Almene boliger - fraflytning.
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 16-04-05 09:26

Hej NG.

Jeg skal prøve at beskrive mit problem så kort som muligt.

30. marts 2005 - Lejligheden opsiges (3 mdr. opsigelse) - udlejer vil
tidligst forsøge at udleje pr. 15 maj. 2005
12. april 2005 - syn afholdes "Gennemgang af lejligheden for mangler og
istandsættelse", jeg har taget fejl af datoerne og er derfor ikke til stede.
14. april 2005 - Jeg konatatere at låsen er skiftede ud, og kontakter
boligselskabet. Får oplyst at der er bestilt folk til rengøring og maling,
derfor er låsen skiftede.
Jeg stiller mig uforstående over dette, da lejligheden skulle gennemgåes så
jeg kunne sætte den i stand, for hvad der skulle laves.
Jeg får oplyst at der er intet at gøre, håndværkerne er bestilt.

Kan det virkelig være rigtigt, nej vel? Jeg mangler blot lidt jura som jeg
håber i kan hjælpe med.

I øvrigt opkræver de de kendte 500 kr. i genudlejnings gebyr (uden at det
står i lejekontraken), der kunne jeg også godt bruge noget jura.

På forhånd tak.

--

/Kenneth K

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-04-05 09:45

In article <4260cc33$0$79463$14726298@news.sunsite.dk>, Kenneth Koustrup wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg skal prøve at beskrive mit problem så kort som muligt.
>
> 30. marts 2005 - Lejligheden opsiges (3 mdr. opsigelse) - udlejer vil
> tidligst forsøge at udleje pr. 15 maj. 2005

I opsiger med fraflytning pr 30 juni ? Så er dette OK. Hvis i opsiger
til udflytning hurtigere skal udlejer snarest forsøge genudlejning.

> 12. april 2005 - syn afholdes "Gennemgang af lejligheden for mangler og
> istandsættelse", jeg har taget fejl af datoerne og er derfor ikke til stede.

Er lejligheden rydet ?

> [...]
> Jeg får oplyst at der er intet at gøre, håndværkerne er bestilt.
>
> Kan det virkelig være rigtigt, nej vel? Jeg mangler blot lidt jura som jeg

Hvad står der i kontrakten ? er der krav om at boligforeningen sætter i
stand ? Hvis ikke, så fortæller du boligforeningen, at du ikke kan acceptere
at de sætter den i stand.

Men hele dette område er som udgangspunkt reguleret af din lejekontrakt
da man kan aftale sig ud af mange tin i lejeloven.

> I øvrigt opkræver de de kendte 500 kr. i genudlejnings gebyr (uden at det
> står i lejekontraken), der kunne jeg også godt bruge noget jura.

du skal have fat i lejeloven.
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2004/0092029.htm

fraflytning er pgf 97-99

Umiddelbart synes jeg dog, at det er mærkeligt at få lejligheden synet inden
du udbedrer mangler. Så skal der jo 2 syninger ti.

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 16-04-05 10:06

> Umiddelbart synes jeg dog, at det er mærkeligt at få lejligheden synet
> inden
> du udbedrer mangler. Så skal der jo 2 syninger ti.

Det vil jeg også mene, det lyder nemlig underligt at der kun holdes et syn,
men hvor finder jeg det på jura?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-04-05 10:35

In article <4260d564$0$79452$14726298@news.sunsite.dk>, Kenneth Koustrup wrote:

> Det vil jeg også mene, det lyder nemlig underligt at der kun holdes et syn,
> men hvor finder jeg det på jura?

Det normale er, at du får lejligheden synet når du er fraflyttet og har
udbedret fejl og mangler. De fejl og mangler du accepterer udbedres så
af udlejer.

Sådan har det været de gange jeg har boet til leje. Men det er længe
siden. Jeg havde ikke råd til at bo til leje da jeg flyttede til Århus,
for 10 år siden, og endte med at købe en 3-vær i stedet.

Fra : per christoffersen

Dato : 16-04-05 13:03

> In article <4260cc33$0$79463$14726298@news.sunsite.dk>, Kenneth Koustrup
> wrote:

> du skal have fat i lejeloven.
> http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2004/0092029.htm

Det skal være lov om almene boliger.
Den kan også findes på Retsinfo.dk.

/Per

Fra : Claus Fabritius

Dato : 17-04-05 17:00

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@sletmig.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> jeg kunne sætte den i stand, for hvad der skulle laves.
> Jeg får oplyst at der er intet at gøre, håndværkerne er bestilt.

Det lyder som om, at du har misforstået formålet med et flyttesyn. Det
afholdes for at gennemgå lejligheden, så det kan besluttes om der er
fejl/mangler du ikke har istandsat. Ville du have istandsat lejligheden
inden fraflytning skulle dette være sket inden flyttesynet.

> Kan det virkelig være rigtigt, nej vel? Jeg mangler blot lidt jura som jeg
> håber i kan hjælpe med.

Jeg mener at boligselskabet har handlet korrekt.
--
Claus Fabritius

Be nice to nerds
Chances are you'll end up working for one