Købskontrakt hunde og katte.
Fra : Britta Sørensen

Dato : 21-04-05 14:26

Hej Gruppe.

Jeg vil høre om der er nogle af jer der ved noget om købskontrakter og
Juraen omkring dem ?

Mit spørgsmål er:
Hvis opdrætter eks. skriver i kontrakten hunden ikke må bruges til kampe /
katten må ikke gå frit osv. og disse regler ikke overholdes, kan
opdrætter/sælger vederlagsfrit tage hunden/katten tilbage uden varsel !

Holder den ???
Jeg ved man kan slæbe køber i civilretten, men ligefrem at tage
hunden/katten tilbage ???

Håber der nogen der ved det eller kan henvise mig til nogle der kan, da det
er en diskution jeg har med flere opdrættere.

Mange hilsner Britta

Fra : Grunt

Dato : 21-04-05 16:02

On Thu, 21 Apr 2005 15:26:03 +0200, "Britta Sørensen" <felix-abe@sol.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Hej Gruppe.
>

>Jeg vil høre om der er nogle af jer der ved noget om købskontrakter og
>Juraen omkring dem ?

Mener du afbetaling ?

> [...]
>

>Holder den ???
>Jeg ved man kan slæbe køber i civilretten, men ligefrem at tage

Mener du civilretsligt søgsmål f.eks. i byretten ?

>hunden/katten tilbage ???
>

>Håber der nogen der ved det eller kan henvise mig til nogle der kan, da det
>er en diskution jeg har med flere opdrættere.

I en afbetalingssituation kan der jo aftales at varen ikke overgår til ejendom
før alle betalinger er fuldført og dermed kan man aftale (ganske vist ensidigt)
at varen ikke kommer til skade ved brugerens mellemkomst og at varen kan hentes
hvis kontrakten brydes. Men ejeren må jo ikke øve selvtægt og fjerne varen uden
medvirken fra brugeren.

Fra : Britta Sørensen

Dato : 21-04-05 18:49

> Mener du afbetaling ?

Nej bare sådan generalt loven omkring købskontrakter

> Mener du civilretsligt søgsmål f.eks. i byretten ?

Jeps !

> [...]
hentes
> hvis kontrakten brydes. Men ejeren må jo ikke øve selvtægt og fjerne varen

Det var ikke lige en afbetalingssituation jeg tænkte på nærmere, hvis sælger
laver en kontrakt der siger at hvis køber bruger hunden som kamphund, ikke
fodre den ordenligt eller noget i den stil, så kan sælger hente hunden
tilbage uden varsel. Eller hvis det er en kat hvor sælger skriver i sin
kontrakt katten ikke må rende ude, men så køber lader den gøre det
alligevel, så kommer sælger og tager katten uden varsel.
Det jeg så er i tvivl om er kan sælger hente katten / hunden tilbage hvis
køber ikke følger kontrakten ? Det må sælger da vel ikke, selvom køber
misbruger kontrakten de skrev under på ?
Jeg ser det tit i købskontrakter at sælger truer med at hente dyret tilbage
hvis kontrakten ikke overholdes !

M.v.h.
Britta

Fra : Grunt

Dato : 21-04-05 20:16

On Thu, 21 Apr 2005 19:49:13 +0200, "Britta Sørensen" <felix-abe@sol.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Nej bare sådan generalt loven omkring købskontrakter

Jeg kender til 2 typer, 1 hvor der betales kontant og 1 hvor der betales i
afdrag. Jeg kender ikke lige begrebet "købskontrakt", andet i tilfælde ved køb
af hus m.m., hvor man lover at købe og under hvilke betingelser samt hvordan man
løses fra kontrakten uden at skulle betale gebyrer m.m.

> [...]
>kontrakt katten ikke må rende ude, men så køber lader den gøre det
>alligevel, så kommer sælger og tager katten uden varsel.

Det er jo et problem hvis det er lovligt at begrænse en ejers rettighedder, det
svarer vel til at man ikke må benytte en bil f.eks. om søndagen og at sælger,
der ikke længere ejer bilen, henter bilen hvis ejeren/andre kører i den om
søndagen.

>Det jeg så er i tvivl om er kan sælger hente katten / hunden tilbage hvis
>køber ikke følger kontrakten ? Det må sælger da vel ikke, selvom køber
>misbruger kontrakten de skrev under på ?

Sælger ejer jo ikke hunden, så hvordan kan det være lovligt at fjerne den fra
ejeren ? Du kunne evt. kikke i købeloven sammenlignet med aftaleloven.

>Jeg ser det tit i købskontrakter at sælger truer med at hente dyret tilbage
>hvis kontrakten ikke overholdes !

Man kan aftale alt, men det kan være ulovligt at aftale den slags ting. Det gør
så kontrakten ugyldig.
Hvis nogen kender til præsedens på området kan de jo lade høre fra sig.