Program efterlyses: Skeduleret import af T~
Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 30-05-01 21:31

Hej alle,

Wups, det var et lang subject, men her er meningen med det...

Jeg søger et program der er I stand til følgende...

A) på skedulerede tidspunkter at importere en TAB separeret fil, og herefter
slette den originale fil.

B) Tage indholdet I den TAB separerede fil og formattere denne præcist
(tekst, størrelse, skrifter, placering - just like MS Word).

C) Udskrive den formatterede side, for alle de records der måtte være I den
TAB sep. fil.

Nogen ideer...

PowerPalle

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-05-01 21:49

In article <B73B251A.4FC1%powerpalle@powerpalle.dk>,
"Palle B. Nielsen (PowerPalle)" <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Nogen ideer...

FileMaker og AppleScript?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-05-01 23:05

> FileMaker og AppleScript?

Med Scripteditor sat til at optage importerer du tab-filen. redigerer
den og udskriver den i MS Word. Slet derefter filen i finder. Nu har du
scriptet som kan skeduleres med eks. "iDo Script Scheduler"

Kan det bruges?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 31-05-01 10:40

Hej Michael,

Tak for input. Men I detaljen er det mere specifikt og besværligt end som
så. Således skal den importerede fil (data) formateres I eks. Word efter
nogle skabeloner - det hele skal gøres automatisk.

Skeduleringen skal I virkeligheden foregå ved hjælp af en tricker og ikke på
intervaller - jeg tror at jeg beskrev det forkert I mit indlæg.

PP

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 31-05-01 10:37

Hej Martin,

Tak for forslaget, men jeg vil helst ikke blande AppleScript ind I det
koncept jeg forsøger at bygge. Det skal helst være ét produkt der kan magte
det, og FileMaker har jeg forsøgt med, og det lader ikke til at kunne flere
af de ting som jeg gerne vil have det til, eller også har jeg ikke opdaget
funktionerne til det.

PowerPalle

On 30/05/01 22:48, in article
newsspam2-AF021B.22484430052001@news01.inet.tele.dk, "Martin Edlich"

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-01 11:30

In article <B73BDD60.506A%powerpalle@powerpalle.dk>,
> [...]

> af de ting som jeg gerne vil have det til, eller også har jeg ikke opdaget

Det kunne være du skulle prøve at forklare lidt nærmere hvad det er du
vil opnå.

Skal din løsning være platformsuafhængig?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 01-06-01 17:58

Hej Martin,

Ok, jeg kommer så her med den lange version...

Jeg har udviklet et program, der udelukkende kan benyttes via en web
browser. I web browseren har man mulighed for at indtaste en masse data. Når
data er indtastet så ender data I en tab separeret database.

I browseren har man så mulighed for at hive en side frem med specifik data
fra databasen. Når disse data er hentes, så skal man kunne trykke på en knap
der gerne skulle gøre følgende...

Overføre sidens data (fra databasen) til et anden program, der er I stand
til at udskrive disse data, men inden I en skabelon, der er formatteret med
skrifter, størrelser på skrifter billeder etc. Selve skabelonen er lavet på
forhånd, og venter således blot på nogle data fra databasen, aktiveret fra
Web browser knappen.

Jeg har lavet en mock-up af produktet der virker helt fint vha. Af FileMaker
og dennes indbygede HTTP server. Men FilerMaker HTTP server og det
tiloknyttede Script sprog er alt for ringe. Derfor skal data og web server
komme fra en anden applikation (http server) med med stærkere script
muligheder (WebCatalog).

Men WebCatalog kan ikke formattere, som beskrevet foroven.

Håber at det hjælper lidt på forståelsen af mit problem.

PowerPalle

On 31/05/01 12:29, in article
newsspam2-2371F6.12294331052001@news01.inet.tele.dk, "Martin Edlich"

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-06-01 02:24

In article <B73D9636.5213%powerpalle@powerpalle.dk>,
"Palle B. Nielsen (PowerPalle)" <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Men WebCatalog kan ikke formattere, som beskrevet foroven.

Er det en demo af programmet du har downloadet, eller har du nået at
betale for det?

> Håber at det hjælper lidt på forståelsen af mit problem.

Jeg kan godt se hvad problemet er, men hvis ikke WebCatalog kan
formattere teksten selv, så kan jeg ikke umiddelbart se at du kan undgå
AppleScript eller i det mindste FolderScript.

Ud fra dokumentationen på http://betadoc.pacific-coast.com/ ville jeg
have troet at WebMerchant formatterede ordrefilerne.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 02-06-01 09:11

Hej Martin,

Jeg har faktisk købt WebCatalog for flere år siden. Og nej WebCat kan ikke
formattere og placere tekst på samme måde som eks. Word og FileMaker.

PP

On 02/06/01 3:23, in article
newsspam2-12C66A.03234502062001@news01.inet.tele.dk, "Martin Edlich"

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-06-01 10:19

In article <B73E6C4E.52DD%powerpalle@powerpalle.dk>, "Palle B. Nielsen
(PowerPalle)" <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Jeg har faktisk købt WebCatalog for flere år siden. Og nej WebCat kan ikke
> formattere og placere tekst på samme måde som eks. Word og FileMaker.

Hej Palle

Du kan få WebCat til at generere en fil i HTML. Så alt hvad du behøver
er et AppleScript med "on idle" der checker indholdet af en mappe og
Apple HelpViewer til at rendere og udskrive din HTML.

tell application "Help Viewer"
print file "Macintosh HD: test.html" without dialog
end tell

//Peter

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 02-06-01 10:58

Hej Peter,

Det er naturligvis en løsningsmetode, men...

HTML formattering herunder I AppleViewer er begrænset til HTML og denne
formatterings muligheder.

Jeg har et behov for at formattere langt mere nuanceret, eks. Med skrifter,
størrelser, grafik etc. helt ned til pixel niveau - om det så er eks. Word
eller FileMaker der formatterer er for mig lige gyldigt.

PowerPalle

On 02/06/01 11:18, in article
moof.immerfreundlich-A87140.11183602062001@news.inet.tele.dk, "Peter

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-06-01 13:48

In article <B73E8550.52ED%powerpalle@powerpalle.dk>, "Palle B. Nielsen
> [...]

> størrelser, grafik etc. helt ned til pixel niveau - om det så er eks.
> Word eller FileMaker der formatterer er for mig lige gyldigt.

OK - så er vi tilbage ved 4D.

Skriv evt. til thomas@linx.dk. Han startede sidste år fra en Director
baggrund, og er nu flyvende i 4D. Hvis du kender folk hos TDC Forlag så
spørg der. De har 4D på mac over det hele.

4D + 4D Write har alt hvad du har brug for, så det er kun et spørgsmål
om, hvor lang tid det vil tage at lære.

//Peter Gersmann

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-06-01 15:22

In article <B73E6C4E.52DD%powerpalle@powerpalle.dk>,
"Palle B. Nielsen (PowerPalle)" <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Jeg har faktisk købt WebCatalog for flere år siden.

OK, så har du jo 3.500 grunde til at holde fat i det. Det var mere for
at høre om du insisterede 100% på at holde fast i den løsning.

> Og nej WebCat kan ikke
> formattere og placere tekst på samme måde som eks. Word og FileMaker.

Du skulle måske overveje at skrotte WC alligevel, og så kigge på en 4D
løsning.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 02-06-01 16:06

Hej Martin,

Jeg tror at jeg kigger forbi 4D og kigger på produktet.

PS. Ja, 3.500 gode grunde :) vel og mærke I dollars...

PowerPalle

On 02/06/01 16:22, in article
newsspam2-B9F5C9.16221702062001@news01.inet.tele.dk, "Martin Edlich"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-01 02:42

Hej Palle

Det var faktisk noget i den retning, jeg tænkte, du mente med dit spørgsmål, men
ok, det giver et lidt mere nuanceret billede af hvad du har brug for.

Nu skriver du, at du har prøvet med WebCatalog til det formål, og det kan ikke
formattere teksten, som du ønsker det.

Har du prøvet at bruge / eksperimentere med Filemaker ODBC og WebCompagnon i FMP
5.x? - Jeg har ikke selv haft muligheden, da jeg kun har en demo af FMP 5, men
såvidt jeg da har læst i intro til den, så skulle det netop være en af
mulighederne med FMP og ODBC, - at auto-importere til et forudangivet
skabelonsystem / datakort i FMP. Og derfra at få FMP til automatisk at udskrive
er ikke noget problem, det kan gøres vha en instruks. Denne instruks er i
hvertfald allerede indbygget i FMP 2.1, som jeg faktisk stadig bruger mest. Det
opdagede jeg helt tilfældig, da jeg havde eksperimenteret med at tilpasse nogle
instrukser, - at når jeg lukkede databasen, blev de kort, jeg havde gennemset
automatisk udskrevet.-)

Og hvis jeg da ellers har forstået Apples systemudvidelserne NBP og LDAP, så er
disse udvidelser beregnet til lidt af det samme - at hente og placere data fra en
given database og flytte dem til en anden 'local' (fx. HD) database / tekstfil.

Ville det derfor være muligt at bruge en af flg. måder.
1. at skrive en plug-in til den browser - (Netscape og MSIE?), - du bruger. - En
plug-in, der automatisk 'opsamler' den tekst, man vælger og som automatisk
videresender den til en forudbestemt modtager, - her en anden database, lokalt
placeret på en HD.
2. At skrive et AppleScript, der automatisk vil 'opfange' den markerede
datamængde og flytte den til den forudbestemte skabelon. Scriptet skal jo i så
fald aktiveres i det øjeblik, du markerer en given datafil i browseren.
3. At skrive en Javabaseret Applet, der kan det samme.

Men jeg skal gerne indrømme, at det hele ville være langt lettere, hvis nu
browserne og modtagerdatabasens 'moderprogram' kunne betjene sig af brugen af
makroer.....

Blot nogle strøtanker, som jeg håber kan give dig inspiration til løsning af
problemet.
mvh. Erik Richard

"Palle B. Nielsen (PowerPalle)" wrote:

> [...]
>
> Men WebCatalog kan ikke formattere, som beskrevet foroven.
>
> Håber at det hjælper lidt på forståelsen af mit problem.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-06-01 03:45

In article <B73D9636.5213%powerpalle@powerpalle.dk>, "Palle B. Nielsen
> [...]

> på forhånd, og venter således blot på nogle data fra databasen, aktiveret

Se: http://www.groovychocolate.com/

Idéen er den samme. Data ind - print ud.
At udskriften så sker til chokolade - ekstra bonus

Og nej - systemet består ikke i +50 FileMaker filer, der skriger til
hinanden.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Peter Gersmann

Dato : 31-05-01 00:56

> [...]

> (tekst, størrelse, skrifter, placering - just like MS Word).
>
> C) Udskrive den formatterede side, for alle de records der måtte være I

AppleScript + Excel, FileMaker eller InDesign

eller

4D

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 31-05-01 10:42

Hej Peter,

Du er bekndt med WebCatalog. Det drejer sig om, at et eksternt program, der
kan formattere tekst og auto udskrive, skal kunne modtaget en tricker fra
WebCat inkl. Data og herefter formatere og udskrive en formular på printer.
Alt styret af WebCat.

Evt. Fordele med InDesign er jeg ikke bekendt med...

PP

On 31/05/01 1:56, in article
moof.immerfreundlich-B9DE79.01561131052001@news.inet.tele.dk, "Peter

Fra : Magnus Rohde

Dato : 31-05-01 15:21

d. 31/05/01 11:42 skrev Palle B. Nielsen (PowerPalle) på
powerpalle@powerpalle.dk i artiklen B73BDEA0.506D%powerpalle@powerpalle.dk:

> [...]
> Alt styret af WebCat.
>
> Evt. Fordele med InDesign er jeg ikke bekendt med...

Hvad med HyperCard? Det kan såvidt jeg husker håndtere AppleEvents, men da
det er et stykke tid siden, jeg har beskæftiget mig med det, kan det være at
jeg husker forkert.

Magnus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-01 01:10

Hej Palle

Martin Edlich har ret. Filemaker Pro fra ver. 4.0v3 har alle de muligheder
sammen med AppleScript. Den kan automatiseres via menusætningen i 'Instrukser'.
Og så kan jeg tilføje, at fra og med version 5.0 har FMP også mulighed for
direkte import og auto-generering af Excel og Access filer.

En anden løsning kunne måske være 4th Dimension, men jeg har kun 'lugtet' en
anelse til den endnu. - Men der må da være andre 4D folk her i gruppen, der kan
svare på det -)?

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 31-05-01 10:44

Hej Erik,

Man så vidt jeg kan se kan FileMaker ikke auto-importere og ej heller ikke
vha. En tricker fra et andet program.

Ellers er nævnte løsning er mulighed.

PowerPalle

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-05-01 17:05

Palle B. Nielsen (PowerPalle) <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Nogen ideer...

Hvad med QuicKeys? Det kan lave ret avancerede ting, hvis man sætter sig
ind i det og så er man ikke afhængig af, om programmerne er
AppleScript-kompatible.

--
René

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-06-01 00:07

powerpalle@powerpalle.dk,Ny-Internet writes:
[...]

hej,
Jeg vil anbefale dig at kontakte Finn Løvenkrands på www.finns-planet.dk
eller skrive privat til ham. Du finder email adr. på siden. Han elsker at
"knække nødder" han har i tonsvis af tykke Filemaker bøger og kan
FileMaker utrolig godt. Des for uden har han via sit medlemskab af
FileMaker i USA mange mulighederr for at kontaket de helt store FileMaker
guruer.

Hilsen Hanne

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-06-01 10:08

In article <fc.0073fb6b033405463b9aca00f1992b97.33405d0@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> FileMaker utrolig godt. Des for uden har han via sit medlemskab af
> FileMaker i USA mange mulighederr for at kontaket de helt store FileMaker

Hvor er det lige at FileMaker kommer ind i billedet?

Kan FileMaker scanne indholdet af mapper?
Har FileMaker indbygget en cron lignende funktion?
Er FileMaker specielt velegnet til hurtig opsætning af tekst?

Ja, FileMaker kan læse en tab-separeret fil, men det er vel også stort
set det.

//Peter

Fra : Palle B. Nielsen (Po~

Dato : 02-06-01 11:07

Hej Peter,

Det er lige præcis samme svar jeg søger. Kan FileMaker scanne indholdet af
en mappe? Kan FileMaker importere flere filer på én gang?

Dog vil jeg sige at FileMaker er rimeligt velegnet til hurtig opsætning af
tekst med indhold fra databasen.

Men jeg er nu ikke sikker på at FileMaker nødvendigvis er løsningen for mine
ønsker, som beskrevet tidligere.

PowerPalle

On 02/06/01 11:08, in article
moof.immerfreundlich-778146.11081202062001@news.inet.tele.dk, "Peter