Fugt i lejlighed
Fra : Martin

Dato : 24-04-05 18:19

Min kæreste har et problem i forbindelse med udlejning af sin lejlighed.-

Da min kæreste og jeg flyttede sammen, besluttede hun at fremleje sin

Det pågældende par har nu boet i lejligheden i ca. 1 år.

I løbet at vinteren henvendte lejerne sig til min kæreste fordi
lejligheden var fugtig, samt at der voksede skimmel op ad en af væggene.
Min kæreste har selv boet i lejligheden i 4 år, hun har aldrig oplevet
at der voksede skimmel op ad væggen.

Vi mener at årsagen er, at lejerne har anskaffet sig en kat. De er
temmelig bange for at katten skal hoppe ud fra 5. sal, så de holder
nærmest vinduerne hermetisk lukkede.

Da vi kom for at se på fugtskaden, var indeklimaet temmeligt dårligt;
meget varmt, fugtigt samt en lugt af indelukkethed.

Da de startede med at leje lejligheden, udarbejdede de en mangelliste.
Fugten var ikke på denne liste ( jeg ved at man ikke kan konstantere
dette med det samme, hvis nu man har vasket vægen af med klorin, men
hvis fugten havde været der ville de kunne konstantere dette efter en
måned, dette gjorde de ikke )

Min spørgsmål er som følger.

Er det muligt at bevise at fugten er kommet som følge af dårlig
udluftning ( altså at de ikke har luftet nok ud og fugten er kommet som
følge af dette )

Hvis dette kan bevises, kan vi så trække en eventuel udbedring af skaden
via deres depositum?

Kan man hyre en uvildig til at konstantere dette ( her tænker vi på en
byggesagkyndig som udarbejder tilstandsrapporter )

Med venligv hilsen

Martin

Fra : Grunt

Dato : 24-04-05 20:56

On Sun, 24 Apr 2005 19:19:09 +0200, Martin <none@mac.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Min kæreste har et problem i forbindelse med udlejning af sin lejlighed.-

Så hum ejer lejligheden ?

>Da min kæreste og jeg flyttede sammen, besluttede hun at fremleje sin

Det er ikke fremleje når det er en ejer der udlejer.

> [...]
>dette med det samme, hvis nu man har vasket vægen af med klorin, men
>hvis fugten havde været der ville de kunne konstantere dette efter en

Normalt skal en mangelliste indsendes senest 14 dage efter indflytning, men en
ejer skal efterfølgende holde lejemålet vedlige og i brugbar stand.
D.v.s. hvis der sker en udefrakommende fugtskade skal ejer udbedre skaderne.

>Min spørgsmål er som følger.
>
>Er det muligt at bevise at fugten er kommet som følge af dårlig
>udluftning ( altså at de ikke har luftet nok ud og fugten er kommet som
>følge af dette )

I kan jo bevise at fugtskaden ikke kommer udefra, ik'

>Hvis dette kan bevises, kan vi så trække en eventuel udbedring af skaden
>via deres depositum?

Depositum kan kun anvendes ved lejers fraflytning.

>Kan man hyre en uvildig til at konstantere dette ( her tænker vi på en
>byggesagkyndig som udarbejder tilstandsrapporter )

Ja, men er fugtskaden kommet udefra, hænger i også på den regning.

Fra : Martin

Dato : 24-04-05 21:23

Grunt wrote:
> On Sun, 24 Apr 2005 19:19:09 +0200, Martin <none@mac.com> wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Så hum ejer lejligheden ?

ja det gør hun

Nu er jeg ikke fagmand, og det er sikkert den forkerte gruppe jeg
spørger i, men hvordan konstanterer man om en fugtskade kommer indfra
eller udefra. Det eneste vi kan forholde os til, at fugten er kommet
imens de har lejet lejligheden.

> Depositum kan kun anvendes ved lejers fraflytning.

Vi har planlagt at sige dem op, netop af denne grund

Fra : bem

Dato : 24-04-05 21:51

Martin wrote:

> Vi har planlagt at sige dem op, netop af denne grund

Sige dem op? Har de lejet for en tidsbestemt periode (f.eks. 2 år)?

/Bo

Fra : Martin

Dato : 24-04-05 23:38

bem wrote:

> Sige dem op? Har de lejet for en tidsbestemt periode (f.eks. 2 år)?
>
> /Bot

Kontrakten løber på 1 1/2 år med 3 måneders opsigelse for begge parter.

/martin

Fra : KNT

Dato : 25-04-05 08:31

"Martin" <none@mac.com> skrev i en meddelelse

> Kontrakten løber på 1 1/2 år med 3 måneders opsigelse for begge parter.

Kan du ikke give dem et myggenet eller trådnet at hænge op. Så kan vinduerne
stå åbne og katten blive inde.

Knud

Fra : KNT

Dato : 24-04-05 22:01

, så de holder
> nærmest vinduerne hermetisk lukkede.

Det er med 99% sandsynlighed årsagen. Udskiftes luften ikke dagligt eller
helst flere gange om dagen vil der altid komme fugt.

Knud

Fra : Martin

Dato : 24-04-05 23:40

KNT wrote:
> [...]
>

> Det er med 99% sandsynlighed årsagen. Udskiftes luften ikke dagligt eller
> helst flere gange om dagen vil der altid komme fugt.

Det er netop det vi også selv formoder - hvorfor skulle det ellers komme
nu, når det ikke har været der i de foregående år?

Vi talte med dem om problemet. De har kun de øverste viduer på haspe
idet de siger at katten har fundet ud af, hvordan den åbner vinduer.

Martin