Markedsføringsloven - er dette tilladt
Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 18-04-05 14:20

Virksomheder må ikke henvende sig uopfordret til privatpersoner via.
e-mail eller fax men henblik på at afsætte varer eller tjenesteydelser -
men hvordan forholder det sig den anden vej rundt?

Hvis en mindre (evt. enkeltmands)virksomhed på sin hjemmeside oplyser
e-mail eller fax nr., må jeg så som privatperson kontakte denne
elektronisk med henblik på salg af - eksempelvis - webhotel?

Min indtjening opgives naturligvis til skattefar, men jeg
momsregistreres ikke idet min årsomsætning i givet fald vil være langt
under 50.000 kr.

Er der lovgivningsmæssige problemer i ovenstående?

På forhånd tak for hjælp

--
Michael

Fra : Grunt

Dato : 18-04-05 14:27

On Mon, 18 Apr 2005 15:19:45 +0200, Michael Kjærsgård <none@invalid.tld> wrote
in dk.videnskab.jura:

##################################################

> [...]
>under 50.000 kr.
>
>Er der lovgivningsmæssige problemer i ovenstående?

Et firma er jo ikke en privatperson.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 18-04-05 14:28

> Et firma er jo ikke en privatperson.

Det er jeg klar over ;)
Ville bare være sikker på jeg ikke overser anden relevant lovgivning,
men dette er ikke tilfældet?

--
Michael
LK Decor sæt - kun 149,75 kr.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-04-05 14:30

"Michael Kjærsgård" <none@invalid.tld> skrev i en meddelelse
> [...]
> elektronisk med henblik på salg af - eksempelvis - webhotel?
> Er der lovgivningsmæssige problemer i ovenstående?

Ja. Forbuddet mod uanmodet elektronisk henvendelse gælder for alle
henvendelser, både til private og til firmaer (Markedsføringslovens §6A).
Telefonen er det derimod OK at bruge overfor firmaer (men for det meste ikke
overfor private).

/Per

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 18-04-05 14:31

> Ja. Forbuddet mod uanmodet elektronisk henvendelse gælder for alle
> henvendelser, både til private og til firmaer (Markedsføringslovens §6A)

Ok, jeg sender et par breve med snail-mail i stedet så :)

Tak for svar.

--
Michael
LK Decor sæt - kun 149,75 kr.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-04-05 14:46

> Ok, jeg sender et par breve med snail-mail i stedet så :)

Det er også en mulighed.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 18-04-05 17:49

On Mon, 18 Apr 2005 15:30:36 +0200, Michael Kjærsgård <none@invalid.tld> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Ok, jeg sender et par breve med snail-mail i stedet så :)
>
>Tak for svar.

Spørgsmålet er så om email-/faxadresse på et firmas hjemmeside er det samme som
opfordring til henvendelse ad den vej. Så er det tilladt at henvende sig
elektronisk.

Fra : per christoffersen

Dato : 18-04-05 18:32

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er så om email-/faxadresse på et firmas hjemmeside er det
> samme som
> opfordring til henvendelse ad den vej. Så er det tilladt at henvende sig
> elektronisk.

Det vil jeg absolut ikke satse på at det er.
En anmodning om henvendelse skal nok forstås meget mere konkret.
Anmodninger om konkrete henvendelser akn heller ikke udstrækkes til en
generel anmodning, der dækker al elektronisk henvendelse.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 19-04-05 10:34

On Mon, 18 Apr 2005 19:31:37 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
>
>Det vil jeg absolut ikke satse på at det er.

Såh, når der er en emailadresse, så kan man henvende sig, hvis ejeren ikke
eksplisit har frabedt sig henvendelse fra alle eller visse kategorier, typer.

>En anmodning om henvendelse skal nok forstås meget mere konkret.

Eksempel ?

På denne side er der nederst i det grå felt både tlf, fax, og email, men ingen
steder et forbud om ikke at henvende sig om hvad det end måtte være.
http://www.thomson.dk/pls/pdb/katpage.show_all

Jeg har endnu ikke på noget firmas hjemmeside set noget om en konkret
henvendelse. Det er normalt med en emailadresse på sådanne sider.
Det ser jeg som en opfordring til at henvende mig per email.

>Anmodninger om konkrete henvendelser akn heller ikke udstrækkes til en
>generel anmodning, der dækker al elektronisk henvendelse.

Hvor mange typer elektroniske henvendelser har du ? På siden er der kun email og
fax.

Fra : bem

Dato : 19-04-05 11:07

> Såh, når der er en emailadresse, så kan man henvende sig, hvis ejeren ikke
> eksplisit har frabedt sig henvendelse fra alle eller visse kategorier,
typer.

Mon ikke du skulle læse markedsføringsloven før du udtaler dig videre...der
er ikke noget krav om, at man skal frabede sig henvendelser. Selv om jeg på
min private hjemmeside også anfører min e-mail adresse, så har jeg da
bestemt ikke dermed bedt om, at firmaer sender reklamemails til mig. Til din
oplysning:

"§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har *anmodet* om det."

> [...]
> henvendelse. Det er normalt med en emailadresse på sådanne sider.
> Det ser jeg som en opfordring til at henvende mig per email.

Ja, hvis du vil købe noget. Sgu da ikke hvis du vil sælge noget!

/Bo

Fra : Grunt

Dato : 19-04-05 13:12

On Tue, 19 Apr 2005 12:07:00 +0200, "bem" <nospambemb@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har *anmodet* om det."

Sætter du din email på din hjemmeside kan alle henvende sig.

>ingen

>Ja, hvis du vil købe noget. Sgu da ikke hvis du vil sælge noget!

Hvor står det ?

Fra : David T. Metz

Dato : 19-04-05 14:11

Grunt wrote:

> Hvor står det ?

I loven.

Sammenlign med at firmaer ikke må ringe dig op, selvom dit telefonnummer
står i telefonbogen.

David

Fra : Grunt

Dato : 19-04-05 18:02

On Tue, 19 Apr 2005 15:11:20 +0200, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote
in dk.videnskab.jura:

>I loven.
>
>Sammenlign med at firmaer ikke må ringe dig op, selvom dit telefonnummer
>står i telefonbogen.
>
>David

Skrid troll.

Fra : David T. Metz

Dato : 19-04-05 22:06

Grunt wrote:
> On Tue, 19 Apr 2005 15:11:20 +0200, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote
> in dk.videnskab.jura:

> Skrid troll.
Det sker sjældent, men: plonk.

Davod

Fra : bem

Dato : 19-04-05 14:35

> Hvor står det ?

Læser du slet ikke det jeg citerer?????:

"En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post....med henblik på *afsætning* af varer....medmindre den
pågældende forudgående har *anmodet* om det"

Læg mærke til ordene "afsætning af varer" og "anmodet om det". Hvis du ikke
forstår det nu, så kan jeg ikke gøre mere for dig.

/Bo

Fra : Grunt

Dato : 19-04-05 18:02

On Tue, 19 Apr 2005 15:34:37 +0200, "bem" <nospambemb@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Læg mærke til ordene "afsætning af varer" og "anmodet om det". Hvis du ikke
>forstår det nu, så kan jeg ikke gøre mere for dig.

Søde barn, jeg har forklaret dig og andre at "anmodet om" ligger i at der findes
en emailadresse på firmaet hjemmeside, hvis i ikke har forstået at dette kan
opfattes som en klar anmodning om henvendelse, så kan jeg ikke gøre mere for
jer.

Fra : bem

Dato : 20-04-05 07:19

> [...]
kan
> opfattes som en klar anmodning om henvendelse, så kan jeg ikke gøre mere

Nå, men hvis du rent faktisk HAR læst loven, så beklager jeg min ud mistanke
om det modsatte. Så ved jeg nu, at du bare er dum, men det er du vel uden
skyld i.

...... Plonk .....

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-05 11:19

> [...]
>
> Såh, når der er en emailadresse, så kan man henvende sig, hvis ejeren ikke
> eksplisit har frabedt sig henvendelse fra alle eller visse kategorier,

Afsenderen af elektronisk markedsføring skal kunne godtgøre, at modtageren
har anmodet om at modtage den konkrete henvendelse.
Det vil i mine øjne være halsløs gerning, at satse på, at en e-mailadresse
på et website er nok til dette.
E-mailadressen kan være der af alle mulige andre årsager end for at anmode
om netop en specifik markedsføring.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 19-04-05 13:14

On Tue, 19 Apr 2005 12:19:29 +0200, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]

Hvor står det ?

>Det vil i mine øjne være halsløs gerning, at satse på, at en e-mailadresse

tror du virkelig folk vil gå ud med bål og brænd hvis nogen henvender sig til en
emailadresse på en hjemmeside ?

>E-mailadressen kan være der af alle mulige andre årsager end for at anmode
>om netop en specifik markedsføring.

Men det kan godt betyde at alle henvendelser kan ske.

Domme på det ikke kan ske ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-05 12:54

> [...]
>
> Såh, når der er en emailadresse, så kan man henvende sig, hvis ejeren ikke
> eksplisit har frabedt sig henvendelse fra alle eller visse kategorier,

Jeg tror du vil kunne have glæde af, at læse Forbrugerombudsmandens
fortolkning af MFL §6A:
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/spamvejledning/

/Per

Fra : Grunt

Dato : 19-04-05 13:20

On Tue, 19 Apr 2005 13:54:25 +0200, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Jeg tror du vil kunne have glæde af, at læse Forbrugerombudsmandens
> [...]
Så vidt jeg kan se beskæftiger han sig ikke med hvordan emailadressen på en side
skal opfattes. Jeg mener derfor stadig det kan opfattes som at alle kan henvende
sig på den adresse uanset formål.

Ellers må du være mere præcis med dine links eller citere her.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-05 13:37

> Ellers må du være mere præcis med dine links eller citere her.

Find afsnittet om samtykke og indhentelse af dette.
(3.2.1 så vidt jeg husker).
Det virker nu på mig som om, at det vil være en god ide, hvis du bare læser
det hele fra en ende af.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 19-04-05 18:06

On Tue, 19 Apr 2005 14:37:17 +0200, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>(3.2.1 så vidt jeg husker).
>Det virker nu på mig som om, at det vil være en god ide, hvis du bare læser

Find find, er det højden af linkhenvisning du kan klare ?
Det er nu dig der påstår at en emailadresse på et firmaes hjemmeside ikke er det
samme som en anmodning om at henvende sig til firmaet via email.
Kom med et citat der viser det modsatte uden tvivl.

Fra : per christoffersen

Dato : 19-04-05 18:46

> [...]
> samme som en anmodning om at henvende sig til firmaet via email.
> Kom med et citat der viser det modsatte uden tvivl.

Nix makker.
Lidt arbejde kan du vel selv gøre, hvis sagen interesserer dig.
Jeg har på fornemmelsen, at det mere er diskussionen end dens indhold, der
holder dig kørende, så EOD herfra.
Alle andre kan jo temmelig nemt selv følge linket og læse FOMs
retningslinjer. Derefter skulle det være forholdsvist simplethen at danne
sin egen mening.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 20-04-05 01:26

On Tue, 19 Apr 2005 19:46:18 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>Alle andre kan jo temmelig nemt selv følge linket og læse FOMs
>retningslinjer. Derefter skulle det være forholdsvist simplethen at danne

Ja ja giv bare op når du ikke kan klare dig. Der findes dermed ingen risiko for
at henvende sig til erhvervsdrivende via deres hjemmesider når de har opgivet
deres emailadresse.
Fint nok.
bye.

Fra : per christoffersen

Dato : 20-04-05 19:23

> [...]
> risiko for
> at henvende sig til erhvervsdrivende via deres hjemmesider når de har

Jeg giver ikke op. Jeg troede bare ikke at dine evner var så begrænsede, at
du ikke selv kunne finde det.
Men anyway her kommer det:

"2.3.1. Indhentelse af samtykke
Et samtykke skal indhentes lovligt. Den erhvervsdrivende må ikke indhente
samtykke via elektronisk post eller telefax, men et samtykke kan godt
meddeles via disse kanaler. Hvis forbrugeren har en reklameframelding i
CPR-registeret, må den erhvervsdrivende heller ikke henvende sig ved
almindeligt adresseret brev, jf. herved også lovbemærkningerne s. 25.
Derimod er det altid muligt via en hjemmeside, via husstandsomdelte reklamer
eller radio- og tv-reklamer at opfordre forbrugerne til at give et samtykke.

Forbrugerombudsmanden stiller følgende krav til et lovligt samtykke:

A) Samtykket skal være »informeret«.
Det vil sige, at kunden skal være klar over, at han giver et samtykke. Det
er eksempelvis ikke tilstrækkeligt, at samtykket alene fremgår af den
erhvervsdrivendes standardvilkår. Samtykket skal i så fald tillige være
tydeligt fremhævet over for den pågældende. Det er virksomhedens bevisbyrde,
at samtykket er tilstrækkeligt fremhævet.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at den erhvervsdrivende bør sikre
sig bevis for, at den pågældende person er klar over, at han giver et
samtykke. Det kan fx ske ved, at personen krydser af i et felt, hvori han
spørges, om han ønsker at modtage reklame eller i et separat felt skriver
under på, at han afgiver et samtykke.

Forbrugerombudsmanden har ved sin gennemgang af forskellige hjemmesider og
andet markedsføringsmateriale konstateret, at nogle erhvervsdrivende i
bestillinger, kontrakter og lignende på forhånd har afkrydset felter, hvoraf
det fremgår, at kunden giver sit samtykke til at modtage reklame, hvis han
ikke foretager sig noget aktivt. En sådan fremgangsmåde er efter
Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med god markedsføringsskik, jf. §
1. Samtykket vil heller ikke være gyldigt efter § 6a, stk. 1, fordi det ikke
nødvendigvis er udtryk for kundens vilje eller ønske, og fordi bestemmelsen
forudsætter en aktiv handling fra kundens side for at tilmelde sig.

B) Samtykkets indhold skal være konkretiseret.
Det vil sige, at det klart og tydeligt skal fremgå, hvad der meddeles
samtykke til. Det vil fx være muligt at indhente samtykke til reklamer for
børnetøj, stuemøbler, havemøbler, bilforsikringer osv.

Det skal fremgå, hvilken kommunikationsform der meddeles samtykke til. Det
vil sige, at den erhvervsdrivende bør oplyse, om forbrugeren modtager
reklamen som telefax, e-mail, SMS eller traditionelt brev.

Endelig skal samtykket som udgangspunkt gives over for en eller flere
bestemte erhvervsdrivende, således at forbrugeren er klar over, hvilke
virksomheder han vil modtage reklamer fra. Det er dog lovligt at indhente
forbrugeres samtykke til, at en ikke nærmere angiven kreds af
erhvervsdrivende kan sende reklamer til forbrugere inden for områder, som
forbrugerne tilkendegiver deres interesse for, de såkaldte interessebanker,
se nærmere UfR 2002/1282 SH og pkt. 2.3.3.

Se også UfR 2002.2277/2 SH, hvor et samtykke til modtagelse af personligt
adresseret reklame, der var anført i et ikke særligt fremhævet afsnit, og
havde en uklar sproglig formulering, ikke fandtes at opfylde klarheds- og
fremhævelseskravene i markedsføringslovens § 6a."

---

Læg specielt mærke til kravene i 3.pkt. i afsnit 3 under pkt. A.

Hvis det også er for voldsomt for dig selv at finde, så kommer det her som
uddrag:

[...]

Endvidere specificeres det i retningslinjernes afsnit 5 (vder. §6a, stk. 4):

"Forbrugerombudsmanden stiller samme krav til et samtykke, hvad enten det er
et samtykke til at modtage reklame via elektronisk post, eller det er et
samtykke fra en person, der har frabedt sig reklame i CPR ­ til at modtage
almindelig post. Se nærmere om kravene til samtykke under punkt. 2.3. "

---

Så kan det vist heller ikke tygges mere ud.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 20-04-05 23:11

On Wed, 20 Apr 2005 20:22:55 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>---
>
>Så kan det vist heller ikke tygges mere ud.

Du har stadig ikke fattet en hylende fis.
BYE

Fra : Eliasen

Dato : 21-04-05 00:18

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> wrote in message

> Du har stadig ikke fattet en hylende fis.

Kors i skuret, hvor er du dog en intetforstående kværulant. Hvis din
debatteknik giver dig en mental orgasme, så fortæl det dog som det er. At
være så faktaresistent som du er, troede jeg egentlig kun tilkom individer
med en fatteevne på højde med en tre-årig.

*PLONK*

--
Eliasen

Fra : bem

Dato : 21-04-05 08:38

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
At
> være så faktaresistent som du er, troede jeg egentlig kun tilkom individer
> med en fatteevne på højde med en tre-årig.

Ja, og det er jo så også rigtigt troet....

/Bo