Rykkergebyr ulovligt?
Fra : Thomas Hartz-Olsson

Dato : 24-04-05 22:53

Hej

Jeg står i en mindre kattepine. Det drejer sig om sølle 100 kr., men af
princip nægter jeg at betale de penge, hvis jeg har retten på min side.

Jeg er ejer af et domæne hostet hos b-one.net. Forleden fik jeg et brev fra
dem med et rykkergebyr på 100 kr. Problemet er bare at jeg ikke har modtaget
nogen faktura førhen.

Jeg skrev dette til dem, og de sagde at der var blevet sendt en mail på den
emailadresse jeg registrerede mig med hos dem. Den emailadresse er ikke i
funktion mere, og ja det er da en fejl fra min side.

Men mit spørgsmål går på, kan de tillade sig at regne en mail for en gyldig
fakturering? Især når de kan se at mailen bouncer? Er det ikke det samme som
en ukendt postadresse?

Jeg ved ikke lige hvor jeg kan finde svar på disse spørgsmål, men de står
allerede og truer med en ny rykker, så håber i kan hjælpe med et svar, eller
ihvertfald pege mig i retning af hvor jeg kan finde et.

På forhånd tak!

--
Thomas Hartz-Olsson

Fra : Rea721

Dato : 24-04-05 23:41

I news:426c154c$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk
skrev Thomas Hartz-Olsson følgende tekst:

> [...]
> på den emailadresse jeg registrerede mig med hos dem. Den
> emailadresse er ikke i funktion mere, og ja det er da en fejl fra min

Fra abbonementsbetingelserne:

3.3. Adresse-informationer
Kunden er forpligtet til altid at holde B-one informeret om sin nuværende
bopæl og e-mail. Dette skal ske via kontrolpanelet,
hvor adresse-informationer og e-mail kan ændres.

> Men mit spørgsmål går på, kan de tillade sig at regne en mail for en
> gyldig fakturering?

Jeg kan ikke se noget i lovgivningen som skulle forbyde det. Desuden er det
ikke et krav at de skal sende dig en faktura for at du kan betale, du er
selv forpligtiget til at betale hvad du skylder og til tiden.

> Især når de kan se at mailen bouncer? Er det ikke
> det samme som en ukendt postadresse?

Uanset om en mail bouncer...uanset om du er flyttet til kuwait, forfalder
din betaling på det tidspunkt den nu engang gør.

> Jeg ved ikke lige hvor jeg kan finde svar på disse spørgsmål, men de
> står allerede og truer med en ny rykker, så håber i kan hjælpe med et
> svar, eller ihvertfald pege mig i retning af hvor jeg kan finde et.

Da du ikke har betalet hvad du skylder til den tid der er aftalt, har du en
dårlig sag. Din sag bliver endnu mere dårlig set ud fra det synspunkt at du
risikerer at B-one (hvis sagen går i hårdknuder) simpelthen sletter dit
domæne og lukker for dit evt hotel osv. jfr pkt 3.5 i samme betingelser.

Mit råd...betal, æd de 100 spir...brug den næste periode til at overveje om
du kan accepterer deres betingelser.

--
Rea721 AKA Leon Andrea
Vil du være pilot?