TV-serier på peer-2-peer
Fra : Steffen Denize

Dato : 24-04-05 08:20

Hej,

I bølgen af anholdelser i peer-2-peer (P2P) miljøet har jeg lige et
supplerende spørgsmål.

Så vidt jeg kunne forstå på artiklerne i aviser o.l. var det kopieret
software der var hoved emnet i sagen, men hvad med tv-serier der har
kørt på fx DR eller Discovery.

Eks. Hvis jeg optager Rejseholdet på min HD-optager og lægger dem over
på min computer, er det så strafbart, hvis jeg deler afsnittene på en
fil-delingstjeneste?

mvh,
Steffen

Fra : Grunt

Dato : 24-04-05 09:48

On Sun, 24 Apr 2005 09:19:55 +0200, Steffen Denize <denize@vip.cybercity.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Eks. Hvis jeg optager Rejseholdet på min HD-optager og lægger dem over
>på min computer, er det så strafbart, hvis jeg deler afsnittene på en

Alt hvad der er ophavsret på må kun kopieres og bruges til privat (eget) brug.
Ja. tvstationer har ophavsret på alle udsendelser.

Fra : Steffen Denize

Dato : 24-04-05 10:27

Grunt wrote:

>Alt hvad der er ophavsret på må kun kopieres og bruges til privat (eget) brug.
>Ja. tvstationer har ophavsret på alle udsendelser.

OK. Det vil så i princippet sige at
har gang i noget ulovligt?
Samt at jeg ikke kan låne optagelser fra TV fra naboen og kopiere den
til eget brug?

--
---
Projektmedarbejder

Fra : Steffen Denize

Dato : 24-04-05 10:29

Grunt wrote:

>Alt hvad der er ophavsret på må kun kopieres og bruges til privat (eget) brug.
>Ja. tvstationer har ophavsret på alle udsendelser.

Hmm, det vil så sige at:
har gang i noget ulovligt?
Vil det yderligere sige at det ikke er lovligt at få min nabo til at
optage et program som jeg så låner og kopierer til eget brug?

/Steffen

---

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-04-05 11:03

Steffen Denize <denize@vip.cybercity.dk> writes:

> OK. Det vil så i princippet sige at
> har gang i noget ulovligt?

Uden at have tjekket linket, så lyder det sandsynligt. Det er sjældent
at noget postet på en binær nyhedsgruppe er postet af
ophavsretshaveren.

> Samt at jeg ikke kan låne optagelser fra TV fra naboen og kopiere den
> til eget brug?

Det afhænger af formatet ...

Hvis optagelsen er digital, så må han kun bruge den til personlig brug
for ham selv og hans husstand. Han må ikke låne den til dig.
(Ophavsretsloven §12 stk 2 del 5).

Hvis optagelsen er analog (fx VHS), så må han bruge den til privat
brug, hvilket giver ham lov til at låne den (eller forære den) til
dig. Du må også godt lave et *analogt* eksemplar ud fra dette, men
ikke et digitalt (§12 stk 3). Principielt må du godt lave et digitalt
eksemplar ud fra dit nye, ikke lånte, analoge eksemplar.

/L

Fra : Steffen Denize

Dato : 24-04-05 11:06

Lasse Reichstein Nielsen wrote: