der ikke 1 års opsigelse.

>Selve huset er et dødsbo.
Ikke interessant hvis boet er udlagt og en ejer er fastslået.

>så hvis jeg nu køber dette hus, kan jeg så smide lejer ud, da han bor
>ulovligt?.

Først er der 3 måneders opsigelse
Du kan måske ophæve lejemålet sådan.:

Udlejerens ret til at hæve lejeaftalen

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

b) Når det lejede benyttes til andet end aftalt og lejeren ikke trods udlejerens
indsigelse er ophørt hermed.

Ovenstående er sikkert en overfortolkning af at lejer ikke har lov til at bo
der.

Ellers må du kontakte kommunen og få konstateret at lejligheden ikke må bebos og
få et krav på at vedkommende skal flytte.