visning af intern overvågningsvideo til an~
Fra : img

Dato : 21-04-05 19:44

min søn arbejder i superbrugsen og en af deres medarbejdere er blevet filmet
mens han "låner" lidt af en vekselkasse.denne video er nu blevet fremvist
til de ansatte i brugsen,optil flere gange.er det virkelig lovligt at gøre
det?er der ikke noget om personværn i dette tilfælde og at videoen skal
slettes efter sagens afslutning?
nogen som kan henvise til nogen paragrafer?

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 21-04-05 22:22

"img" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> videoen skal slettes efter sagens afslutning?
> nogen som kan henvise til nogen paragrafer?

- så vidt jeg ved må en virksomhed ikke "udstille" medarbejderne. Men jeg
har ingen nærmere henvisninger - spørg evt. hos den lokale retshjælp.

ras

Fra : Henrik Madsen

Dato : 22-04-05 08:54

On Thu, 21 Apr 2005 23:22:14 +0200, "Rasmus Carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>- så vidt jeg ved må en virksomhed ikke "udstille" medarbejderne. Men jeg
>har ingen nærmere henvisninger - spørg evt. hos den lokale retshjælp.

Hvis han har rapset af kassen er han vel næppe medarbejder der
længere.

Henrik

Fra : Allan Riise

Dato : 22-04-05 09:06

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis han har rapset af kassen er han vel næppe medarbejder der
> længere.

Hvilket giver en anden problemstilling.
Jeg tror næppe det er lovligt at udstille ham, da slet ikke hvis han slet
ikke er ansat der længere.

Allan Riise

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-04-05 16:59

In article <4268b054$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Allan Riise wrote:

> [...]
>
> Hvilket giver en anden problemstilling.
> Jeg tror næppe det er lovligt at udstille ham, da slet ikke hvis han slet

Hvorfor ikke ? Er det portrætfoto ? Nej. Og hvis overvågningen er lovlig,
så er filmen optaget på lovlig vis, med accept af "skuespilleren". Jeg
ved ikkeumiddelbart hvad der skulle forhindre det, medmindre det er krænkende
for medarbejderen.

Vi ser også ind imellem overvågningsvideo på Station 2.

Fra : Allan Riise

Dato : 22-04-05 17:18

> [...]
> krænkende
> for medarbejderen.
>
> Vi ser også ind imellem overvågningsvideo på Station 2.

Hvor man slører de der overvåges.
Det er kun hvis man har brug for off. hjælp til at fange en forbryder man
ligger billeder ud.

Og i dette tilfælde, hvis det er en nuværende eller for nylig fyret
medarbejder, så ved alle hvem det er, så snart at videoen vises og det er
jeg slet ikke sikker på at man må, og jeg er så godt som 100% sikker at man
ikke må uden accept, men jeg higer og søger...

Allan Riise

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-04-05 19:11

In article <426923c7$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Allan Riise wrote:

> Hvor man slører de der overvåges.
> Det er kun hvis man har brug for off. hjælp til at fange en forbryder man
> ligger billeder ud.

Men der ligger vel ikke en dommerkendelse bag ? Hvis ikke må det være
lovligt uden.

> [...]
> jeg slet ikke sikker på at man må, og jeg er så godt som 100% sikker at man
> ikke må uden accept, men jeg higer og søger...

Mener at have hørt noget om at man gerne må slå billeder op af butikstyve
m.m. indtil de er identificeret, hvorefter man vist ikke længere må. Men
jeg har ikke nogen ide om hvad retsgrundlaget er.

Fra : blue

Dato : 23-04-05 01:54

> Men der ligger vel ikke en dommerkendelse bag ? Hvis ikke må det være
> lovligt uden.

Se retsplejelovens § 819.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-04-05 05:42

"blue" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrnd6ifh3.177.povlhp@ip100.home.terminal.dk:

> Se retsplejelovens § 819.

"Er der særlig bestyrket mistanke om, at en person, hvis identitet er
politiet bekendt, har begået en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, kan politiet efterlyse den
pågældende gennem presse, radio, fjernsyn eller ved anden form for offentlig
efterlysning, såfremt dette må antages at være af afgørende betydning for
strafforfølgningens gennemførelse eller for at forebygge yderligere
lovovertrædelser af tilsvarende grovhed.

Stk. 2. Ved efterlysning som nævnt i stk. 1 kan der gives oplysninger om den
påsigtede kriminalitet og om den sigtedes identitet, herunder navn, stilling
og bopæl. Ved efterlysningen kan der tillige ske offentliggørelse af et
fotografi af den pågældende.

Stk. 3. Efterlysning må ikke foretages, såfremt det efter indgrebets formål,
sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at
forvolde den, som det rammer, ville være et uforholdsmæssigt indgreb."

Dette er reglerne for hvad Politiet kan foretage sig for at finde/fange en
kriminel, men her er der jo ikke tale om det, men om en, i forvejen ansat
der har taget af en kasse.
Det kan heller ikke give en dom der ville honorere en udstilling, så, IMHO,
så kan RPL § 819 ikke bringes til udførelse i denne sag.
Problematikken er jo at det er en civil der lader andre civile se båndet.

Allan Riise

Fra : blue

Dato : 23-04-05 11:58

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan heller ikke give en dom der ville honorere en udstilling, så,
> IMHO, så kan RPL § 819 ikke bringes til udførelse i denne sag.

Det har jeg heller ikke antydet - mit svar gik på politiets offentliggørelse
af billeder/video f.eks. i Station 2.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-04-05 18:37

In article <426a2a43$0$744$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, blue wrote:
> "Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg heller ikke antydet - mit svar gik på politiets offentliggørelse
> af billeder/video f.eks. i Station 2.

Og det sjove her er, at politiet skal kende mandens identitet inden de må
efterlyse ham ud fra disse paragraffer. Der må så være noget andet der
regulerer efterlysning af ikke-identificerede personer.

Kunne det være, at der ikke er tale om personhenførbare oplysninger inden
personen er identificeret ? Og dermed ikke noget brud på persondataloven ?

Fra : blue

Dato : 24-04-05 04:13

> Og det sjove her er, at politiet skal kende mandens identitet inden de må
> efterlyse ham ud fra disse paragraffer. Der må så være noget andet der
> regulerer efterlysning af ikke-identificerede personer.

§ 818.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-04-05 22:52

Povl H. Pedersen wrote:

> Kunne det være, at der ikke er tale om personhenførbare oplysninger inden
> personen er identificeret ? Og dermed ikke noget brud på persondataloven ?

Ifølge persondataloven, er oplysninger personhenførbare, når de _kan_
henføres til en person (og det kan et billede jo som regel).

Til gengæld må en offentlig myndighed behandle de oplysninger, der er
nødvendige for at den kan udføre sin opgave - og den må (bl.a.)
videregive oplysninger, når det sker "til varetagelse af private eller
offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser,
der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen
angår". (§ 8, stk. 2 nr. 2).

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.