Huskøb med forskellig indskud
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 16-04-05 20:24

Hej

Jeg er i den heldige situation at jeg skal købe et hus sammen med min
kæreste. Jeg har penge fra overskud ved salg af en lejlighed.

Huset koster 1.8 mio, og jeg kan skyde ca. 850000kr ind. Men for at vi
med tiden skal ende op med at eje lige meget, skal vi jo have fundet en
ordning. Hvordan får vi den ulige fordeling af ejerskab på papir? Findes
der "standard"-kontrakter?

Vi har talt om at den månedlige betaling til lånet, skal fordeles
således at vi som sagt ender med hver at eje en halvdel. Dette skal
selvfølgelig ikke være alt for ulige, og man kunne jo også argumentere
for at jeg skulle betale mere, da jeg har større andel i
værdistigningen...

Vi vil jo gerne have rene linier, og vil derfor høre om I har erfaring,
eller ved hvor man kan spørge om råd i denne sag.

Håber I har lidt input...

--
Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-04-05 10:38

In article <Xns963AD9C37C1B1jespervelocedk@62.243.74.163>, Jesper Lillesø wrote:
> [...]
> med tiden skal ende op med at eje lige meget, skal vi jo have fundet en
> ordning. Hvordan får vi den ulige fordeling af ejerskab på papir? Findes

det tror jeg ikke, men er det ikke bare at skrive at du ejer 47% af
boligen som fuldstændigt særeje, og resten er fælleseje ?

> [...]
> selvfølgelig ikke være alt for ulige, og man kunne jo også argumentere
> for at jeg skulle betale mere, da jeg har større andel i

Hvis i skal ende op med at eje lige meget, så skylder du vel kun 50.000
kr på lånet - Og hun skylder resten. Dvs du skal indbetale næsten-ingen-penge
hver måned, og hun skal indbetale ca. 3500 kr hver måned efter skat.

> Vi vil jo gerne have rene linier, og vil derfor høre om I har erfaring,
> eller ved hvor man kan spørge om råd i denne sag.
>
> Håber I har lidt input...

I kan vel skrive at i har købt huset i fællesskab, og hver har 50% som
fuldstændigt særeje, og så kvittere for at du har indbetalt 850.000 kr.

Evt kombinere med at lade hende tage hele lånet, og at hun låner dig
50.000 kr (din restgæld).. Denne løsning vil gøre det let at gøre boet
op når i flytter fra hinanden. Hvis priserne falder, så falder din andel
af gælden dog ikke i værdi.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-04-05 12:57

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> boet
> op når i flytter fra hinanden. Hvis priserne falder, så falder din

Når begge parter ejer huset, tror jeg at den ene part får svært ved at
optage et lån med pant i sin ejerandel.

--
Jesper Lund

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-04-05 14:09

In article <42624eff$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jesper Lund wrote:

> Når begge parter ejer huset, tror jeg at den ene part får svært ved at
> optage et lån med pant i sin ejerandel.

Medmindre den anden part kautionerer / eller lånet optages i begges
navne (solidarisk hæftelse). Deres egne fordringer kan nok først
tinglyses som 2. prioritet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-04-05 14:39

> Medmindre den anden part kautionerer / eller lånet optages i begges
> navne (solidarisk hæftelse). Deres egne fordringer kan nok først
> tinglyses som 2. prioritet.

Jeg vil tro, at al gæld til fremmed kreditor (bank, realkredit, m.v.)
skal optages i begge navne med solidarisk hæftelse. Det kontante indskud
kan blive ligeligt fordelt ved at A (med formue) låner halvdelen af
pengene til B, som så kan give A pant i sin andel af huset.

I betragning af hvor mange penge der er på spil, og at der sikkert er
mange juridiske faldgruber på dette område, er det klogt for parterne at
betale lidt til advokatstanden

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 17-04-05 11:14

On 16 Apr 2005 19:24:26 GMT, "Jesper Lillesø" <jesper@veloce.SLETdk>
wrote:

> [...]
>med tiden skal ende op med at eje lige meget, skal vi jo have fundet en
>ordning. Hvordan får vi den ulige fordeling af ejerskab på papir? Findes

Tja, gå på rådhuset og bliv viet?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Søren G.

Dato : 18-04-05 12:57

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message
> Tja, gå på rådhuset og bliv viet?

Man hopper jo heller ikke i søen fordi man er tørstig vel ?

Men det vil heller ikke løse problemet med det ulige ejerskab. Jeg kan
ihvertifald ikke læse noget sted at de har planer om fælles økonomi.

--
Søren

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 18-04-05 14:11

"Søren G." <soreng@invalid.wq> writes:
> [...]

> Men det vil heller ikke løse problemet med det ulige ejerskab. Jeg kan
> ihvertifald ikke læse noget sted at de har planer om fælles økonomi.

Nej - det var ikke planen lige med det samme. Og ja - det løser jo
heller ikke prblemet.

Men takker for svarene. Vi vil spørge vores advokat i forbindelse med
huskøbet.

Jeg tror vi hælder til at jeg får en procentdel som privateje, og så
er resten fælles. Det løser ikke helt problemet med den ulige
fordeling, men til gengæld er fordelingen af den økonomiske byrde til
hverdag mere lige. Det ville jo heller ikke være helt fair at jeg
skulle bo "gratis" de næste 30 år

Men tak herfra!

--
Jesper