Tolkning af Visumpraksisnotat fra
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-05 19:52

Jeg har et spørgsmål til tolkning af Visumpraksisnotatet af 29-9 2004
som findes her:
<http://www.inm.dk/imagesUpload/dokument/VISUMPRAKSISNOTAT-29.september%202004.pdf>

Jeg tror jeg har tolket det rigtigt - men er ikke sikker.

Afsnit 11.2
Forlængelse af opholdet i Danmark efter udlændingelovens § 4 b ud over et
meddelt Schengenvisum kan kun ske med op til yderligere tre måneder - dvs. i
alt højst seks måneders ophold - og kun, når ansøgeren er omfattet af
en af følgende grupper:

· ægtefæller eller faste samlevere, som er indrejst i Danmark på et tidspunkt,
hvor begge parter har en alder på mindst 23 år og seks måneder,
*****
og for at sikre, at de ægtefæller og faste samlevere, som ikke opfylder
24 års kravet i udlændingelovens bestemmelser om familiesammenføring,
****
får mulighed for at blive sammen, indtil udlændingemyndighederne
har afgjort, om de øvrige betingelser for familiesammenføring
er opfyldt, og

· EF- og EØS-statsborgere og familiemedlemmer til disse, der er på besøg
hos herboende ægtefæller, faste samlevere, kærester/forlovede,
forældre, børn og søskende.

Mit spørgsmål går på (da og normalt betyder at alt skal være opfyldt)
er det sådan at ***** (indsat af mig) er et full-stop, ligesom ****,
så man bare skal opfylde en af de 2 betingelser ?

Altså forlængelse gives til par hvor en af følgende er opfyldt:
1. Begge er min 23.5 år ved indrejsen
2. Ægtefæller i forhold hvor 24 års reglen ikke er opfyldt
(eksempelvis 2 18-årige)
3. EF- og EØS....

Det ville undre mig hvis alle og'erne betød og, og reglerne alene var
lavet for par hvor den ene part var mellem 23 år og 6 mdr og 24 år.

Praksisnotatet er på dette punkt en uddybning af loven der reelt bare
siger at forlængelse kan ske.