"A." <interFJERN_DETTE@netbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:L%39e.113420$Vf.4183188@news000.worldonline.dk...
> Er der nogen der har nogen paragraffer på hvad der er rigtigt?
Forbrugeraftaleloven:
§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den
erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og
mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af
varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos
forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer
uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at
forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i
væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i
hænde.
Som du kan se, er det ikke præcist reguleret om en mobiltelefon må afprøves.
Det kommer an på, om den efter afprøvningen stadig er i 'væsentlig samme
stand og mængde'. Det vil jeg ikke rode mig ud i at afgøre, - der kan tales
meget både for og imod, når det handler om elektroniske produkter.
Jeg vil være tilbøjelig til at mene, at en mobiltelefon skal være af en
sådan robusthed, at en simpel afprøvning ikke skulle kunne skade den, men
det er bare baseret på min egen fornemmelse.
De rette til at sige om der er præcedens for noget i den forbindelse er
Forbrugerklagenævnet. Find dem via
www.forbrug.dk, hvor du evt. kan lede
efter mere præcis information om fjernsalg og mobiltelefoner.
/Per