Opholdstilladelse/cpr
Fra : Peter Andreasen

Dato : 18-04-05 14:19

En af mine venner, en ikke EU-borger på over 75 vil gerne opholde sig i
Danmark med sin danske kæreste. Han mangler et cpr-nummer for at kunne få
hævekort mv. Og jeg har forstået, han kun kan få cpr-nummer med en
opholdstilladelse. Og den kan han kun få hvis han arbejder her. Han er
velhavende (- forsørger rigeligt sig selv), men med sin alder er han ikke
arbejdsdygtig.

Hvad gør han? Gifter sig?

Jeg håber en af jer har overblik over reglerne, det er svært at få som
ikkejurist..

Fra : KNT

Dato : 18-04-05 16:37

"Peter Andreasen" <pda81@xxhotmailxx.com> skrev i en meddelelse
>. Og jeg har forstået, han kun kan få cpr-nummer med en
> opholdstilladelse. Og den kan han kun få hvis han arbejder her.

Det har intet på sig - han skal søge om opholdstilladelse via sin ambassade.
Han må slet ikke opholde sig her på turistvisum / alm. pas i mere end 3
måneder.

Knud

Fra : Nette

Dato : 18-04-05 17:12

"KNT" skrev

> Det har intet på sig - han skal søge om opholdstilladelse via sin
ambassade.
> Han må slet ikke opholde sig her på turistvisum / alm. pas i mere end 3
> måneder.

Og det kan trække i langdrag, desværre. Jeg kender nogle der lige har brugt
1½ år på det og nu har opgivet, pakket sine ting og rejst tilbage til
Canada.

Nette

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-05 21:13

In article <4263db97$0$79466$14726298@news.sunsite.dk>, Nette wrote:

> [...]
>
> Og det kan trække i langdrag, desværre. Jeg kender nogle der lige har brugt
> 1½ år på det og nu har opgivet, pakket sine ting og rejst tilbage til

Så må det være fordi de har glemt at ringe til udlændingestyrelsen en
gang i ugen for at høre sagens status. Eller sende yderligere dokumentation
med jævne mellemrum så sagen kommer op fra bunden af bunken.

De nye november krav (depositum på 50.000 kr for turistvisum fra mange
lande) burde have mindsket tilgangen af nye ansøgninger.

Jeg frygter selv besværet da jeg snart skal igennem det (visum
til min forlovede, og hvis hun ikke får kolde fødder, så familiesammenføring).

Fra : Nette

Dato : 19-04-05 12:00

"Povl H. Pedersen" skrev

> [...]
dokumentation
> med jævne mellemrum så sagen kommer op fra bunden af bunken.

Nej, det har sendt papirer, noter, de har ringet, besøgt, banket i bordet.
Men på 1½ år er der intet sket!

De kunne sagtens klare det økonimisk med bolig her og der, manden er
millionær,- men det tærrede for meget på den psykisk, og derfor tog de
valget.

> Jeg frygter selv besværet da jeg snart skal igennem det (visum
> til min forlovede, og hvis hun ikke får kolde fødder, så
familiesammenføring).

Held og lykke med begge dele.

Nette

Fra : Peter Andreasen

Dato : 19-04-05 07:14

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det har intet på sig - han skal søge om opholdstilladelse via sin
ambassade.
> Han må slet ikke opholde sig her på turistvisum / alm. pas i mere end 3
> måneder.

Tak for dit svar.

Han bliver her heller ikke mere end tre måneder ad gangen. Men kan man
overhovedet få en opholdstilladelse hvis man ikke har arbejde her i Danmark?
Han kan rigeligt forsørge sig selv og ønsker bare et cpr-nummer til hævekort
mv. Og arbejde er ingen mulighed, både fordi det ikke er nødvendigt og fordi
manden er for gammel.... Hvad nu hvis han gifter sig med sin danske kæreste?
Er der andre muligheder?

Peter

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-04-05 07:14

> [...]
> hævekort mv. Og jeg har forstået, han kun kan få cpr-nummer med en
> opholdstilladelse. Og den kan han kun få hvis han arbejder her.

Der er en opholdstilladelse som giver ret til at opholde sig i landet og så
er der en arbejds- og opholdstilladelse. Han skal vel kun have den første af
dem.

Men se www.udlst.dk den kan hjælpe dig med svar.

mvh Jens

Fra : HL